2020-12-15, 01:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Dagens tips: Vänd på frågeställningen - hur många fler hade dött om man inte gjort som de?

Du agerar som en dålig förlorare, och det är ditt problem: Du har sett detta som en tävling som Sverige skulle gå segrande ur. Väldigt märkligt sätt att förhålla sig till när det gäller nåt så pass allvarligt som en pandemi.
Har jag sett detta som en tävling? Är du tossig? Jag ifrågasätter hur man kan påstå att något som lett till två miljoner döda är en bra strategi. Låter som ett stort misslyckande i mina öron.
Citera
2020-12-15, 01:15
Bannlyst
Är det någon här i tråden som använder munblöja? Känns ganska överskattat, eller? I alla fall om man ska tro Tegnell. Kommer nog inte bli några sådana krav i Sverige.
Citera
2020-12-15, 01:17
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Tegnell i höstas: Det kommer troligtvis ingen andra våg till Sverige.

Facit 15 dec: IVA i Stockholm fullt. Ledig Iva-kapacitet nationellt: 13-16%. Fler inlagda i VGR och Skåne än i våras.

Det pinsamma är, att ALLA utom Folkhälsomyndigheten - som har betalt av våra skattepengar för att veta sådant - visste att det skulle komma en andra våg på hösten. Det fanns helt enkelt ingen anledning att tro att just detta virus inte skulle komma tillbaka på hösten, precis som alla andra luftvägsvirus. Hur resonerade de egentligen? Jag minns inte längre. Trodde de att vi skulle ha fått så mycket "dold" flockimmunitet i våras, att detta skulle hålla tillbaka smittan? Ovanligt enfaldigt till och med för att vara dom, i så fall.

Inte heller gjordes det några stora, random, statistiskt säkerställda antikroppsstudier, vilket borde ha gjorts om detta var förhoppningen. Då skulle de ha fått svart på vitt, att den immunitet vi uppnått till sommaren (då viruset tog paus, som luftvägsvirus alltid gör på sommaren i nordliga länder) inte skulle räcka någonstans när det blossade upp igen.
Citera
2020-12-15, 01:17
Medlem
Jag hoppas verkligen att folk lyssnar till råden. Folk tycks bara koppla IVA till coronafall. Strokepatienter, hjärtpatienter och andra som behöver iva-hård riskerar få sämre vård pga allt kaos.

Jag tycker synd om vårdpersonalen. Fy fan vad de sliter.
Citera
2020-12-15, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Har jag sett detta som en tävling? Är du tossig? Jag ifrågasätter hur man kan påstå att något som lett till två miljoner döda är en bra strategi. Låter som ett stort misslyckande i mina öron.

Det är inte den bra strategin som lett till 1,6 miljoner covid-19döda, strategin har däremot räddat livet på ca. 4 miljoner människor som din och Tegnells strategi skulle tagit.
Citera
2020-12-15, 01:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det är inte den bra strategin som lett till 1,6 miljoner covid-19döda, strategin har däremot räddat livet på ca. 4 miljoner människor som din och Tegnells strategi skulle tagit.
Så 7000 döda tycker du tyder på en dålig strategi, men 1,6 miljoner döda tyder på en bra strategi?

Du tycker inte även att 1,6 miljoner döda är ett rätt kasst resultat?

Eller för att förtydliga: av 1,6 miljoner döda är endast 7000 orsakade av dålig strategi?
Senast redigerad av Ipsi 2020-12-15 kl. 01:30.
Citera
2020-12-15, 01:28
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det pinsamma är, att ALLA utom Folkhälsomyndigheten - som har betalt av våra skattepengar för att veta sådant - visste att det skulle komma en andra våg på hösten. Det fanns helt enkelt ingen anledning att tro att just detta virus inte skulle komma tillbaka på hösten, precis som alla andra luftvägsvirus. Hur resonerade de egentligen? Jag minns inte längre. Trodde de att vi skulle ha fått så mycket "dold" flockimmunitet i våras, att detta skulle hålla tillbaka smittan? Ovanligt enfaldigt till och med för att vara dom, i så fall.

Inte heller gjordes det några stora, random, statistiskt säkerställda antikroppsstudier, vilket borde ha gjorts om detta var förhoppningen. Då skulle de ha fått svart på vitt, att den immunitet vi uppnått till sommaren (då viruset tog paus, som luftvägsvirus alltid gör på sommaren i nordliga länder) inte skulle räcka någonstans när det blossade upp igen.
Vad menar du? Det verkar som att många anstränger sig för att medvetet misstolka Anders Tegnell o övriga FHM i stället för att lyssna och läsa.

Anders Tegnell pratar ju om att det efter en lugnare sommar kommer en andra våg till hösten i den här intervjun från den 11 mars 2020.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/direkt-med-niklas-svensson/anders-tegnell-fortsatter-till-sommaren-sen-andra-vag-i-host/

Den 24 november talade Anders Tegnell om varför han undvikit att använda själva "andra vågen":
Citat:
Efter pressträffen frågade Aftonbladet om Anders Tegnell medvetet undvikit begreppet.

– Jag tycker hela konceptet ”andra våg” är lite svårt, för det relaterar så mycket tillbaka till hur vi sett influensan sprida sig i tidigare pandemier. Den här sjukdomen sprider sig inte riktigt på det sättet som influensan gjorde. Så det är lite med avsikt jag försökt låta bli att använda det. Men nu pratas det ju så allmänt om det, så att det är bättre vi är tydliga med det hela, säger Anders Tegnell.

– Vi får kalla det här en andra våg av covid-19, och att den uppför sig ganska annorlunda än vad en andra våg av influensa gjorde.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5684vX/darfor-ville-tegnell-inte-prata-om-andra-vagen
Citera
2020-12-15, 01:32
Medlem
Citat:
Så 7000 döda tycker du tyder på en dålig strategi, men 1,6 miljoner döda tyder på en bra strategi?

Du tycker inte även att 1,6 miljoner döda är ett rätt kasst resultat?

Du förstår nog inte hur litet land Sverige är globalt sett och hur glesbefolkat det är jämfört med många andra länder. Det gäller att kunna ha förmågan att sätta saker i perspektiv och det verkar du inte klara av.

Ja, Tegnells strategi och den du hyllar har varit en dålig strategi och det är tur att ni inte fick fler länder med er.
Citera
2020-12-15, 01:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Du förstår nog inte hur litet land Sverige är globalt sett och hur glesbefolkat det är jämfört med många andra länder. Det gäller att kunna ha förmågan att sätta saker i perspektiv och det verkar du inte klara av.

Ja, Tegnells strategi och den du hyllar har varit en dålig strategi och det är tur att ni inte fick fler länder med er.
Jag hyllar ingen strategi säger jag. Jag ifrågasätter ert hyllande av strategier som lett till snart 2 miljoner döda.

Du tycker 1,6 miljoner döda är ett bra resultat, borträknat 7000 som dött i Sverige.
Citera
2020-12-15, 01:39
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Ja. Norge stängde ned hårt och tydligt med en gång. Likaså Finland. Och Danmark. Tegnell hånade länderna på presskonferensen i våras och i somras och menade att de skulle få lika höga siffror som Sverige till hösten.

Facit: Sverige har snart 25 ggr fler döda än Norge. Runt 17-18 ggr fler döda än Finland.
Skrämmande hur fel Tegnell har haft från dag ett.

Ser nu att sjukhusen i norr får det allt tyngre. Omfattande spridning uppemot Luleå.

Danmark har gått om oss i smittspridning och dödstalen är på väg uppåt. Ska bli intressant se vart Danmark landar om några veckor. Finland börjar tappa greppet lite också där går kurvorna upp. Räkna inte med några större effekter av vaccin de närmaste två månaderna.
Citera
2020-12-15, 01:43
Medlem
Citat:
Jag hyllar ingen strategi säger jag. Jag ifrågasätter ert hyllande av strategier som lett till snart 2 miljoner döda.

Du tycker 1,6 miljoner döda är ett bra resultat, borträknat 7000 som dött i Sverige.

En del länder har klarat sig mindre bra och Sverige är ett av dem länderna, jag hyllar de som klarat sig bra för de har använt sig av en bättre strategier än Sverige och bättre än den strategin som du tycker är bra.
Citera
2020-12-15, 01:44
Bannlyst
Aktuellt talar om hundratals långtidssjuka barn, för att sen säga att det är "ovanligt".

Ovanligt är 1-10 barn. Inte hundratals.

Det har brunnit i mentala kretsar.
Senast redigerad av snuttis 2020-12-15 kl. 02:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in