2018-12-16, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
En teori kan vara att Anders slog till en gärningsman och fick blod på sig eller så trodde gärningsmannen kanske att det fanns hudavskrap under hans naglar.

Nej, är det din teori, eller?
Jag tror knappast att en presumtivt obegåvad GM tänker i så förslagna banor.
Citera
2018-12-20, 18:04
Medlem
Messials avatar
Jag tror att motivet till mordet på Anders kan den avhuggna handen besvara, de vill säga den handlingen vid mordet på Anders.

Motivet är antingen de att Anders har stulit ett musikinstrument eller så fick skinnskallarna reda på att Anders hade judiskt ursprung från pappans sida.
Anders var visserligen 16 år, men han gick i tvåan i gymnasiet vid tiden för mordet, och jag tycker att Anders kan skylla sig själv över att de gick så som de gick för honom. Man skall inte mörda människor, men han borde ha förstått att om någon som känner till Anders bakgrund och som inte gillade Anders, enkelt kunde berätta för skinnskallarna att Anders hade judiskt ursprung och att när de gällde Anders - besöka skinnskallelokalen, var som att skjuta sig själv i foten.
Jag tror att han hade kunnat hitta många band där han bodde, som inte var politiska eller nazister.

Tyvärr kommer nog mordet med stor sannolikhet aldrig att lösas eftersom gärningsmannen/gärningsmännen inte har något intresse utav att sitta i fängelse och ingen anhörig eller bekant till gärningsmannen/gärningsmännen vill uppenbarligen inte prata med polisen.
Citera
2018-12-27, 10:57
Medlem
Rabattfyllans avatar
Hittade en gammal artikel av en slump där det står att "mordet var ett rasistiskt dåd utfört av ett invandrargäng, enligt nya uppgifter till polisen".

Citat:
Enligt polisens nya uppgifter mötte han ett gäng unga invandrarkillar som var berusade och höga på kokain.

- De dödade honom för att han var skinnskalle. Motivet var rasistiskt. Efteråt kapade de hans hand för att skända kroppen, säger en källa.

Polisen har fått ett namn på en av de utpekade gärningsmännen. Det är en känd våldsbrottsling som suttit i fängelse.

Nu kartläggs mannens liv och umgängeskrets omkring 1995.

Motivet stämmer väl överens med stämningen mellan olika ungdomsgrupper vid den här tiden. I mitten av 1990-talet inträffade många bråk i Stockholm mellan högerextrema skinnskallar och invandrargäng från förorten.

Läs själva.

Det här var från 2004 och på den tiden kunde polisen och andra säga att något var "rasistiskt" mot svenskar. Sen gick det några år och Sverige blev ett politiskt korrekt, och mycket sämre, land.
Citera
2018-12-31, 14:02
Medlem
Messials avatar
https://poddtoppen.se/podcast/1395910851/brottpodden/brottpodden-det-ouppklarade-fryshusmordet-del-1

En podd om mordet på Anders i två delar, i del 1 hör man information om själva mordet och i del 2 kommer Anders mamma Lilian prata om mordet och hur de påverkade henne.

Anders hade tydligen några dagar innan mordet suttit på sitt rum och spelat på sin gitarr och han funderade då på vart han skulle fira nyår, han bestämde sig för skinnskallelokalen vid de dåvarande Fryshuset i Stockholm.
Tänk om han hade spenderat hela kvällen i Täby eller i Åkersberga eller någon annanstans i Stockholms innerstad, då hade han kanske levt idag.

Men om den eller dom som mördade honom ville ha honom och plocka Anders, så hade de gjort de vid ett senare tillfälle efter nyår.

Om mordet på Anders var planerat, kan de då hade varit så att gärningsmannen eller gärningsmännen valde ut saltlagret som plats för mordet och att de kanske gjorde ett "studiebesök" i saltlagret på nyårsafton år 1994 och tittade på hur de såg ut och vad de fanns för vassa föremål som man kunde använda vid dödsmisshandeln och även flyktvägar från saltlagret.
Saltlagret var ett nästintill perfekt ställe för att begå ett mord, de var mörkt eller ganska mörkt i saltlagret och de var ett ödsligt område med en bit till bostadshus och man kunde från bostadshus kanske höra Anders hjärtskärande skrik men de som hörde skriken kunde inte se in i saltlagret.
Senast redigerad av Messial 2018-12-31 kl. 14:10.
Citera
2019-01-05, 20:02
Medlem
Hjälp mig lite nu... minns jag rätt... har Fryshusmordet varit med i <b>Efterlyst</b>? Eller blandar jag ihop med Veckans brott?
Citera
2019-01-05, 20:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seismologen
Hjälp mig lite nu... minns jag rätt... har Fryshusmordet varit med i <b>Efterlyst</b>? Eller blandar jag ihop med Veckans brott?
Båda.

SVT Nyheter Inrikes: Mordet på Anders Gustafsson – Leif GW: ”Hög tid att lätta på samvetsbördan”

Veckans Brott hade premiär 2010, så fryshusmordet var säkert uppe i Efterlyst innan dess.
Citera
2019-01-05, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Båda.

Veckans Brott hade premiär 2010, så fryshusmordet var säkert uppe i Efterlyst innan dess.

Hittade inget i länken din som talade om att det hade varit med i Efterlyst.
Citera
2019-01-05, 20:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hittade inget i länken din som talade om att det hade varit med i Efterlyst.
Nej, det påstod jag inte heller. Mordet var så uppmärksammat att det borde ha varit med i Efterlyst.
Citera
2019-01-05, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det påstod jag inte heller. Mordet var så uppmärksammat att det borde ha varit med i Efterlyst.

Du skrev att de hade varit med i båda... men då var det bara en gissning du kom med. En kvalificerad sådan.

Hade varit intressant att se det gamla inslaget om det finns... förut var polisen mer talföra när dom pratade om utredningar. Nu säger polisen och åklagare mest "inga kommentarer" och "förundersökningssekretess".
Citera
2019-01-06, 01:27
Medlem
Fall-retros avatar
Citat:
Hjälp mig lite nu... minns jag rätt... har Fryshusmordet varit med i Efterlyst?
26 januari 1995.
Citera
2019-01-22, 13:41
Medlem
Rabattfyllans avatar
Ingen som tror på det spåret i artikel jag lämnade länk till förut, om ett gäng unga invandrarkillar som råkade på Anders av en slump?
Citera
2019-01-24, 18:03
Medlem
Den kille som var ett år äldre än Anders och misstänkt, i inledningen av utredningen, ser då ut att leva ett normalt liv idag.
Sambo. Pappa till flera barn. Möjligtvis helt ostraffad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in