2020-07-28, 11:59
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Är stumpan(L) tillräckligt pigg i knoppen för att kunna höras än? Har hon gjort något uttalande än så länge?

Hoppas alla inblandade hittar lugn och acceptans så småningom. Tänker såklart på anhöriga då. Och att Julia och Lovisa får möjlighet att fullt återhämta sig.

Kom ihåg att dessa ungdomar inte hade några onda uppsåt what so ever. Inte ett ont ben i deras kroppar. De var glada och lyckliga ungdomar kära i livet och varann. De var obetänksamma, ja! Men det hör ungdomen till.

Detta är en djupt tragisk olycka som ingen ville skulle hända. Och vi skall inte döma någon, då är vi själva en del av problemet. Istället ska vi stötta.

Lovisa är en hjälte som kommer fixa det här. Kommer hon tillbaka fullt ut i livet kommer hon säkert vara ett stöd och ett lyssnande öra till de drabbade killarnas anhöriga. Känns som hon har mycket gott i sig, men hade otur. livsglädjen spelade henne ett spratt.
Citera
2020-07-28, 12:27
Medlem
Jag önskar föraren av denna bil inget ont. Men jag förstår inte hjältedådet i att kraftigt åsidosätta gällande fartgränser. Även en ung människa har väl skyldighet att framföra ett fordon på ett tryggt sätt. Kan hon kämpa sig tillbaka till ett någorlunda normalt liv så är det naturligtvis bra.

Visst var det en olycka i den meningen att det inte fanns ett ont uppsåt. Men i högre grad ett allvarligt trafikbrott och total brist på omdöme.
Senast redigerad av ZSlug 2020-07-28 kl. 12:29.
Citera
2020-07-28, 19:43
Medlem
DenFulaEkorrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZSlug
Jag önskar föraren av denna bil inget ont. Men jag förstår inte hjältedådet i att kraftigt åsidosätta gällande fartgränser. Även en ung människa har väl skyldighet att framföra ett fordon på ett tryggt sätt. Kan hon kämpa sig tillbaka till ett någorlunda normalt liv så är det naturligtvis bra.

Visst var det en olycka i den meningen att det inte fanns ett ont uppsåt. Men i högre grad ett allvarligt trafikbrott och total brist på omdöme.

Jag vet hur du tänker. De flesta av oss som blivit "vuxna" har ju gjort dåraktigheter.
Nekar man det så antingen ljuger man eller så är det något riktigt fel i huvudet på en.

10 000 personer hoppar mellan 2 hustak, 1 ramlar ner och dör.

Det är mycket tragisk historia denna.

L kommer troligen få ett straff. Men det värsta har hon redan fått.
Hon är skyldig 4 människor livet, alla deras när och kära.

Det är ingen omöjlighet att hon kommer ta livet av sig inom några år, då denna olycka tar sitt sista offer.

Jag försvarar henne inte, men hur man än vänder och vrider på det så är det ett fruktansvärt högt pris att betala för en fortkörning för alla inblandade.

För den delen så går det alldeles utmärkt att dö i en bilolycka vid endast 50km/t. Speciellt om man är obältad.
Citera
2020-07-28, 21:42
Medlem
Förstår inte hur folk kan tycka synd om henne och säga att hon är en "hjälte". Skulle varit intressant att läsa vad folk hade skrivit om Ahmed 19 kört.
Citera
2020-07-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
vi skall inte döma någon, då är vi själva en del av problemet. Istället ska vi stötta.
Lovisa är en hjälte .

Är det här seriöst skrivet?
Det är rätt magstarkt av dig att kalla någon som kört ihjäl fyra 16-åringar, och utsatt andra på och kring vägarna för livsfara, för hjälpte. När du skriver så, så får jag kintra med att önska henne illa. Hoppas hon aldrig mer kommer kunna köra bil. Verkligen osmakligt ryggdunkeri av dig.

Olyckan är helt och hållet 19-åringens fel, när hon blåste fram i 150-160 km/h på en 70-väg strax innan en kurva och ett litet samhälle. Olyckan hade aldrig skett om hon inte samvetslöst gjort sin vansinneskörning. För att förhindra liknande olyckor igen vore bäst ifall hon aldrig mer kör en bil.
Citera
2020-07-28, 23:00
Medlem
Härom dagen körde jag åter vägen för olyckan. Jag har tidigare kört den många gånger, men det här var första gången i år. Jag körde förbi några gånger, dvs körde förbi, vände, osv.

Det är alltså 70-väg. Sträckan strax innan olyckan går mestadels utför. Det planar dock ut sig där olyckan skedde. Kurvan ifråga är dels ganska snäv, och dels är där en liten bro vilket gör vägen ännu smalare. Några sekunder efter att man passerat olycksplatsen kommer en 50-skylt, följt av en större korsning. Det finns rätt många hus, utfarter och liknande kring olycksplatsen. Olyckan skedde, såsom jag upplevde det, i början av kurvan, som alltså fortsatte en bit efter olycksplatsen.

Jag hade tänkt gasa upp i 80-90 km/h, men det gick inte... Alldeles innan olycksplatsen dök nämligen ett rådjur upp, springandes först vid sidan av vägen och därefter in i skogen. (Nu räknar jag inte med att där springer rådjur stup i ett. Men nu när jag körde härom dagen, mitt på dagen, gjorde det det. Detsamma lär säkert kunna ske i gryningen, dvs den tid när olyckan skede.) Så jag passerade snarare i 60-70 km/h, och stannade även till vid olycksplatsen.

Jag gasade upp i 90-100 km/h på några raksträckor längs vägen, men det kändes obehagligt. Jag fick dessutom möte stup i ett, och jag kände mig lite som en skurk som inte höll hastighetsgränsen någorlunda.

150-160 km/h (som 19-åringen höll innan kraschen) är alldeles på tok för fort på den där vägen överhuvudtaget! Det är vansinnigt fort oavsett var på sträckan ifråga (Hassela-Sörförs) man befinner sig, raksträcka eller ej. Vägen är dessutom bitvis ganska smal, kurvig och med en massa krön och sänkor. Dessutom märkte jag att många mötande genade i kurvorna. Nu körde jag, och som det såg ut även de mötande, i 70-80 km/h. I den dubbla hastigheten fanns typ inga felmarginaler alls. Jag vill påstå att över 110 km/h så känns det läskigt. (Jag har för övrigt en stabil bil med bra däck och hög maxhastighet.)

När jag stod på olycksplatsen så kändes det rejält i kroppen då jag tänkte på 19-åringens vansinneskörning och vad otäcka och upprörande sådana där illdåd är. Andra trafikanter längs vägen hade inte haft en chans att överleva henne om hon kört på dem. Jag hoppas just nu att hon aldrig mer kan köra bil. Fy fasen vilken skräckupplevelse att möta en sån som hon på vägarna.

Att köra i 150/160 km/h innan kurvan och bron är livsfarligt både för henne, hennes passagerare och andra levande väsen på och längs vägarna. Lägg därtill att hon gjorde det på väg in i ett litet samhälle, med hus, infarter/utfarter osv. Strax innan en 50-skylt och en korsning.

(Man kan ju undra om hon fått stopp innan "Y"-korsningen om inte kraschen skett vid bron. Hon körde i 40-45 meter/sekunden. Till "Y"-korsningen är det ca 1000 meter. Det innebär att hon, i den fart hon körde, befann sig 23 sekunder från "Y"-korsningen. Om 50-skylten en bit innan så var hon kanske 15 sekunder från den. Nu är i och för sig 15 eller 23 sekunder rätt mycket. Men jag tror hon fått bromsa och att bilen då kanske börjat kränga och ha sig. Men det här är ju spekulationer. Här på Flashback finns säkert många som kan tvärstanna från 160 km/h på ett par sekunder. Vad jag ändå vill ha sagt är att det liksom inte var någon stor och bred väg, och där fanns hus, in-/utfarter, korsningar osv. Hon körde i 150-160 km/h, på 70-vägen, strax innan det slog om till 50, följt av en "Y"-korsning.)
Senast redigerad av beitos 2020-07-28 kl. 23:06.
Citera
2020-07-29, 09:17
Medlem
headkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Härom dagen körde jag åter vägen för olyckan. Jag har tidigare kört den många gånger, men det här var första gången i år. Jag körde förbi några gånger, dvs körde förbi, vände, osv.

Det är alltså 70-väg. Sträckan strax innan olyckan går mestadels utför. Det planar dock ut sig där olyckan skedde. Kurvan ifråga är dels ganska snäv, och dels är där en liten bro vilket gör vägen ännu smalare. Några sekunder efter att man passerat olycksplatsen kommer en 50-skylt, följt av en större korsning. Det finns rätt många hus, utfarter och liknande kring olycksplatsen. Olyckan skedde, såsom jag upplevde det, i början av kurvan, som alltså fortsatte en bit efter olycksplatsen.

Jag hade tänkt gasa upp i 80-90 km/h, men det gick inte... Alldeles innan olycksplatsen dök nämligen ett rådjur upp, springandes först vid sidan av vägen och därefter in i skogen. (Nu räknar jag inte med att där springer rådjur stup i ett. Men nu när jag körde härom dagen, mitt på dagen, gjorde det det. Detsamma lär säkert kunna ske i gryningen, dvs den tid när olyckan skede.) Så jag passerade snarare i 60-70 km/h, och stannade även till vid olycksplatsen.

Jag gasade upp i 90-100 km/h på några raksträckor längs vägen, men det kändes obehagligt. Jag fick dessutom möte stup i ett, och jag kände mig lite som en skurk som inte höll hastighetsgränsen någorlunda.

150-160 km/h (som 19-åringen höll innan kraschen) är alldeles på tok för fort på den där vägen överhuvudtaget! Det är vansinnigt fort oavsett var på sträckan ifråga (Hassela-Sörförs) man befinner sig, raksträcka eller ej. Vägen är dessutom bitvis ganska smal, kurvig och med en massa krön och sänkor. Dessutom märkte jag att många mötande genade i kurvorna. Nu körde jag, och som det såg ut även de mötande, i 70-80 km/h. I den dubbla hastigheten fanns typ inga felmarginaler alls. Jag vill påstå att över 110 km/h så känns det läskigt. (Jag har för övrigt en stabil bil med bra däck och hög maxhastighet.)

När jag stod på olycksplatsen så kändes det rejält i kroppen då jag tänkte på 19-åringens vansinneskörning och vad otäcka och upprörande sådana där illdåd är. Andra trafikanter längs vägen hade inte haft en chans att överleva henne om hon kört på dem. Jag hoppas just nu att hon aldrig mer kan köra bil. Fy fasen vilken skräckupplevelse att möta en sån som hon på vägarna.

Att köra i 150/160 km/h innan kurvan och bron är livsfarligt både för henne, hennes passagerare och andra levande väsen på och längs vägarna. Lägg därtill att hon gjorde det på väg in i ett litet samhälle, med hus, infarter/utfarter osv. Strax innan en 50-skylt och en korsning.

(Man kan ju undra om hon fått stopp innan "Y"-korsningen om inte kraschen skett vid bron. Hon körde i 40-45 meter/sekunden. Till "Y"-korsningen är det ca 1000 meter. Det innebär att hon, i den fart hon körde, befann sig 23 sekunder från "Y"-korsningen. Om 50-skylten en bit innan så var hon kanske 15 sekunder från den. Nu är i och för sig 15 eller 23 sekunder rätt mycket. Men jag tror hon fått bromsa och att bilen då kanske börjat kränga och ha sig. Men det här är ju spekulationer. Här på Flashback finns säkert många som kan tvärstanna från 160 km/h på ett par sekunder. Vad jag ändå vill ha sagt är att det liksom inte var någon stor och bred väg, och där fanns hus, in-/utfarter, korsningar osv. Hon körde i 150-160 km/h, på 70-vägen, strax innan det slog om till 50, följt av en "Y"-korsning.)

Kanske något hände, typ vilt, som gjorde att för några sekunder var koncentrationen ngn annan stans, kanske tjejen hade klarat kurvan i 120km/h om inte koncentrationen störts?
Vet vi om tjejen hade rally utb?
Föraren kanske överskattade sin förmåga att hålla bilen på vägen, eller inte kände till vägen 100%.
Som sagt different World, Norrland.
Citera
2020-07-29, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenFulaEkorren
Jag vet hur du tänker. De flesta av oss som blivit "vuxna" har ju gjort dåraktigheter.
Nekar man det så antingen ljuger man eller så är det något riktigt fel i huvudet på en.

10 000 personer hoppar mellan 2 hustak, 1 ramlar ner och

För den delen så går det alldeles utmärkt att dö i en bilolycka vid endast 50km/t. Speciellt om man är obältad.
Jag förstår inte relevansen i dina metaforer.

Självklart har jag begått och gör fortfarande många misstag. Dock inga dåraktigheter som riskerat andra människors liv och hälsa. Därmed kan jag utan omsvep erkänna att det tycks vara något fel i mitt huvud.

Hur många som hoppar mellan hustak vet jag inte. Den som gör detta är uppenbart riskbenägen men sätter enbart sitt eget liv i fara.

Effekten av att köra bil i 50 km/t kan omöjligen jämföras med vad som kan hända i en fart på 150 km/t.

Signalvärdet i att inte trivialisera denna tragiska händelse bör vara betydande.
Senast redigerad av ZSlug 2020-07-29 kl. 12:58.
Citera
2020-07-29, 13:44
Medlem
Nej jag är då inte med och ryggdunkar henne, jag ser inget heroiskt alls med det hon gjort faktiskt!
Citera
2020-07-29, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av headkeeper
Kanske något hände, typ vilt, som gjorde att för några sekunder var koncentrationen ngn annan stans, kanske tjejen hade klarat kurvan i 120km/h om inte koncentrationen störts?
Vet vi om tjejen hade rally utb?
Föraren kanske överskattade sin förmåga att hålla bilen på vägen, eller inte kände till vägen 100%.
Som sagt different World, Norrland.

Läste du ens vad jag skrev? Hon körde i 150-160 km/h, på en smal 70-väg, med hus, in-/utfarter m m längs vägen, 100 meter innan ett litet samhälle, där hastighetsbegränsningen ca 600 meter senare blev 50, och där det strax därpå kom en stor trevägskorsning.

Tips. Kolla in kartor.eniro.se för att se hur där ser ut, med alla hus, sidovägar osv.

150-160 km/h genom ett samhälle. Hur jäkla hänsynslöst kan man bete sig?

Du behöver inga djur eller liknande för att krascha där hon kraschade. Hon behöver inte ens ha tappat uppmärksamheten, därför att hon körde för fort.
Vad sjutton spelar rallyutbildning för roll? Hon körde ju 150 km/h på 70-väg. Tycker du det hade varit rätt om hon haft rallyutbildning? Och fattar du inte att även 120 km/h skulle varit alldeles för fort och riskfyllt?!
150 km/h på smal väg, genom en kurva, strax innan en avsmalnande bro. Fattar du inte att den höga farten var för jävligt mycket för fort, och bidrog till att fyra personer dog?!
Senast redigerad av beitos 2020-07-29 kl. 14:49.
Citera
2020-07-29, 15:27
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos

Den skedde väl precis där kurvan slutade, dvs dom klarade den "nästan"
Citera
2020-07-29, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Den skedde väl precis där kurvan slutade, dvs dom klarade den "nästan"

Nja. Jag upplevde snarare att det var i början, eller möjligtvis mitt i kurvan, som verkar börja gå snett. Jag noterade det liksom extra, då jag blev förvånad över hur tvärt det faktiskt svänger "i verkligheten" jämfört med när man bara tittar på en karta eller Google Maps.
Om du kollar på t ex Google Maps strax före olycksplatsen så ser du att det fortsätter svänga. Vägen fortsätter svänga lite lätt, för att sedan strax efter bron plana ut till att bara svänga pyttelite vänster.
Men visst, det kanske är en tolkningsfråga.

Min upplevelse är att hon inte verkar varit särskilt nära att klara kurvan.

Jag förbluffas dock över att kanske inte du heller ser det vansinnigt hänsynslösa i att köra där i 150-160 km/h..? Förtjänar inte andra trafikanter, och de boende i området, någon form av hänsyn och respekt?
Senast redigerad av beitos 2020-07-29 kl. 16:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in