2020-12-18, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ahaa, ja då lär ju procentandelen stämma rätt bra.

Jag har för mig att vid en liknande undersökning i våras, för reg Stockholm, att den visade på 2,3 procent. Men det är fritt ur minnet och kan vara fel.
Ja. Man tar provet själv och personal från Försvarsmakten hämtar upp provet. En släkting till mig är med i testerna.

Testpersonerna är representativa vad gäller ålder, geografi, kön mm.
Citera
2020-12-18, 00:24
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om du har sån mask är du safe plus att du minutiöst spritar händerna och håller koll på var du har fingrarna. Jag skulle nog säga att om du gör det så är det större chans att du vinner på lotto än drar på dig viruset där. Men det är ju det där med att komma ihåg att sprita tassarna innan man plockar fram bankkortet för att betala och efter man tryckt på den äckliga pekskärmen och knapparna innan man tar och stoppar tillbaka kortet i fickan. Likadant när man kommer till bilen. Jag blir själv helt hjärndöd när jag ska hålla på med allt det när jag handlar, avskyr numera att handla.

Du vet att viruset sprids genom luften va? S k aerosoler. Och du vet att luft och särskilt viruspartiklar går rätt igenom maskerna va? Precis som vatten går rätt igenom ett myggnät. Så nej, man är inte det minsta mer "safe" om man bär en mask. Tvärtom kan det ha en rad negativa effekter för hälsan.

Vad gäller handsprit så berövar det ditt immunförsvar på dess byggstenar (dvs bakterier), så om du vill montera ned ditt immumförsvar och därmed göra dig betydligt mer sårbar för infektioner, då är det handsprit du ska använda.
Citera
2020-12-18, 00:26
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Man tar provet själv och personal från Försvarsmakten hämtar upp provet. En släkting till mig är med i testerna.

Testpersonerna är representativa vad gäller ålder, geografi, kön mm.

Tack.. det låter som ett betryggande tillvägagångssätt.
Citera
2020-12-18, 00:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Du vet att viruset sprids genom luften va? S k aerosoler. Och du vet att luft och särskilt viruspartiklar går rätt igenom maskerna va? Precis som vatten går rätt igenom ett myggnät. Så nej, man är inte det minsta mer "safe" om man bär en mask. Tvärtom kan det ha en rad negativa effekter för hälsan.

Vad gäller handsprit så berövar det ditt immunförsvar på dess byggstenar (dvs bakterier), så om du vill montera ned ditt immumförsvar och därmed göra dig betydligt mer sårbar för infektioner, då är det handsprit du ska använda.

Vad bra, då kan du säga till covidpersonalen på IVA att sluta använda mask! Tror du kommer att få väldigt lite gehör för dina apteorier där, likaså vad gäller handsprit för det använder de 100 tals gånger om dagen där.

En FFP3 mask filtrerar bort 95,6% av aerosoler. Jag tror du tänker på munskydd.
Citera
2020-12-18, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Visst, det har ökat igen, men efter en tillfällig svacka, och 7-dagarsmedelvärdet är fortfarande inte riktigt uppe i vad det var för runt en månad sedan, enligt diagrammet här:

https://www.bbc.co.uk/news/uk-51768274

Det finns som synes dagar här och var med extra höga staplar som "försvinner" när man slätar ut kurvan. Men visst, det är en ganska drastisk utveckling senaste månaden, vad det nu beror på. Både ner och upp.

The BBC's Head of Statistics Robert Cuffe says cases are rising quickly in the South East of England, doubling roughly every three weeks.

Den snabba ökningen på slutet beror troligen på det nya viruset man har upptäckt som sprider sig snabbare än det gamla covid-19. Det upptäcktes i sydöstra England och där har man nu höjt restriktionerna till nivå 3. Men frågan är om det räcker. Nu har det säkert redan spridits utanför det området så snart kanske man måste höja till nivå 3 i hela England.
Vi får hoppas att vaccinet har effekt på detta nya virus.

https://www.bmj.com/content/371/bmj.m4857#:~:text=It's%20been%20snappily%20named%2 0VUI,to%20the%20human%20ACE2%20receptor.

Det har även spridits till Danmark och förmodligen Sverige.

https://www.expressen.se/kvallsposten/ny-virusvariant-har-upptackts-i-danmark/
Citera
2020-12-18, 00:29
Medlem
severustheemperors avatar
Om du har sån mask är du safe plus att du minutiöst spritar händerna och håller koll på var du har fingrarna. Jag skulle nog säga att om du gör det så är det större chans att du vinner på lotto än drar på dig viruset där. Men det är ju det där med att komma ihåg att sprita tassarna innan man plockar fram bankkortet för att betala och efter man tryckt på den äckliga pekskärmen och knapparna innan man tar och stoppar tillbaka kortet i fickan. Likadant när man kommer till bilen. Jag blir själv helt hjärndöd när jag ska hålla på med allt det när jag handlar, avskyr numera att handla.

Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Trams deluxe, kontaktsmitta existerar inte vad gäller covid men kör ert race ni

Du menar helt seriöst att kontaktsmitta ej existerar. Du menar att du kan hångla
med någon som har utvecklat Covid-19 utan överföring av Sars-1 virus?

(Jag gissar på att din båt sitter kvar nere i M. och möglar?)
Citera
2020-12-18, 00:31
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Lågt att kalla det för trams. Vi har alla ett gemensamt ansvar att i möjligaste mån förhindra smittspridning, även du

Nej det har vi inte. Däremot bör ALLA ta ansvar för sin EGEN hälsa och sitt eget immunförsvar så att man inte är sårbar för eventuella virus och infektioner.

Detta verkar dock vara ofattbart svårt för folk att få in i sina tjocka skallar.

Vi har känt till det här "viruset" i 10 månader+ nu. Har man ÄNNU inte vid det här laget sett till att fixa sitt immunförsvar då är jag ledsen, men då får man faktiskt skylla sig själv. Jag tänker inte sitta inspärrad i mitt hem bara för att folk vräker i sig kolhydrater hela dagarna.

TA ERT ANSVAR ELLER SKYLL ER SJÄLVA
Citera
2020-12-18, 00:32
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor

Du menar helt seriöst att kontaktsmitta ej existerar. Du menar att du kan hångla
med någon som har utvecklat Covid-19 utan överföring av Sars-1 virus?

(Jag gissar på att din båt sitter kvar nere i M. och möglar?)

Jag tror du missuppfattar vad som menas med kontaktsmitta...
Citera
2020-12-18, 00:35
Medlem
Citat:

Det går inte alls rakt igenom. Det finns munskydd som tar över 90% av viruspartiklarna. Ett vanligt bomullstyg kan ta över 70%. Det påstås att man behöver få sig runt 1000 virus för att bli smittad. Om du kan reducera partiklarna med över 90% så är det klart att det är mindre risk att bli smittad.

Om alla bär mask så blir det ju ännu bättre för då filtreras även utandningsluften från smittade och det har större effekt.
Citera
2020-12-18, 00:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Trams deluxe, kontaktsmitta existerar inte vad gäller covid men kör ert race ni

Hur vet man det?

Hur kan den som insjuknar i Covid-19 veta när, hur och var vederbörande smittades?

Varför rekommenderas att tvätta eller sprita händerna om viruset inte kan spridas via kontaminerade ytor?

Varför vara noggrann när man hanterar andningsskydd, munskydd och skyddsmasker om viruset inte är en kontaktsmitta?
Citera
2020-12-18, 00:36
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Jag tror du missuppfattar vad som menas med kontaktsmitta...

Nope. Indirekt och Direkt kontaktsmitta är bevisad för länge sedan.
Att ens diskutera det är ju löjligt.
Citera
2020-12-18, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Nope. Indirekt och Direkt kontaktsmitta är bevisad för länge sedan.
Att ens diskutera det är ju löjligt.
Viruset måste komma i kontakt med en slemhinna i luftvägarna för att man ska smittas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in