2020-12-12, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katt93
Hur funkar det med värvning till Amex blue? Får man årsavgiften gratis under en viss period? Då komplett har blivit värdelöst måste man byta...
Man får de tre första månaderna gratis sedan får du efter ett år 420 kr extra i cashback
Citera
2020-12-13, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mo
Vilket är egentligen bästa kreditkortet att ha?

I nuläget har jag 4 olika kredit/betalkort. Funderar på att fimpa ett par stycken och undrar helt enkelt vilket kort som är bäst att ha.
Säg nu inte svart amex eller liknande, vi snackar vanliga kort.

Har i nuläget:

Visa från Banken (behållas)
Mastercard från Banken (fimpas)
Mastercard från Statoil (hänger löst)
American Express guld

Vad säger ni?

Behåll det du gillar bäst (Visa?) och ha ett Mastercard i reserv.

Tycker att det är förvånsdsvärt ofta som korten eller terminalerna strular.
Citera
2020-12-13, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katt93
Det låter bra!

Hur påverkar det när man ansöker bolån tex? Har redan kreditkort hos Norwegian och komplett. Behöver man klippa någon utav korten?

Kan någon skicka värvningslänk till amex blue?
Beviljat kreditutrymme dras av på din maximala lånebelopp på bolånet. Så t.ex 2 kreditkort med 50k styck i utrymme, -100k i maximalt bolån.
Om man missköter betalningar osv, så ökar ju risken för banken med såklart, ovan är om man sköter betalningar perfekt.
Citera
2020-12-13, 17:06
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Ja, det undrar jag också över. Det skulle ju kunna vara så att du måste komma över 20 000 i en viss kategori, typ "resor", innan det blir 1% på just den kategorin. Sen hur de håller reda på detta förstår jag inte.

Om det handlar om nån slags kategorisering kan man utgå från att det blir pannkaka av alltihopa.

När jag flyttar pengar till ett sparkonto utanför min lönebank så kategoriseras det som "fioler och horor" eller nåt liknande (minns inte exakt, men något åt det hållet). Så de har totalt noll koll på sådant.
Citera
2020-12-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NejMenHejPaDig
Ok! I så fall är det ju i princip 1% från första kronan. Kostar ju 20 000kr o gå utanför dörren nu för tiden 😂
Nej, det är inte sant. Du får 1% på allt efter 20000. Bonusen på pengarna du har spenderat tidigare omräknas inte.
Jag vet för att jag hade everyday I ett år innan komplett och var väldigt nöjd. Nu är det dags att skaffa everyday igen och avsluta komplett. Jag var tveksam om att börja med komplett och det kändes så att det är bara någonting tilöfälligt. Härligt att komma tillbaka. 195 kr årsavgift är ingenting jämfört med bonus man kan tjäna i ett år.
Dessutom har de ibland extra bonuser, t ex nu får man 2% när man handlar mat tills 15/1.
Senast redigerad av Mnogodumal 2020-12-14 kl. 23:16.
Citera
2020-12-15, 21:40
Medlem
Men om man jämför everyday (1% bonus) med Amex blue (1,25% bonus) så torde brytgränsen gå vid 90000 kr/år.

Spenderar man 90 000 kr på ett år ger everyday 900 kr I bonus. Avdrag på 195 för årsavgift ger 705 kr i bonus.

90 000 på ett år ger 1125 kr I bonus med Amex blue. Avdrag på 420 för årsavgift ger 705 kr i bonus.

Detta förutsätter då att alla butiker man handlar i tar Amex.

Men! Räknar man endast med att 90% av butikerna tar Amex går brytpunkten vid 180 000 kr/år.

Backar man upp Amex med att behålla ett kostnadsfritt Komplett kort med 0,5% ränta och räknar med att använda det kortet för de 10% som ej tar Amex blir brytpunkten 128 571 per år.

Så ovan är väl en fingervisning om vad som lönar sig givet korten Amex blue, komplett och everyday enbart beaktat återbäring, men solklart är att en fast årsavgift onekligen starkt påverkar den egentliga intjäningen.
Senast redigerad av affegbg 2020-12-15 kl. 21:43.
Citera
2020-12-15, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av affegbg
Men om man jämför everyday (1% bonus) med Amex blue (1,25% bonus) så torde brytgränsen gå vid 90000 kr/år.

Spenderar man 90 000 kr på ett år ger everyday 900 kr I bonus. Avdrag på 195 för årsavgift ger 705 kr i bonus.

90 000 på ett år ger 1125 kr I bonus med Amex blue. Avdrag på 420 för årsavgift ger 705 kr i bonus.

Men! Räknar man endast med att 90% av butikerna tar Amex går brytpunkten vid 180 000 kr/år.

Backar man upp Amex med att behålla ett kostnadsfritt Komplett kort med 0,5% ränta och räknar med att använda det kortet för de 10% som ej tar Amex blir brytpunkten 128 571 per år.

Så ovan är väl en fingervisning om vad som lönar sig givet korten Amex blue, komplett och everyday enbart beaktat återbäring, men solklart är att en fast årsavgift onekligen starkt påverkar den egentliga intjäningen.

det beror förstås på köpmönster men jag tror 90% är lite optimistiskt. åtminstone var det för mig förra gången jag använde det för något år sedan, gissar på kanske 60-70% butiker som jag brukar använda tog amex.
Citera
2020-12-16, 14:18
Medlem
Citat:

Amex Blue får du 15 månader gratis månadsavgift om du blir inbjuden. Vid kampanjer brukar de ge 18 månaders gratis månadsavgift vid inbjudning.

Everyday ger gratis årsavgift första året.
Citera
2020-12-16, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
det beror förstås på köpmönster men jag tror 90% är lite optimistiskt. åtminstone var det för mig förra gången jag använde det för något år sedan, gissar på kanske 60-70% butiker som jag brukar använda tog amex.

Ja du, 75% av köpmönstret som täcks av Amex och 25% komplett skulle ge en brytgräns på en spend på 360 kKr årligen.
Citera
2020-12-16, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Amex Blue får du 15 månader gratis månadsavgift om du blir inbjuden. Vid kampanjer brukar de ge 18 månaders gratis månadsavgift vid inbjudning.

Everyday ger gratis årsavgift första året.

Givet 0 kr så är det ju 25% mer återbäring på Amex år 1 ju
Ja givet att alla köp täcks av Amex.

Det intressanta är om bara 75% tar Amex. Även om du då kompletterar med komplett kortet för restarande 25% blir den faktiska återbäringen ändå MINDRE än everyday med 1% (amex+komplett ger ca 95% av motsvarande återbäring)

Känns som att everyday kanske inte är så dumt trots allt
Citera
2020-12-18, 14:11
Awaiting Email Confirmation
Någon som lyckats sätta in pengar på Revolut med Everydaycard?
Citera
2020-12-18, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen

Citat:
Givet 0 kr så är det ju 25% mer återbäring på Amex år 1 ju
Ja givet att alla köp täcks av Amex.

Det intressanta är om bara 75% tar Amex. Även om du då kompletterar med komplett kortet för restarande 25% blir den faktiska återbäringen ändå MINDRE än everyday med 1% (amex+komplett ger ca 95% av motsvarande återbäring)

Känns som att everyday kanske inte är så dumt trots allt

Här ska ju nämnas att det till stor del avgörs av var man bor. I t ex Sthlm och Gbg är Amex-acceptansen väldigt hög.

Vad gäller "procentsatsen" handlar det därtill inte om hur stor andel av butikerna som tar Amex, utan hur stor andel av din spendering som är på Amex. T ex tar i princip alla matbutiker, bensinstationer, klädaffärer, restauranger och barer m.m. Amex, vilket kanske är där du gör av med 90% av dina pengar (men kanske inte 90% av köpen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in