Citat:
Ursprungligen postat av
Perlenbacker
Då får man hålla på så varje vintersäsong när folk blir förkylda och dödstalen stiger. Covid är som bekant säsongsbetonat, till och med Sydkorea har kraftig kurva uppåt just nu. Lockdowns har inte förändrat något lands mortalitet. Man förstör samhällen helt i onödan
Jag tror att koreanerna klarar av att hantera detta, tack vare sitt flitiga användande av munskydd och effektiva åtgärder
Jag använder faktiskt själv koreanska KF94-munskydd, som vad jag förstår motsvarar svenska FFP2.
Det du kanske inte inser är att det bor drygt 50miljoner personer i Sydkorea, varav ungefär hälften i stor-Seoul. Så om det rapporteras om 1 000 nya fall i Sydkorea under en dag, så motsvarar det 200 fall i Sverige.
Observera att jag talar om fall här. Inte dödsfall, utan fall.
Det är en liknande situation i Hong Kong där jag bor. Vi har cirka 100 nya fall per dag, och har haft de senaste veckorna. Regeringen har infört restriktioner, som tillsammans med munskydd uppenbarligen funkar, eftersom vi inte ser siffrorna sticka iväg.
Idag hade vi ett dödsfall i covid-19. Dödsfall sker så pass sällan i Hong Kong att det faktiskt rapporteras om det i tidningen, om det dör en enda person i covid.
Det är ingen "lock-down" vi pratar om här, utan restriktioner. Alla butiker är öppna som vanligt. Det är full rörlighet överallt. Många jobbar hemifrån, men det finns inget krav på det om man jobbar i den privata sektorn.
Jag tar tåget in till jobbet nästan varje dag. Tågen är nästan fulla. Absolut omöjligt att hålla avstånd, men det verkar inte göra så stor skillnad eftersom ALLA bär munskydd på ett korrekt sätt.