Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Nej, jag menade givetvis att det var korkat att tolka konstitutionen som att den var tidlös, precis som det är korkat att anse att vi ska emulera Muhammed i all evighet. Det är ju inte bara vapenteknologi som förändras med tiden, i slutändan förändras också språket. I hebreiska är religion och kunskap samma ord, för på den tiden fanns det ingen skillnad mellan begreppen.
En mer nyanserad version av 2nd amendment (amendment betyder dessutom "tillägg") skulle inte bara innebära mer möjligheter att kontrollera illegal handel av vapen men också möjliggöra att fler vapen blir tillåtna. Ex. militära vapen som automatkarbiner, pansarskott, splittergranater etc vad det nu kan vara som man inte får använda idag trots att man skulle kunna tolka det som att 2nd amendment faktiskt skulle göra det om man har tolkningen som NRA och dylika har idag.
Ja, språk kan ändras, därav nödvändigheten med originalister, textualister, konstitutionalister etc. Och en mer nyanserad version av 2nd amendment skulle i mångt och mycket gå emot vad tanken med 2nd amendment var. Det är snarare så att de som skrev texten i allra högsta grad visste vad de gjorde och avsiktligt valde namnet "arms" för att inkludera även framtida vapen och att det i sig var ett skäl till att de nämnde "militia" i tillägget för att ytterligare understryka att det handlade om militära vapen av det slag som en milis (militär i princip, se detta angående att språket ändras över tid) skulle använda.
Kom ihåg att konstitutionen, och bill of rights, skrevs precis efter det amerikanska frihetskriget där det var just civilt ägda vapen som lade grunden till att de kunde besegra en statlig makt som de ansåg illegitim. Att det var vapen i civila amerikaners händer som satte ett stopp för diktatur och maktmissbruk, att det första slaget (battle of Lexington and Concord) skedde i samband med att brittiska trupper försökte beslagta deras vapen.
Därav också ett antal andra tillägg, som ingår i Bill of Rights och som verkar lite konstiga med moderna mått. Tredje tillägget i synnerhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Hur många gånger ska jag behöva skriva att jag aldrig ifrågasatt att SCOTUS idag tolkar 2nd amendment utifrån Scalias perspektiv? Försöker du trötta ut mig så lyckas du inte, jag har nästan fotografiskt minne när det rör såna här diskussioner och jag ger alltid igen även om det tar tio år. Om du leker den här leken med mig kommer jag köra samma grej med dig under resten av din verksamma tid på det här forumet och jag tror inte att du kommer gilla det.
Men du fortsätter hävda att du är bättre på att tolka den amerikanska konstitutionen och dess tillägg än de som den amerikanska konstitutionen har utsett till att vara dess tolkare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Ja visst men det är inte bara bra att det är svårt att ändra grundlagen. USA kan ex. i praktiken inte ändra enkla saker som att ta bort "first past the post/ winner takes all" vilket är prekursorn för att kunna införa ett fungerande flerpartisystem. Så Trump är symtomet på att båda partierna är dysfunktionella eftersom han vann nomineringen i partiet som bildades för att förhindra att personer som han blev president av den enkla anledningen att det enda andra partiet som kunde hindra honom var för korrupta för att kunna nominera en kandidat som kunde vinna mot honom.
Vilket beror på att USA har "flerpartisystem" genom att de röstar separat på enskilda personer för president, senat, representanthus och delstatsparlament och guvernörer. Därtill en stor lokaldemokrati med val till borgmästare, distriktsåklagare, sheriff, etc.
USA förlitar sig inte på ett dysfunktionellt flerpartisystem som Sverige, där enskilda representanter i riksdagen måste följ partipiskan eller inte få en chans till en ny plats i nästa val, och där statsminister och regering utses av den lagstiftande församlingen vilket gör att all makt i landet avgörs av ett enda val och spärrar mot maktmissbruk saknas.
Återigen, se på länken med Scalia där han talar om Separation of Powers och Checks and Balances och vad det betyder i verkligheten, och hur det är just de sakerna som gör USA till vad det är snarare än Bill of Rights som är meningslöst utan en maktbalans.
Här har du en annan länk till samma klipp, men här kan du få det med undertext så det kanske blir lite lättare för dig att förstå.
https://en.wikipedia.org/wiki/Separation_of_powers_under_the_United_States_Const itution
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Ingen liten grej visst, men det är också nästan det enda som fungerar i USAs konstitution och det är också den stora fundamentala principen som amerikanism bygger på så om den inte skulle fungera skulle landet antagligen kollapsa.
Återigen, se på klippet ovan med Scalia. Angående Bill of Rights och "parchment guarantee" och hur det som den amerikanska konstitutionen verkligen handlar om är Separation of Powers och Checks and Balances. Att det är den struktur för hur landet styrs som gör den amerikanska konstitutionen till vad den är och USA till vad USA är.
Och hur t ex Sovjetunionen hade en "bättre" Bill of Rights än USA, men med problemet att sådant är meningslösa ord om det inte finns något som gör att de styrande är bundna av det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Jag vet inte om jag håller med. Jag tycker Tysklands och Finlands konstitutioner är mer moderna, mer effektiva, mer funktionella och mer dynamiska. Inte alltid bättre visst men du kan inte övertyga mig att ett ord som "arms" som skrevs i en tid när man använde mynningsladdade musköter skall appliceras per definition på ett modernt automatvapen med högkapacitetsmagasin.
Se länken angående Tysklands och Finlands konstitutioner vs den amerikanska.
Och nej, jag kan inte övertyga dig om att himlen är blå eftersom du läst engelska på amerikansk universitetsnivå och vet därför vad ordet "blå" betyder.
Men det som du kanske borde försöka förstå är att 2nd amendment skrevs efter amerikanska frihetskriget när dessa "arms" precis hade använts för att vinna sagda frihetskrig och varför man snackade om att "arms" i civilia amerikaners händer var den bästa garantin mot maktmissbruk och diktatur från staten. Och som jag skrev ovan, så är "arms", skrivet tillsammans med "a well regulated militia" så ger det snarare innebörden att det handlar om just den sortens vapen som en milis därmed skulle ha. Vilket innebär att snacket om musköter vs moderna automatvapen med högkapacitetsmagasin missar att hela poängen med 2nd amendment inte är att skydda vapen avsedda för jakt och målskytte.