2020-12-17, 23:53
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Några avled?

Avlidit har nog några gjort men de kan även flyttat patienter till andra regioner
Citera
2020-12-17, 23:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Titta på jerka11s siffror. De låter rimliga för mig.

Jag är trött i huvudet, försökte följa det bakåt men det gick inte. Ni får gärna lägga ut en beräkning om ni är piggare än mig.
Citera
2020-12-17, 23:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Kanal?
Tv2
Citera
2020-12-18, 00:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, offentliga toaletter ska man nog avhålla sig ifrån. Nu handlar jag ytterst sällan, då jag inte vill utsätta mig, men ibland så. Då bär jag alltid munskydd, antingen FFP2 eller FFP3. Man har nog otur om man blir smittad. Tycker det är svårt att få någon bra uppfattning, för smittsamheten tycks variera något helt enormt. Man läser ju titt som tätt om tillställningar där i princip alla som deltagit blivit smittade. Samtidigt har jag hört talas om vårdpersonal som jobbat med coronasjuka utan skyddsutrustning som inte blivit smittade alls. Smittsamheten tycks variera minst lika mycket som sjukdomens svårighetsgrad.

Man kan nog inte jämföra gemene man med sjukvårdspersonal då de sistnämnda möter massor med människor i sina arbete dagligen och utsätts för allehanda patogener. Deras immunförsvar är väl drillat, även om det här är ett nytt virus.
Citera
2020-12-18, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nu lär det väl inte göras en undersökning på misstänkt eller konstaterat smittade eftersom dessa skall hålla sig hemma?

Min tolkning blir snarare att vi har att vi har 0,7 procent asymtomatiska ute i samhället, minus det klientelet som inte bryr sig om vilket.
Provtagningen görs i hemmet.
Citera
2020-12-18, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag är trött i huvudet, försökte följa det bakåt men det gick inte. Ni får gärna lägga ut en beräkning om ni är piggare än mig.
Jag ska kolla i morgon. Jag är också trött nu . . .

EDIT: Jag får det till att vi har haft ungefär 89100 smittade i Sverige under pandemin, givet att 3,5 procent sjukhusvårdats. (31181 under hela pandemin på sjukhus.)
Senast redigerad av NurseRatched 2020-12-18 kl. 00:18.
Citera
2020-12-18, 00:04
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nu lär det väl inte göras en undersökning på misstänkt eller konstaterat smittade eftersom dessa skall hålla sig hemma?

Min tolkning blir snarare att vi har att vi har 0,7 procent asymtomatiska ute i samhället, minus det klientelet som inte bryr sig om vilket.
Det är ett slumpmässigt urval. Samtliga positiva rapporterade att hade symptom vid eller strax efter provtillfället.
Citera
2020-12-18, 00:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Storbritannien hade även en stor uppgång igår, 25 k fall jämfört med 16 k fall samma dag veckan före. Trendkurvan före gårdagen var också ganska snabbt stigande. Därför verkade uppgången inte orimlig även om den var ovanligt stor. Jag gjorde därför inga särskilda efterforskningar. Det var helt rätt av dig att påpeka att det rörde sig om en justering men onödigt med det tonläget.
Visst, det har ökat igen, men efter en tillfällig svacka, och 7-dagarsmedelvärdet är fortfarande inte riktigt uppe i vad det var för runt en månad sedan, enligt diagrammet här:

https://www.bbc.co.uk/news/uk-51768274

Det finns som synes dagar här och var med extra höga staplar som "försvinner" när man slätar ut kurvan. Men visst, det är en ganska drastisk utveckling senaste månaden, vad det nu beror på. Både ner och upp.

The BBC's Head of Statistics Robert Cuffe says cases are rising quickly in the South East of England, doubling roughly every three weeks.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-12-18 kl. 00:08.
Citera
2020-12-18, 00:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Provtagningen görs i hemmet.

Ahaa, ja då lär ju procentandelen stämma rätt bra.

Jag har för mig att vid en liknande undersökning i våras, för reg Stockholm, att den visade på 2,3 procent. Men det är fritt ur minnet och kan vara fel.

Edit: rätt procent skall vara 2,5%. Undersökningen genomfördes -3 april 2020.
Senast redigerad av LeeVan 2020-12-18 kl. 00:24.
Citera
2020-12-18, 00:12
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om du har sån mask är du safe plus att du minutiöst spritar händerna och håller koll på var du har fingrarna. Jag skulle nog säga att om du gör det så är det större chans att du vinner på lotto än drar på dig viruset där. Men det är ju det där med att komma ihåg att sprita tassarna innan man plockar fram bankkortet för att betala och efter man tryckt på den äckliga pekskärmen och knapparna innan man tar och stoppar tillbaka kortet i fickan. Likadant när man kommer till bilen. Jag blir själv helt hjärndöd när jag ska hålla på med allt det när jag handlar, avskyr numera att handla.

Trams deluxe, kontaktsmitta existerar inte vad gäller covid men kör ert race ni
Citera
2020-12-18, 00:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Trams deluxe, kontaktsmitta existerar inte vad gäller covid men kör ert race ni

Jag har faktiskt inte hört om någon som råkat ut för det, utom möjligtvis den där fiskebåten där alla satt i karantän före plus testades negativt och sen åkte på ett jävla utbrott ute till havs efter någon vecka. Det var väl också något fall i England med en tant som inte lämnat huset och fick varor levererade till dörren. Sen får ju kineserna panik lite då och då i sina hamnar när de importerar varor, men om det blivit några utbrott av det vet jag inte. Det kan lika gärna vara människorna som bryter karantänen, jag skulle ju bara fika med grannen, eller bara sätta på flickvännen? Det är ju vi som är den svaga länken.

Det känns lite överdrivet men better safe than sorry.
Citera
2020-12-18, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Då ska vi inte heller "tramsa" bort luftföroreningar som dödar lika många i Sverige per år. Varje jävla år! Hur aktiv är du på den tråden?

Man kan naturligtvis statistiskt räkna ut att om folk bor nära en gata med mycket luftföroreningar så ökar risken för vissa sjukdomar. Men det är ju ingen direkt dödsorsak. Man kanske dör i KOL eller lungcancer, men det finns andra orsaker som bidrar.

Det jobbas ju på att minska luftföroreningar, men det är inte helt enkelt så klart. De sprids ju över hela jorden och det är inget som bara går att ta bort. Vi kan ju inte bara förbjuda trafik eller industri.

Det som är bra är att ett munskydd även skyddar mot partiklar i luften. Så om man tar på sig munskydd för att inte få corona så blir man också skyddad mot partiklar på samma gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in