2020-12-15, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Det känns som om han har en dold agenda. Och det är svårt att få grepp om den.
Lite smålustigt att vissa fortfarande tror att Anders Tegnell är ensam beslutsfattare och att det skulle vara någon personlig prestige . Alla beslut tas i samråd, av en stor stab på FHM, bestående av forskare och ämnesområdesexperter. Ytterst ansvarig är Johan Carlsson.
Citera
2020-12-15, 08:23
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vad menar du? Det verkar som att många anstränger sig för att medvetet misstolka Anders Tegnell o övriga FHM i stället för att lyssna och läsa.

Anders Tegnell pratar ju om att det efter en lugnare sommar kommer en andra våg till hösten i den här intervjun från den 11 mars 2020.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/direkt-med-niklas-svensson/anders-tegnell-fortsatter-till-sommaren-sen-andra-vag-i-host/

Den 24 november talade Anders Tegnell om varför han undvikit att använda själva "andra vågen":

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5684vX/darfor-ville-tegnell-inte-prata-om-andra-vagen

Till och med Löfven går nu ut med sin irritation över att FHM missade att varna för andra vågen:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86Poqx/lofven-anser-att-experter-missbedomde-andra-vagen

Folkhälsomyndigheten har fått återkommande kritik för att inte ha tagit höjd för höstens ökade smittspridning. Statsminister Stefan Löfven anser också att experter missbedömde den andra vågens kraft.

– Jag tror att de flesta inom professionen inte såg framför sig en sådan våg, man pratade om olika kluster, säger han.

Hans eget och regeringens eventuella ansvar i missbedömningen vill han inte uttala sig om innan pandemin är över.
Citera
2020-12-15, 08:24
Medlem
Hamsterbolls avatar
Varför avbröts presskonferensen MITT I?! Var kan man se vad han sa sen??
Citera
2020-12-15, 08:25
Medlem
RAzakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och många mår också mycket bättre, när det slipper alla kamratproblem, problem med vem de ska göra par- och grupparbetena med eller sitta i matsalen med, skolidrott där de måste visa upp kroppsdelar som de har komplex för, och som de kan dölja under bylsiga kläder annars, och visa upp klumpighet eller fysisk svaghet och bli hånad för det, ledsenhet över att inte ha någon att gå på avslutningsbalen med o.s.v..

Nu får de ägna sig åt att lära sig själva ämnena utan störningsmoment. Så borde vi alltid ha (d.v.s. en valfrihet). Varför ska just dom som mår dåligt av att INTE få vara i skolan ha tolkningsföreträde? Gör om, så att alla får just den modell som passar dem bäst!

Frågan är ju vad de ska med all kunskap till iom att de uppenbarligen inte vågar röra sig utanför hemmets fyra väggar för att söka arbete eller jobba på en fysisk arbetsplats. Inte sagt att man inte ska ta psykisk ohälsa o mobbing på allvar, men att bara flytta problemet kommer ju inte lösa nåt. På gränsen till OT, men distansundervisning som ett sätt att motverka mobbing tar ju inte direkt tag i något problem..
Citera
2020-12-15, 08:28
Medlem
Lite självkritik kanske, Sverige? Tyskland kör ju på mycket bättre med en tillfällig lockdown, vem bryr sig om vårt grundlag, det borde gå att gynna ändring direkt nu när folk dör, tycker jag.

Seriöst jag och föräldrarna har varit noggranna och ej träffat vänner/familj, vi lyckades hålla undan oss från viruset fram tills nu. Nu har vi alla smittats pga att de envisades med att inte stänga skolorna och på min pappas skola var det många positiva fall, därav blev han smittad, därav vi andra hemma! Nu tycker jag inte alls att det var vårt fel.

Dessutom vägrade nästan pappa gå till jobbet då han kände på sig att han skulle bli smittad förr eller senare då han oftast blir sjuk vanligtvis också. Tack säger jag bara, ingen brydde sig om att hjälpa en man i riskgrupp fram tills han och hans familj blev smittad!
Senast redigerad av EmileoX 2020-12-15 kl. 08:33.
Citera
2020-12-15, 08:28
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ny PK med Ekström. Distansundervisning till våren för högstadiet och gymnasiet eller vad tror ni?

Från Expressen:
"PRESSTRÄFF MED UTBILDNINGSMINISTERN

Utbildningsminister Anna Ekström, S, kallar till pressträff klockan 8.15.

Medverkar gör också Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.

Exakt vad det kommer handla om är ännu oklart, men regeringen skriver att det rör sig om "ett beslut gällande covid-19 och skolan, inför vårterminen"."

Edit: Falskt alarm. Handlar endast om inställda nationella prov.

Till VÅREN. Alltså jag fattar ingenting. Pandemilag till våren, inställda prov till
Våren. Det är ju NU det är som värst. Till våren finns vaccin, folk kan ha sina prov utomhus, folk är allmänt friskare osv.

Nu börjar till och med jag bli komspiratorisk. Och det där konstiga smset. Vad håller de på med?
Citera
2020-12-15, 08:30
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmileoX
Lite självkritik kanske, Sverige? Tyskland kör ju på mycket bättre med en tillfällig lockdown, vem bryr sig om vårt grundlag, det borde gå att gynna ändring direkt nu när folk dör, tycker jag.

Seriöst jag och föräldrarna har varit noggranna och ej träffat vänner/familj, vi lyckades hålla undan oss från viruset fram tills nu. Nu har vi alla smittats pga att de envisades med att stänga skolorna och på min pappas skola var det många positiva fall, därav blev han smittad, därav vi andra hemma! Nu tycker jag inte alls att det var vårt fel.

Dessutom vägrade nästan pappa gå till jobbet då han kände på sig att han skulle bli smittad förr eller senare då han oftast blir sjuk vanligtvis också. Tack säger jag bara, ingen brydde sig om att hjälpa en man i riskgrupp fram tills han och hans familj blev smittad!

Öh va? Hur kunde han smittas om de stängde hans skola? Fattar inte?
Citera
2020-12-15, 08:32
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAzaka
Frågan är ju vad de ska med all kunskap till iom att de uppenbarligen inte vågar röra sig utanför hemmets fyra väggar för att söka arbete eller jobba på en fysisk arbetsplats. Inte sagt att man inte ska ta psykisk ohälsa o mobbing på allvar, men att bara flytta problemet kommer ju inte lösa nåt. På gränsen till OT, men distansundervisning som ett sätt att motverka mobbing tar ju inte direkt tag i något problem..

Alla är olika. Ganska vanligt inom IT med sociala miffon som trivs bäst ensamma i ett serverrum.
Brukar vara exceptionellt duktiga databasadministratörer eller bygger upp nätverkstopologin för ett jätteföretag med bravur.

Att vara social är löjligt överskattat.

Som Douglas Adams sa, Motsatsen till att tänka är att prata.
Ju mer babbel desto mindre tankeverksamhet.

OT, men värt att veta.
Citera
2020-12-15, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Öh va? Hur kunde han smittas om de stängde hans skola? Fattar inte?

Sorry jag skrev fel, har korrigerat det nu mvh
Citera
2020-12-15, 08:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det kan man tycka.
Problemet är ju att det inte finns något entydigt samband mellan åtgärder och dödlighet.

Det finns bara ett hopp: vaccin. Det är den enda möjligheten att få slut på den här mardrömmen.
Vi måste hjälpas åt att överleva tills tillräckligt många människor blivit vaccinerade.
Det finns ett starkt samband mellan utbredd smittspridning i samhället och många avlidna.
Citera
2020-12-15, 08:35
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Lite smålustigt att vissa fortfarande tror att Anders Tegnell är ensam beslutsfattare och att det skulle vara någon personlig prestige . Alla beslut tas i samråd, av en stor stab på FHM, bestående av forskare och ämnesområdesexperter. Ytterst ansvarig är Johan Carlsson.

Hur fungerar detta samråd rent praktiskt? Samlas alla i en videokonferens, går förslag på remiss via mail eller hur går det till egentligen när forskarna och experterna programmerar Anders Tegnell inför nästa PR-pass?
Citera
2020-12-15, 08:40
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmileoX
Sorry jag skrev fel, har korrigerat det nu mvh

Jaha nu förstår jag. Håller helt med dig. De leker med människors liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in