2020-12-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spawnisen
Hmm ääh jag vet inte.

Att börja löpa flera kilometer från hemmet för att få upp värmen.. Full eller hög ja visst då kan väl vad som helst hända men skulle det inte vara troligare att fara tillbaka till festen eller vänta utanför sin egen lägenhet på brorsan eller något liknande.

Det var väl dessutom inte så värst kallt, några grader på minus?
Jag tänker bara på en form av egen känsla jag haft nån gång. Lite Rocky du måste överleva, spring andas, nästa steg och nästa steg andas ..du måste överleva. Drogerna du har i kroppen måste ut...spring...mamma får inte se mig så här osv och så tuggar du på i några mil..
Verkar faktiskt vara väldigt få i det här forumet som tänker på det sättet.. Alla är mer lata FB knarkare som inte orkar lyfta röven från sina egna upplevelser av knark eller dåliga farsor.. Jag tror inte killen är som er. Ingen info egentligen i tråden från närstående eller vetande i Ljungby tyder på att det är en mer fin kille som gjort sitt sista lopp tyvärr
Citera
2020-12-16, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Hade han dyrbar jacka och skor? Skulle han träffa någon som han var i skuld till och lämnade medvetet persedlarna på festen för att inte bli rånad på dem men blev istället bortförd? Vet inte hur det är i Ljungby men i Göteborg är det tyvärr väldigt vanligt att ungdomar rånas på dyra kläder. Hur var det med mobilen, var den också kvar på festen? Nu tänker jag att blev uppringd av någon som krävde pengar av honom och att han bara skulle ut och ”prata” med dem men de överföll honom?

Tänker att han isåfall skulle tagit några andra skor där i huset, vem fan går ut barfota liksom? Gör ju ont i fötterna av kyla efter 5 minuter typ, speciellt om det är småblött ute.

Säger inte att det är omöjligt det du skriver, men det känns lite för komplicerat. Jag tror det finns en rakare förklaring.
Citera
2020-12-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rolle76
Man springer.!!!.skulle lätt klara 6 timmars löpning själv i dessa goda löptemperaturer.. Ni verkar inte tro att man kan överleva i plusgrader.. gissar att han blivit trött efter tre mil ungefär..sen är det kanske det värre har inträffat

Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
Ingen som ”hänger upp sig” på droger. Vilken sorts drog han eventuellt tagit kan ge en bild av hur hans rus var, hur tungt påverkad han kunnat bli och hur pass irrationellt han skulle kunnat ha betett sig. Det kan hjälpa när man försöker få ett hum om hur han kan ha rört sig.

Ja nu vet vi inte om han sprang eller inte i strumpor flera mil för att hålla värmen?! Han gick troligtvis vilse ibland husen med syfte att ta sig till klotvägen. Hypotetiskt klarar man sig inte länge i 2+ med vind. Det låg delvis snö den natten.

Personer har pratat med honom under senare delen av natten, om han var irrationell kan de bero på hypotermi likaväl. Ingen vet vad eller om HAN tagit droger 100%.
Och det hjälper inte ett dugg!! om du vet att han tog E eller Benzo,ghb ... Annars kan du säga vad han är eller vad man tar vägen på dom olika drogerna? Hypotermi infaller snabbt även med droger! Hitta annat fokus.
Citera
2020-12-16, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X6
Ja nu vet vi inte om han sprang eller inte i strumpor flera mil för att hålla värmen?! Han gick troligtvis vilse ibland husen med syfte att ta sig till klotvägen. Hypotetiskt klarar man sig inte länge i 2+ med vind. Det låg delvis snö den natten.

Personer har pratat med honom under senare delen av natten, om han var irrationell kan de bero på hypotermi likaväl. Ingen vet vad eller om HAN tagit droger 100%.
Och det hjälper inte ett dugg!! om du vet att han tog E eller Benzo,ghb ... Annars kan du säga vad han är eller vad man tar vägen på dom olika drogerna? Hypotermi infaller snabbt även med droger! Hitta annat fokus.

Fokuserar på vad jag vill.

Sluta tramsa, det man vill veta är om han var kraftigt förvirrad eller ej, oavsett orsak. Med det menar jag att saker som man normalt kan utesluta om han var bevisat nykter och frisk mentalt, som att skulle ha sprungit rakt in i skogen mitt i natten, inte kan uteslutas då.

Var han förvirrad/psykotisk kan man göra sådana grejer, var han fullt normal kan man dock utesluta det.

Det är alltså inte drogerna i sig som är det centrala, utan vad som skulle kunnat ha bidragit till ett sådant konstigt beteende. För mig ligger det närmare att tro att han var påverkad av något eller akut psykiskt sjuk, än att han skulle ha drabbats av hypotermi så snabbt, även om det inte är omöjligt så klart. Han var väl o härjade bland husen relativt kort tid efter han stuckit från festen?

Varför utesluta en möjlig anledning helt? Jag håller hellre dörren öppen för flera tills de går att utesluta med konkreta bevis.
Citera
2020-12-16, 23:01
Medlem
Citat:
Tänker att han isåfall skulle tagit några andra skor där i huset, vem fan går ut barfota liksom? Gör ju ont i fötterna av kyla efter 5 minuter typ, speciellt om det är småblött ute.

Säger inte att det är omöjligt det du skriver, men det känns lite för komplicerat. Jag tror det finns en rakare förklaring.
Jag tänker att han inte heller ville bli rånad på någon kompis skor? Han var väl i strumplästen och inte barfota, och trodde kanske att han bara skulle ut till gatan och möta ngn lite snabbt, vet inte hur långt det är, kanske en kort grusgång?
Citera
2020-12-16, 23:06
Medlem
Citat:
Jag tänker att han inte heller ville bli rånad på någon kompis skor? Han var väl i strumplästen och inte barfota, och trodde kanske att han bara skulle ut till gatan och möta ngn lite snabbt, vet inte hur långt det är, kanske en kort grusgång?

Strumpor blir genomblöta ögonblickligen. De flesta hallar har ju tofflor eller några gamla slitna skor också.

Tvek på att han skulle göra drogaffärer så nära kompisens hus. Tvek att någon skulle rånamörda honom så nära ett bostadshus. Tvek på att han skulle köpa droger överhuvudtaget, speciellt vid den tiden.

Mycket troligare att han blivit kraftigt påverkad/akut knäpp enligt mig. Det händer förmodligen mycket oftare än att någon rånmördar en 17åring strax utanför ett hus i Ljungby.
Citera
2020-12-16, 23:12
Medlem
Jag hoppas polisen kollar upp ALLA boende som Mattias knackat på hos.
Inte bara förhör utan kolla bilar via styrboxar om dom varit ute och rullat på natten så man kan avfärda den tanken.
Citera
2020-12-16, 23:15
Medlem
Citat:
Strumpor blir genomblöta ögonblickligen. De flesta hallar har ju tofflor eller några gamla slitna skor också.

Tvek på att han skulle göra drogaffärer så nära kompisens hus. Tvek att någon skulle rånamörda honom så nära ett bostadshus. Tvek på att han skulle köpa droger överhuvudtaget, speciellt vid den tiden.

Mycket troligare att han blivit kraftigt påverkad/akut knäpp enligt mig. Det händer förmodligen mycket oftare än att någon rånmördar en 17åring strax utanför ett hus i Ljungby.
Ja så kan det givetvis vara. Försökte bara tänka lite utanför boxen och komma med ny infallsvinkel men eftersom han ska ha knackat på dörrar så blev han givetvis inte bortförd i första läget, såklart. Blev så otroligt berörd av intervjun med den stackars stackars mamman och har svårt att sluta tänka på vad som kan ha hänt honom och varför han inte är hittats.
Citera
2020-12-16, 23:18
Medlem
Citat:
Ja så kan det givetvis vara. Försökte bara tänka lite utanför boxen och komma med ny infallsvinkel men eftersom han ska ha knackat på dörrar så blev han givetvis inte bortförd i första läget, såklart. Blev så otroligt berörd av intervjun med den stackars stackars mamman och har svårt att sluta tänka på vad som kan ha hänt honom och varför han inte är hittats.

Ja, inga fel med det. Och precis, du kom med bästa svaret själv, inte ens jag tänkte på det nyss, hade han blivit mördad/bortförd hade han inte knackat på dörr senare
Citera
2020-12-16, 23:20
Medlem
Jag tror svaret på vad som hänt ligger i vad som hände mellan ågårdsvägen och smalspåret , den timmen är intressant
Citera
2020-12-16, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EritqueArcus
Blodhunden hittade inte Dante! Det gjorde polis och räddningstjänst, i ån.
enligt artikeln jag länkade till tidigare påstod iaf hundens ägare att det var hans blodhund som lett dem till vattnet där Dante hittades.
Citera
2020-12-16, 23:38
Medlem
Jonah37s avatar
Jag har en tanke som jag inte tror någon nämnt i tråden. Kan man tänka sig att någon var efter honom, och att han därför ringde på dörrar och betedde sig irrationellt? Kanske var det ett förtäckt rop på hjälp när han bad om te. Kanske någon var väldigt nära, och därför vågade han inte säga vad det var. Men kanske hoppades han på att få komma in och bli räddad. Det känns som om han ville bli sedd och räddad från något. Kanske är jag helt fel ute, men jag har funderat på det här ett tag nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in