2020-12-15, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Godakakor
istället för ett meningslöst sms så skulle man istället uppmanat gemene man att titta på dokumentären Överlevarna på Tv 2 (finns på Svt Play och gick på tv:n i förrgår kväll ) som handlar om 4 covid 19 sjuka män 51-62 år som intensivvårdades i flera månader . Man följde dessa i sex månader och det var ingen lek att se ! Kanske en ögonöppnare för de som fortfarande bagatelliserar detta virus !

Ja ja. Folket ska ju skrämmas upp så mycket det bara går så att de går med på tvångsvaccineringar och grundlagsvidriga lagändringar beträffande mötesfriheten. Dessutom ska svenskarna gå med på att slå sönder landets ekonomi och framtid.

Istället för att leva så normalt som möjligt igen och därmed frigöra resurser till sjukvården. Nej bättre med hysteri istället (jag är ironisk).
Citera
2020-12-15, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det skulle vara intressant att veta, men jag vet inte var man skulle kunna få tag på de siffrorna.

Sannolikt följer det samma mönster som i resten av Sverige, dvs att överdödligheten är något lägre än den officiella dödligheten i covid.
+2 244 personer får jag det till. Om man jämför med 2015-2019 medelvärde
Citera
2020-12-15, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det är du som yrar, du skrev att vi kanske kan bli av med corona i framtiden med ett vaccin. Förutsättningen för dina "lösningar" på problemet är att ett vaccin utvecklas och testas framgångsrikt. Samtidigt vill du hela världen ska låsa in sig i sina hem i avvaktan på detta vaccin, för så länge vaccinet inte finns är coronan långt ifrån bekämpad.

Jag vet hur man testar vaccinet, vet du? Hur meningsfullt blir ett test där man injicerar 20 000 personer med vaccinet samt en lika stor grupp med placebo, och sedan dessa sätter sig instängda i sina hem? Ingen kommer ju få covid varpå resultatet kommer säga att vaccinet inte funkar bättre än placebo, det enda du får reda på är huvrvida där finns biverkningar. En förutsättning för ett effektivt test av vaccinet är alltså att människor är ute och rör sig i ett samhälle med aktiv smittspridning.

Om du hade bestämt hade vi alltså haft lockdown i landet sen februari tills vidare? Hade hela världen gjort detta hade vi förvisso haft få dödsfall, men hela världens ekonomi hade varit ruinerad och hela processen med att utveckla och testa ett effektivt vaccin hade tagit längre tid, och inte för att förringa, vi hade haft all frihet borttagna från oss i en väldigt lång tid, troligtvis fler människorår än vi eventuellt hade räddat.

Vad bra, då behöver dom inget vaccin för dom har "bekämpat" covid nu?
Inget smitta inget vaccin behövs.
Och
Vaccin testas väl först på djur?
Various animal species are currently being bred and used as suitable models for predicting what effects a vaccine or treatment for Coivd-19 may have on the human body.
https://www.eara.eu/post/what-animals-are-used-in-coronavirus-research

Och återigen: "Inget smitta inget vaccin behövs."
Citera
2020-12-15, 15:05
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Det verkar som att antalet döda åtminstone inte ökar exponentiellt längre, men det gör antalet smittade, vilket förstås är oroväckande.

PCR testerna är missvisande enligt Dr. Reiner Feullmich

”Detta PCR-test är den enda grunden för, i Tyskland, men också över hela världen, att fastställa att vi har att göra med en pandemi. PCR-testerna kan inte och får inte användas för att avgöra om vi har att göra med en infektion. De är inte godkända för diagnostiska ändamål, och de kan inte heller det. De kan inte hitta någon infektion, de kan bara bestämma att ett specifikt fragment av en molekyl hittades i kroppen, men det kan vara vad som helst, det kan också vara rester, till exempel från processerna i kroppens eget immunsystems kamp mot förkylning och / eller eller något mer ofarligt. Testerna kan också ha en positiv effekt på papaya och andra saker, som under tiden också har skrivits om i media. Detta innebär att själva grunden, den faktiska grunden för att fastställa existensen av en pandemi, inte existerar alls ”

(uttalande av Dr. Fuellmich här, mellan 12: 52 och 13: 55 i intervjun).
https://www.youtube.com/watch?v=gvB0vuM5bek
Citera
2020-12-15, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ja ja. Folket ska ju skrämmas upp så mycket det bara går så att de går med på tvångsvaccineringar och grundlagsvidriga lagändringar beträffande mötesfriheten. Dessutom ska svenskarna gå med på att slå sönder landets ekonomi och framtid.

Istället för att leva så normalt som möjligt igen och därmed frigöra resurser till sjukvården. Nej bättre med hysteri istället (jag är ironisk).

Jag tyckte programmet var skrämmande men intressant . Dock tänker jag INTE vaccinera mig !
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
På min arbetsplats har det inneburit att personalen tillslut bara gråtit, blivit sjukskrivna och efter någon månad kommit tillbaka för att till en början jobba 25% (3 timmar per dag någon dag i veckan) för att långsamt långsamt kunna gå upp i tid. Två personer har inte klarat det utan gick tillbaka till att vara heltidssjukskrivna, och två sa upp sig och byte arbetsplats, en efter hon blivit utbränd för andra gången.

Det är väl kanske olika hur känslig man är. Men jag vet att en när en av personerna blev utbränd så kom det verkligen som en blixt från klar himmel. Det bara slog till en dag, hon klarade inte av att gå in till en patient och ge ett läkemedel, hon bara darrade och grät, sen fick hon gå hem. Var med om samma sak på min förra arbetsplats, en som bröt ihop under frukosten efter hon pratat i telefon med en otrevlig anhörig.

Och allt det här var innan pandemin.
Sorgligt.

Undrar om det är någon form av obearbetat trauma på jobbet som orsakar detta?
Eller känslor av otillräcklighet som man inte har verktyg för att hantera.
Detta är saker som arbetsgivaren ska ha kännedom om, men det är enklare att lägga ansvaret på medarbetaren. Dock saknar medarbetaren kunskap om att hon ska hantera detta...

PTSD har dock inget att göra med att man är känslig.
Citera
Medlem
Medeltal döda per dag och vecka (föregående rapports värden inom parantes):

vecka 42 (2,3): 2,3
vecka 43 (6,1): 6,1
vecka 44 (11,7): 11,7
vecka 45 (22,1): 22.1
vecka 46 (33,3): 33,4
vecka 47 (46,6): 46,9
vecka 48 (54,7): 57,7
Vecka 49 (44,1): 50,1 estimerad till cirka 60
Citera
2020-12-15, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Inget smitta inget vaccin behövs.
Och
Vaccin testas väl först på djur?
Various animal species are currently being bred and used as suitable models for predicting what effects a vaccine or treatment for Coivd-19 may have on the human body.
https://www.eara.eu/post/what-animals-are-used-in-coronavirus-research

Och återigen: "Inget smitta inget vaccin behövs."
Så du menar att man med endast lockdowns och restriktioner ska eliminera viruset helt? Så då kommer nästa fråga, hur många år är du beredd att sätta landet i total lockdown för att lyckas med detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tegnell kanske fortfarande räknar med en viss flockimmunitetsnivå pga smitta under vintern? Spridningen nu måste ju överstiga den i våras o våg två ser ju ut att bli mer långdragen?
Naturligtvis finns en viss grad av immunitet numera, i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det skulle vara intressant att veta, men jag vet inte var man skulle kunna få tag på de siffrorna.

Sannolikt följer det samma mönster som i resten av Sverige, dvs att överdödligheten är något lägre än den officiella dödligheten i covid.

Efter att ha följt tråden i princip sen i början, boendes i Sthlm och försökt ta reda på saker från lite olika håll och i samtal med bekanta och efter samtal med personer som arbetar i vården, så är min bedömning följande. Detta är dock inte fastställd fakta utan mina slutsatser.

Vissa områden och nationaliteter i Storstockholm har tydlig överdödlighet. Järvafältet, Södertälje för att nämna ett par. Beror säkerligen på ett antal saker. Trångboddhet, sitt sätt att leva, allmän folkhälsa, att man inte förstod myndigheters rekommendationer, inom vilka yrken man arbetar o s v.

Jag vet dock inte hur specifik data man kan få fram gällande olika städers och områdens dödlighet i jämförelse från ett år till ett annat.
Citera
2020-12-15, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlenbacker
Nu får du väl ge dig. Jag har gett dig en källa, det finns ingen skillnad mellan Sverige och länder som experimenterat med lockdowns helt enkelt. Det ser du ju själv. Kurvorna för dödsfall rör sig oberoende av lockdown.

Pandata illustrerar på ett annat sätt: pandata.org

Ingen korrelation!
Total värdelös källa.

Slutdiskuterat.
Citera
2020-12-15, 15:09
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
PCR testerna är missvisande enligt Dr. Reiner Feullmich

”Detta PCR-test är den enda grunden för, i Tyskland, men också över hela världen, att fastställa att vi har att göra med en pandemi. PCR-testerna kan inte och får inte användas för att avgöra om vi har att göra med en infektion. De är inte godkända för diagnostiska ändamål, och de kan inte heller det. De kan inte hitta någon infektion, de kan bara bestämma att ett specifikt fragment av en molekyl hittades i kroppen, men det kan vara vad som helst, det kan också vara rester, till exempel från processerna i kroppens eget immunsystems kamp mot förkylning och / eller eller något mer ofarligt. Testerna kan också ha en positiv effekt på papaya och andra saker, som under tiden också har skrivits om i media. Detta innebär att själva grunden, den faktiska grunden för att fastställa existensen av en pandemi, inte existerar alls ”

(uttalande av Dr. Fuellmich här, mellan 12: 52 och 13: 55 i intervjun).
https://www.youtube.com/watch?v=gvB0vuM5bek
Jag kan inte verifiera dina påståenden. Jag har i alla fall tagit två tester, ett i somras och ett i november, som båda visade negativt. Min frus bror med familj blev sjuka för ett par veckor sedan. En kraftig förkylning beskrev de det som, med feber som gick i vågor under en veckas tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in