2020-12-08, 21:38
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nu skriver du men detta har påståtts ända sedan tråden startades för ca 11 år sedan, det är ett ganska långt "nu".

Jag följer inte tråden speciellt noga men för ett decennium var folk övertygade om en krasch eftersom priserna var för höga. Varför tror du Sverige är det "enda" land i EU som inte haft en ordentlig krasch på sistone? Teorin att Sverige offrar icke husägare för att rädda husägarna är faktiskt trovärdig när det starkaste argumentet mot är att svenska politiker är för odugliga för att klara av det.

Jag är dock ändå inte övertygad om att vi har en sån enorm bubbla för jag tror inte white flight prissätts ordentligt i några modeller. Folk är helt enkelt beredda att betala mer för att slippa Muhammed, Abdi och Xhevdet i ungarnas skola.
2020-12-08, 21:50
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag följer inte tråden speciellt noga men för ett decennium var folk övertygade om en krasch eftersom priserna var för höga. Varför tror du Sverige är det "enda" land i EU som inte haft en ordentlig krasch på sistone?

För att priserna inte är för höga.
2020-12-08, 22:03
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Genom avskaffade skatter, låga räntor, ränteavdrag, ROT-avdrag och minimalt bostadsbyggande lät man priserna skena, sen byggde man en mur runt det som fanns och öste ännu mer stimulanser över de innanför muren. Det senaste är avskaffad uppskovsränta och att Riskbanken köpt 200 000 MSEK av bostadsobligationer till 0-ränta så billiga bolån garanteras.

Bankernas borde bära risken av sin utlåning och få avgöra själva om en etta i Hökarängen ska få belånas till 2.5 MSEK, inte via statliga dekret om max 85%, 4.5 årsinkomster och livslångt ansvar för skulden för låntagaren.

Höga priser motverkas bättre genom att bostadsbyggande stimuleras, t.ex. genom sänkt moms och statliga krediter till bostadsbyggare som pressar priserna. Fastighetsavgiften är redan borta de första 15 åren, och tas taket i denna bort så gynnas nya bostäder mer av den lättnaden jmf med nu då det rör sig om 20k SEK per lägenhet eller 120k SEK för ett småhus.

Priserna kan också dämpas genom avskaffat ränteavdrag och ta bort taket i fastighetsavgiften, vilket kan kvittas mot att reavinstskatt inte tas ut på permanentbostäder och att avgifter för lagfart och pantbrev sänks till en fast kostnad istället för 1.5% resp. 2%, ungefär som för BRF.

Finns mycket man kan göra men politikerna värnar mest om de innanför muren och verkar vara villiga att gå långt för att undvika att priserna pressas nedåt. Eller så är de bara odugliga och vet inte vad de pysslar med.
Dämpa priserna är inte ett självändamål.

Ändamålet är att folk ska ha någonstans att bo.

Så om du börjar i rätt ände. För vem vill du göra det lättare att bo? Sedan funderar du ut ett regelverk som förbättrar deras situation.
2020-12-08, 22:06
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
För att priserna inte är för höga.

Det faktum att de som köper bostad i storstäderna ligger vid taket för vad de får låna visar tydligt att priserna är för höga.
2020-12-08, 22:06
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Dämpa priserna är inte ett självändamål.

Ändamålet är att folk ska ha någonstans att bo.

Så om du börjar i rätt ände. För vem vill du göra det lättare att bo? Sedan funderar du ut ett regelverk som förbättrar deras situation.

Regelverk bekostar inga bostäder så frågan är vem som ska betala, de som ska ha bostäderna eller "någon annan".
2020-12-08, 22:09
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Regelverk bekostar inga bostäder så frågan är vem som ska betala, de som ska ha bostäderna eller "någon annan".

De som ska ha bostäderna förstås. Idag subventioneras de av alla andra genom att de får ränteavdrag och inte behöver betala av lånen(70-100 års avbetalning är minst dubbelt så långt som utomlands).
2020-12-08, 22:11
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
De som ska ha bostäderna förstås. Idag subventioneras de av alla andra genom att de får ränteavdrag och inte behöver betala av lånen(70-100 års avbetalning är minst dubbelt så långt som utomlands).

Nej ränteavdragen finansieras av långivarna. Om jag får 100 kr i ränta av dig får jag betala 30 kr i skatt och du får tillbaks 30 kr via skatten om du har inkomster att kvitta emot.
2020-12-08, 22:14
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Regelverket styr vem som kan betala. Bolånetaket är ett bra exempel på det. När man stänger ute en demografi så blir det billigare för en annan demografi. Blir priserna lägre så byggs det mindre.

Gör man en förändring som tex att sänka risk vikten för bostäder så blir det billigare att låna men vissa är fortfarande portade från marknaden.
2020-12-08, 22:15
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Nej ränteavdragen finansieras av långivarna. Om jag får 100 kr i ränta av dig får jag betala 30 kr i skatt och du får tillbaks 30 kr via skatten om du har inkomster att kvitta emot.

Ränteavdragen dras av på skattesedeln. Du verkar mena att staten är mellanhand i någon form av kvittning. I så fall kan lika gärna avdraget tas bort omedelbart och parterna omförhandlar sina avtal för att ta höjd för det avskaffade avdraget.

Fast du vet att det inte är så det funkar. Abdi i Rinkeby som kör buss betalar för mitt bolån. Det är så det funkar.
2020-12-08, 22:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ränteavdragen dras av på skattesedeln. Du verkar mena att staten är mellanhand i någon form av kvittning. I så fall kan lika gärna avdraget tas bort omedelbart och parterna omförhandlar sina avtal för att ta höjd för det avskaffade avdraget.

Fast du vet att det inte är så det funkar. Abdi i Rinkeby som kör buss betalar för mitt bolån. Det är så det funkar.

Det funkar precis som jag skrev. Om du betalar 100 kr i ränta till mig får jag betala 30 kr i skatt. Dessa 30 kr får du i form av ett ränteavdrag. Staten är bara en onödig mellanhand, utan min skatt och ditt ränteavdrag skulle jag kunna sänka räntan till dig i motsvarande grad.
2020-12-08, 22:21
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

WOW Försöker du trolla oss eller menar du allvar?

Även kapitalinkomst skatten syns på skattsedeln? All skatt syns där. Samt alla skatteavdrag.
2020-12-08, 22:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Avdrag medges om inkomsten beskattas i senare led. En enkel princip som gäller för skattelagstiftningen.

Därav att lagstiftning för underskott av kapital existerar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in