Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Min poäng är att man pekar finger åt andras vanor, medan man själv får unna sig. Den glädjen du känner i båtlivet känner andra i bil-livet. Men motorhobbyn är ju för pöbeln (som inte har råd att bo vid kust, eller har råd med båt). Så de är lätta att ge sig på...
Potatisen har otroligt låg klimatpåverkan även när den odlas kommersiellt. Ris är kanske 20 ggr högre per kalori, pga av metanutsläpp men även transporter. Durumvetet vet jag inte, men den klår inte päran.
Att odla potatis själv är rimligt i nödtid. I Sovjet var parkerna uppodlade, man satte egen potatis t o m i refuger. Den är kung om man vill ha kalorier per odlingsyta. Men den är jobbig att kupa manuellt.
Jag har inget emot att folk cyklar, men jag ser ju hur glest det är på de cykelbanor som går längs landsvägen. Det räcker inte att bara ge möjligheten, det krävs även något annat. Klimatnyttan av många cykelvägar per satsad krona är skitdålig. Usel. Det är bortkastade pengar!
Husmanskosten är köttbaserad, det är en nackdel, men vi åt ändå mycket mindre kött när vi åt husmanskost än idag.
Sämsta maten måste vara den iranska kebaben med nötkött och ris? Hade vi fått muslimerna att äta fläsk istället för nöt och lamm hade mycket varit vunnet.
Den ökande konsumtionen av lammkött kunde ju vara en varningsflagga, men nej. Tyst om det.
Det är förutsägbart vartåt moralismen lutar...
Om "nöjesförbränning" av fossila bränslen
Jag kan inte minnas att jag försvarat förbränning av fossila bränslen i motorsport på sjön i förhållande till på land. Kanske "nöjesförbränning" i stor omfattning bör ha en särställning? Att betraktas med skepsis, både till havs/på sjön och på land?
Cyklandets många fördelar – Inte bara CO₂
Jag försökte hitta lite statistik om cyklande men lyckades inte så bra. Vad jag vill veta är hur många som cyklar och hur långt och hur mycket det spar, när det gäller energi och miljö, jämfört med kollektivtrafik och egen bil.
Jag hittade detta.
Från SCB:
Av ungefär 400000 vårdanställda i Sverige så skulle ungefär hälften kunna cykla till jobbet på mindre än 30 minuter.
https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/cykel-eller-buss--sa-langt-har-sveriges-vardanstallda-till-jobbet/
Jag hittade också denna skrift från Trafikverket.
http://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1326348/FULLTEXT01.pdf
Den gav mig inte precis intrycket att vara faktaspeckad när jag skumläste den. Jag hittade ändå detta.
I genomsnitt:
– 800000 personer cyklar dagligen i Sverige.
– I genomsnitt cyklar dessa 700 mil per år.
Det blir 5600 miljoner km.
Om dessa cyklister i stället var och en färdats med en bil som släpper ut 150 g/km så blir det 0,84 megaton CO₂.
Vi släpper totalt ut ca 5 x 10000000 ton CO₂ per år i Sverige. Ca 50 megaton.
Cyklandet minskar utsläpp med 1,7% och kan minska med 5,1%
Så cyklandet kanske bara spar motsvarande ca 1,7% av utsläppen av växthusgaser. Inte så mycket, men alltid något.
Om vi kunde få, säg, tre gånger så många att cykla så skulle det kunna minska utsläppen med ytterligare 3,4% till tillsammans
5,1% av våra CO₂-utsläpp. Baserat på att ca 50% av vårdanställda kan cykla så borde det vara möjligt att få många fler att cykla än dom som cyklar idag.
Glöm sedan inte cyklandets effekt när det gäller:
– Människors hälsa.
– Den minskade energiförbrukningen.
– Minskad påverkan på miljön, i alla avseenden. T.ex. fordonets livscykel, buller, andra utsläpp än CO₂.
– Ekonomi.
–