Citat:
Ursprungligen postat av
kazangas
Detta med att medarbeterna blir utbrända, exakt vad betyder det egentligen?
Utbrända så att de inte kan återgå i tjänst någonsin, eller med vila och återhämtning så kan man jobba igen?
Om det handlar om det första alternativet, så är det ett tecken på att medarbetaren inte kan styra & bearbeta intrycken som arbetsdagen genererar och man blir överbelastad mentalt.
Här är det arbetsgivarens ansvar att rotera medarbetaren mellan olika uppgifter så att återhämtningen kan ske på arbetsplatsen och under arbetstiden.
Medarbetaren har ett stort ansvar här och måste meddela sin närmsta chef om att man inte orkar prestera. Ingen kan läsa någon annans tankar.
På min arbetsplats har det inneburit att personalen tillslut bara gråtit, blivit sjukskrivna och efter någon månad kommit tillbaka för att till en början jobba 25% (3 timmar per dag någon dag i veckan) för att långsamt långsamt kunna gå upp i tid. Två personer har inte klarat det utan gick tillbaka till att vara heltidssjukskrivna, och två sa upp sig och byte arbetsplats, en efter hon blivit utbränd för andra gången.
Det är väl kanske olika hur känslig man är. Men jag vet att en när en av personerna blev utbränd så kom det verkligen som en blixt från klar himmel. Det bara slog till en dag, hon klarade inte av att gå in till en patient och ge ett läkemedel, hon bara darrade och grät, sen fick hon gå hem. Var med om samma sak på min förra arbetsplats, en som bröt ihop under frukosten efter hon pratat i telefon med en otrevlig anhörig.
Och allt det här var innan pandemin.