2020-12-13, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Kan någon svara på varför Xbox series x håller lägre fps än ps5? Har ps4 och kommer köpa series x men kan den inte ens hålla 60 fps så vet jag inte riktigt hur det blir.

Fast det har blivit överdrivet de presterar istort helt lika.
Nu har jag kollat igenom DF tester och det är inte alls som Adolf har ljugit ihop det för sig själv och förmedlar ut här.

Men konsolerna är inte exakt lika.

PS5 har teoretiskt något bättre genomströmning av beräkningar ut till bildskärm.

Xbox har teoretiskt betydligt bättre råkraft för parallella beräkningar.

Det är lite 2 olika sätt att jobba på.
Citera
2020-12-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Vad specifikt har jag sagt som inte stämmer?

Digital foundry gjorde ingen bra analys av dirt 5, skillnaden är mycket större än vad de ger sken av.

https://www.youtube.com/watch?v=bXdfmECJGn0

Skrev följande för några dagar sedan:

Det vi ser nu är en mix där vissa titlar har allvarliga prestandaproblem på XSX medan det knappt är någon skillnad i andra titlar, detta tyder på att problemet är att vissa titlar är dåligt optimerade för XSX.

(FB) Tråden om Xbox Series X

Jämfört med PS5 har XSX följande kraft
ROPs: -18%
Compute units: +17%
TMUs: +17%

Vi har fortfarande inte bra insyn kring vilka hårdvarufördelar (och nackdelar) PS5 har jämfört med series X, vi behöver inte heller ha det, är bättre att kolla på hur konsolerna faktiskt presterar.

Det är genom tester "benchmarks" som man avgör vad som är bäst, inte vilken produkt som har flest TFLOPs

Sluta ljug Xbox har inte allvarliga prestanda problem.
Du överdriver hela tiden. Har du testat Dirt 5 själv? Det har jag gjort det flyter på perfekt. Sluta ljug och överdriv.
Citera
2020-12-13, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Spelet ser sämre ut i 60hz läget än PS5 versionen i 120hz.

PS5 har bättre framerate i 60hz läget trots mycket högre grafikinställningar och högre upplösning. XSX har marginellt bättre flyt i 120hz läget men där är grafiken rena katastrofen.

Utvecklarna har sagt att de ska titta på 120hz versionen (inget har hänt än) men de har inte nämnt något om att fixa den katastrofalt dåliga 60hz versionen (quality mode).

Du överdriver igen och länkar en video som uppenbarligen inte stämmer med verkligheten. För sådär ser inte Dirt5 ut på min tv i 60hz.
Citera
mogs avatar

Moderatormeddelande

Postat av mog 2020-12-13, 19:29
Medlem
Om det ska tjafsas om vilken konsol som är bättre mellan XBOX och PS5 så görs det i (FB) Xbox x vs Playstation 5 tråden!

I denna tråd diskuteras endast XBOX Series X!

//mod
2020-12-13, 19:41
Medlem
CrilleKexs avatar
Imorron får jag äntligen mitt Xbox series x, skall bli kul och se hur Cyberpunk fungerar på den.

Är det någon här som spelar/spelat det på nya konsolen än?
Senast redigerad av CrilleKex 2020-12-13 kl. 19:45.
Citera
2020-12-13, 19:43
Medlem
Elementarts avatar
Visst brukar inte Microsoft släppa sina konsoler i andra färger?
Citera
2020-12-13, 19:46
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Visst brukar inte Microsoft släppa sina konsoler i andra färger?
Denna finns bara i svart vad jag förstår det som. Undrar om det inte finns/kommer att finnas skins till den att köpa.
Citera
2020-12-13, 19:53
Medlem
Big Bosss avatar
Bara svart nu ja, men One X kom ut i några olika upplagor under 3 åren den fanns.
Citera
2020-12-13, 20:11
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gattsuh
Du överdriver igen och länkar en video som uppenbarligen inte stämmer med verkligheten. För sådär ser inte Dirt5 ut på min tv i 60hz.
Jag tror jag litar på nx gamer mer än dig.

Kan du posta screenshot eller liknande som visar att något var fel?
Citera
2020-12-13, 20:16
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Imorron får jag äntligen mitt Xbox series x, skall bli kul och se hur Cyberpunk fungerar på den.

Verkar ändå vara den konsolen där man får den snyggaste versionen av CP2077 men du spelar ändå egentligen bara en boostad variant av One-versionen.
John på Digital Foundry tyckte ju quality-läget gjorde spelet något mer rättvisa då det blev mer suddigt i performance.
Är själv sugen på spelet men tänker försöka hålla mig från spoilers och vänta på den riktiga next gen-versionen och förhoppningsvis få en mer buggfixad utgåva dessutom.
Citera
2020-12-13, 20:47
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex

Tycker det funkar utmärkt speciellt efter 1.04 patchen som släpptes igår. Verkar ha städat upp spelet visuellt en del också.

https://i.imgur.com/XLQIpQc.jpg
https://i.imgur.com/bL0SmNb.jpg
https://i.imgur.com/JcNUa53.jpg
Citera
2020-12-13, 21:58
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Verkar ändå vara den konsolen där man får den snyggaste versionen av CP2077 men du spelar ändå egentligen bara en boostad variant av One-versionen.
John på Digital Foundry tyckte ju quality-läget gjorde spelet något mer rättvisa då det blev mer suddigt i performance.
Är själv sugen på spelet men tänker försöka hålla mig från spoilers och vänta på den riktiga next gen-versionen och förhoppningsvis få en mer buggfixad utgåva dessutom.

Näst bäst är faktiskt Series S versionen dock i 30 FPS men de var stabila. S hade volumetric fog och en del andra effekter och högre upplösning än tex PS5 knepigt nog om jag hörde rätt i DF videon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in