2020-12-18, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
I artikeln du länkar tala Anders Tegnell om varför han inte talar om om första och andra vågen.
Som alla kan se har säger han inte att faran är över och att alla kan slappna av utan det har du tillskrivit honom.

Notera även att han säger att det scenario som myndigheten tror mest på utgår från en ojämn smittspridning med lokala utbrott i kluster. Notera även att det inte handlade om någon prognos.
Det förväntades en ökad spridningstakt under hösten som sedan avtar för att åter öka och minska igen efter nyår. Anders Tegnell påpekade att uppskattningen av antalet dödsfall är mycket osäker eftersom den beror på väldigt många olika saker.

Som sagt. Anders Tegnell sa inte att faran var över och att alla kan slappna av.
Det är din tolkning som du försöker förvandla till objektiv sanning.
Du bortser hela tiden från att FHM och Regering inte lyfte restriktionerna och förbud i samhället.
Vad förmedlade bibehållna restriktioner och förbud, tycker du?
Vad förmedlas genom nedan beslut?

Publicerades 15 sep 2020
Besöksförbudet på äldreboenden hävs 1 oktober
Regeringen har beslutat att besöksförbudet på landets äldreboenden ska upphöra från 1 oktober.

Beslutet grundar sig på att smittspridningen minskar i samhället och att de särskilda boendena har förbättrat arbetssätt och rutiner för att förhindra smittspridningen.
https://www.krisinformation.se/nyheter/2020/september/besoksforbud-pa-aldreboenden-havs

Hur ser det ut idag för SÄBO, vad blev resultatet?

Och när det gäller avlidna och prognos

Vad blev utfallet fram till dags datum från 29:e juli när FHM:s expert refererade till myndighetens progons: "3 247 människor att dö av covid-19 fram till den 1 september 2021,"

Fakta:
Avlidna
29 juli - 5794
idag 7893
Skillnad över 2000 avlidna

Avlidna per dygn är dessutom i nuläget sannolikt markant ökande.

Och ingen andra våg, enligt experten utan det skulle komma lokal smitta i kluster av viruset.
Är det så idag?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-18 kl. 06:14.
Citera
2020-12-18, 06:03
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Tegnell sa inte att det inte skulle vara någon smittspridning alls till hösten; han trodde att det skulle bli lokala utbrott av klustersmitta. "klustersmitta" är för övrigt också ett av de begreppen som Tegnell förnekade väldigt länge - det var Björn Olsen som förde in det i vårt medvetande här i Sverige. Tegnell började sedan använda det, som om han alltid hade använt det, utan att på något sätt erkänna att han haft fel... lagom tills det inte var någon klustersmitta längre, för att smittspridningen hade blivit så massiv att den var nästan jämt fördelad över befolkningen!

Det fungerar inte att vara mesig och vela, när man är en general eller annan beslutsfattare i ett allvarligt läge. Då måste man våga fatta beslut. Dessutom: är man osäker på två scenarior, ett allvarligt och ett mindre allvarligt - så måste man ta höjd för det allvarliga. Tegnell önsketänker, önskekalkylerar - och fattar beslut efter det. För att det ska stämma med hans röda politiska
70-talsvärldsbild, där dagis och skolor inte får vara stängdaför att mödrarna ska yrkesarbeta, gränser inte får vara stängda för att vi är alla en värld och ett folk, man får inte hindra demonstrationer för då blir det nazidiktatur o.s.v..

Det har han gjort ända ifrån början (önsketänkt), när vi fick veta att den här smittan fanns i Kina. Det finns en lång lista på alla hans felaktiga gissningar, som går runt på nätet.
Det fanns inte två scenarier I somras utan det fanns tre.
Var står det om klustersmitta I FHM:s scenarier?

FN, Unicef och WHO är ense med Tegnell och FHM om att skolor ska hållas öppna.
https://www.who.int/news/item/11-12-2020-new-checklist-supports-schools-to-reopen-and-prepare-for-covid-19-resurgences

Och så finns det något som heter grundlagar. De kan man inte bara sätta sig över för att man känner för det.
Citera
2020-12-18, 06:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om du har sån mask är du safe plus att du minutiöst spritar händerna och håller koll på var du har fingrarna. Jag skulle nog säga att om du gör det så är det större chans att du vinner på lotto än drar på dig viruset där. Men det är ju det där med att komma ihåg att sprita tassarna innan man plockar fram bankkortet för att betala och efter man tryckt på den äckliga pekskärmen och knapparna innan man tar och stoppar tillbaka kortet i fickan. Likadant när man kommer till bilen. Jag blir själv helt hjärndöd när jag ska hålla på med allt det när jag handlar, avskyr numera att handla.

Jag spritar ”bara” händerna efter att jag kommit ut från ICA, kortet och min börs tar jag endast i då jag handlar, aldrig hemma. Jag känner mig tillräckligt hjärndöd som det är så det får räcka så.🤷🏼‍♀️
Citera
2020-12-18, 06:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Trams deluxe, kontaktsmitta existerar inte vad gäller covid men kör ert race ni
Man är ju bara korkad om man inte tar till vad man kan? Tramsig är man om man inte håller en god handhygien även om nu covid-19 inte smittar genom föremål i någon större utsträckning, eller inte alls.
Citera
2020-12-18, 06:09
Medlem
Citat:
Det fanns inte två scenarier I somras utan det fanns tre.
Var står det om klustersmitta I FHM:s scenarier?

FN, Unicef och WHO är ense med Tegnell och FHM om att skolor ska hållas öppna.
https://www.who.int/news/item/11-12-2020-new-checklist-supports-schools-to-reopen-and-prepare-for-covid-19-resurgences

Och så finns det något som heter grundlagar. De kan man inte bara sätta sig över för att man känner för det.

"Skolor ska hållas öppna", men de kunde gå över till distansundervisning.
Citera
2020-12-18, 06:09
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Du vet att viruset sprids genom luften va? S k aerosoler. Och du vet att luft och särskilt viruspartiklar går rätt igenom maskerna va? Precis som vatten går rätt igenom ett myggnät. Så nej, man är inte det minsta mer "safe" om man bär en mask. Tvärtom kan det ha en rad negativa effekter för hälsan.

Vad gäller handsprit så berövar det ditt immunförsvar på dess byggstenar (dvs bakterier), så om du vill montera ned ditt immumförsvar och därmed göra dig betydligt mer sårbar för infektioner, då är det handsprit du ska använda.

Du ska inte underskatta placebo. Finns rad av bevis att det hjälper i det vardagliga livet. Minns en dokumentär om en läkare som lyckades "skapa" ett botemedel för cancer dock hade inte denna läkare följt alla stegen så staten var inte så glada.

Alla hans patienter som tog detta mirakel medel blev "botade" från cancer Men i själva verket gjorde inte medlet ett skit utan var placebo effekt. När han fick lägga ner verksamheten på grund av att han inte följt reglerna så blev självklart dessa individer förstörda och cancer återkom. Det jag försöker komma fram till låt de som vill ha mask ha det det eller stör det dig när människor går runt med det?
Citera
2020-12-18, 06:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Du vet att viruset sprids genom luften va? S k aerosoler. Och du vet att luft och särskilt viruspartiklar går rätt igenom maskerna va? Precis som vatten går rätt igenom ett myggnät. Så nej, man är inte det minsta mer "safe" om man bär en mask. Tvärtom kan det ha en rad negativa effekter för hälsan.

Vad gäller handsprit så berövar det ditt immunförsvar på dess byggstenar (dvs bakterier), så om du vill montera ned ditt immumförsvar och därmed göra dig betydligt mer sårbar för infektioner, då är det handsprit du ska använda.
Tvättar du inte händerna efter att du har varit på toaletten?
Citera
2020-12-18, 06:12
Avslutad
Citat:

I videon varnar Anders Tegnell för att smittspridningen kan bli värre än den var i våras.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/risk-for-andra-smittvag-nar-fler-borjar-resa

Tog mig tiden att titta på videon. Ingenstans sa Tengell verbalt att smittan riskerar att bli värre än i våras så jag antar att du drar dina slutsatser av vad du inbillar dig att han ville få fram från diagrammet i bilden.

Om vi då granskar diagrammet närmare visar det att antal fall i värsta fall kunde tangera eller överskrida vårens smittspridning med vad som ser ut som +5-10% med peak i mitten av augusti.

Nu blev det inte så heller, det blev en smittspridning i dalarna som ligger ca 10 ggr (900%) högre än i våras och det har med all sannolikhet fortfarande inte peakat.

Om din länk visar på något är det naivitet ifrån Tegnells sida och siffror som är käpprätt åt helvete (as usual).
Citera
2020-12-18, 06:13
Medlem
DoraFs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vad förmedlas genom nedan beslut?

Publicerades 15 sep 2020
Besöksförbudet på äldreboenden hävs 1 oktober
Regeringen har beslutat att besöksförbudet på landets äldreboenden ska upphöra från 1 oktober.

Beslutet grundar sig på att smittspridningen minskar i samhället och att de särskilda boendena har förbättrat arbetssätt och rutiner för att förhindra smittspridningen.
https://www.krisinformation.se/nyheter/2020/september/besoksforbud-pa-aldreboenden-havs

Hur ser det ut idag för SÄBO, vad blev resultatet?

Och när det gäller avlidna och prognos

Vad blev utfallet fram till dags datum från 29:e juli när FHM:s expert refererade till myndighetens progons: "3 247 människor att dö av covid-19 fram till den 1 september 2021,"

Fakta:
Avlidna
29 juli - 5794
idag 7893
Skillnad över 2000 avlidna

Avlidna per dygn är dessutom i nuläget sannolikt markant ökande.
Har Coronakommissionen slagit fast att det är de boendes besökare som är orsaken till smittspridningen på särskilda boenden och de höga dödstalen?

Enligt förvaltningsrätten i Stockholm strider besöksförbudet mot grundlagen.
Citat:
Och ingen andra våg, enligt experten utan det skulle komma lokal klustersmitta av viruset.
Är det så idag?
Var någonstans i sommarens scenarier från FHM står det om klustersmitta?
Citera
2020-12-18, 06:20
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Ingen andra våg - faran är över:

(29.7.2020)
Enligt detta scenario riskerar ytterligare 3 247 människor att dö av covid-19 fram till den 1 september 2021, även om Anders Tegnell har påpekat att uppskattningen av antalet dödsfall är mycket osäker eftersom den beror på väldigt många olika saker.

– Vi är väldigt övertygade om att dödstalen inte kommer att vara så höga som de här siffrorna visar, för vi har trender som går helt åt andra hållet.Men vi har inte lagt in dem i den här modellen, för vi vet inte hur de kommer att utvecklas på sikt.

Intressant 29.7 hade 5727 personer avlidit så det totala antalet enligt det scenraiot skulle kunna bli 8974. I september 2021. Tegnell var övertygad att det skulle bli mycket lägre än så. Jag är övertygad att 8974 kommer att överskridas innan nyår.
Citera
2020-12-18, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Tog mig tiden att titta på videon. Ingenstans sa Tengell verbalt att smittan riskerar att bli värre än i våras så jag antar att du drar dina slutsatser av vad du inbillar dig att han ville få fram från diagrammet i bilden.

Om vi då granskar diagrammet närmare visar det att antal fall i värsta fall kunde tangera eller överskrida vårens smittspridning med vad som ser ut som +5-10% med peak i mitten av augusti.

Nu blev det inte så heller, det blev en smittspridning i dalarna som ligger ca 10 ggr (900%) högre än i våras och det har med all sannolikhet fortfarande inte peakat.

Om din länk visar på något är det naivitet ifrån Tegnells sida och siffror som är käpprätt åt helvete (as usual).

Tegnell dömde ut en andra våg i Sverige vilket bl.a Björn Olsen också gjorde.
Citera
2020-12-18, 06:23
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202

Ett tips: läs texten.
Jag föreslår att du läser hela dialogen mellan mig och Merwinna, så att du sätter inlägget i ett sammanhang.
Förhoppningsvis klarnar det vad jag ville ha sagt med inlägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in