2020-12-01, 13:31
Medlem
arbetets avatar
Rapport från Dalarna (video):

Tiotal döda på Månsbacken i Delsbo efter stort coronautbrott
Nästan samtliga av de 36 som bor på Månsbackens vård- och omsorgsboende i Delsbo har testat positivt för covid-19. Nu bekräftar smittskyddsläkare Lars Wesslén att ett tiotal av de boende som smittats har avlidit.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/tiotal-doda-pa-mansbacken-efter-stort-coronautbrott
Citera
2020-12-01, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
1-10 nov 2,40 2,23 -7,1%
Det är 1 december nu och överdödlighet är tillbaka.
https://www.imageupload.net/image/overdo.u03vr
Citera
2020-12-01, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Låt oss se de definitiva talet beträffande överdödlighet. Vi ligger bättre till än Finland, så mycket är klart, men en shutdowns effekter är mycket mer långlivade. Likaså ekonomiska kriser som påverkar folkhälsan betydligt mer än vad de flesta (vill) inse(r).

Nej, så mycket är inte klart. Svenska överdödligheten beräknas vara drygt 6000 innan året är slut enligt Socialstyrelsen. De räknar i 18 månaders intervaller. Finland ligger betydligt bättre till även när det gäller överdödlighet. Sverige är sämst i klassen.
Citera
2020-12-01, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Tycker det är lite märkligt att spekulera i överdödlighet under pågående pandemi. Att dra slutsatser utifrån överdödlighet torde inte vara värdefullt förrän tidigast ett fullt år har passerat sedan pandemin startade.

Sant det bör folk avvakta med, sen så kan man inte använda de siffrorna oavsett då fler faktorer spelar in! Hur många jobbar inte hemifrån och håller sig allmänt friskare pga det? Så jag anser att minskningen av dödsfall i de övriga månaderna har direkt koppling till restriktionerna som regeringen infört och således är statistiken oanvändbar! De som hänvisar till siffrorna har inget bättre att komma med så de lägger över bollen till någon annan. Ifrågasätt hellre varför vi har haft färre dödsfall under många månader år 2020? Det är en bättre fråga.
Citera
2020-12-01, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Precis så! Det är bra att någon ryter till:

Forskaren går emot FHM: Corona sprids i skolorna

Folkhälsomyndigheten anser inte att skolan är drivande i smittspridningen.
KI-forskaren Åsa Wheelock är vass i sin kritik – enligt henne är skolan central för spridningen och kraftiga åtgärder bör sättas in.
– Bubbelskydd och munskydd – de två åtgärder man missat i skolan, säger Åsa Wheelock om Folkhälsomyndighetens strategi.
/.../Men enligt Åsa Wheelock, docent i experimentell lungmedicin vid Karolinska institutet, pågår omfattande smittspridning i skolan. Hon hänvisar till en studie gjord i 131 länder som visar att de sociala kontakterna i skolan ökar smittspridningen i samhället med 25 procent.

– Alla som har varit i en svensk skola vet att det är omöjligt att hålla två meters avstånd i ett klassrum, säger Åsa Wheelock, som sammanställt rekommendationer för hur smittspridning ska minska i skolan.

– Smittspridningen sker i skolan under lektionstid. Förhållanden som är i skolan är likadana som vi lärt oss undvika på andra arbetsplatser.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forskaren-gar-emot-fhm-corona-sprids-i-skolorna/

Detta har ju vissa av oss vetat länge. Det är dock skönt att någon i "gamet" ryter till också.

Vi har mängder med skolor byggda med dålig ventilation, skolor som är svåra att bygga om för att få bra ventilation också. Många kommuner väljer att riva en del skolor och bygga nytt så att man kan bygga rätt.

Sedan är skoltoaletten en kraftigt underskattad källa till smittspridning. Vi vet att avföring från smittade kan gå upp i aerosoler när man spolar.

Vi vet inte hur mycket smitta som sker på skolskjutsen, numera ingår de flesta skolskjutsar i kollektivtrafiken dessutom.

Att Storbritannien fick mest smitta i gruppen 10-17 år när de gjorde en lockdown med öppna skolor är rätt talande.
Citera
2020-12-01, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det inte du förstår är att Sverige strategi kommer lämna Sverige i skiten och det har varit min poäng hela tiden. Att det har börjat gå helvete borde du även se.
Att det är lite komiskt och höra att jag jag har haft fel när jag på gång visat hur det blivit.
Men du ska få en rapport om december.

Dödstalen och smittan kommer med all sannolikhet vara som när det var som värst nu i December (per vecka räknat)
Jag tror även man kommer bli tvingad att stänga äldreboenden och förmodligen kommer skolor inte kunna öppna i januari och möjligt att man stänger dom tidigare.
Att svenskar under December blir portade genom att ej få resa till visa länder är en klockren påföljd av vad som händer i Sverige och hur man hanterar covid-19

Kraven från omvärlden, vården och framför allt handen angående munskydd kommer diskuteras varje dag.
Tegnell är för dum att erkänna sina misstag men regeringen kan tvingar till det.
Jag tror flera affärskedjor redan innan denna veckas slut eller nästa kommer införa krav på munskydd i deras affärer om inte regeringen gör något..

Dessutom kommer regeringen inkomma mer miljardlösningar för rädda olika projekt.

Så du kan väntat dig mycket ändringar i December och du kommer få se hur svenskar kommer bli mer och mer irriterade på FHM och regeringens hantering av detta.

Är det något med du undrar över så fråga bara.

Skriver under på rubbet.

Och det är ingen slump att man idag går ut med att covidsmittade barns familjer ska stanna hemma.
FHM och Regeringen ser hur nattsvart denna månad kommer att bli dödsmässigt.

Den svenska strategin var dömd att misslyckas från början. Varken lägre dödstal eller bättre ekonomi. Innan året är slut ligger vi på ytterligare flera tusen döda. Samtidigt so vår grannländer ligger på ett par hundra max.
Citera
2020-12-01, 13:46
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Svårt att förstå vad du skriver, men smittan/dödsfallen är betydligt högre i EU än i Sverige.

Varför har du behov av att sprida fake-news om Sverige? Speciellt som du verkar vara en invandrare som knappt kan skriva på svenska och som dessutom fått massor med bidrag?

Antal smittade/capita är högre i 13 av 28 EU-länder. Antal döda/capita är högre i 7 av 28 länder.
Citera
2020-12-01, 13:47
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Var opponerar jag mig mot det som är positivt? Eller menar du att jag opponerar mig mot att FHM hela tiden är för sent ute med sina beslut? Jag kritiserar en strategi som hela tiden är senkommen och förvärrar situationen. Jag kritiserar att man kommer med motstridiga beslut som gör folk förvirrade. Jag hatar inte Sverige heller.

Ta det här med överdödligheten tex jag är inte insatt men det låter inte otroligt att kanske ett par tusen av dom som dött i C-19 hade dött ändå under året med tanke på att dom flesta har varit väldigt gamla och sjuka.
Du och dina gelikar avfärdar detta med näbbar och klor och skriver att det är lögner och det vrids och vänds på tidsramar och annat för att bevisa att så är det inte.

En balanserad åsikt i frågan borde vara att självklart är det så att många har förlorat bara några veckor/månader av sitt liv och det är tragiskt såklart men betydligt bättre än att unga friska har dött.
Därav borde inte överdödligheten bli alls lika stor som antalet avlidna med konstaterad C-19.

Eller att Sveriges strategi ALLTID är sämst. påpekar man att en massa länder som kört med lockdown, munskydd och andra strängare restriktioner har sämre siffror ja då måste ni direkt påpeka att Taiwan eller något annat land har skött detta fantastiskt.

Återigen en balanserad åsikt är väl att vi är inte bäst och definitivt inte sämst, vi är någonstans mitt i mellan och vi har gjort en del bra och en del mindre bra.
Citera
2020-12-01, 13:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Sant det bör folk avvakta med, sen så kan man inte använda de siffrorna oavsett då fler faktorer spelar in! Hur många jobbar inte hemifrån och håller sig allmänt friskare pga det? Så jag anser att minskningen av dödsfall i de övriga månaderna har direkt koppling till restriktionerna som regeringen infört och således är statistiken oanvändbar! De som hänvisar till siffrorna har inget bättre att komma med så de lägger över bollen till någon annan. Ifrågasätt hellre varför vi har haft färre dödsfall under många månader år 2020? Det är en bättre fråga.

Absolut, bra inlägg. De finns verkligen flera variabler att ta hänsyn till och inte bara siffrorna i sig. T e x vad hade överdödligheten blivit om vi inte haft några restriktioner alls och bara kört på som vanligt. Men frågan är för tidigt väckt oavsett som sagt.
Citera
2020-12-01, 13:57
Medlem
Citat:
"Så gott som samtliga 36 boende på ett omsorgsboende i Delsbo har smittats av corona. Nu uppger smittskyddsläkare Lars Wesslén att ett tiotal av de boende har dött, rapporterar SVT Gävleborg.
– Det räcker med att jag säger ett tiotal så vet alla vad jag pratar om när det är knappt fyrtio som bor på boendet, säger Lars Wesslén till SVT."

Vi måste skydda våra äldre äldre...
Citera
2020-12-01, 14:00
Medlem
Beakta även hur överdödligheten rimligtvis påverkats av den sociala distanseringen. Och att folket levt så mycket försiktigare. Det var under våren färre döda i trafiken än på mycket länge. Övriga säsongsinfluensor har inte lyckats sprida sig så dom har varit obefintliga.
De omtalade självmorden som skulle komma lyser med sin frånvaro, likaså alla dessa barn som skulle svälta ihjäl.
Citera
2020-12-01, 14:01
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 118
Nya fall: 17648

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste tisdagssiffror nya avlidna: 94, 62, 35, 31, 16.
Fem senaste tisdagssiffror nya fall: 17275, 15137, 15799, 10179, 5199.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in