Citat:
Ursprungligen postat av
HAARP
Ja frågan är vilka vittnen och vilka uppgifter som de lämnat som man kan lita på.
Jag tror ju att om Tensonmannen verkligen existerade och att NF såg honom strax efter LOP på den plats som han sagt så var Tensonmannen antingen GM eller AB. Någon annan förklaring till vem det var eller var han tog vägen efter att NF mött honom har jag svårt att förstå.
NF kan klart ha lämnat fel uppgifter , LP förträngt vad som hänt och AB varit för berusad för att uppfatta vad som hände några meter framför honom. Men om man utgår från vad de berättat som sant och i stora drag stämmer och antar att Tensonmannen var AB så vet vi detta:
1: NF mötte honom några meter efter LOP i höjd med norra reklampelaren ett hundratal från mordplatsen.
2: LP har lämnat något olika uppgifter men det som framkommit mest i förhören är att efter Sari gick LOP i rask promenadtakt utan att stanna fram till mordplatsen.
3. AB befann sig några meter bakom LOP framme vid mordplatsen.
4. AB var inte helt nykter.
5. AB säger inte att han först gick bakom ett par ett hundratal meter och sedan en 3:e person klev fram och sköt OP i ryggen vid Dekorima. Han säger att det var som att plötsligt gick 3 personer framför honom en kort sträcka innan Dekorima.
Frågan är hur berusad AB var men i båda fallen har jag svårt att se honom som Tensonmannen:
AB var kanske så berusad och rund under fötterna att han inte uppfattade vad som hände framför honom .Men om han då gick några meter bakom vid norra reklampelaren hur kunde han då hålla samma raska promenadtempo som LOP och fortfarande befinna sig några meter bakom framme vid mordplatsen?
Eller så vara han bara lätt berusad men hur kunde han då missa att han först gått bakom LOP minst ett hundratal meter innan en 3:e person plötsligt dök upp och sköt OP framme vid Dekorima?
Jag tillhör dem som tror att AB inte var så långt norrut utan att Tensonmannen var en annan person.
Tensonmannen tycks "försvinna". Men samtidigt var det väl ingen som såg honom knalla där efter mötet med NF.
GM är på plats och skotten kommer snabbt efter det att AB sett "sällskapet". Min tolkning är att AB ser GM och paret Palme någon/några sekunder innan skotten. Han säger att personen till vänster lyfter armen som för att omfamna personen i mitten. Min tolkning är att han ser när GM höjer armen för att skjuta.
Eftersom AB uppfattar att de tre går jämsides, vilket han bakifrån inte kan se eftersom bredd är en sak och djup är en annan, så ser han helt enkelt ögonblicket då GM lämnat väggen. GM var väl i det läget mycket nära Palmes rygg.
AD uppfattar att paret står vänt mot GM några sekunder före mordet. GM står med ryggen mot Dekorima.
LP avskärmade sig från omgivningen när hon var ute och gick med Palme men jag har svårt att tro att hon inte skulle minnas att hon och Olof stod vända mot en man och talade med honom.
Min tolkning är istället att paret Palme går mot Dekorima för att titta i skyltfönstret (LP säger väl det?, kan inte kolla nu) och då är de i några få sekunder vända med ansiktena mot Dekorima där GM står och väntar. Det är då AD ser scenen.
Det jag tidsmässigt tycker mig ha förstått är att GM anlände till Dekorima efter 23.20.30 då det sista vittnet passerat Dekorima. Jag har också förstått att IM har jättefel med flera minuter liksom med sällskapet på 5-7 personer.
Men jag tolkar ändå IM:s vittnesmål så att GM en mycket kort stund faktiskt stod mellan dörren och Tunnelgatan och inväntade Palme. IM säger att han ser att paret Palme passerar GM som direkt därpå går upp bakom och skjuter. För mig låter det genuint, som ett äkta minne.
Detta mitt antagande stärks, tycker jag, av att AD berättar det han berättar. GM stod stilla vid Dekorima då paret Palme kom dit. En kort stund stod GM där (20-30 sekunder, vet ej).
Min slutsats är därför att
1) GM anlände sent.
2) Han stod och väntade en väldigt kort stund. Han stod mellan dörren och Tunnelgatan.
3) Så snart Palme passerat honom skrider han till verket.
4) Jag tror alltså att GM kom till platsen från ett annat håll än från norr. Kanske 20-30 sekunder innan Palme kom till Dekorima.