2020-12-13, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Du och din polare krokodilen spammar tråden med långa listor med länder och siffror. Lägg upp en länk med uppgifterna. Eller starta en ny egen tråd där du och din polare postar era "bidrag i debatten" och kan spamma i all oändlighet. Jag kan garantera att ingen kommer delta i eran "debatt".

Det finns ingen länk med de direkta uppgifterna utom en csv-fil som man själv får räkna på.

Detta är en tråd i det vetenskapliga forumet. De "debatter" som du menar ska ske som inte berör vetenskapliga artiklar eller fakta får hållas i andra trådar.
Citera
2020-12-13, 16:30
Medlem
Svenskarna har det kanon bra i Kina.
Vem vill flytta hem ?!

https://www.expressen.se/nyheter/unga-svenskar-i-kina-under-pandemin-basta-stallet-/
Citera
2020-12-13, 16:33
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Gör en sökning på PUBMED som stärker din tes. Visa att svininfluensan är känd för att orsaka Narkolepsi. Det klarar du inte. Däremot kommer du hitta flertalet artiklar som beskriver innehållet i vaccinet och då specifikt squalene som trolig orsak till de neurologiska skadorna.

Squalene fanns inte i den Tyska specialvarianten som gavs till toppolitiker. Men det är sådana små detaljer som kunskapsluckor som dig själv inte har koll på.

Du förstår att det kommer att krävas massor av propaganda nu när nästa vaccin ska säljas in. Där kommer Matti så lämpligt in och kan ljuga om svininfluensaviruset som orsak till narkolepsin. Matti är troligtvis helt okunnig i frågan men han är ju minsann professor så han har koll oavsett om det är fel så har han rätt för han är ju professor. Det finns inget på pubmed som stödjer hans tes.

2000 unga fick Narkolepsi - det är familjer vars liv blivit förstörda och de får inte ens ersättning för skadorna.

Influensavaccin varje år - Slutsats - du är lättlurad och naiv - precis som en svensk ska vara.

Enl. Socialstyrelsen så var det 350 som fick narkolepsi och det är inte enbart utlöst av pandemrix utan flera faktorer

https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/sallsynta-halsotillstand/narkolepsi/
Citera
2020-12-13, 16:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag tvivlar inte på att vaccinet mot svininfluensa bidrog till att öka risken för narkolepsi, men narkolepsi som sjukdom har i alla tider varit kopplat till infektioner - inte minst influensa. Pandemrix var ett ovanligt potent vaccin, men det lär inte ha varit squalene som sådant som utlöste den autoimmuna reaktion som ledde till narkolepsi utan nån del av själva viruset som fanns i vaccinet. Man får inte glömma bort att ungdomar drabbas av Narkolepsi även utan vaccin, men ökningen av vaccinet är svår att komma bort från.

Man ska i sammanhanget dock också komma ihåg att narkolepsi eller sömnsjukan som den kallades ökade kraftigt efter Spanska Sjukan 1918-19. Inga människor vaccinerades mot detta influensavirus.

https://www.vardfokus.se/omvardnad/influensa-tycks-kunna-ge-narkolepsi/

https://vaccinationer.se/nyhetsinlagg/ny-studie-darfor-fick-barn-narkolepsi-av-vaccin/

Alla som drabbades av vaccinet, hade ju inte smittats av den riktiga infektionen. Och då hade de sluppit narkolepsi. Det var speciellt dumt att ge det till större barn och unga, friska personer, som hade haft mycket goda chanser att klara den riktiga infektionen, om de hade fått den. Jag är glad att jag inte tog vaccinet, den gången - trots hjärntvättningskampanj från FHM!

Samma gäller nu, att fortsätter man att hålla på restriktionerna för egen del, i stället för att ta vaccinet, så smittas man antagligen inte med corona. Och slipper eventuella biverkningar av vaccinet. Risken för att smittas minskar dessutom hela tiden, så fort som vaccinationerna kommer igång, eftersom flockimmuniteten kommer att öka stadigt sedan.
Citera
2020-12-13, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Jag tror att koreanerna klarar av att hantera detta, tack vare sitt flitiga användande av munskydd och effektiva åtgärder

Jag använder faktiskt själv koreanska KF94-munskydd, som vad jag förstår motsvarar svenska FFP2.

Det du kanske inte inser är att det bor drygt 50miljoner personer i Sydkorea, varav ungefär hälften i stor-Seoul. Så om det rapporteras om 1 000 nya fall i Sydkorea under en dag, så motsvarar det 200 fall i Sverige.

Observera att jag talar om fall här. Inte dödsfall, utan fall.

Det är en liknande situation i Hong Kong där jag bor. Vi har cirka 100 nya fall per dag, och har haft de senaste veckorna. Regeringen har infört restriktioner, som tillsammans med munskydd uppenbarligen funkar, eftersom vi inte ser siffrorna sticka iväg.

Idag hade vi ett dödsfall i covid-19. Dödsfall sker så pass sällan i Hong Kong att det faktiskt rapporteras om det i tidningen, om det dör en enda person i covid.

Det är ingen "lock-down" vi pratar om här, utan restriktioner. Alla butiker är öppna som vanligt. Det är full rörlighet överallt. Många jobbar hemifrån, men det finns inget krav på det om man jobbar i den privata sektorn.

Jag tar tåget in till jobbet nästan varje dag. Tågen är nästan fulla. Absolut omöjligt att hålla avstånd, men det verkar inte göra så stor skillnad eftersom ALLA bär munskydd på ett korrekt sätt.

Det är väl därför som Tegnell hatar munskydd. Han vill att vi ska hålla avstånd i stället.
Jag tror det var Johan Karlsson som sa att vi skulle behöva dubbelt så stora bussar och stationer innan man skulle rekommendera munskydd.
Citera
2020-12-13, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Svenskarna har det kanon bra i Kina.
Vem vill flytta hem ?!

https://www.expressen.se/nyheter/unga-svenskar-i-kina-under-pandemin-basta-stallet-/
Bra att Expressen publicerar en sådan artikel, som ger exempel på platser där pandemin faktiskt är under kontroll.

Annars när man pratar med familj och vänner i Sverige, så får man en känsla av att folk tror att det är oundvikligt att det blir som i stora delar av Europa och USA.
Citera
2020-12-13, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Starta upp en egen tråd där du postar långa listor på länder och dina "uträkningar" och ta debatten där.

Nej det tänker jag inte göra.
Citera
2020-12-13, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja och enligt tidningar har både Norge och Finland(?) tackat ja..de kanske redan börjat skicka?

"Till Iltalehti preciserar Varhila (kanslichef, högsta tjänstemannen på social- och hälsovårdsministeriet) ändå att Finland inte kommer att ge intensivplatser till svenska patienter utan att först ha övervägt hur det passar ihop med hur det egna vårdbehovet ser ut i Finland.

– Vår plikt är ändå att i första hand ta hand om våra egna medborgare, säger hon till Iltalehti
."
Källa: Svenska Yle

Enligt henne själv hade hon blivit lite feltolkad av SVD i den ursprungliga artikeln.
Citera
2020-12-13, 16:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
När tycker du att den här artikeln hade varit lämplig att publicera? Det kanske har krypit fram alldeles nyligen hur denna avart till läkare har agerat. Hoppas för guds skull att det inte finns fler liemän som han.

Det är ju lika hemskt oavsett när det har hänt. I våras, på sommaren eller nu.
Att en enda läkare har skickat 180 äldre rakt in i döden är så oerhört hemskt att det finns inga ord.

Jag läste faktiskt artikeln när den var öppen och det stod bland annat att han inte hade tid att kontakta varje enskild patient. Det är så sjukt att detta kan ske i Sverige 2020.

Edit.
Hittade detta på Omni.
Enligt den artikeln framgår det inte när det inträffat.

Läkaren förstår att många är kritiska för att varken patienter eller anhöriga informerades vid beslutet.
– Jag ber verkligen om ursäkt för det. Men vi hade inte tid att ringa till alla och ha möte med alla, säger läkaren till tidningen och syftar på coronapandemin.
-Enligt läkaren agerade man på direktiv från Region Skåne, men enligt regionen var agerandet inte okej.

https://omni.se/lakare-portade-aldre-fran-sjukhusvard-kritiseras/a/39BeyM

Läkaren var en hon:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-12-13, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Covid 19 är ju en jävla bluff. I början var det annars fullt friska människor i Kina som ramlade ihop på gatan och spontandog. Varför händer inte det längre?
Jo för att detta kinavirus är en stor fet bluff. Dom som dör på sjukhusen dör av något annat. Många blir förgiftade av kinesiska agenter på sjukhusen.
Det är säkert ingen bluff, men människor är oroliga över fel saker. Tittar man på dödligheten vid Covid-19 så är den minimal för de allra flesta. Det verkliga hotet är av rent ekonomisk karaktär, där följdverkningarna kan bli lika allvarliga som den stora depressionen.
Citera
2020-12-13, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
När tycker du att den här artikeln hade varit lämplig att publicera? Det kanske har krypit fram alldeles nyligen hur denna avart till läkare har agerat. Hoppas för guds skull att det inte finns fler liemän som han.

Det är ju lika hemskt oavsett när det har hänt. I våras, på sommaren eller nu.
Att en enda läkare har skickat 180 äldre rakt in i döden är så oerhört hemskt att det finns inga ord.

Jag läste faktiskt artikeln när den var öppen och det stod bland annat att han inte hade tid att kontakta varje enskild patient. Det är så sjukt att detta kan ske i Sverige 2020.

Edit.
Hittade detta på Omni.
Enligt den artikeln framgår det inte när det inträffat.

Läkaren förstår att många är kritiska för att varken patienter eller anhöriga informerades vid beslutet.
– Jag ber verkligen om ursäkt för det. Men vi hade inte tid att ringa till alla och ha möte med alla, säger läkaren till tidningen och syftar på coronapandemin.
-Enligt läkaren agerade man på direktiv från Region Skåne, men enligt regionen var agerandet inte okej.

https://omni.se/lakare-portade-aldre-fran-sjukhusvard-kritiseras/a/39BeyM
En av dessa 180 är med i Sydsvenskan idag. Levande.
Citera
2020-12-13, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNerfHerder
Det är säkert ingen bluff, men människor är oroliga över fel saker. Tittar man på dödligheten vid Covid-19 så är den minimal för de allra flesta. Det verkliga hotet är av rent ekonomisk karaktär, där följdverkningarna kan bli lika allvarliga som den stora depressionen.
Men att inte så många dör beror ju till stor del på att de får vård på sjukhus. Vi hade haft betydligt fler döda om vi inte hade haft modern sjukvård och det är den som kostar pengar.
Skulle du själv vilja hamna i respirator och vara sjuk i veckor. Snart kanske du få åka helikopter till Finland om du skulle bli allvarligt sjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in