2020-12-15, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Du glömde att tillägga att man även sa att restriktionerna kan kommas att förkortas såvida situationen tillåter det.

Pandemin är inte över i mars, men varför vänta redan till mars? Det är väl lika bra att tillsätta lagen redan nu.

Ja, de skulle ha varit på plats för länge sedan. Och man skulle inte ha lättat på reglerna i mitten av hösten. Samt utarbetat förtydliganden angående reglerna. Om till exempel lokalens storlek, eller om man till och med är utomhus, aktivitetens art, tiden den pågår o.s.v. har någon betydelse. Vill man ha respekt för rekommendationer och regler måste det finnas någon logik i dem. Kan man inte förklara varför det är OK att sitta fyra och fyra vid vartannat bort i Ikeas utfodring, totalt ändå 100+, men livsfarligt att sitta med motsvarande gruppstorlek och avstånd på bion, teatern eller på begravningen, då har man problem.
Citera
2020-12-15, 14:55
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNerfHerder
Det jag avsåg var att antalet döda/tisdag har planat ut, vilket bör ses som positivt.
Det verkar som att antalet döda åtminstone inte ökar exponentiellt längre, men det gör antalet smittade, vilket förstås är oroväckande.
Citera
2020-12-15, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noreplies
Haha du är ju fan helt korkad. Vet du ens vad vaccinet gör? Det orsakar en mild och kontrollerad infektion av gissa vad...covid19.

Så nej, du vet tydligen inte hur detta vaccin fungerar.
och du vet uppenbarligen inte hur man testar och godkänner ett vaccin.
Citera
2020-12-15, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Riktigt så fungerar dock inte RNA-vaccin.
De orsakar ingen infektion som liknar covid-19, men de säger till kroppen att utveckla antikroppar som är likadana som de som skulle utvecklats efter en genomgången covid-infektion.

Men det kanske var det du menade?

Det var det jag menade, tack för korrigeringen.
Citera
2020-12-15, 14:58
Medlem
Vart har Anders tegnell tagit vägen?
Citera
2020-12-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vardagsmotionen försvinner, jag som har stegräknare i telefonen noterar att antalet steg gått ned drastiskt (jag ligger under 1/4 i snitt). Nu kompenserar jag för detta, men många gör inte det.

Det absolut viktigaste är att folk bokar in en lunchpromenad. Jag gjorde detta i våras, men nu under hösten har det varit mycket svårare att hinna med det. Jag är uppbokad i möten nästintill non-stopp hela dagarna nu. Misstänker att många av dessa är mer av social karaktär, dvs de bokar upp mig för att få prata istället för att de är så intresserade av innehållet....
Det pekar väl på att man inte kan lägga över ansvar på att stoppa smittspridning på enskilda personer där merparten inte kommer påverkas personligen i någon större mån då det inte ens fungera att lägga över ansvaret för deras egen hälsa.

Vad gäller dig så bör du kanske följa ditt eget råd och boka upp din lunchpromenad i kalendern så att det inte går att boka upp dig för annat under den tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNerfHerder
Det jag avsåg var att antalet döda/tisdag har planat ut, vilket bör ses som positivt.
Det var inte riktat till dig . Jag ville bara informera om programmet som var intressant i dessa tider .
Citera
Medlem
så nu skyndar eu att godkänna vaccinet, då tyskland är den som pushar att man ska godkänna och detta är inte konstigt med tanken på att det rör sig om tyska läkemedelsföretag i vaccintillverkningen.

undrar om någon kan svara på dessa frågor.

1: kommer vaccinet att få bort corona, dvs ta död på den.
2: kommer man nu i början av januari kunna gå till skolan, arbete etc?
3: har hört att vaccinera inte dödar viruset och inte ens stoppar spridningen utan endast gör symtomen mildare. Alltså kommer viruset att finnas kvar länge hos oss och vi kommer behöva med jämna mellanrum vaccinera oss hela tiden.
4: hur stor är sannolikhet att man år 2021 januar-mars lättar på restriktionerna och går till det normala, eller kommer det normala att komma längre fram tex i början på hösten 2021 ?
Citera
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Metoder har vi mot många virus = vaccin.

Det tar en viss tid att utveckla dessa. Under den tidsrymden för att färdigställa ett vaciin behövs mycket tuffa åtgärder för att att bekämpa smittan.

Bästa "behandlingsmetoden" är att se till människor inte smittas.

Det benämns som prevention inom sjukvård

Vaccin är att förebygga sjukdom.

Om vi får ett potent vaccin i framtiden så försvinner kanske Corona-viruset i dess nuvarande form.

Vi behöver inget utsläppande av virus för att vi skall kunna "öva" som innebär bl.a. döda och skadad individer.

Som tidigare sagts, ett underligt resonemang du för.

.. och när viruset försvinner .. försvinner även behovet av vaccinering?
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Riktigt så fungerar dock inte RNA-vaccin.
De orsakar ingen infektion som liknar covid-19, men de säger till kroppen att utveckla antikroppar som är likadana som de som skulle utvecklats efter en genomgången covid-infektion.

Men det kanske var det du menade?
Inte helt rätt heller. mRNA-vaccin programmerar kroppens celler att producera protein som liknar (delar av) viruset, som sen kroppen reagerar på som vanligt.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/different-vaccines/mrna.html
Citera
2020-12-15, 15:00
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Detta med att medarbeterna blir utbrända, exakt vad betyder det egentligen?
Utbrända så att de inte kan återgå i tjänst någonsin, eller med vila och återhämtning så kan man jobba igen?

Om det handlar om det första alternativet, så är det ett tecken på att medarbetaren inte kan styra & bearbeta intrycken som arbetsdagen genererar och man blir överbelastad mentalt.
Här är det arbetsgivarens ansvar att rotera medarbetaren mellan olika uppgifter så att återhämtningen kan ske på arbetsplatsen och under arbetstiden.

Medarbetaren har ett stort ansvar här och måste meddela sin närmsta chef om att man inte orkar prestera. Ingen kan läsa någon annans tankar.

På min arbetsplats har det inneburit att personalen tillslut bara gråtit, blivit sjukskrivna och efter någon månad kommit tillbaka för att till en början jobba 25% (3 timmar per dag någon dag i veckan) för att långsamt långsamt kunna gå upp i tid. Två personer har inte klarat det utan gick tillbaka till att vara heltidssjukskrivna, och två sa upp sig och byte arbetsplats, en efter hon blivit utbränd för andra gången.

Det är väl kanske olika hur känslig man är. Men jag vet att en när en av personerna blev utbränd så kom det verkligen som en blixt från klar himmel. Det bara slog till en dag, hon klarade inte av att gå in till en patient och ge ett läkemedel, hon bara darrade och grät, sen fick hon gå hem. Var med om samma sak på min förra arbetsplats, en som bröt ihop under frukosten efter hon pratat i telefon med en otrevlig anhörig.

Och allt det här var innan pandemin.
Citera
2020-12-15, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noreplies
Haha du är ju fan helt korkad. Vet du ens vad vaccinet gör? Det orsakar en mild och kontrollerad infektion av gissa vad...covid19.

Så nej, du vet tydligen inte hur detta vaccin fungerar.

Detta vaccin liknar inte vanliga vaccin. Man injicerar inga virus alls. Det handlar om att man injicerar RNA som gör att kroppen börjar producera proteiner som är identiska med spike-proteinet på viruspartiklarna.
Detta pågår under 24-48 timmar. Då lär sig kroppen förhoppningsvis hur dessa proteiner ser ut och kan sedan mycket snabbare angripa riktiga virus som kommer in i kroppen.
Det finns alltså noll chans att man kan få infektionen av vaccinet. Men det innebär inte att det är helt ofarligt. Vissa personers immunförsvar kan överreagera så att man får en allergisk reaktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in