Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Det är möjligt att Statsministern avsåg FHM. Det vet jag inte.
Däremot är jag övertygad om att det inte kommer bli några "ord och inga visor" från regeringen gällande FHM.
Både regeringen och oppositionen vet alltför väl att de själva bär en stor del av skulden till att det gått som det gått i Sverige. Även om FHM hade lyckats pricka in sina åtgärder perfekt saknades förutsättningarna att genomföra dem. Sverige har fått laga efter läge.
Det är faktiskt lite rörande att du söker igenom dina gamla inlägg för att bevisa att du minsann hade och har rätt.
Den 13 juni publicerade Aftonbladet en artikel med följande rubrik:
Wold och Olsen är säkra: Det blir ingen andra våg. Svenska experterna tror inte på Tegnells teori
Jag kan inte förstå artikeln på annat sätt än att Anders Tegnell också i juni trodde att SARS-CoV-2 skulle komma tillbaka med kraft till hösten. Hans polare Jan Albert trodde det också.
Menar du att Anders Tegnell på något sätt fått sin insikt om en andra våg från Flashback? Artikeln är ju publicerad några dagar efter ditt inlägg.
Alternativt har du fel när du påstår att Flashback hela tiden har koll före Anders Tegnell får det.
Fast jag vet inte vad den där artikeln svamlar om, för jag hittar ingen artikel där Tegnell är direkt citerad, och där han säger att det ska komma en allvarlig andravåg. Och ingen annan verkar minnas det heller?
Det han har sagt hela tiden, har ju varit att det
inte kommer att komma något som ska betraktas som en "andravåg" (fastän han själv började använda begreppet för ett par veckor sedan, som om inget hänt, som han alltid gör - han gjorde samma med begreppet "asymptomatisk smittspridning", och snart blir väl begreppet "munskyddsplikten" en självklar del av hans vokabulär också). Utan att det kunde bli spridda utbrott av klustersmitta i landet. Och det var också det som regionerna tog höjd för, dumt nog:
https://www.dn.se/sverige/fhms-bedomning-ledde-till-samre-beredskap/
FHM:s bedömning ledde till sämre beredskap
UPPDATERAD 2020-11-13 PUBLICERAD 2020-11-13
I flera månader har Folkhälsomyndigheten och statsepidemiolog Anders Tegnell upprepat att de inte tror på en andra våg av smittspridning.
Nu ökar dödstalen och trycket på sjukvården samtidigt som testkapaciteten har slagit i taket på flera håll i landet.
Vårdchefer och politiker anser att myndighetens felbedömning påverkar deras förberedelser och svenskarnas vilja att följa restriktionerna.
Ja, Björn Olsen hade också fel, det var lite oväntat. (Wold är en idiot, så att hon hade fel var helt väntat. Wold blev bara inkvoterad till sin professorstjänst, efter decennier av tjat om hur diskriminerad hon var.) Jag såg det som självklart att det skulle komma tillbaka efter sommaren, eftersom luftvägsinfektioner
alltid tar en paus över sommaren i nordliga länder, och sedan väller fram igen en bit in på hösten. Ända tills det finns flockimmunitet - naturlig, artificiellt skapad medelst vaccin, eller en kombination av båda. Och det fanns inte en chans att vi skulle ha så mycket flockimmunitet i oktober, efter den lugna sommaren (eller att vaccinet skulle ha blivit godkänt och hunnit administreras) - att det skulle kunnat verka som en vall mot andravågen.
Ärligt talat, så är jag övertygad om att en kommitté av några av oss här på Flashback, hade gjort ett bättre jobb än vad FHM har gjort. Utan att vara varken läkare eller epidemiologer. (Vill inte nämna några användarnamn, så är ingen nämnd och ingen glömd.)