2020-12-16, 09:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Din hjärna har alltså tolkat det som att vi nu vägrar erkänna att vi behöver hjälp, och att vi nu istället aktivt avlivar våra äldre med morfin? Du tror alltså på fullaste allvar att det är så nu i mitten på december, ca 9 månader in i pandemin?

Att det var kaotiskt i början och att det togs en hel del felbeslut på äldreboenden som kostade liv i april-maj är känt.

Det har hänt en hel del sen dess, och jag vet inte varför du har behov av att sprida lögner om våra hjältar i vården och inom äldreomsorgen, kan du berätta det är du snäll? Dessa människor kämpar dag och natt för att rädda människoliv.

Sverige kommer garanterat att ta hjälp från våra grannländer om behovet uppstår, på samma sätt som vi har hjälpt många barn och vuxna under många år med kvalificerad vård, t ex ECMO. Bifogat har vi en artikel (förvisso rätt gammal) med ett barn från Norge som vägrades vård av läkare i Norge, men som Karolinska sjukhuset räddade livet på och som idag lever ett friskt och bra liv.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WL0Ong/doende-i-norge-raddad-i-sverige

SÅ, sluta och sprid din bitterhet och dina lögner i tråden är du snäll!

Sluta gärna med ditt förnekande av hur verkligheten ser ut eller var det för jobbigt att läsa. Det var bara några dagar sedan en läkare i Bjärred var i media och hon är säkerligen inte den ända. Sjukhusen i Stockholm har ju själva sagt när de har larmat och det ända de kan göra nu är starkare prioriteringar.

Du behöver inte länka något som hänt innan pandemin, det är inte relevant i denna diskussion.
Citera
2020-12-16, 09:37
Medlem
Merwinnas avatar
Undrar varför Trump tänker ta vaccinet - han har ju redan haft sjukdomen, och i en intervju nyligen sa han att han var "bursting" med antikroppar..? Han kanske bara säger så, för att uppmuntra folket att ta det?

Vilket osökt får mig att undra, hur vi ska göra här i Sverige. De som har haft infektionen borde väl få vänta på sin spruta tills alla andra har fått, i alla fall? Om det nu blir rusning till vaccinationsställena, det vet vi ju inte än.

Från Expressen:

15 dec. 2020 23.25

TRUMP UPPMANAR AMERIKANER ATT TA VACCIN - SKA SJÄLV TA SPRUTA

USA: s president, Donald Trump, kommer "absolut" att uppmuntra alla amerikaner att ta corona-vaccin och kommer även att ta ett vaccin själv så snart hans medicinska team kommit fram till när det är bäst.

Vita husets presssekreterare Kayleigh McEnany sade på tisdagen, att president Trump ville visa för medborgarna att det är högsta prioritet att vaccinera sig.
Citera
2020-12-16, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shep
Här pratar de lite om det, när det är runt 29-28 min kvar (kan inte se tidstämpel)
https://www.svtplay.se/video/25789860/nyheter-direkt/flera-nya-coronafall-i-sverige-1?cmpid=del:an:02-27-2020:nyheter-direktla:lp-app
Det beror på vem som gör det, ingenting har skrivits om det där än?
Citera
2020-12-16, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I think it’s because reducing the quality of care by stretching one persons workload further might possibly lead to a larger number of deaths. Have all the hospitals updated recently? They didn’t during the summer and many of them froze during spring when they had reached capacity, leaving behind “empty” beds in the count when that wasn’t the case.
Det står att sidan uppdateras tre gånger om dagen. Om det verkligen stämmer vet jag inte.

Det är givetvis inte bra att beläggningen är hög. Men att flyga patienter utomlands innebär en fördröjning som antagligen också ökar risken att dö. Det är inget förstaalternativ.

Det är inte heller optimalt för de anhöriga att deras dödssjuka pappa/man/fru flygs utomlands. Särskilt nu när gränsen är stängd för svenskar, så det kan finnas anhöriga som inte får ta farväl för att de inte släpps in i landet.

Givetvis ska Sverige ta hjälp av grannländerna när det behövs, men det är antagligen i första hand aktuellt i gränsområdena, där man kan köra mellan länderna med ambulans.
Citera
2020-12-16, 09:53
Medlem
senapslamms avatar
När kommer vi kunna vaccinera oss?
Jag menar ingen udda riskgrupp utan alla.

Är skeptisk till att Sverige kommer klara av att få större mängder vaccin och dessutom klara distributionen. Vi hade ju väldigt svårt att ordna testning.
Citera
2020-12-16, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nu bor jag inte i Sverige men båda mina föräldrar har jobbat hela sina yrkesverksamma liv inom svensk sjukvård så jag har hyfsad koll på hur det fungerar. Man använder en pre-triage metodik i Sverige där man anpassar vårdinläggningen efter omständigheterna. D.v.s 80% kan vara 100% av alla covidfall. En annan grej är att man kan justera maxkapaciteten uppåt genom att bortprioritera andra fall, d.v.s det kanske redan är 120% när man säger att det finns lediga platser över för att vissa andra helt enkelt inte ansågs vara tillräckligt viktiga att bli inlagda. Det är såna där grejer som aldrig riktigt syns i statistiken förrän man pratar med personalen som jobbar inom vården.
Intressant, tack för inblicken. Som du säger, man kan ju tänka sig att beläggningsgraden har en viss elasticitet.
Citera
2020-12-16, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men vårt resultat är extra uselt när man betänker den låga befolkningstäthet som råder här jämfört med snittet av ECDC-länderna.
Fast så är det ingen som mäter, eftersom det inte säger någonting. Många länder som har drabbats hårt är mycket glesbefolkade på pappret, inte bara Sverige.
Citera
2020-12-16, 09:57
Medlem
Enydrions avatar
Man börjar man visst lite svagt rekommendera d vitamintillskott,

https://www.hbl.fi/artikel/ny-rekommendation-d-vitamin-kan-ge-lindrigare-corona/

Citat:
På grund av coronaepidemin har Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt uppdaterat sina direktiv och rekommenderar ett D-vitamintillägg på 20 mikrogram per dygn för personer över 70 år och vuxna som bor i dygnetruntvård.

Dessutom rekommenderas 20 mikrogram per dygn för vuxna med mörk hud, eftersom mörkhyade vanligtvis utvecklar mindre D-vitamin än vita personer.

John Campbell går igenom ett par mindre tester av vitamin d och covid, ca 25 Pers har fått vitaminet och en kontrollgrupp har fått placebo, båda grupperna hade typ d vitaminbrist innan

Han redogör även för kommande stora tester med d vitamin i u.k. (de nämns även i artikeln ovan)

https://youtu.be/7H2c0Zm6PFw

6:28 in så syns resultatet av en av testerna

50 patienter fick preparatet, 2% behövde ICU inga dödsfall

26 patienter fick inget preparat, 50% behövde ICU och två dödsfall

Jag har tagit 2000 IE = 50 ug sedan tidigt i våras...
Senast redigerad av Enydrion 2020-12-16 kl. 10:35.
Citera
2020-12-16, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
de där siffrorna har inte uppdaterats sen i somras med undantag för ecmon o biva.
att det inte har gjorts uppdateringar är symtomatiskt för en sjukvård i katatoniskt tillstånd .... fokus på att upprätthålla basal verksamhet ...
Jag tror att det stämmer som du säger. Jag ser nu att det står datum, och att många sjukhus inte har uppdaterat på mycket länge.

Man undrar ju lite hur det kan bli så fullbelagt. Stockholm hade 223 covidpatienter i IVA i våras, mot 89 idag.
Citera
2020-12-16, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Undrar varför Trump tänker ta vaccinet - han har ju redan haft sjukdomen, och i en intervju nyligen sa han att han var "bursting" med antikroppar..? Han kanske bara säger så, för att uppmuntra folket att ta det?

Vilket osökt får mig att undra, hur vi ska göra här i Sverige. De som har haft infektionen borde väl få vänta på sin spruta tills alla andra har fått, i alla fall? Om det nu blir rusning till vaccinationsställena, det vet vi ju inte än.

Från Expressen:

15 dec. 2020 23.25

TRUMP UPPMANAR AMERIKANER ATT TA VACCIN - SKA SJÄLV TA SPRUTA

USA: s president, Donald Trump, kommer "absolut" att uppmuntra alla amerikaner att ta corona-vaccin och kommer även att ta ett vaccin själv så snart hans medicinska team kommit fram till när det är bäst.

Vita husets presssekreterare Kayleigh McEnany sade på tisdagen, att president Trump ville visa för medborgarna att det är högsta prioritet att vaccinera sig.

För att det var en lögn att han smittats. Se bara hur snabbt han tillfrisknande trots hans ålder och knappast särskilt sunda kropp.
Han skapade ett anekdotiskt bevis för att covid var så lindrigt som han hela tiden påstått.
Citera
2020-12-16, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Någon som vet hur det går i Kina? Ingen smittspridning alls där? Små lokala kluster? De är ju miljontals gånger fler än vi men ändå inte alls lika illa ute?
Det små lokala kluster. 100 smittade senaste dygnet.
Skulle de kört med flockimmunitet då skulle miljontals kineser varit döda.

https://covid19.who.int/region/wpro/country/cn
Citera
2020-12-16, 10:06
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hela-listan-sa-manga-vaccindoser-far-varje-region

Jag ser inte Janssens vaccin någonstans på den här listan. Varför? Det är det enda vaccin, av dem som skulle komma till Sverige, som jag kan tänka mig att ta. På grund av att det är gjort med gammal beprövad teknik.

Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
För att det var en lögn att han smittats. Se bara hur snabbt han tillfrisknande trots hans ålder och knappast särskilt sunda kropp.
Han skapade ett anekdotiskt bevis för att covid var så lindrigt som han hela tiden påstått.

Det vägrar jag att tro på. Det var så många olika läkare inblandade, att de inte alla kan ha frångått sin yrkesetik och ljugit. Det skulle ju ha kostat dem deras läkarleg om det hade kommit fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in