2020-12-15, 10:45
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
En fullmakt kan inkomma när som helst såvitt jag vet. Från till den inkommer företräder Esbjörn sig själv.

Min gissning är att Esbjörn/Binninge ännu inte skickat in något till domstolen. Det som talar emot det är att Binninge omnämns i dagboken. Men samtidigt diva ingen tidigare notering om fullmakt rörande honom.

Den fullmakt som omnämns torde vara fullmakt för Ebbas ombud, som lär ha varit den som skickat in stämningsansökan.

Så, nej jag kan inte svara på detta om binninge, det är ett frågetecken för mig också just nu.

Datum, Esbjörn måste inkomma med något senaste 26/12. Jag antar att det betyder senast 23/12 eller första vardagen efter 26e. Osäker på vilket som gäller. Jag skulle kunna tänka mig att det räcker att det ligger i brevlådan när domstolen tömmer den vid första tillfället efter 26/12 2400 😉
Ja och att den är daterad inte senare än 26/12.
2020-12-15, 15:28
Medlem
Bergakungens avatar
Det här med Binninge och att denne uppfattas som ombud utan att det skickats in en ombudsfullmakt är inte uppseendeväckande eller egentligen märkligt. Det räcker att detta meddelats rätten, så blir det så.

De uppgifter som meddelas parterna är ju inte sekretessbelagda på något sätt, Ebbas yrkande är utgångspunkten.

Får inte Binninge uppdraget (av Esbjörn) händer förstås ingenting. Binninge kan inte föra Esbjörns talan utan en fullmakt, dock.

Möjligen kan det ju bli litet svårt att samtidigt förklara att "DÅ, vid kontraktsskrivandet, var Esbjörn inte tillräknelig, men NU, i fullmakten, är han det". Detta lämnar jag till rätten att reda ut.
2020-12-15, 16:42
Medlem
Reimers avatar
I ärlighetens namn så ska man väl försöka föra en debatt så ärligt och sakligt man kan och efter vissa tveksamheter råder angående om E*björn är delgiven eller inte mailade jag de som handlägger ärendet i Uppsala
enhet 3 och har fått svaret att E*björn inte är formellt delgiven än eftersom det inte har använts förenklad delgivning gentemot honom utan delgivningen är skickad med delgivningskvitto som uppenbarligen inte lösts ut än.

Så det kan alltså bli en lång följetong om E*björn går i gryt på riktigt.
2020-12-15, 18:17
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Att delgivningen tar lång tid beror kanske på att den skickats till Esbjörns folkbokföringsadress i Västerås och enligt Ratsit har han ingen särskild adress registrerad.

Enligt uppgift bor han för det mesta på en kursgård och besöker kanske ytterst sällan adressen i Västerås.

Håller han sig undan eller av annan anledning inte skriver under mottagningsbeviset kan stämningsmannadelgivning användas. Då kan en stämningsman personligen överlämnar delgivningen.
2020-12-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
I ärlighetens namn så ska man väl försöka föra en debatt så ärligt och sakligt man kan och efter vissa tveksamheter råder angående om E*björn är delgiven eller inte mailade jag de som handlägger ärendet i Uppsala
enhet 3 och har fått svaret att E*björn inte är formellt delgiven än eftersom det inte har använts förenklad delgivning gentemot honom utan delgivningen är skickad med delgivningskvitto som uppenbarligen inte lösts ut än.

Bra, då har vi löst detta och tack för att du är ärlig. Det uppskattas och kommer inte glömmas bort.
Så en stämningsman kommer kallas in om inget svar mottas senast den 18 dec.
2020-12-15, 18:43
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Okej ? Ja det ska man göra. fick du någon förklaring till varför man ändrat från förenklad delgivning till "vanlig" delgivning?
2020-12-15, 18:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Okej ? Ja det ska man göra. fick du någon förklaring till varför man ändrat från förenklad delgivning till "vanlig" delgivning?

Man har aldrig använt förenklad delgivning gentemot E*björn/Binninge bara upplyst dem i allmäna ordalag om att den varianten finns, det är det som är noteringarna i dagboksbladet.

Varför den vanliga delgivningen används har jag inte fått något svar på, kommer det ett svar så får tråden veta det.
2020-12-15, 18:52
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Man har aldrig använt förenklad delgivning gentemot E*björn/Binninge bara upplyst dem i allmäna ordalag om att den varianten finns, det är det som är noteringarna i dagboksbladet.

Varför den vanliga delgivningen används har jag inte fått något svar på, kommer det ett svar så får tråden veta det.

Tackar, då gäller det för Esb att hitta sin brevlåda.
2020-12-15, 18:57
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Eller hur?

Men om E*björn hanterar delgivningen som han hanterade Ebba Buschs kontaktförsök så lär ju länsman få jaga fatt honom och trycka fast pappren i hans händer vilket vore djävligt tråkigt.

E*björn tjänar ju inget på att förhala det oundvikliga, han och Ebba Busch måste ju träffas på något sätt för att få till ett avslut.
2020-12-15, 19:03
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Eller hur?

Men om E*björn hanterar delgivningen som han hanterade Ebba Buschs kontaktförsök så lär ju länsman få jaga fatt honom och trycka fast pappren i hans händer vilket vore djävligt tråkigt.

E*björn tjänar ju inget på att förhala det oundvikliga, han och Ebba Busch måste ju träffas på något sätt för att få till ett avslut.

Kan dom falla om inte svarande inställer sig?
2020-12-15, 19:06
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Kan dom falla om inte svarande inställer sig?

Javisst, det är ju därför E*björn/Binninge är upplysta om tredskodom, det är ju vad som händer om de inte dyker upp.

Ska försöka få fram hur länge det såta paret kan hålla på och leka kurragömma innan det blir allvar med tradskodom.
2020-12-15, 19:09
Medlem
Citat:

Nej, han skall meddelas innan om domstolen hade tänkt sig en förenklad delgivning. En vanlig delgivning med kvitto är det mest vanliga och det är en rättighet att få ta del av stämningen för att bygga sitt försvar. Det skall bevisas att Esbjörn har delgivits stämningen helt enkelt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in