2020-12-18, 09:31
Medlem
Uppdaterade siffror. Av 35 länder har 23 nu en andravåg som är kraftigare än förstavågen (i Sveriges fall är förstavågen hittills mer än tre gånger så dödlig) och inte mindre än sex länder ligger över 90 procent.

Anmärkningsvärt är hur det tyvärr ökar kraftigt i Tyskland, Österrike och Schweiz medan Benelux och Frankrike har en lugnare situation än på länge.

Fortsatt extremt höga siffror på Balkan, men åtminstone har ökningstakten avtagit eller t o m vänt nedåt en smula. Bara att hoppas att t ex Bulgarien (650 döda de sista fyra dagarna på en befolkning på knappt sju miljoner) får en spetsig kurva, som de flesta länder hade i förstavågen, och inte en "panettonekurva" som t ex Italien har i andravågen.

Jag har med USA på listan trots att det ger ett visst "brus" pga landets många olika klimat, som ger helt andra typer av kurvor än i europeiska länder: USA hade t ex ingen tydlig "gräns" mellan första- och andravågen, men jag använder samma datum (5 oktober) för alla.

Covid-19 mortality in the second "wave"
(Oct 5-Dec 17) per million inhabitants
and % share of total

999.0 Slovenia 93.1%
861.8 Czechia 91.9%
801.8 Bosnia & Hercegovina 75.2%
796.4 Bulgaria 87.0%
715.3 Hungary 89.1%
706.2 North Macedonia 66.0%
697.8 Belgium 44.1%
650.5 Croatia 90.3%
570.0 Poland 89.0%
529.3 Switzerland 69.7%
495.5 Italy 44.2%
488.2 Georgia 97.6%
471.1 Austria 83.7%
467.0 Romania 64.2%
390.7 France 42.8%
382.1 Portugal 66.0%
347.9 United Kingdom 35.6%
340.5 Greece 89.7%
322.5 Spain 31.1%
313.7 USA 32.4%
282.6 Lithuania 78.5%
272.0 Ukraine 73.0%
257.2 Serbia 70.2%
241.9 Slovakia 96.0%
232.6 Albania 62.8%
224.8 Netherlands 37.5%
194.7 Russia 57.1%
186.4 Germany 61.8%
185.4 Latvia 90.4%
184.3 Sweden 24.3%
116.7 Canada 31.9%
105.2 Turkey 51.4%
57.6 Denmark 33.7%
25.6 Finland 29.1%
23.9 Norway 31.9%
--------------------------------
398.2 average 63.2%

Source: Worldometers.info
Citera
2020-12-18, 09:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var på infektionen, i en byggnad avsedd för att klara smittsamma sjukdomar, med personal specialtränade för ändamålet.

De följde ju så klart FHM:s rekommendationer och då behövs ju bara skyddsutrustning vid patientnära kontakt, ergo de använde inte munskydd i korridorerna, omklädningsrummen eller i fikarummen. Kommer smittan in bakvägen så är det ju kört. Efter den här fadäsen så använder de munskydd hela arbetsdagen, i strid med FHM:s rekommendationer, och verkar ha kväst smittan. Ack så dumt det kan bli.

Editerad!

Ja visst är det dumt, det fetade i din text anser jag vara konformeringsbias.

Om majoriteten av personalen på IVA har haft Covid-19 så är de sannolikt immuna och sprider troligen ingen smitta, kan ju vara så också.
Citera
2020-12-18, 09:36
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Tack! Ja håller med, det där med korsimmunitet är intressant. Samt troligt att Tegnell har rätt.

Sen tror (gissar) jag att ytterligare en faktor
,för hur motståndskraftig man är mot covid, är hur mkt man exponerats för ex. Corona virus i närtid ex. Barn/ungdomar, småbarnsföräldrar, förskolelärare, lärare etc som alla verkar klara sig mkt bättre än gemeneman.

Jag är ledare i diverse sporter och det har varit mkt frånvaro pga av förkylningssymptom under höst/vinter, men endast ett fåtal coronafall. Jag drar slutsatsen att förkylningsvirus sprids väsentligt mer jmf med corona kanske en faktor 10-20, trots alla restriktioner och åtgärder.
Jag tror att immunförsvaret kan vara en del men att även vitamin D brist och kanske även selen brist kan vara viktiga faktorer.

Att ni haft andra förkylningar är inte så konstigt, på hösten är det rhinovirus som härjar, Corona brukar komma igång i december och toppa i februari (följer det vitamin d nivåerna?)
Citera
2020-12-18, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Hade inte du kommenterat klart?

Tja, det är ju klart att regeringen kan fatta vilka beslut den vill men det är ju korkat att fatta beslut som inte har någon rättsverkan. Då blir det ju inte mycket till regerande, vilket är trist under rådande omständigheter.

När det gäller just besöksförbudet föreslår jag att du läser referatet av domen
https://www.lexnova.se/nyheter/besoksforbud-strider-mot-europakonventionen
Här förklaras problemen med förordningen med utgångspunkt i domen
https://www.nj.se/nyheter/det-nya-besoksforbudet-pa-aldreboden-ocksa-olagligt
Vem bestämmer att beslutet inte har någon rättsverkan?

Stockholm struntar i beslutet som förvaltningsdomstolen tog i frågan. Inget händer för det.

Sista länken: Så Jan Melander anser att det "nya besöksförbudet på äldreboenden – också olagligt?"

Vem bryr sig om vad Jan Melander anser?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-18 kl. 09:52.
Citera
2020-12-18, 09:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Smittskyddsläkaren i Sörmland uttalar sig:
”Jag håller med kungen om att vi har misslyckats” Signar Mäkitalo, smittskyddsläkare i Sörmland, riktar kritik mot de nationella råden som har gällt sedan i måndags. Enligt honom är de förvirrande och skapar en otydlighet. – Jag håller med kungen om att man misslyckats i Sverige. Skulle jag bestämma så skulle vi ha mycket mer tomt på gatorna, säger Signar Mäkitalo.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-sormland

"mer tomt på gatorna" låter som en form av lockdown som experten ,smittskyddsläkaren i Sörmland, vill ha?

Edit:
Länkad något längre text https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/sormlands-smittskyddslakare-jag-haller-med-kungen-om-att-vi-har-misslyckats
Problemet med smittskyddsläkare är deras enögda perspektiv. Under en pandemi vill man både hejda smitta och upprätthålla ett så fungerande samhälle som möjligt. Smittskyddsläkaren och klantiga kungen tänker enögt på smittan medan man egentligen måste ha ett mycket bredare perspektiv för att inte boten ska bli värre än åkomman för folket som helhet.

Överklasstyper som kung och drottning som sitter i bekväm karantän på eget slott med stora ägor ska inte diktera för småfolket hur de ska begränsa sina liv under pandemin. Fy usch, säger jag bara.

Poängen med en pandemi är att livet likafullt måste gå vidare, trots omkringflygande små viruspartiklar. Det finns hela tiden även andra hälsoaspekter att beakta, särskilt för de som inte äger slott på landet. De som bara skriker efter extra restriktioner blundar helt för detta.

Därför är det faktiskt inte smittskyddsläkare som ska ta över och bestämma. De tänker enögt. Kungen tänker inte alls.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns massor av info där Tegnell tidigt varnade för en andra våg i höst ganska tidigt.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/tegnell-en-andra-vag-kan-komma-ganska-snabbt/

Sedan kom Olsen och Wold som sa att de inte trodde på Tegnell och en andra våg i klassisk mening, utan i kluster. Olsen trodde på det pga av "sina studier" de gjort, de utan de etiska tillstånden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JvVav/wold-och-olsen-ar-sakra-det-blir-ingen-andra-vag

Därefter ändrade Tegnell sig och gick på de forskare som trodde på "klustersmitta".

https://www.vk.se/2020-07-29/tegnell-antagligen-ingen-andra-vag

DN-artikeln är ju konstruerad för att utmåla Sydostasiens strategi som dömd att misslyckas, i kontrast till masspridningsstrategin som kan hindra/mitigera en andra våg:

Det här inte ett virus som försvinner och vi har pratat om en möjlig andra våg i Sverige till hösten. Innan vi har fått en immunitet i befolkningen som gör att viruset inte kan cirkulera med någon större hastighet så kommer det nya vågor även på de ställen där man lyckats bli av med det helt.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-12-18 kl. 09:42.
Citera
Medlem
Citat:
Tack! Ja håller med, det där med korsimmunitet är intressant. Samt troligt att Tegnell har rätt.

Sen tror (gissar) jag att ytterligare en faktor
,för hur motståndskraftig man är mot covid, är hur mkt man exponerats för ex. Corona virus i närtid ex. Barn/ungdomar, småbarnsföräldrar, förskolelärare, lärare etc som alla verkar klara sig mkt bättre än gemeneman.

Jag är ledare i diverse sporter och det har varit mkt frånvaro pga av förkylningssymptom under höst/vinter, men endast ett fåtal coronafall. Jag drar slutsatsen att förkylningsvirus sprids väsentligt mer jmf med corona kanske en faktor 10-20, trots alla restriktioner och åtgärder.

Smittovägen är troligen också av intresse. Frugan är lärare på mellanstadiet och är extremt tålig för förkylningar av olika slag. Covid fick hon dock av mig och jag fick det av ena barnet som hade fått det av det andra barnet som fått det i skolan eller på skolbussen. Eftersom jag var rätt ordentligt sjuk så fick min fru en rejäl dos smitta från mig och hon blev snabbt ordentligt sjuk, men tillfrisknade ändå snabbt (hon var frisk före jag var det).

Om barnen med tidigare corona-virus smittar varandra i skolan så smittas de troligen rätt lindrigt den vägen och därmed så blir de inte så sjuka och smittar andra i skolan, på träningen osv, rätt så lindrigt i sin tur. Smittas de istället av någon i sin egen familj så får de mycket mer virus i sig och blir mycket sjukare.

Om nu korsimmunitet är viktig rörande detta så skulle det förklara skillnaden i smittsamhet och insjuknande mellan små barn och äldre barn osv. NL63 använder exempelvis samma receptor (ACE2) i cellerna och har väldigt liknande årstidsvariationer som SARS-CoV-2. Det är rimligt att anta att denna sprids mycket mer i exempelvis förskolan än i den vuxna befolkningen. Resten kan ni ju sedan räkna ut själva...
Citera
2020-12-18, 09:42
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Så du menar att mörkertalet är noll? Alla bekräftade covidfall är de facto exakt antal covidfall i landet. Då finns alltså inga asymptomatiska fall heller? Annars har du ju en jävligt skev inställning kan man tycka med eller utan statistik..
Jag menar att du inte har några siffror eller experter att luta dig emot. Trots att du nämner att det finns experter så vill du inte berätta vilka det är eller vad de egentligen säger.
Då blir det tyvärr mindre trovärdighet i dina uttalanden.

Välkommen tillbaka med fakta.
Citera
2020-12-18, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Smittovägen är troligen också av intresse. Frugan är lärare på mellanstadiet och är extremt tålig för förkylningar av olika slag. Covid fick hon dock av mig och jag fick det av ena barnet som hade fått det av det andra barnet som fått det i skolan eller på skolbussen. Eftersom jag var rätt ordentligt sjuk så fick min fru en rejäl dos smitta från mig och hon blev snabbt ordentligt sjuk, men tillfrisknade ändå snabbt (hon var frisk före jag var det).

Om barnen med tidigare corona-virus smittar varandra i skolan så smittas de troligen rätt lindrigt den vägen och därmed så blir de inte så sjuka och smittar andra i skolan, på träningen osv, rätt så lindrigt i sin tur. Smittas de istället av någon i sin egen familj så får de mycket mer virus i sig och blir mycket sjukare.

Om nu korsimmunitet är viktig rörande detta så skulle det förklara skillnaden i smittsamhet och insjuknande mellan små barn och äldre barn osv. NL63 använder exempelvis samma receptor (ACE2) i cellerna och har väldigt liknande årstidsvariationer som SARS-CoV-2. Det är rimligt att anta att denna sprids mycket mer i exempelvis förskolan än i den vuxna befolkningen. Resten kan ni ju sedan räkna ut själva...
Smittdosen tror jag också är en väldigt viktig faktor. Får man en mkt stor smittdos tror jag majoriteten kan förvänta sig symptom. Smittdoseffekten kanske är en av anledningarna till att barn inte "driver" coronaspridningen.
Citera
2020-12-18, 09:55
Medlem
sannes avatar
Citat:
Finns ganska mkt skrivet på detta. Trender är sjunkande mortalitet på IVA. Så 20% generisk är troligen högt räknat.

Men se ex: https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/halvering-av-andelen-doda-bland-dem-som-sjukhusvardats-for-covid-19/

Alt per klicka fram för olika grupper via https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Tack Jerka ska kolla alla dina länkar och din information. '
Ha en bra dag.
Citera
2020-12-18, 09:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Långtidssjuka i covid-19 i de flesta åldrar kommer att bli ett enormt problem, jag är fullständigt övertygad om det.

Ja det är oroväckande, har man någon bättre uppfattning nu om hur många de är? Det har ju höftats till höger och vänster om antalet, allt från 20K till 150K, det är ett jäkla spann.
Citera
2020-12-18, 09:57
Medlem
Citat:
Smittdosen tror jag också är en väldigt viktig faktor. Får man en mkt stor smittdos tror jag majoriteten kan förvänta sig symptom. Smittdoseffekten kanske är en av anledningarna till att barn inte "driver" coronaspridningen.
Den var bra. "Pisseman" skriver "Jag fick det av ena barnet som hade fått det av det andra barnet". "Pisseman" smittar frun i sin tur.

Din slutsats: till att barn inte "driver" coronaspridningen.

Jag är imponerad av din läsförståelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in