• 1
  • 2
2020-12-13, 12:31
Medlem
Hoppas det finns någon/några som kan ge mig schyssta råd denna dystra tid.
P.g.a ett långvarigt och oansvarslöst spelberoende i snart ett decennium har jag satt mig i en rejält dålig sits.
Kan inte ursäkta mitt beteende men det är väl som det är. Efter att hållit på sålänge vill jag ha ett stopp på det här. Istället för att leva med ångest och oro känslor konstant.
Men vi går vidare nu till varför jag behöver hjälp!

Fick förslag genom en spelhjälp organisation att försöka ansöka om skuldsanering.
-Min skulder uppgår till ungefär 800 tusen kronor.
-Äldsta skulderna är från 2010
-inte samlat på mig nya skulder på ungefär snart 4 år.

Vad är sannolikheten att jag får till en skuldsanering. Jag har läst att många motsätter sig detta och kommer med kritik mot individer som ansöker om de här.
Det enda jag önskar är att få ett normalt liv tillbaka istället för att hålla på så som situationen är per idag.

Vad är sannolikheten att jag kan få det.
Något som jag ska jag tänka på vid ansökan? Tips och råd för att underlätta tack!
Citera
2020-12-13, 12:39
Medlem
OldFashioneds avatar
Arbetar du?
Vad är din inkomst?
Vad är dina boendekostnader?
Hur mycket har du betalat av på dina lån under de fyra år du inte samlat på dig nya?
Citera
2020-12-13, 12:39
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Hur har du visat att du försöker sköta dig, kontakt med de du är skyldig pengar, och hur länge har har du visat framfötterna och betalat av? Det är väsentliga frågor om du ska bli beviljad skuldsanering. I mitt fall hade jag försökt i 8 år och då var de äldsta skulderna över 30 år gamla innan jag blev beviljad skuldsanering.
Citera
2020-12-13, 12:43
Medlem
XaoqcHs avatar
Jobbar du? Beror hela skulden på spel hos spelbolag? Spelar du fortfarande idag? Hur mycket av skulderna betalar du av? Går du i terapi eller Anonyma Spelberoende?

Tycker för övrigt du ska ta kontakt med en skuld- och budgetrådgivare, de är duktiga på att optimera ansökan och rekommendera vad du faktiskt ska göra. Det är aldrig för tidigt att sätta igång även om du får vänta ett tag innan du hunnit ändra din livsstil så att ansökan faktiskt kan gå igenom.
Citera
2020-12-13, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Arbetar du?
Vad är din inkomst?
Vad är dina boendekostnader?
Hur mycket har du betalat av på dina lån under de fyra år du inte samlat på dig nya?
Jag bor förnärvarande utomlands. Arbete har jag.
Tyvärr inte betalat av något belopp, då jag ständigt spelar bort allting.

Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Hur har du visat att du försöker sköta dig, kontakt med de du är skyldig pengar, och hur länge har har du visat framfötterna och betalat av? Det är väsentliga frågor om du ska bli beviljad skuldsanering. I mitt fall hade jag försökt i 8 år och då var de äldsta skulderna över 30 år gamla innan jag blev beviljad skuldsanering.
Jag har väl inte visat på något vis att jag vill betala av skulderna. Det närmaste jag har kommit är för ungefär 2 år sedan när jag la flera veckors tid och ringde runt för att få information om mina skulder. Gav sedan upp och kontaktade de inte mer.
Jävlar tog det så långt tid för dig? Im fuckt then
Citera
2020-12-13, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Jobbar du? Beror hela skulden på spel hos spelbolag? Spelar du fortfarande idag? Hur mycket av skulderna betalar du av? Går du i terapi eller Anonyma Spelberoende?

Tycker för övrigt du ska ta kontakt med en skuld- och budgetrådgivare, de är duktiga på att optimera ansökan och rekommendera vad du faktiskt ska göra. Det är aldrig för tidigt att sätta igång även om du får vänta ett tag innan du hunnit ändra din livsstil så att ansökan faktiskt kan gå igenom.
Jobb har jag. Allt beror på spel hos spelbolag. Det är sms lån och sådant som bara stigit.
Ingenting betalar jag av. Har gått på spelterapi tidigare.

Skuld och rådgivare hmm ska kolla upp de. Vad menar du ”hunnit ändra din livsstil så att ansökan kan gå igenom”.
Citera
2020-12-13, 12:47
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profface
Jag har väl inte visat på något vis att jag vill betala av skulderna. Det närmaste jag har kommit är för ungefär 2 år sedan när jag la flera veckors tid och ringde runt för att få information om mina skulder. Gav sedan upp och kontaktade de inte mer.
När du söker blir du uppringd av din personliga handläggare där du får redogöra för hela din livssituation även om tyngden ligger på ekonomi, all historisk kontakt med kronofogdens personal får du också redogöra, namn med mera. Har du inte väldigt goda skäl att inte ha försökt ta tag i dina skulder går du inte längre i sållningen. Det positiva är att det kostar inget att försöka och man kan söka flera gånger.

Första gången blev jag nekad direkt eftersom jag inte försökt någonting, hade bara hållt mig undan kfm i nära 30 år. Nästa gång jag försökte hade jag skött mig i ganska precis 8 år, inga nya skulder, inte ens sen med en enda räkning. Blev beviljad direkt.
Senast redigerad av HeddonBorborello 2020-12-13 kl. 12:49.
Citera
2020-12-13, 12:50
Medlem
Att ha deltagit i behandling för spelberoende brukar hjälpa
Citera
2020-12-13, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
När du söker blir du uppringd av din personliga handläggare där du får redogöra för hela din livssituation även om tyngden ligger på ekonomi, all historisk kontakt med kronofogdens personal får du också redogöra, namn med mera. Har du inte väldigt goda skäl att inte ha försökt ta tag i dina skulder går du inte längre i sållningen. Det positiva är att det kostar inget att försöka och man kan söka flera gånger.

Men vet inte Om det är goda skäl. Fast min livsstil har varit väldigt skevt och onormalt. Glad över att jag ens står på mina fötter idag. Det är liksom spel och spel som har existerat för mig.
Många av dessa sms bolag har blivit uppköpta eller gått konkurs, bytt namn.
Så jag vet inte vad som skulle räknas som goda skäl. Men mått extremt dåligt i flera p.g.a min situation. Därför vill jag ändra min livsstil. Kan inte fortsätta så här mer.
Citera
2020-12-13, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Att ha deltagit i behandling för spelberoende brukar hjälpa

Det gjorde jag i ungefär 3-6 månader sen fick jag återfall.
Citera
2020-12-13, 12:54
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Om du inte visar att du försöker göra rätt för dig så kommer du inte att få skuldsanering. Speciellt inte om du fortfarande är kvar i ditt spelmissbruk. Inte en chans.
Citera
2020-12-13, 12:55
Medlem
Citat:

Så du fortsätter att spela och vill ha skuldsanering samtidigt?

Jag hoppas att du inte är så korkad att du tror vi andra ska stå för ditt "spelberoende"...

Du orkar göra en gnälltråd men tar inte tag i ditt meserabla liv och börjar göra rätt för dig?

Du vet att det finns en enkel lösning på ditt problem va?

Sluta spela.
Klarar du inte av det så sätt dig själv i en position så att du inte kommer åt att spela.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2020-12-13 kl. 12:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in