Citat:
Ursprungligen postat av
Messial
Mordet på Anders kommer inte lösas, de beror inte på gärningsmannen eller gärningsmännen utan på polisen som klantade sig. De trodde utav någon anledning att Anders var en byggarbetare, även om ansiktet var sönderslaget så kunde man väl se några spår som visade att de var en 16 år gammal pojke.
Jag rättfärdigar inte detta mord, bara för att man inte ser de som en oprovocerad dödsmisshandel vilket de inte var så betyder de inte att man rättfärdigar ett mord. Någonting hade Anders gjort och mordet var planerat och man lockade Anders till skinnskallelokalen med löfte om en demoinspelning. Om han hade retat upp någon skinnskalle eller någon utav sina vänner som han var med på kvällen i ett tidigare skede någon dag innan nyårsafton så var de fel att misshandla Anders till döds men samtidigt så var killen eller killarna som mördade Anders antagligen berusade och kanske narkotikapåverkade och då är de lätt att de spårar ur och också om Anders slog till killen eller killarna som mördade honom. Som sagt, jag rättfärdigar inte mordet på Anders men en sådan kille borde inte ha umgåtts med skinnskallar ifrån början även om han gillade musik. Skinnskallarna var vid den tiden inga snälla killar.
Anklaga mig inte för att sakna medlidande, jag har aldrig misshandlad en annan människa eller rört en människa fysiskt, jämfört med dig (de du skriver om att du har slagit människor) så har jag aldrig varit inblandad i misshandelsfall eller i slagsmål.
Mina teorier gällande mordet på Anders är någonting som hände dagen innan nyårsafton (de var dålig stämning i bilen kvällen innan nyårsafton när Anders åkte bil med sina skinnskallevänner) eller så hade skinnskallarna fått reda på att Anders var halv jude och ville spöa upp en halv jude (och så gick de överstyr) eller så hade han kanske blivit anklagad för en stöld. De kan också ha varit så att han mördades eftersom han hade försökt lämna skinnskallarna, men en i denna forumtråd sade att man kunde gå ur skinnskallarna om man ville. Anders judiska bakgrund är kanske en bra teori i och med den avhuggna högerhanden.
Nej, de är ingen förmildrande omständighet och gärningsmannen eller gärningsmännen borde kunna få sitt straff i detta liv. Men den svenska lagen säger annat. De var inte vuxna människor som mördade ett barn, de var barn (alternativt precis vuxna 18-19 år gamla killar) som mördade en jämnårig.
Som sagt, ingen människa förtjänar att bli mördad, men Anders borde ha vetat bättre än och umgås med skinnskallarna ifrån första början, han verkar inte ha varit den människan som var som skinnskallarna. Om han bara hade hållit sig borta ifrån skinnskallarna år 1993-1994 och umgåtts med sitt andra kompisgäng på nyårsafton år 1994 så hade han kanske levt idag. Men tyvärr hamnade han i fel sällskap och umgicks med fel människor.
Det fetade.
Det är sant men det hör till tonåren att söka sig till risker och äventyr.
Han hade ju sina gamla vänner, visst, men valde att gå till Fryshuset.
Fryshuset var väldigt poppis då.
Inte bara bland skinnskallar.
De hade hip hop också.
Det var en ungdomsgård, en plats att ses på.
På den tiden var det inte superallvarligt med skinhead-kulturen, man kunde lyssna på Ultima Thule och ha bomberjacka & dr Martins utan att vara nasse (vi var inte lika upplysta om rasism då som vi är idag), och det var många som bara gillade musiken och att ha kul med sina kompisar, lära känna nya, testa gränser och tillhöra ett gäng.
Det var nittiotalets punkvåg typ.
Många fattade inte att den här skins-kulturen innehöll vidriga nazistiska drag.
Andra fattade det men insåg inte allvaret, många var omogna och tänkte inte efter. Några få brann för det här rasistiska/nasse-tänket men långt ifrån alla.
Man får tänka på hur det såg ut då och inte hur det är nu. Nu vill ju nästan ingen förknippas med skiten men då var det inne.
Jag tror alltså inte att Anders var en äkta nasse med den info jag fått om honom, hans barndomsvänner var ju från alla möjliga ställen (Iran tex) och han hatade ju inte dem.
Det var nog en hype han hängde på eftersom det var inne just då. Han kom från ett bra område med en omtänksam mamma. Han ville bara vara cool.
Sedan blev han mördad.
Tror inte han själv var en våldsam person.
Även om ingen kan dömas till påföljd för detta så förtjänar hans anhöriga och vänner en förklaring.
Även utan belöning borde någon tjalla för vem kan se sig själv i spegeln och veta att mamman lider än idag?