Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Betydligt mer mottagliga för virus? Vilka belägg har du för det?
Många länder har säkert haft "lockdown" i onödan. Men exakt vad lockdown innebär varierar från land till land. Många länder har handlat i panik och inte riktigt vetat hur de skall hantera situationen.
Jag ser i princip 3 fall när det är befogat.
1. Om det kombineras med sträng gränskontroll. Karantän för alla inresande. I så fall handlar det om att helt få bort smittan. Detta har man gjort i flera önationer och Kina. Öppna gränser och lockdown är en dålig kombination.
2. Om sjukvårdens resurser är helt uttömda så kan man använda lockdown tillfälligt för att minska belastningen.
3. Kan möjligen användas i början av ett utbrott för att vården skall få tid att förbereda sig på den kommande anstormningen.
En människa utsätts för flera tusen smittrisker per dag, men vi har i normala fall en motståndskraft som gör att vi inte utvecklar någon sjukdom.
Men det finns faktorer som pressar undan normaliteten och sänker vårt immunförsvar: dålig kosthållning/övervikt, brist på motion, frisk luft och solljus, sorg, frustration, rädsla och andra toxiska sinnestillstånd osv osv osv.
Jag har själv följt svenska, spanska och italienska media under hela året och skillnaden i hur man tacklat Covid-19 är remarkabel. I Italien har en viss doktor Burioni fått breda ut sig på bästa sändningstid i TV (som är italienarnas primära nyhetskälla) och dessutom på fb, där han har tiotusentals följare. Burionis första tips om immunstärkande vanor och rutiner kom i mitten av november. Fram till dess var det idel skräckinjagande nyheter blandat med spekulationer om vaccin.
Jämför detta med svensk press, som även i sin mest vulgära och fördummande form (taboliderna) kryllat av tips. Min mor, som köper Expressen för korsordens skull, har där inhämtat att bär som hallon och blåbär är immunstärkande och hon har ätit kilovis under året.
Dessvärre är italienarna (liksom många andra folk) försvagade av ett års stillasittande kombinerad med ångest och i många fall obefintligt sexliv (porrsajterna har boomat under året). Säger sig självt att dödstalen blir extremt höga i en sådan kontext.