2020-12-18, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Ja, de borde ha lockat till sig 5 miljoner människor i 20-årsåldern, så hade de haft underdödlighet (enligt dig.) och deras pandemibekämpning hade varit bäst i västvärlden...
Nej, det hade långt ifrån räckt: även med ett tillskott på 5.000.000 tjugoåringar så hade ökningen varit inte mindre än 2,27% i förhållande till befolkningen. Så bistert är det.
Citera
2020-12-18, 12:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Innebär det att moderatorn bär både mask och skyddsglasögon när denna befinner sig på allmän plats? Jag håller med i resonemanget men anser att det är som att bära helmask typ SR500 och ha suspensoar ifall att någon tycker du kommer för nära. Förhoppningsvis är inte ICA Maxi lika saturerat som MAS covid-intensiv.

Jag skriver inte som moderator så håll det utanför diskussionen.

Jag använder varken mask, munskydd eller skyddsglasögon, ser ingen mening med det.

Om jag inte minns fel så påstod du att man är "safe" om man använder ett andningsskydd?

Jag menar att det skyddet ensamt inte gör att man är safe då virus kan ta sig in i kroppen via slemhinnor, till exempel ögonen, och är vad jag gärna resonerar vidare kring.
Citera
2020-12-18, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Nej, det hade långt ifrån räckt: även med ett tillskott på 5.000.000 tjugoåringar så hade ökningen varit inte mindre än 2,27% i förhållande till befolkningen. Så bistert är det.

Förlåt, jag avrundade. Det är 5.4 miljoner om jag inte misstar mig.

Den stora vinsten kommer dock nästkommande år då du har 8% "underdödlighet" att leka med!
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-12-18 kl. 13:08.
Citera
2020-12-18, 12:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Skåne är väl den region som har mani på att testa.

Gick ut något pressmeddelande om att man har köpt upp mer kapacitet från ännu ett labb i Tyskland samt att man köpte in 200 tusen snabbtester som man sedan någon vecka har börjat använda. Nya snabbtester är beställda. Även nya drive-in testställen har öppnats senaste dagarna. Allt med vår käre ledare stod i Stockholm igår på en presskonferens och tyckte att regionerna skulle börja använda snabbtester.

https://www.sydsvenskan.se/2020-12-17/sa-reser-ditt-svalgprov-till-sydtyskland-for-att-analyseras

Nuvarande kapacitet verkar vara ca 49 tusen i veckan (exkl det nya labbet i Tyskland) samt då ett antal snabbtester.

Bra att region Skåne ökar antalet tester. Lär behövas då vi inte verkar ha nått peaken ännu.
Citera
2020-12-18, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Kommer kanske ett nytt vaccin till hösten som vi då också behöver ta?
Om detta vaccin skulle misslyckas på grund av att viruset muterar så är det tveksamt om det är någon idé att fortsätta utveckla vacciner.
Det kan bli så att vi kommer att ha flera olika virustyper samtidigt som då skulle behöva olika vaccin.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Lockdown kryper närmare. Smittan är utom kontroll och vi har minst 14-15 veckor kvar innan en majoritet fått första sprutan, sen ytterligare en månad för spruta nr2. Vi är ju inne i påsk då, dvs tidpunkten när smittan mest troligt är som värst.

I Söderhamn är kommunalrådet gråtfärdig och tror ej att dom kommer ha nå personal på äldreboenden till julen. Tvångsrekryteras barnskötare och förskolläareare dit nu.

https://omni.se/soderhamn-varst-drabbat-det-fortsatter-eskalera/a/vAkRym

Redan inrapporterat över 4k idag och då har 5 av de 7 största regionerna ännu ej rapporterat.

Nån som bjuder 13 500 smittade idag?

Första...andra....

De skriver på din länk att 1.1 procent insjuknat i Söderhamn Covid 19 men det kan ju bara vara de som testar positiva. Med mörkertal måste det vara högre.

Om takten ökar lite till så kan det ju bli flockimmunitet till våren
Citera
Medlem
NirvanAs avatar
Vad har hänt på IVA i sthlm? Från 94 till 71 på några dagar, det kan man kalla dramatisk minskning...desto värre i Skåne och VG...
Citera
2020-12-18, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jag har kikat lite närmare på det land som kanske mest av alla blivit synonymt med nedstängningar, masktvång och poliser som jagar joggare på tomma stränder: Italien.

Hur ska vi utvärdera landets politik detta år? Att arbetslösheten gått i taket och fattigdomen brett ut sig som aldrig förr i modern tid vet vi redan, och med tiden kommer vi att kunna kvantifiera den situationen mer detaljerat.

Vad som är intressant nu är att generaldirektören för ISTAT (Italiens SCB), Gian Carlo Blangiardo, i måndags gick ut med uppgiften att Italien kommer att räkna in över 700.000 dödsfall under året (https://www.tgcom24.mediaset.it/cronaca/istat-blangiardo-nel-2020-in-italia-oltre-700mila-morti-come-nel-44_26621126-202002a.shtml).

Ökningen jämfört med 2019 uppgår därmed till minst 8,64%, men med tanke på att landets befolkning minskat med ca. 200.000 under året så är överdödligheten jämfört med ifjol minst 10,78%. Frågan är: hur anmärkningsvärd är den ökningen och när inträffade något liknande senast?

Jag har gått igenom siffrorna år för år och kommit fram till att ökningar med mer än någon enstaka procent är ytterst ovanliga. Inte ens under Andra Världskriget ökade dödligheten med mer än 3,52% i absoluta tal (6,69% i förhållande till befolkningstalet) under ett år, det tragiska 1943.

För att hitta en värre siffra måste vi gå 102 år tillbaka i tiden, till Första Världskrigets sista år, då folk dog som flugor i skyttegravarna vid Isonzo, Piave osv.

Man kan alltså med fog säga att året som snart gått varit blodigare än Andra Världskriget för Italiens räkning, trots - eller på grund av - nedstängningar och andra mycket drakoniska åtgärder.

De hade lockdown mars-juni. Sedan i juni har de inte haft särskilt stränga restriktioner alls. Några regioner har haft lite striktare men de flesta har levt ganska vanligt under hösten. Så att det är dåliga siffror där igen beror på att när smittan kom tillbaka under hösten tryckte de inte ner den som de gjorde i våras.
Citera
2020-12-18, 12:48
Medlem
Madagascars avatar
Trängsel i Stockholms kollektivtrafik sedan blå tunnelbanelinjen stängts av pga vattenläckage. (Fortfarande trängsel? rullar det igen?) De har satt in extrabussar... Mmm... det brukar ju vara en spatiös upplevelse att ta extrabuss när tunnelbanan brakat ihop.

Kolla videon:
https://www.expressen.se/nyheter/stor-trangsel-i-stockholms-tunnelbana-anstormning/

Det är synd att det inte ens gått ut allmän rekommendation om munskydd i kollektivtrafiken. Det borde vara krav på det!
Citera
2020-12-18, 12:55
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Trängsel i Stockholms kollektivtrafik sedan blå tunnelbanelinjen stängts av pga vattenläckage. (Fortfarande trängsel? rullar det igen?) De har satt in extrabussar... Mmm... det brukar ju vara en spatiös upplevelse att ta extrabuss när tunnelbanan brakat ihop.

Kolla videon:
https://www.expressen.se/nyheter/stor-trangsel-i-stockholms-tunnelbana-anstormning/

Det är synd att det inte ens gått ut allmän rekommendation om munskydd i kollektivtrafiken. Det borde vara krav på det!
Eller så ger man 17 i att stå och trängas på perrongen?
Man kan gå ut ur tunnelbanans station och invänta besked. Man kommer att komma med ändå.
Citera
2020-12-18, 12:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Eller så ger man 17 i att stå och trängas på perrongen?
Man kan gå ut ur tunnelbanans station och invänta besked. Man kommer att komma med ändå.
Eller??

Man ska ju göra både och. Fuck tegnells och wolds goja om "falsk säkerhet".
Citera
2020-12-18, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
De hade lockdown mars-juni. Sedan i juni har de inte haft särskilt stränga restriktioner alls. Några regioner har haft lite striktare men de flesta har levt ganska vanligt under hösten. Så att det är dåliga siffror där igen beror på att när smittan kom tillbaka under hösten tryckte de inte ner den som de gjorde i våras.
Det laboreras med röda zoner (fullständig lockdown), orangea och gula zoner och folk får böter på 3000 kr om de inte bär mask.

Såhär behandlades en ensam, fridfull joggare på en öde strand: https://www.youtube.com/watch?v=lipVg-St79s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in