Citat:
De här peakarna som du observerat orsakas väl kanske av säsongsinfluensan och vinterkräksjukan?Här kan man se kurvor över dödsfallen år 2015-2019 + 2020. 2020 är dock tyvärr bara fram till vecka 49. https://platz.se/coronavirus/?page=archive
Det gäller hur som helst dödsfall totalt sett och per 100 000 inv.
2020 ligger högre än samtliga år från och med vecka 46.
Om även 2020 följer tidigare trender så "borde" dödsfallen öka ännu mer minst December ut. Minst 3 år ökar kraftigt i slutet av December.
Något år kommer peaken i slutet av December, något år i Januari, två år har sin peak först frammåt vecka 9 och 10.
Inget av övriga år har i alla fall sin peak föränns i slutet av December som tidigast.
Trots vissa skillnader gällande var peaken är så är det också en väldigt tydlig uppåtgående trend på flera år under vecka 8-10 ungefär. Jag vet inte helt säkert varför men jag kan mycket väl tänka mig en koppling till sportlovet...
Likaså skulle ökningen under de sista veckorna i December kunna kopplas till allting som händer runt jul och julhandeln osv.
Jag kan även tänka mig att Sverige fortfarande inte ser vad trender från tidigare år har för betydelse när det gäller Covid-19 :-) Utan att vi istället avvaktar och ser = Tar den smällen efter julhandeln och efter att sportloven redan har börjat.
Fast det egentligen är en självklarhet vad julhandel och folk som samlas innebär, om nu inte fler mot all förmodan plötsligt skulle börja följa rekomendationerna då.
Om det inte är "självklart" vad som annars händer så sprider man väldigt dubbla budskap om hur virus smittar då...
Det gäller hur som helst dödsfall totalt sett och per 100 000 inv.
2020 ligger högre än samtliga år från och med vecka 46.
Om även 2020 följer tidigare trender så "borde" dödsfallen öka ännu mer minst December ut. Minst 3 år ökar kraftigt i slutet av December.
Något år kommer peaken i slutet av December, något år i Januari, två år har sin peak först frammåt vecka 9 och 10.
Inget av övriga år har i alla fall sin peak föränns i slutet av December som tidigast.
Trots vissa skillnader gällande var peaken är så är det också en väldigt tydlig uppåtgående trend på flera år under vecka 8-10 ungefär. Jag vet inte helt säkert varför men jag kan mycket väl tänka mig en koppling till sportlovet...
Likaså skulle ökningen under de sista veckorna i December kunna kopplas till allting som händer runt jul och julhandeln osv.
Jag kan även tänka mig att Sverige fortfarande inte ser vad trender från tidigare år har för betydelse när det gäller Covid-19 :-) Utan att vi istället avvaktar och ser = Tar den smällen efter julhandeln och efter att sportloven redan har börjat.
Fast det egentligen är en självklarhet vad julhandel och folk som samlas innebär, om nu inte fler mot all förmodan plötsligt skulle börja följa rekomendationerna då.
Om det inte är "självklart" vad som annars händer så sprider man väldigt dubbla budskap om hur virus smittar då...
Citat:
Jag tycker att det med tiden blivit alltmer klart att det inte är möjligt att stoppa viruset från att spridas. Det enda som är möjligt att göra är att bromsa spridningen - måttligt eller kraftigt - med olika åtgärder.Det du skriver är både rätt och fel. Naturligtvis är det väldigt svårt att stoppa spridningen. Man kan ha lockdown och restriktioner men man bromsar mest. Det tar inte stopp förrän flockimmunitet uppnås. Men det beror till stor del på öppna gränser.
Länder som har stängda gränser har helt lyckats bli av med viruset som. Thailand., Kina, Australien och Nya Zeeland. Alla har två veckors karantän vid inresa.
Det andra du inte tar med i beräkningen är vaccin. Om man tror att vaccin fungerar kan det vara anledning att bromsa spridningen tills vaccinationerna har effekt.
Men kanske det viktigaste som du bortser ifrån är sjukvårdskapaciteten. Låter man smittan spridas fritt så blir sjukhusen fulla vilket leder till väldigt många dödsfall. Då kan det vara befogat med en lockdown för att minska belastningen.
Länder som har stängda gränser har helt lyckats bli av med viruset som. Thailand., Kina, Australien och Nya Zeeland. Alla har två veckors karantän vid inresa.
Det andra du inte tar med i beräkningen är vaccin. Om man tror att vaccin fungerar kan det vara anledning att bromsa spridningen tills vaccinationerna har effekt.
Men kanske det viktigaste som du bortser ifrån är sjukvårdskapaciteten. Låter man smittan spridas fritt så blir sjukhusen fulla vilket leder till väldigt många dödsfall. Då kan det vara befogat med en lockdown för att minska belastningen.
Australien och Nya Zeeland har bara tillfälligt lyckats bli av med viruset. I längden tror jag inte att man kommer att kunna upprätthålla stängda gränser och två veckors karantän. Priset för den isolering som följer av stängda gränser blir så småningom för alltför högt. Den stängda gränser fungerar bara som strategi om vaccin är på väg.
Men eftersom vaccin inte kan testas kliniskt utan samhällssmitta förutsätter Australiens och Nya Zeelands vägval att andra nationer så att säga betalar det mänskliga priset för vaccinutvecklingen. Man kan tillspetsat säga att Australien och Nya Zeeland åker snålskjuts.
Inte heller alltför kraftig bromsning är möjligt I väntan på vaccinet. Om resten av världen skulle välja den vägen.
När pandemi väl är ett faktum är det redan för sent.
Jag tror att en av lärdomarna av SARS-CoV-2 är att de globala övervakningsssystemen och dito beredskap måste bli bättre.