Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-15, 22:24
Medlem
Fanns/finns det något hotell i Gamla Stan som heter/hette Victory 1986?
Citera
2020-12-15, 22:58
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Fanns/finns det något hotell i Gamla Stan som heter/hette Victory 1986?
Sedan åtminstone 2001 till idag gör det så. Men mycket tveksamt på 70- och 80-talet.
Citera
2020-12-16, 00:53
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
30-40 år, min samlade bedömning 30-35 år
190-195 cm lång
Atletiskt byggd
Blont/rödblont hår
Grön eller grågrön längre jacka/rock
Jeans
Mörka ögonbryn, kantigt ansikte, skäggstubb, ger ett hårt hotfullt intryck

(ur anteckningarna)

På tal om en lång och blond, är det någon som begärt ut förhör med poliskommissarie Staffan Roos (tidigare Jönsson)?
Citera
2020-12-16, 01:00
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Okej, ja då ser vi inte på saken på samma sätt. Så kan det vara ibland. Vi får se vad framtiden utvisar.

Ja frågan är vilka vittnen och vilka uppgifter som de lämnat som man kan lita på.
Jag tror ju att om Tensonmannen verkligen existerade och att NF såg honom strax efter LOP på den plats som han sagt så var Tensonmannen antingen GM eller AB. Någon annan förklaring till vem det var eller var han tog vägen efter att NF mött honom har jag svårt att förstå.

NF kan klart ha lämnat fel uppgifter , LP förträngt vad som hänt och AB varit för berusad för att uppfatta vad som hände några meter framför honom. Men om man utgår från vad de berättat som sant och i stora drag stämmer och antar att Tensonmannen var AB så vet vi detta:

1: NF mötte honom några meter efter LOP i höjd med norra reklampelaren ett hundratal från mordplatsen.

2: LP har lämnat något olika uppgifter men det som framkommit mest i förhören är att efter Sari gick LOP i rask promenadtakt utan att stanna fram till mordplatsen.

3. AB befann sig några meter bakom LOP framme vid mordplatsen.

4. AB var inte helt nykter.

5. AB säger inte att han först gick bakom ett par ett hundratal meter och sedan en 3:e person klev fram och sköt OP i ryggen vid Dekorima. Han säger att det var som att plötsligt gick 3 personer framför honom en kort sträcka innan Dekorima.

Frågan är hur berusad AB var men i båda fallen har jag svårt att se honom som Tensonmannen:

AB var kanske så berusad och rund under fötterna att han inte uppfattade vad som hände framför honom .Men om han då gick några meter bakom vid norra reklampelaren hur kunde han då hålla samma raska promenadtempo som LOP och fortfarande befinna sig några meter bakom framme vid mordplatsen?

Eller så vara han bara lätt berusad men hur kunde han då missa att han först gått bakom LOP minst ett hundratal meter innan en 3:e person plötsligt dök upp och sköt OP framme vid Dekorima?
Citera
2020-12-16, 01:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Ja frågan är vilka vittnen och vilka uppgifter som de lämnat som man kan lita på.
Jag tror ju att om Tensonmannen verkligen existerade och att NF såg honom strax efter LOP på den plats som han sagt så var Tensonmannen antingen GM eller AB. Någon annan förklaring till vem det var eller var han tog vägen efter att NF mött honom har jag svårt att förstå.

NF kan klart ha lämnat fel uppgifter , LP förträngt vad som hänt och AB varit för berusad för att uppfatta vad som hände några meter framför honom. Men om man utgår från vad de berättat som sant och i stora drag stämmer och antar att Tensonmannen var AB så vet vi detta:

1: NF mötte honom några meter efter LOP i höjd med norra reklampelaren ett hundratal från mordplatsen.

2: LP har lämnat något olika uppgifter men det som framkommit mest i förhören är att efter Sari gick LOP i rask promenadtakt utan att stanna fram till mordplatsen.

3. AB befann sig några meter bakom LOP framme vid mordplatsen.

4. AB var inte helt nykter.

5. AB säger inte att han först gick bakom ett par ett hundratal meter och sedan en 3:e person klev fram och sköt OP i ryggen vid Dekorima. Han säger att det var som att plötsligt gick 3 personer framför honom en kort sträcka innan Dekorima.

Frågan är hur berusad AB var men i båda fallen har jag svårt att se honom som Tensonmannen:

AB var kanske så berusad och rund under fötterna att han inte uppfattade vad som hände framför honom .Men om han då gick några meter bakom vid norra reklampelaren hur kunde han då hålla samma raska promenadtempo som LOP och fortfarande befinna sig några meter bakom framme vid mordplatsen?

Eller så vara han bara lätt berusad men hur kunde han då missa att han först gått bakom LOP minst ett hundratal meter innan en 3:e person plötsligt dök upp och sköt OP framme vid Dekorima?

Jag tillhör dem som tror att AB inte var så långt norrut utan att Tensonmannen var en annan person.

Tensonmannen tycks "försvinna". Men samtidigt var det väl ingen som såg honom knalla där efter mötet med NF.

GM är på plats och skotten kommer snabbt efter det att AB sett "sällskapet". Min tolkning är att AB ser GM och paret Palme någon/några sekunder innan skotten. Han säger att personen till vänster lyfter armen som för att omfamna personen i mitten. Min tolkning är att han ser när GM höjer armen för att skjuta.

Eftersom AB uppfattar att de tre går jämsides, vilket han bakifrån inte kan se eftersom bredd är en sak och djup är en annan, så ser han helt enkelt ögonblicket då GM lämnat väggen. GM var väl i det läget mycket nära Palmes rygg.

AD uppfattar att paret står vänt mot GM några sekunder före mordet. GM står med ryggen mot Dekorima.

LP avskärmade sig från omgivningen när hon var ute och gick med Palme men jag har svårt att tro att hon inte skulle minnas att hon och Olof stod vända mot en man och talade med honom.

Min tolkning är istället att paret Palme går mot Dekorima för att titta i skyltfönstret (LP säger väl det?, kan inte kolla nu) och då är de i några få sekunder vända med ansiktena mot Dekorima där GM står och väntar. Det är då AD ser scenen.

Det jag tidsmässigt tycker mig ha förstått är att GM anlände till Dekorima efter 23.20.30 då det sista vittnet passerat Dekorima. Jag har också förstått att IM har jättefel med flera minuter liksom med sällskapet på 5-7 personer.

Men jag tolkar ändå IM:s vittnesmål så att GM en mycket kort stund faktiskt stod mellan dörren och Tunnelgatan och inväntade Palme. IM säger att han ser att paret Palme passerar GM som direkt därpå går upp bakom och skjuter. För mig låter det genuint, som ett äkta minne.

Detta mitt antagande stärks, tycker jag, av att AD berättar det han berättar. GM stod stilla vid Dekorima då paret Palme kom dit. En kort stund stod GM där (20-30 sekunder, vet ej).

Min slutsats är därför att

1) GM anlände sent.
2) Han stod och väntade en väldigt kort stund. Han stod mellan dörren och Tunnelgatan.
3) Så snart Palme passerat honom skrider han till verket.
4) Jag tror alltså att GM kom till platsen från ett annat håll än från norr. Kanske 20-30 sekunder innan Palme kom till Dekorima.
Citera
2020-12-16, 01:50
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
På tal om en lång och blond, är det någon som begärt ut förhör med poliskommissarie Staffan Roos (tidigare Jönsson)?

Vet inte, har du kollat Liggaren?
Citera
2020-12-16, 02:57
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Vi vet nu via chefspersoner att alla narkotikaspanare var rutinmässigt utrustade med WT. Och att enda sättet att kommunicera i en grupp var via desamma. Deras fordon saknade möjligheter till kommunikation mellan enheterna.

Ändå vägrar alla inblandade att erkänna att de gav upphov till iakttagelser av samma WT. Precis som att det var suspekt eller förbjudet att använda sina tjänste-WT. Ändå lyckades man sammanstråla av en slump så alla gick hem 23,00. Samtidigt har PU inte lyckats identifiera någon med WT under drygt 34 år. Trots att alla poliser visste att det pågick narkotikaspaning i området aktuell kväll. Precis som Dag redovisade på 30-årsdagen.

Det går inte att komma ifrån att amnesin verkar vara orkestrerad. Och inte bara det. Den verkar även vara understödd ''uppifrån.''

Har vi någon bild eller något signalement på knarkspanaren Robert Andersson? Föllinge har jag bild på från den artikel 14thint lade ut tidigare.

Både RA och OP lämnade enligt Stefan Ahlgren övervakningslägenheten redan vid 21-tiden. Kunde vara intressant att få lite koll på RA:s utseende.
Citera
2020-12-16, 03:19
Medlem
Citat:
Har vi någon bild eller något signalement på knarkspanaren Robert Andersson? Föllinge har jag bild på från den artikel 14thint lade ut tidigare.

Både RA och OP lämnade enligt Stefan Ahlgren övervakningslägenheten redan vid 21-tiden. Kunde vara intressant att få lite koll på RA:s utseende.

Om jag inte är alldeles för trött så stämmer det inte emot Ove Persson och Robert Anderssons vittnesmål, där verkar man ligga på cirka 23,00
Citera
2020-12-16, 11:01
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Jag tillhör dem som tror att AB inte var så långt norrut utan att Tensonmannen var en annan person.

Tensonmannen tycks "försvinna". Men samtidigt var det väl ingen som såg honom knalla där efter mötet med NF.

G

Jag tycker ända inte att han helt gick upp i rök. LP och LJ har lämnat beskrivningar på en förmodad GM:s jacka som i typ , längd och färg skulle kunna stämma med Tensonmannen.
Citera
2020-12-16, 11:21
Medlem
sankmarks avatar
Som jag skrev, i Skandiamannens tråd, så går det utan vidare att runda den gode Engström. Det går att följa en halvlång mörkblå täckjacka före under och efter mordet.

•23.07 Biografen Grand A.Korhonen ”blå jacka,blå 3/4 kvartsjacka, vadderad,blå mellanlång vinterrock,mörkblå täckjacka som gick nedanför stussen”
•23.15 Biografen Grand M.Palme "iklädd en blå täckjacka, gick en bra bit ned åt benen,halvlång och mörkblå”
•23.19 Sveavägen N.Fauzzi "blå jacka, liknade Tensonjacka, jackan räckte till lårets mitt"
•23.22 Sveavägen/Tunnelgatan Lisbeth Palme "blå, litet bullig täckjacka, nedanför midjan, äldre typ, mörkblå"
•23.22 Sveavägen/Tunnelgatan Leif Ljungqvist "blåa täckjacka, mörkare blå, äldre modellen på blå täckjacka, mörkt blå, rutmönster, inte dunjacksmodellen, en enklare knegarjacka", är från långa utförliga dialog förhöret. (i första förhöret är han osäker om jacka eller rock, men plagget verkar nå en bit ned på låren)
•23.23 Sveavägen/Tunnelgatan S.Engström ”Lisbeth Palme säger att gärningsmannen hade en mörkblå täckjacka på sig”
•23.22. Tunnelgatan L.Jeppsson "typ täckjacka, mörkblå täckjacka, mörkt klädesplagg, väldigt mörk och så lite blått, inte väldigt lång, inte längre än till låren"
•23.23 David Bagares gata Y.Nieminen "mörk rock, troligen svart, ungefär till knähöjd, uppknäppt och fladdrade"
•23.24 Regeringsgatan Samson/Robrandt "iklädd mörk täckjacka som gick ned på halva låret, jackan var av typ seglarjacka, svagt minne av att det var sömmar sydda i rutor."
•23.28 Döbelnsgatan C.Brewitz "blå jacka som sträckte sig ned till låren"

De säger täckjacka. (eller liknande, typ Tenson eller seglarjacka)

Det många rock-förespråkare verkar tro är att en täckjacka måste vara en midjejacka. Så är inte fallet. Det egentligen alla här säger att täckjackan är halvlång, ungefär ned till halva låret. Vittnena här ovan har varit rätt nära och kan avgöra, täck eller rock. En del andra mordplatsvittnen säger rock men på lite håll så kan förstås en jacka som går ned till halva låren tas för rock.

Bland ovan vittnen avviker YN , hon säger rock. Samtidigt kan hon inte peka ut SE:s vinterrock hon tycker den är för tjock, den stämmer inte. Och det kan förklaras med att hon egentligen såg en halvlång gammal täckjacka. En annan spännande sak med YN(Nieminen) är att hon verkar vara finlansbördig?, där säger man rock om det mesta, till och med kavaj kan man benämna som rock.

(LJ säger täck/dunjacka direkt. I andra förhöret blir han osäker i och med att rock florerar som signalement och säger jacka eller rock. Men sen i långa dialogförhöret är han säker på täckjacka och viker inte en tum från det fast förhörsledaren försöker få han att säga rock)

LP ser en halvlång mörkblå täckjacka på den bortflyende gärningsmannen. Trettio sekunder senare ser LJ en halvlång mörkblå täckjacka på den springande mannen.

Slutsats. Det var en gammal halvlång täckjacka av äldre modell, som LP säger ...hon som var en meter ifrån mördaren.
Citera
2020-12-16, 11:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123

Baseball-gubben Staffan Jönsson är en som varit på tapeten. När det kom fram att en av de som fasadklättrande hos Ingvar Carlsson 1995 hette så blev det upphetsat på en del håll. Att grabbarna som i samband med vattenfestivalen fick för sig att klättra upp på Sagerska palatset var i 25-årsåldern och därmed 15-16 vid tiden för MOP var en sån där jobbig fakta som det var roligare att bortse ifrån.
Citera
2020-12-16, 12:11
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag tycker ända inte att han helt gick upp i rök. LP och LJ har lämnat beskrivningar på en förmodad GM:s jacka som i typ , längd och färg skulle kunna stämma med Tensonmannen.

Det är svårt det här. Vi kan inte länka Tensonmannen till mordplatsen eftersom det i övrigt inte finns några vittnesobservationer som bekräftar det.

Det är 80-100 meter som fattas och på den sträckan kan Tensonmannen ha hittat på olika saker som du vet.

Beträffande GM:s jacka delar jag helt din uppfattning. Även jag har kommit fram till att GM inte alls bar något annat ytterplagg än just en mörkblå rak täckjacka (ej bullig) av äldre modell som LL säger. Troligen med stora sydda rutor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in