2020-12-18, 02:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Någon del i ögat ska tydligen ha viss dämpande effekt, hittar inte det jag läste tidigare (och den här artikeln är låst), men det var visst hornhinnan. I det jag läste tidigare nämndes också att andra delar av ögat kanske inte har samma effekt.
https://www.sydsvenskan.se/2020-11-03/ogats-hornhinna-hejdar-coronaviruset

Ja det är hornhinnan som viruset inte kan ta sig igenom.
Citera
2020-12-18, 02:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
De här peakarna som du observerat orsakas väl kanske av säsongsinfluensan och vinterkräksjukan?

Ja det utesluter jag absolut inte.

Men med tanke på att man har sett att ett ändrat beteende hos människor även påverkade andra virus i våras så utesluter jag inte heller att det i viss mån går att påverka hur höga peakarna blir... Både gällande Covid-19 och andra virus. Se nedan. Att det kanske inte är en ren slump att det ökar just under de veckor där fler vanligtvis samlas/umgäs. Som julhanden/julen och sportov. Osv.

Jag ser det som ännu märkligare om virus skulle bete sig på ett visst sätt under specifika veckor. Varför då? Och om det inte gick att påverka så är ju rekommendationerna man kört sedan i mars helt meningslösa ändå...

Men säker är jag inte "bara" baserat på att tre år peakar ungegär samtidigt, fast om trenderna är såhär många fler år och väldigt ofta inträffar just när fler människor brukar samlas har jag än mer svårt att tro på slumpen. Varför just under dessa veckor och inte mer utspridda peakar? Är inte virus mer oberäkneliga än så?

Kan tänka mig att kolla tidigare år men det får bli en annan gång.

Citat:
"Åtgärderna för att minska smittspridningen av covid-19 ledde till att den gångna säsongen för influensa, vinterkräksjuka och RS-virus avstannade ovanligt tidigt. För dessa sjukdomar blev säsongen 2019-20 mild, visar Folkhälsomyndighetens sammanställning.

amband med spridningen av covid-19 i början av mars sattes flera åtgärder in för att minska smittspridningen i Sverige. Bland annat gick Folkhälsomyndigheten ut med rekommendationer om god handhygien, att stanna hemma vid minsta tecken på infektion, hålla distans och undvika trängsel. Regeringen slopade karensavdraget för sjukpenning, sammankomster med fler än 500 personer och senare 50 personer förbjöds, och besöksförbud infördes på äldreboenden.

Åtgärderna följdes av en snabb nedgång i spridningen av influensa, RS-virus och calicivirus som orsakar vinterkräksjuka. Folkhälsomyndighetens sammanställning visar att tre influensasorter cirkulerade under säsongen, och att toppen inföll under vecka 10. Jämfört med föregående säsonger var årets topp lägre i antalet laboratorieverifierade fall och skedde senare under våren.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/juli/ovanligt-kort-sasong-for-influensa-och-vinterkraksjuka/
Citera
2020-12-18, 02:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag minns båda dom fallen. När det gäller kvinnan så har jag för mig att hon hadde en sambo, men denne kunde enligt kvinnan inte ha smittat henne eftersom dom inte delade rum..
Minns jag fel?

Båten är ett mysterium, utifrån vad som är känt. Nu tror jag i och för sig att kontaktsmitta förekommer men förefaller i vart fall vara väldigt lågfrekvent förekommande.

När det gäller Kina så ligger det i deras intresse att förvilla och att flytta målstolparna. Jag tror deras ständiga fokus på importerad kontaktsmitta skall ses i det perspektivet.

Jag tror inte du minns fel, men om man delar toalett så spelar det ju ingen roll. Exempelvis.

Ja båten är ett mysterium, men om någon ville ha ett sista nyp så är det ju inte ett mysterium längre, bara ytterligare en idiot.

Kina är ena räliga jävlar. Det oroar mig, Trump höll dem kort, Biden verkar vara en idiot redo att lämna över makten till en war monger, det skrämmer mig.
Citera
2020-12-18, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det blev 404 på båda dina länkar, det är bra att du hann citera dem, men om vi inte kan verifiera dem så är det svårt att gå vidare.
Sannolikt länkarna:
https://www.newindianexpress.com/cities/bengaluru/2020/nov/27/new-worry-doctors-find-35-cases-of-covid-reinfection-in-bengaluru-2228629.html

https://www.newindianexpress.com/cities/delhi/2020/dec/01/covid-19-reinfection-cases-spark-panic-in-delhi-debate-over-longevity-of-antibody-2230319.html
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-18 kl. 02:51.
Citera
2020-12-18, 02:51
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror inte du minns fel, men om man delar toalett så spelar det ju ingen roll. Exempelvis.

Ja båten är ett mysterium, men om någon ville ha ett sista nyp så är det ju inte ett mysterium längre, bara ytterligare en idiot.

Kina är ena räliga jävlar. Det oroar mig, Trump höll dem kort, Biden verkar vara en idiot redo att lämna över makten till en war monger, det skrämmer mig.

Jag delar samtliga slutsatser, inte minst den sista.
Citera
2020-12-18, 03:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Sannolikt länkarna:
https://www.newindianexpress.com/cities/bengaluru/2020/nov/27/new-worry-doctors-find-35-cases-of-covid-reinfection-in-bengaluru-2228629.html

https://www.newindianexpress.com/cities/delhi/2020/dec/01/covid-19-reinfection-cases-spark-panic-in-delhi-debate-over-longevity-of-antibody-2230319.html

Jag vill inte läsa sådant , men det verkar som det gick bra i samtliga fall. Hur som helst, jag sätter min tilltro till vaccinet. Om det funkar så är jag nöjd. Då kan jag återgå till mitt liv och alla andra också. Jag har ju bara ett liv liksom. Jag lyckades inte utröna om de drabbades av en annan strain eller inte, gjorde du?

Edit:
Tack för länkarna!
Senast redigerad av revodneb 2020-12-18 kl. 03:07.
Citera
2020-12-18, 03:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag delar samtliga slutsatser, inte minst den sista.

Det skrämmer mig faktiskt mer än viruset.
Citera
2020-12-18, 03:11
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror nog att statsministern menar FHM med "professionen och experterna". Han vill bara inte säga det rakt ut. Han och andra regeringsmedlemmar har ju också hela tiden hänvisat till att "vi har inte vidtagit den åtgärden för att FHM inte har rekommenderat det", när han/de har fått kritik för uteblivna åtgärder. Dom har aldrig sagt att "vi har inte gjort det för att Björn Olsen inte har rekommenderat det", eller "vi har inte gjort det för att Lena Einhorn inte har rekommenderat det". Så vi kan nog vara lugna för att han menar Tegnell med anhang.

I samma artikel säger han ju också att han inte vill kommentera FHM:s hantering ännu, men att han kommer att göra det senare, när det här är över. Jag misstänker att det blir ord och inga visor.
Det är möjligt att Statsministern avsåg FHM. Det vet jag inte.
Däremot är jag övertygad om att det inte kommer bli några "ord och inga visor" från regeringen gällande FHM.
Både regeringen och oppositionen vet alltför väl att de själva bär en stor del av skulden till att det gått som det gått i Sverige. Även om FHM hade lyckats pricka in sina åtgärder perfekt saknades förutsättningarna att genomföra dem. Sverige har fått laga efter läge.

Citat:
Här på Flashback visste vi i alla fall att det skulle komma en andra våg. Precis som vi har vetat allt annat före Tegnell. Jag skrev t.ex. detta här i tråden den 7 juni:
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ju sommar och varmt nu. Vi är ute mer i stället för att träffas inomhus, D-vitaminhalten stiger i blodet när vi får sol på oss, och detta virus trivs dessutom allra bäst när det är torr och kall luft ute (som på skidorterna i Alperna).

När hösten kommer, kommer det att komma en MASSIV andravåg - om vi inte stoppar den med aktiva åtgärder.

Det är faktiskt lite rörande att du söker igenom dina gamla inlägg för att bevisa att du minsann hade och har rätt.

Den 13 juni publicerade Aftonbladet en artikel med följande rubrik:
Wold och Olsen är säkra: Det blir ingen andra våg. Svenska experterna tror inte på Tegnells teori

Jag kan inte förstå artikeln på annat sätt än att Anders Tegnell också i juni trodde att SARS-CoV-2 skulle komma tillbaka med kraft till hösten. Hans polare Jan Albert trodde det också.
Menar du att Anders Tegnell på något sätt fått sin insikt om en andra våg från Flashback? Artikeln är ju publicerad några dagar efter ditt inlägg.
Alternativt har du fel när du påstår att Flashback hela tiden har koll före Anders Tegnell får det.
Citat:
Det blir ingen andra våg av corona. Det menar nu utländska forskare och får medhåll av svenska experter, något som går tvärs emot Anders Tegnells teorier.

– Man har tittat med influensaögon på det här viruset, om det inte kraftigt muterar blir det ingen andra våg, säger professor Björn Olsen.

Folkhälsomyndighetens Anders Tegnell varnade i går för att en andra våg av corona kommer till hösten och i Storbritannien har man länge trott att landet kan få en ny våg av covid-19 efter sommaren.
Där har man också haft teorier om att den skulle kunna bli kraftigare än den första och att sjukvården i så fall inte skulle klara av antalet insjuknade.

----‐-------
Jan Albert, professor i smittskydd vid Karolinska institutet, tycker att det är svårt att vara tvärsäker i ämnet.

– Det behöver inte vara på samma sätt som med spanska sjukan, det har gått 100 år och det här är ett annat virus. Men den här sjukdomen är ny och riskerna för en andra våg beror på hur många som har haft det och som nu är mottagliga.

Han menar också att hur länge man fortsätter med testning och social distansering kommer att påverka mycket hur utvecklingen ser ut framöver.

– I en studie som jag nyligen gjorde med forskare i Basel har vi tittat på vanliga coronavirus beter sig och vad man kan förvänta sig av det nya. Då ser man att det mest troliga är att det inte kommer att försvinna, utan komma tillbaka på vintern som de andra, säger Jan Albert.
Citera
2020-12-18, 03:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Mer forskning om covid 19 och hur viruset kanske tar sig in i hjärnan.

"A new study shows how spike protein crosses the blood-brain barrier"

"You do not want to mess with this virus," he said. "Many of the effects that the COVID virus has could be accentuated or perpetuated or even caused by virus getting in the brain and those effects could last for a very long time."

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/12/201217154046.htm
Citera
2020-12-18, 03:44
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ja det utesluter jag absolut inte.

Men med tanke på att man har sett att ett ändrat beteende hos människor även påverkade andra virus i våras så utesluter jag inte heller att det i viss mån går att påverka hur höga peakarna blir... Både gällande Covid-19 och andra virus. Se nedan. Att det kanske inte är en ren slump att det ökar just under de veckor där fler vanligtvis samlas/umgäs. Som julhanden/julen och sportov. Osv.

Jag ser det som ännu märkligare om virus skulle bete sig på ett visst sätt under specifika veckor. Varför då? Och om det inte gick att påverka så är ju rekommendationerna man kört sedan i mars helt meningslösa ändå...

Men säker är jag inte "bara" baserat på att tre år peakar ungegär samtidigt, fast om trenderna är såhär många fler år och väldigt ofta inträffar just när fler människor brukar samlas har jag än mer svårt att tro på slumpen. Varför just under dessa veckor och inte mer utspridda peakar? Är inte virus mer oberäkneliga än så?

Kan tänka mig att kolla tidigare år men det får bli en annan gång.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/juli/ovanligt-kort-sasong-for-influensa-och-vinterkraksjuka/
Luftvägsvirus har en del gemensamt. Forskare har sett vissa spridningsmönster och dessa påverkas av olika faktorer. SARS-CoV-2 är dock lurigare än influensavirus.
https://www.gu.se/nyheter/komplexa-spridningsmonster-hos-luftvagsvirus

Socialstyrelsen har också en intressant sammanställning om de senaste årens influensasäsonger.
Här går att se vilka veckor smittan peakar olika år.( FHM har grafer som visar hur dödligheten utvecklats vecka för vecka under säsongerna, men de är svårtydda)

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-relaterad-till-covid-19/

Jag orkar inte heller se efter just om peakarna du beskrev i ditt tidigare inlägg överenstämmer med säsongsinfluensan utveckling de olika åren. Det skulle kunna vara så eftersom vi vet att säsongsinfluensan dragir fram som lie liemannen på landets äldreboenden år ut och år in utan att någon gjort något åt saken.
Senast redigerad av DoraF 2020-12-18 kl. 03:51.
Citera
2020-12-18, 03:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Gamlingar och barn är nog enklast att svika, de håller tyst offentligt och har inga egna megafoner.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Vqg8jl/barn-langtidssjuka-i-covid-far-inte-vard

Ja, läskigt virus o kanske har de med långvarig trötthet mm fått in det i hjärnan.

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/12/201217154046.htm
Citera
2020-12-18, 03:49
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det är möjligt att Statsministern avsåg FHM. Det vet jag inte.
Däremot är jag övertygad om att det inte kommer bli några "ord och inga visor" från regeringen gällande FHM.
Både regeringen och oppositionen vet alltför väl att de själva bär en stor del av skulden till att det gått som det gått i Sverige. Även om FHM hade lyckats pricka in sina åtgärder perfekt saknades förutsättningarna att genomföra dem. Sverige har fått laga efter läge.

Det är faktiskt lite rörande att du söker igenom dina gamla inlägg för att bevisa att du minsann hade och har rätt.

Den 13 juni publicerade Aftonbladet en artikel med följande rubrik:
Wold och Olsen är säkra: Det blir ingen andra våg. Svenska experterna tror inte på Tegnells teori

Jag kan inte förstå artikeln på annat sätt än att Anders Tegnell också i juni trodde att SARS-CoV-2 skulle komma tillbaka med kraft till hösten. Hans polare Jan Albert trodde det också.
Menar du att Anders Tegnell på något sätt fått sin insikt om en andra våg från Flashback? Artikeln är ju publicerad några dagar efter ditt inlägg.
Alternativt har du fel när du påstår att Flashback hela tiden har koll före Anders Tegnell får det.

Fast jag vet inte vad den där artikeln svamlar om, för jag hittar ingen artikel där Tegnell är direkt citerad, och där han säger att det ska komma en allvarlig andravåg. Och ingen annan verkar minnas det heller?

Det han har sagt hela tiden, har ju varit att det inte kommer att komma något som ska betraktas som en "andravåg" (fastän han själv började använda begreppet för ett par veckor sedan, som om inget hänt, som han alltid gör - han gjorde samma med begreppet "asymptomatisk smittspridning", och snart blir väl begreppet "munskyddsplikten" en självklar del av hans vokabulär också). Utan att det kunde bli spridda utbrott av klustersmitta i landet. Och det var också det som regionerna tog höjd för, dumt nog:

https://www.dn.se/sverige/fhms-bedomning-ledde-till-samre-beredskap/

FHM:s bedömning ledde till sämre beredskap
UPPDATERAD 2020-11-13 PUBLICERAD 2020-11-13

I flera månader har Folkhälsomyndigheten och statsepidemiolog Anders Tegnell upprepat att de inte tror på en andra våg av smittspridning.

Nu ökar dödstalen och trycket på sjukvården samtidigt som testkapaciteten har slagit i taket på flera håll i landet.

Vårdchefer och politiker anser att myndighetens felbedömning påverkar deras förberedelser och svenskarnas vilja att följa restriktionerna.

Ja, Björn Olsen hade också fel, det var lite oväntat. (Wold är en idiot, så att hon hade fel var helt väntat. Wold blev bara inkvoterad till sin professorstjänst, efter decennier av tjat om hur diskriminerad hon var.) Jag såg det som självklart att det skulle komma tillbaka efter sommaren, eftersom luftvägsinfektioner alltid tar en paus över sommaren i nordliga länder, och sedan väller fram igen en bit in på hösten. Ända tills det finns flockimmunitet - naturlig, artificiellt skapad medelst vaccin, eller en kombination av båda. Och det fanns inte en chans att vi skulle ha så mycket flockimmunitet i oktober, efter den lugna sommaren (eller att vaccinet skulle ha blivit godkänt och hunnit administreras) - att det skulle kunnat verka som en vall mot andravågen.

Ärligt talat, så är jag övertygad om att en kommitté av några av oss här på Flashback, hade gjort ett bättre jobb än vad FHM har gjort. Utan att vara varken läkare eller epidemiologer. (Vill inte nämna några användarnamn, så är ingen nämnd och ingen glömd.)
Senast redigerad av Merwinna 2020-12-18 kl. 03:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in