2020-12-18, 02:01
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Här kan man se kurvor över dödsfallen år 2015-2019 + 2020. 2020 är dock tyvärr bara fram till vecka 49. https://platz.se/coronavirus/?page=archive

Det gäller hur som helst dödsfall totalt sett och per 100 000 inv.

2020 ligger högre än samtliga år från och med vecka 46.

Om även 2020 följer tidigare trender så "borde" dödsfallen öka ännu mer minst December ut. Minst 3 år ökar kraftigt i slutet av December.

Något år kommer peaken i slutet av December, något år i Januari, två år har sin peak först frammåt vecka 9 och 10.

Inget av övriga år har i alla fall sin peak föränns i slutet av December som tidigast.

Trots vissa skillnader gällande var peaken är så är det också en väldigt tydlig uppåtgående trend på flera år under vecka 8-10 ungefär. Jag vet inte helt säkert varför men jag kan mycket väl tänka mig en koppling till sportlovet...

Likaså skulle ökningen under de sista veckorna i December kunna kopplas till allting som händer runt jul och julhandeln osv.

Jag kan även tänka mig att Sverige fortfarande inte ser vad trender från tidigare år har för betydelse när det gäller Covid-19 :-) Utan att vi istället avvaktar och ser = Tar den smällen efter julhandeln och efter att sportloven redan har börjat.

Fast det egentligen är en självklarhet vad julhandel och folk som samlas innebär, om nu inte fler mot all förmodan plötsligt skulle börja följa rekomendationerna då.

Om det inte är "självklart" vad som annars händer så sprider man väldigt dubbla budskap om hur virus smittar då...
De här peakarna som du observerat orsakas väl kanske av säsongsinfluensan och vinterkräksjukan?

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det du skriver är både rätt och fel. Naturligtvis är det väldigt svårt att stoppa spridningen. Man kan ha lockdown och restriktioner men man bromsar mest. Det tar inte stopp förrän flockimmunitet uppnås. Men det beror till stor del på öppna gränser.
Länder som har stängda gränser har helt lyckats bli av med viruset som. Thailand., Kina, Australien och Nya Zeeland. Alla har två veckors karantän vid inresa.
Det andra du inte tar med i beräkningen är vaccin. Om man tror att vaccin fungerar kan det vara anledning att bromsa spridningen tills vaccinationerna har effekt.
Men kanske det viktigaste som du bortser ifrån är sjukvårdskapaciteten. Låter man smittan spridas fritt så blir sjukhusen fulla vilket leder till väldigt många dödsfall. Då kan det vara befogat med en lockdown för att minska belastningen.
Jag tycker att det med tiden blivit alltmer klart att det inte är möjligt att stoppa viruset från att spridas. Det enda som är möjligt att göra är att bromsa spridningen - måttligt eller kraftigt - med olika åtgärder.
Australien och Nya Zeeland har bara tillfälligt lyckats bli av med viruset. I längden tror jag inte att man kommer att kunna upprätthålla stängda gränser och två veckors karantän. Priset för den isolering som följer av stängda gränser blir så småningom för alltför högt. Den stängda gränser fungerar bara som strategi om vaccin är på väg.
Men eftersom vaccin inte kan testas kliniskt utan samhällssmitta förutsätter Australiens och Nya Zeelands vägval att andra nationer så att säga betalar det mänskliga priset för vaccinutvecklingen. Man kan tillspetsat säga att Australien och Nya Zeeland åker snålskjuts.
Inte heller alltför kraftig bromsning är möjligt I väntan på vaccinet. Om resten av världen skulle välja den vägen.
När pandemi väl är ett faktum är det redan för sent.
Jag tror att en av lärdomarna av SARS-CoV-2 är att de globala övervakningsssystemen och dito beredskap måste bli bättre.
Citera
2020-12-18, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kom en rapport på det för några dagar sedan.

https://medicalxpress.com/news/2020-12-people-spain-infected-virus.html
Att testa en promille av befolkningen efter antikroppar, när mätningen troligtvis inte fångar upp alla som faktiskt varit infekterade under pandemin känns inte riktigt tillförlitligt. Vad jag vet försvinner den mätbara halten antikroppar efter ett tag.
Citera
2020-12-18, 02:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du har helt rätt. Jag skulle vilja se en rekommendation där vi uppmanas att knipa käft helt enkelt bland folk. Viska i värsta fall och gaphalsar borde bötfällas direkt. Det hade gett effekt , munblöjor och handsprit är trams i jämförelse.

Du inser att det inte kommer att fungera? Jag kan tänka mig scenariot där du smyger upp till rorsman och viskar 20 grader styrbord, han vänder sig mot dig: URSÄKTA, VAD SA DU? Nä det fungerar inte. Vi människor är sociala varelser och våra egna största fiender i en pandemi.
Citera
2020-12-18, 02:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Att testa en promille av befolkningen efter antikroppar, när mätningen troligtvis inte fångar upp alla som faktiskt varit infekterade under pandemin känns inte riktigt tillförlitligt. Vad jag vet försvinner den mätbara halten antikroppar efter ett tag.

Jag vet faktiskt inte hur många de testade, och antikroppar verkar onekligen försvinna. Så ingen jävel vet egentligen var vi står i den här pandemin, vi kan bara gissa. Så här långt har vi på flasback haft mer rätt i våra gissningar än FHM, det är ett faktum! Ett annat faktum är att FHM har väl inte haft ett enda rätt mer än att Tegnell skruvade ner cycle threshold till 35 från 45 på PCR-testerna. Det ska vi i alla fall ge honom creds för!
Citera
2020-12-18, 02:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Även enligt FHM så finns det fortfarande inget fall av kontaktsmitta konstaterat någonstans i världen.

Tvätta händerna .. var vårens mantra.

Jag har ett par exempel, men de är mer av anekdotisk karaktär.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-12-18, 02:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tidigare mätningar så har många angett att dom inte känt symptom vill jag minnas. Är det något som hänt då samtliga nu har symptom?

Det är möjligt att en läkare personligen frågat ut dem i den här undersökningen (kanske Tegnell himself, det vore ju lämpligt)?
Citera
2020-12-18, 02:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej som sagt, jag har aldrig läst något annat än att det krävs en allvarlig lunginflammation FÖRST. Att smittämnen kan spridas från lungorna via blodet - och även embolier som bildats i lungorna - när lungvävnaden blivit sårig och trasig, är ju en känd sak. Det händer även vid andra former av svår lunginflammation.

Det är ju väldigt högt tryck i lungorna, både vad gäller blodet och själva luftutbytet. Det är ju inget man har normalt vid ögonen om man inte lider av högt blodtryck eller liknande pga av annan sjukdom. Kanske är vi någonting på spåret här? Om man är "normal" dvs inte sjuk och har normala värden så är risken för att bli smittad via ögonen mindre än om man exempelvis lider av högt blodtryck?
Citera
2020-12-18, 02:27
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Det är ju väldigt högt tryck i lungorna, både vad gäller blodet och själva luftutbytet. Det är ju inget man har normalt vid ögonen om man inte lider av högt blodtryck eller liknande pga av annan sjukdom. Kanske är vi någonting på spåret här? Om man är "normal" dvs inte sjuk och har normala värden så är risken för att bli smittad via ögonen mindre än om man exempelvis lider av högt blodtryck?

Har man SÅ högt tryck i ögonen, har man nog så ont att man inte springer ute och blir smittad ändå... Nej, jag tror att vi kan utesluta ögonen som smittväg. Men det är ändå väldigt bra att komma in i vanan att inte peta sig i ögonen - som vi har gjort nu - så att man slipper ögoninfektioner.
Citera
2020-12-18, 02:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Gamlingar och barn är nog enklast att svika, de håller tyst offentligt och har inga egna megafoner.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Vqg8jl/barn-langtidssjuka-i-covid-far-inte-vard

Skrämmande artikel. Är vi där igen? Tegnell var ansvarig när svininfluensan drabbade oss och lurade på Pandemrix på svenska folket. Där X antal ungdomar fick sina liv förstörda. Nu har vi ett nytt virus och Tegnell står åter vid rodret, gör vi om samma misstag igen?
Citera
2020-12-18, 02:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har man SÅ högt tryck i ögonen, har man nog så ont att man inte springer ute och blir smittad ändå... Nej, jag tror att vi kan utesluta ögonen som smittväg. Men det är ändå väldigt bra att komma in i vanan att inte peta sig i ögonen - som vi har gjort nu - så att man slipper ögoninfektioner.

Min anhöriga som är gammal petar sig i ögonen hela tiden och drar på sig ögoninfektioner hela tiden. Jag undrar vad som hade hänt om denne varit ute i samhället, misstänker omedelbar död. Jag har ingen aning om vilket tryck som gör ont. Ögonen är definitivt en väg in, sen är frågan hur vanlig den är? Jag tror det är sällsynt i yngre åldersgrupper.
Citera
2020-12-18, 02:36
Medlem
revodnebs avatar
[quote=severustheemperor|73994466]
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra

https://www.newindianexpress.com/cit...u-2228629.html
Jayanagar General Hospital came across 10 people who may have been reinfected, with the second infection being more severe, and patients becoming oxygen-dependent.
We got seven patients who contracted Covid-19 again. They developed new symptoms with radiological worsening, were more severe and were treated on the same lines.

https://www.newindianexpress.com/cit...y-2230319.html
One hospital under the Delhi government reported that five of its doctors have gotten reinfected with the virus for a second time, and this time, three out of the five are facing serious complications. Last time they were asymptomatic but now they are showing severe symptoms. Once they are recover, they won’t be put back on Covid duty because if they get infected for a third time, we won’t be able to save them. Their health is already very weak

Det blev 404 på båda dina länkar, det är bra att du hann citera dem, men om vi inte kan verifiera dem så är det svårt att gå vidare.
Citera
2020-12-18, 02:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Jag har ett par exempel, men de är mer av anekdotisk karaktär.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag minns båda dom fallen. När det gäller kvinnan så har jag för mig att hon hadde en sambo, men denne kunde enligt kvinnan inte ha smittat henne eftersom dom inte delade rum..
Minns jag fel?

Båten är ett mysterium, utifrån vad som är känt. Nu tror jag i och för sig att kontaktsmitta förekommer men förefaller i vart fall vara väldigt lågfrekvent förekommande.

När det gäller Kina så ligger det i deras intresse att förvilla och att flytta målstolparna. Jag tror deras ständiga fokus på importerad kontaktsmitta skall ses i det perspektivet.

Edit: Menar alltså att det är skademinimering Kina sysslar med.
Senast redigerad av LeeVan 2020-12-18 kl. 02:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in