Vad tusan r det egentligen som pgr i den Fantomen-episod som just nu rullar p SvD:s seriesida? Rkade hromveckan f syn p saken nr jag tittade igenom tidningen efter ngra andra artiklar p bibblan, och det som hnder r faktiskt mycket mrkligt. Den 20:e Fantomens vlnad konfronterar ursinnigt sin son och sger till honom att han har svikit Fantomenttens hederskodex och "har frverkat din rtt att vila i Fantomenkryptan" (! - fast han borde ju ha sagt "i Ddskallekryptan"...

). Den frbluffade 21:e Fantomen undrar vad det r som pgr, srskilt efter att fadern har sagt att han kommer att begravas i ett trsk eller ngon liknande ort, och i dagens strip flyr XXI vad jag frstr frn Ddskallegrottan tfljd av sin varg: "hit kan vi aldrig komma tillbaka mera!".
Tydligen r Fantomens grova brott att han inte har trnat Eloise till att axla hans mantel lika vl som han har trnat sonen Kit. (Har Fantomentten blivit feminister?)
Episoden r unik s vitt jag knner till (men jag har frsrs inte lst Fantomen med ngon strre regelbundenhet p minst ett kvartssekel). Aldrig frr har jag sett den 20:e och 21:e Fantomen st ga mot ga, bgge tv i rollen som Fantomen (nr 20 visserligen som dd vlnad, men han sger sig fretrda tten), och att en ex-Fantom driver ut den nuvarande Fantomen frn Ddskallegrottan r ocks rtt unikt. Hela upplgget knns mer som en reboot av ngon Marvel-serie (den filosofiske Silver Surfer kanske?) n som Fantomen.
Ngon annan som har fljt den hr storyn och har synpunkter?