Citat:
Ursprungligen postat av
H24
Enligt mig finns tre heta svar på MOP-frågan just nu. Dessa kan gå ihop i kanterna, men det är såhär jag personligen kategoriserar det mentalt. Alla har sin mindmap över materialet, detta är min.
Civilspanarna runt mordplatsen
Fördelen är att det är så enkelt, nästan kliniskt. En eller ett par spanare i området får vetskap om Palmes närvaro och planen tar form. Sen får man hjälp i efterhand av en utredning som är ovillig att hårdgranska kollegor samt deltar i viss mån själva, bland annat i jakten på Christer Pettersson. Det behövs ingen mörkläggning om det är gärningsmännen själva som utreder.
Nackdelen är huruvida det räcker för att förklara den politiska känslighet och positionering som följer MOP. Att en mindre grupp poliser var gärningsmännen vore graverande, en skam för demokratin med mera - men på något sätt inom ramarna för ett spaningsmord. Är det tillräckligt känsligt för den isande beröringsskräck utredarna verkar uppleva inför vissa spår? Det leder in på de två andra kategorierna.
SÄPO-trion
Detta spår bör egentligen vara hetare än det är, och ta en större plats i debatten. Om ett mordoffer har blivit förföljd borde förföljarna vara de första man genomlyser, rimligare än så blir det inte. Problemet är att ingen mer information än den befintliga framkommer, vilket innebär att spåret inte får något driv i diskussionen. De ingår inte ens i PU, exempelvis saknades förhör med Robert Stangesjö. Här får man ett liknande naturligt scenario som i första kategorin, men på lite högre nivå och ännu lite känsligare.
Oidentifierad svensk underättelsegrupp
Här sorterar jag CG Östling, Åke Ek och kretsen kring dessa (Polisspåret) som i så fall verkar inom någon form av grupp, där flera kombinationer är tänkbara. Lennartgruppen, Stay Behind et cetera. Inom denna kategori faller även jägarna samt övningshypotesen. Här får man egentligen hela paketet i en mer avancerad variant - tillräcklig för att skrämma utredningen och politiker in i passivitet. Det är fördelen, frågan är dock om man inte går över ån efter vatten? Varför leta i Karlsborg, när det räcker med att titta runt mordplatsen - kan vara motargumentet.
Mina två ören just nu
Enkelhet eller politisk känslighet, vad är värt mest?
Jättebra, jag tycker vi ska göra såna här sammanställningar med jämna mellanrum så vi kan jämföra våra slutsatser på övergripande nivån.
I sakfrågan begränsar jag mig till att i detalj kartlägga signalement, positioner och tider i GS och vid Sveavägen/Grand. Tror fortfarande att kombinationen av signalement bör leda fram till slutsatser bland personer som har bättre koll än jag. Mordutredare till exempel.
Den långe blonde-Tunnelbanemannen-LEE:s man-Grandmannen-mannen med det burriga håret- mannen på GS tunnelbana-mannen på Schönfeldts gränd-GM.
Fanns det för 34 år sedan en gruppering som "såg ut" så här. Eller kan man tänka sig en kombination av personer från flera olika grupperingar?
Självklart kan man välja bort någon eller några för att få en klarare bild. Vi vet ju inte om alla 8 hörde ihop. Jag vet att några ställer sig tveksamma till Grandmannen. Det gör inte jag.
Håller med dig om att de tre områden du beskriver alla är intressanta. Kan inte betona något av dem särskilt just nu.