2020-12-18, 01:13
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Viruset vandrar vad jag förstår runt i kroppen. Har läst att det kan angripa flertalet organ däribland hjärna, njurar och testiklar. Antar att det sprids via blodet och kan vandra var som helst oberoende av var det startar. Borde det inte kunna komma till lungorna via blodomloppet?

Nej som sagt, jag har aldrig läst något annat än att det krävs en allvarlig lunginflammation FÖRST. Att smittämnen kan spridas från lungorna via blodet - och även embolier som bildats i lungorna - när lungvävnaden blivit sårig och trasig, är ju en känd sak. Det händer även vid andra former av svår lunginflammation.
Citera
2020-12-18, 01:15
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du har helt rätt. Jag skulle vilja se en rekommendation där vi uppmanas att knipa käft helt enkelt bland folk. Viska i värsta fall och gaphalsar borde bötfällas direkt. Det hade gett effekt , munblöjor och handsprit är trams i jämförelse.

Det där har jag faktiskt tänkt på, att nu när det är glasrutor emellan en själv och kassören (whatever) överallt, så måste man ofta skrika för att han/hon ska höra. Och då sprids det droppar i luften såklart. Det skulle vara bättre om de använde visir, som lämnar öronen fria.
Citera
2020-12-18, 01:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Nu har svt uppmärksammat det vi diskuterade. Det är olyckligt när prognosfelen blir såhär grava särskilt med tanke på det vi båda konstaterade nämligen att dessa prognoser har använts som underlag för att planera beredskapen i regionerna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-granskar-hosten-blev-varre-an-folkhalsomyndighetens-varsta-scenario-1

Det är märkligt hur man resonerar på den myndigheten. Om jag har 3 alternativ så tittar jag såklart på det värsta, slänger på 30% till och tar höjd för det. Om det inte går åt helvete så kan man ju bara säga, aja, jag hade fel. Överskottsmaterialet kommer ju ändå att gå åt med tiden. Inte ens regionerna verkar ha tänkt i de banorna utan lagt sig i mittenalternativet. Det är dags att skrota FHM och återinföra smittskyddsenheten, genustrams och jämlikhetsstudier kan de bekosta ur egen ficka.
Citera
2020-12-18, 01:19
Avslutad
Gamlingar och barn är nog enklast att svika, de håller tyst offentligt och har inga egna megafoner.

Citat:
"Barn långtidssjuka i covid får inte vård. Föräldrar känner sig maktlösa och förtvivlad

När vi efterlyste familjer med långtidssjuka barn fick vi snabbt in över 50 barn som inte fått den hjälp de behöver, varken från vården eller från skolan. Nu måste resurser sättas in för riktad forskning kring hur covid-19 slår mot barn, skriver debattörerna.

”Emma”, 13 år, ligger i sin säng sedan i april. Vissa dagar är bättre, då orkar hon prata, andra dagar är sämre då signalerar hon ja med ett finger och nej med två fingrar.
”Nelli” är 16 år och har drabbats av långtidscovid. ”Clara” och ”Ella”, 10 år, mår ibland så bra att de kan gå till skolan, ibland orkar de inte ta sig ur sängen och benen känns helt döda.

Barnen är extra utsatta, de får sällan vård och missar utbildning som de har rätt till.

Det är svårt att veta hur många barn som är sjuka i långtidscovid då de är helt osynliga i statistiken. Länge fick de inte testas. Det pratas inte om dem på presskonferenserna.

I primärvården blir de avfärdade med ”barn blir inte sjuka” och skickas hem med rådet att vila. Men hur länge ska barnen behöva vila innan de får hjälp?

Vissa dagar tvivlar de på att barnen kommer att överleva, medan de andra dagar kan känna ett visst hopp. Hur många fler barn ska drabbas av långtidscovid innan samhället reagerar? När ska Folkhälsomyndigheten erkänna att barn kan slås ut av denna sjukdom?

De har inget liv utanför skolan, de orkar inte träffa kompisar och de kan inte hålla på med fritidsaktiviteter. Nästan all tid utanför skolan tillbringas i sängen. Det som är oerhört alarmerande är att en del barn inte blir bättre med tiden, utan snarare sämre"

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Vqg8jl/barn-langtidssjuka-i-covid-far-inte-vard
Citera
2020-12-18, 01:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja ögonen är väl en möjlig väg in, men jag använder inte skydd för ögonen. Jag tror det är farligare att dra ner viruset i lungorna då det är där man verkar få störst problem. Jag har inte sett någon studie på att någon blivit smittad via ögonen, men i vården har man ju visir alternativt helmask. Men de arbetar väldigt nära patienten med risk för stänk.

Kanske inte så lätt att ta reda på hur någon smittades?

Det var väl på IVA i Malmö som en stor mängd ur personalen smittades, hur kan det komma sig att det kan ske på ett sjukhus om man använder visir, munskydd, helmask och allt vad det kan vara, och dessutom är noga med handhygienen?

Kan det vara så enkelt att det är mycket svårt att skydda sig mot ett virus om man inte totalisolerar sig, och att det bara är att inse samt acceptera det?

Det kan troligen vara farligt att smittas oavsett var du får in viruset i kroppen om ditt immuförsvar är i sämre skick.
Citera
2020-12-18, 01:21
Medlem
severustheemperors avatar
[quote=Saundra|73809233]

https://www.newindianexpress.com/cit...u-2228629.html
Jayanagar General Hospital came across 10 people who may have been reinfected, with the second infection being more severe, and patients becoming oxygen-dependent.
We got seven patients who contracted Covid-19 again. They developed new symptoms with radiological worsening, were more severe and were treated on the same lines.

https://www.newindianexpress.com/cit...y-2230319.html
One hospital under the Delhi government reported that five of its doctors have gotten reinfected with the virus for a second time, and this time, three out of the five are facing serious complications. Last time they were asymptomatic but now they are showing severe symptoms. Once they are recover, they won’t be put back on Covid duty because if they get infected for a third time, we won’t be able to save them. Their health is already very weak
Citera
2020-12-18, 01:26
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du har helt rätt. Jag skulle vilja se en rekommendation där vi uppmanas att knipa käft helt enkelt bland folk. Viska i värsta fall och gaphalsar borde bötfällas direkt. Det hade gett effekt , munblöjor och handsprit är trams i jämförelse.
WHO snackade redan under våren tror jag om "respiratorisk hygien" eller liknande, alltså undvik gapande och liknande. Och från UK hörde jag under sommaren något om att pubar skulle skruva ner bakgrundsmusiken av samma anledning.
Det enda jag hört i Sverige är att tant Agnes berättade att körsång är farligt.
Citera
2020-12-18, 01:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske inte så lätt att ta reda på hur någon smittades?

Det var väl på IVA i Malmö som en stor mängd ur personalen smittades, hur kan det komma sig att det kan ske på ett sjukhus om man använder visir, munskydd, helmask och allt vad det kan vara, och dessutom är noga med handhygienen?

Kan det vara så enkelt att det är mycket svårt att skydda sig mot ett virus om man inte totalisolerar sig, och att det bara är att inse samt acceptera det?

Det kan troligen vara farligt att smittas oavsett var du får in viruset i kroppen om ditt immuförsvar är i sämre skick.

Det var på infektionen, i en byggnad avsedd för att klara smittsamma sjukdomar, med personal specialtränade för ändamålet.

De följde ju så klart FHM:s rekommendationer och då behövs ju bara skyddsutrustning vid patientnära kontakt, ergo de använde inte munskydd i korridorerna, omklädningsrummen eller i fikarummen. Kommer smittan in bakvägen så är det ju kört. Efter den här fadäsen så använder de munskydd hela arbetsdagen, i strid med FHM:s rekommendationer, och verkar ha kväst smittan. Ack så dumt det kan bli.

Editerad!
Citera
2020-12-18, 01:31
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Viruset kan tränga in i kroppen via ögonen vad jag har förstått, menar du att man bör använda munskydd eller andningsskydd över ögonen också, hur kan man annars vara safe med en mask?

Via ögonen som kontaktsmitta, droppsmitta, luftburen och aerosol, samtliga alternativ är sannolikt aktuella som möjliga sätt att smittas.
Någon del i ögat ska tydligen ha viss dämpande effekt, hittar inte det jag läste tidigare (och den här artikeln är låst), men det var visst hornhinnan. I det jag läste tidigare nämndes också att andra delar av ögat kanske inte har samma effekt.
https://www.sydsvenskan.se/2020-11-03/ogats-hornhinna-hejdar-coronaviruset
Citera
2020-12-18, 01:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Nja 70% gäller inte vanligt bomullstyg? 30% reduktion har bevisats för dessa, om du menar dessa vanliga blå/bomullsskydd som liknar den vi operation.

Dom övriga har ju FFP2-3 kan ju nå över 70% ev. 90över % reduktion.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2020/08/svag-evidens-for-att-munskydd-minskar-smitta-hos-allmanhet/

Ändå märkligt alltihopa. Om man istället rekommenderar bra skydd (medel-hög klass) från början och rätt användning så äre nåt helt annat vi pratar om.

"En given bra kommentar i artikeln ->
Så sammanfattningsvis:
– Evidensläget för att munskydd mycket kraftigt reducerar virussmitta är bra, (antagligen starkt, men Lancetstudien uttrycker sig försiktigt), men bygger på observationell data vilket i sig inte är dåligt alls. Vi måste sluta felcitera och feltolka bevisläget.
Vetenskapen måste opartiskt redovisa kunskapsläget korrekt utan politisk eller agendadriven påverkan om vi inte helt skall underminera förtroendet för vetenskapen i stort!

– I glesbefolkade länder som Sverige och Norge är det kanske inte rationellt att införa ett nationellt masktvång men i situationer med många människor på liten yta (kolletivtrafik, affärer, skolor, arbetsplatser), och inte bara i isolerade enstaka fall som du uttrycker det, kommer det ha stor effekt.
– Huruvida vem som skyddas och inte, så skyddas samhället i stort av mindre aerosolbelastning, både riskgrupper och icke.
– Även om folk inte bär masker optimalt kommer det skydda bättre än inga masker.
– Psuedoargumenten om att folk inte kommer kunna följa andra riktlinjer och helt sluta bete sig för att de bär mask saknar helt grund och stöd och måste aktivt avvisas från det vetenskapliga samfundet."

En mycket bra kommentar i läkartidningen!
Citera
2020-12-18, 01:49
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tidigare mätningar så har många angett att dom inte känt symptom vill jag minnas. Är det något som hänt då samtliga nu har symptom?
Man kanske har utvidgat listan på symptom? Till en början hette det att feber och ihållande hosta var symptom på covid. Sen kom uppgifter om luktbortfall, magbesvär och mycket annat.
Citera
2020-12-18, 01:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Om viruset finns i luften i aerosolform exponeras ögonen oavsett om du andas eller inte och oavsett om du har skyddsglasögon eller inte om de inte är hermetiskt tätslutande. I ett dåligt ventilerat utrymme ackumuleras virus och risken ökar för att virus når dina ögon, låter det logiskt?

Om någon röker ett par meter ifrån dig i ett rum så kommer du att känna lukten men du ser inte doften som når din näsa, och det kan kännas i dina ögon, ämnen från cigarren når dina ögon trots att du inte andas in med ögonen, du förstår nog om du tänker efter lite.

Virus i aerosolform färdas med luftströmmar oavsett om du andas eller inte. En inandning kan dra ner viruset i dina lungor, och finns viruset i aerosolform i rummet så kommer det att serveras rakt under näsan på dig. När ögat är öppet så står det i direkt kontakt med luften i rummet, finns det virus i luften så kan det nå ögat, inte svårare än så.

Innebär det att moderatorn bär både mask och skyddsglasögon när denna befinner sig på allmän plats? Jag håller med i resonemanget men anser att det är som att bära helmask typ SR500 och ha suspensoar ifall att någon tycker du kommer för nära. Förhoppningsvis är inte ICA Maxi lika saturerat som MAS covid-intensiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in