2020-06-23, 10:50
Medlem
Messials avatar
Därmed är mordet Anders precis som mordet på Olof Palme ganska kört. Jag antar att poliserna även vid mordet på Anders spärrade av brottsplatsen och kanske till och med sopade bort eventuella bevis då man fick för sig att de handlade om en arbetsplatsolycka trots att byggarbetaren som hittade Anders borde kunnat ha sett att Anders var kläd i festkläder vilket man inte är som byggarbetare i arbete och sedan skakade kanske poliserna på huvudet och åkte hem.

Man har alltså inget DNA och inga bevis, är ens Anders kläder nerfrysta? Även om man inte tog DNA år 1995 så borde de finnas DNA på Anders kläder om de är nerfrysta? Annars är ju de poliserna som hade hand om mordet på Anders strax efter mordet fullständigt inkompetenta. De finns troligtvis inga vittnen eftersom saltlagret var en mörk plats utan insyn och nu hoppas polisen och Lilian att någon skall "gola ner" gärningsmannen eller gärningsmännen. Även mordet på Helena Andersson är ett mord som polisen inte har löst och där polisen också var inkompetenta.
Citat:
Ursprungligen postat av Sprengtport
Det finns inget DNA och därför har man inte topsat massa folk som var där den kvällen.

Anders slogs mot sina angripare och det är väldigt troligt att det fanns DNA från gärningsmän men det här var 1995, man säkrade inte DNA på den tiden.
Citera
2020-06-23, 11:16
Medlem
Citat:
Det finns inget DNA och därför har man inte topsat massa folk som var där den kvällen.

Anders slogs mot sina angripare och det är väldigt troligt att det fanns DNA från gärningsmän men det här var 1995, man säkrade inte DNA på den tiden.

"Säkrade inte DNA"?
Citera
2020-06-23, 11:59
Medlem
Sprengtports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
"Säkrade inte DNA"?
=man sparade tex inte blod från tex gärningsman. Ex brukar ofta offer som slagits med sin angripare ha hud och blod från angriparen under sina naglar. Idag säkrar man sådant som rutin och DNA-analyserar. Då tog man på sin höjd och försökte bestämma blodgrupp, sedan kastade man proverna.

Polisen har sagt att man vet att Anders slogs med sin/a angripare vilket sannolikt betyder att tex Anders återstående hand haft skador man normalt får vid slagsmål och/eller även GMs blod på platsen. Högst troligen har man inte sparat något spår från Anders hand och ej heller blod från platsen efter analyser. Så det man fått ut på sin höjd är blodgrupp och nu är det försent att DNA-analysera eftersom inget finns kvar.
Senast redigerad av Sprengtport 2020-06-23 kl. 12:01.
Citera
2020-06-23, 19:23
Medlem
Citat:
=man sparade tex inte blod från tex gärningsman. Ex brukar ofta offer som slagits med sin angripare ha hud och blod från angriparen under sina naglar. Idag säkrar man sådant som rutin och DNA-analyserar. Då tog man på sin höjd och försökte bestämma blodgrupp, sedan kastade man proverna.

Polisen har sagt att man vet att Anders slogs med sin/a angripare vilket sannolikt betyder att tex Anders återstående hand haft skador man normalt får vid slagsmål och/eller även GMs blod på platsen. Högst troligen har man inte sparat något spår från Anders hand och ej heller blod från platsen efter analyser. Så det man fått ut på sin höjd är blodgrupp och nu är det försent att DNA-analysera eftersom inget finns kvar.

Från en sak till en annan vilket var det första brottsfallet i Sverige där fullständig DNA-profil blev bra bevisning?
Citera
2020-07-09, 11:08
Medlem
DanielDemuyncks avatar
Idag skulle Anders fyllt 42 år.
Citera
2020-12-17, 13:00
Medlem
Messials avatar
Om exakt två veckor är det 26 år sedan Lilian såg sin son Anders för sista gången i hallen i deras lägenhet i Solna.
Jag tror inte att mordet kommer lösas, polisen har ingenting och hoppet står till att någon skall gola (som det heter i kriminella kretsar) och dessutom försvinner belöningen på 500 000 kr som en morot för den eller dom som lämnar information, dessutom är mordet kanske preskriberat om gärningsmannen eller gärningsmännen var under 21 år vid mordtillfället vilket dom säkerligen var.

Jag tror att den eller dom som begick mordet kommer ihåg vad de har gjort, men jag tror inte att de kanske har dåligt samvete. Martin Jonsson som dödade Lotta Rudholm med bara sina händer krossade en annan person vid en misshandel många år tidigare och han var nära och strypa en annan kvinna. Han hade inte dåligt samvete och han har till och med skrutit om att han vet hur man dödar en annan människa.
Hur vida, den eller dom som begick mordet på Anders har dåligt samvete, det beror på hur dom är som människor. Det finns mördare som snarare njuter och kanske ligger Anders hand i någon frys sparad som en trofé.
Citera
2020-12-17, 13:53
Medlem
DanielDemuyncks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Om exakt två veckor är det 26 år sedan Lilian såg sin son Anders för sista gången i hallen i deras lägenhet i Solna.
Jag tror inte att mordet kommer lösas, polisen har ingenting och hoppet står till att någon skall gola (som det heter i kriminella kretsar) och dessutom försvinner belöningen på 500 000 kr som en morot för den eller dom som lämnar information, dessutom är mordet kanske preskriberat om gärningsmannen eller gärningsmännen var under 21 år vid mordtillfället vilket dom säkerligen var.

Jag tror att den eller dom som begick mordet kommer ihåg vad de har gjort, men jag tror inte att de kanske har dåligt samvete. Martin Jonsson som dödade Lotta Rudholm med bara sina händer krossade en annan person vid en misshandel många år tidigare och han var nära och strypa en annan kvinna. Han hade inte dåligt samvete och han har till och med skrutit om att han vet hur man dödar en annan människa.
Hur vida, den eller dom som begick mordet på Anders har dåligt samvete, det beror på hur dom är som människor. Det finns mördare som snarare njuter och kanske ligger Anders hand i någon frys sparad som en trofé.

Kanske är det så men då tror jag inte mördaren lever idag. Eller så sitter han i fängelse eller på mentalsjukhus för andra brott/andra mord.

Det skulle vara så rent statistisk sätt för att det är försvinnande få med den personligheten som inte hamnar där. I graven eller inlåsning alltså.
Citera
2020-12-17, 17:16
Medlem
LarsPeterForsmans avatar
Precis som många tror så var det nog Roager Rush som dödade Anders. Men han var inte ensam. Några fler var där.

Om någon var under 21 när mordet begicks så kan denne dessutom inte åtalas för det. Med tanke på att åldersgrupperna som var i skinnskallegängen så tror jag nog att det funnits någon sådan i gänget som var med när Anders slogs ihjäl. Denne skulle riskfritt kunna berätta utan att riskera att åtalas.

Jag tror inte det här kommer att klaras upp ens på det sättet som jag beskrivit ovan. De som var med har valt att hålla tyst för evigt. Skälen till det kan man bara spekulera i.

Eller så var det inte skinnskallar som gjorde det. Det skulle kunna förklara väldigt mycket varför det saknas så mycket bevisning och ingen som hört/sett någon av relevans för utredningen.
Citera
2020-12-17, 18:20
Medlem
Messials avatar
Vilket motiv hade dom som mördade Anders tror du?

Han måste ha retat upp skinnskallarna rejält eller gjort någonting dumt, som Lilian sade i en dokumentär på Sveriges radio, det känns inte som en oprovocerad misshandel där man slumpvis väljer ut ett offer på stan.
Att han hade kommit bort ifrån skinnskallarna känns inte som en trolig teori i och med att han umgicks med skinnskallarna dagarna innan mordnatten, kanske fick dom reda på att hans pappa är jude? Eller så uppstod det kanske ett bråk vid skinnskallelokalen mellan honom och hans umgänge på nyårsafton? Men varför hugga av högerhanden om de blev ett spontant bråk?
Citat:
Ursprungligen postat av LarsPeterForsman
Precis som många tror så var det nog Roager Rush som dödade Anders. Men han var inte ensam. Några fler var där.

Om någon var under 21 när mordet begicks så kan denne dessutom inte åtalas för det. Med tanke på att åldersgrupperna som var i skinnskallegängen så tror jag nog att det funnits någon sådan i gänget som var med när Anders slogs ihjäl. Denne skulle riskfritt kunna berätta utan att riskera att åtalas.

Jag tror inte det här kommer att klaras upp ens på det sättet som jag beskrivit ovan. De som var med har valt att hålla tyst för evigt. Skälen till det kan man bara spekulera i.

Eller så var det inte skinnskallar som gjorde det. Det skulle kunna förklara väldigt mycket varför det saknas så mycket bevisning och ingen som hört/sett någon av relevans för utredningen.
Citera
2021-01-01, 01:49
Medlem
Messials avatar
För 26 år sedan vid denna tidpunkt blev Anders mördad i ett kusligt och mörkt saltlager, tänk att ens liv tar slut på ett sådant ställe vid en tidpunkt när många människor är glada och umgås, strax efter att fyrverkerierna hade lugnat ner sig.

Jag undrar om gärningsmannen eller gärningsmännen har firat nyår ikväll? Har dom i minnet vad som hände för 26 år sedan?
Citera
2021-01-01, 09:10
Medlem
DanielDemuyncks avatar
Jag tror gärningsmannen är död.

Jag tror eventuella medskyldiga minns men försöker förtränga så gott det går.

Länge sedan såklart men har man bevittnat en sådan gärning bär man med sig den för resten av livet.

Hur man bär minnet är väldigt individuellt.

Har någon av dem barn i 16-års åldern tror jag de blir påminda lite extra.

Man tror ju man är rätt vuxen när man är 16-21 men med tiden inser man hur liten man faktiskt var då.
Citera
2021-01-01, 09:22
Medlem
fearreapers avatar
Finns fup ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in