2020-12-13, 12:56
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profface
Men vet inte Om det är goda skäl. Fast min livsstil har varit väldigt skevt och onormalt. Glad över att jag ens står på mina fötter idag. Det är liksom spel och spel som har existerat för mig.
Många av dessa sms bolag har blivit uppköpta eller gått konkurs, bytt namn.
Så jag vet inte vad som skulle räknas som goda skäl. Men mått extremt dåligt i flera p.g.a min situation. Därför vill jag ändra min livsstil. Kan inte fortsätta så här mer.
Nu jobbar jag inte där men berättar du det du skriver så tror jag inte du har en chans att få skuldsanering, det skulle bara betyda att du fick en ny chans att börja spela. Du måste visa att du ordnar ditt liv och inte riskerar att hamna i skuld igen. Skuldsanering är inte för att man ska få mer pengar, det är för att man ska orka leva och bli en samhällskugge.
Citera
2020-12-13, 13:14
Medlem
Citat:
Hoppas det finns någon/några som kan ge mig schyssta råd denna dystra tid.
P.g.a ett långvarigt och oansvarslöst spelberoende i snart ett decennium har jag satt mig i en rejält dålig sits.
Kan inte ursäkta mitt beteende men det är väl som det är. Efter att hållit på sålänge vill jag ha ett stopp på det här. Istället för att leva med ångest och oro känslor konstant.
Men vi går vidare nu till varför jag behöver hjälp!

Fick förslag genom en spelhjälp organisation att försöka ansöka om skuldsanering.
-Min skulder uppgår till ungefär 800 tusen kronor.
-Äldsta skulderna är från 2010
-inte samlat på mig nya skulder på ungefär snart 4 år.

Vad är sannolikheten att jag får till en skuldsanering. Jag har läst att många motsätter sig detta och kommer med kritik mot individer som ansöker om de här.
Det enda jag önskar är att få ett normalt liv tillbaka istället för att hålla på så som situationen är per idag.

Vad är sannolikheten att jag kan få det.
Något som jag ska jag tänka på vid ansökan? Tips och råd för att underlätta tack!

Om du får bukt med ditt spelberoende har du nog goda chanser. Så länge du är aktiv spelare går det inte.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt....kuldsanering-1

En glädjande artikel från Finland

https://elamassa.fi/arbete-och-utkom...s-liv/?lang=sv
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-12-13 kl. 13:17.
Citera
2020-12-13, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Så du fortsätter att spela och vill ha skuldsanering samtidigt?

Jag hoppas att du inte är så korkad att du tror vi andra ska stå för ditt "spelberoende"...

Du orkar göra en gnälltråd men tar inte tag i ditt meserabla liv och börjar göra rätt för dig?

Du vet att det finns en enkel lösning på ditt problem va?

Sluta spela.
Klarar du inte av det så sätt dig själv i en position så att du inte kommer åt att spela.
Men hallo sa ju att jag är trött på min meserabla situation. Jag fick återfall tidigare och fått de flera gånger. Men sedan 1 månad tillbaka då har jag kört på spelpaus. Ja spelsuget finns fortfarande där och det är mycket känslor i kroppen förtillfället.
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Nu jobbar jag inte där men berättar du det du skriver så tror jag inte du har en chans att få skuldsanering, det skulle bara betyda att du fick en ny chans att börja spela. Du måste visa att du ordnar ditt liv och inte riskerar att hamna i skuld igen. Skuldsanering är inte för att man ska få mer pengar, det är för att man ska orka leva och bli en samhällskugge.
Så vad ska man göra för att bevisa för dem då?
Jag vet att en månad spelfri inte betyder något alls. För mig är de STORT ja.
Men vi säger om jag fortsätter att jobba utomlands, sparar en stor summa pengar blir mina chanser bättre då?

Sedan undrar jag om det är möjligt att göra en ansökan fast jag är bosatt utomlands? Skulle väl vara bra att kunna jobba och spara samtidigt som processen och ansökan pågår?
Ingen dum idé!

Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Om du får bukt med ditt spelberoende har du nog goda chanser. Så länge du är aktiv spelare går det inte.

Så mycket handlar alltså om att inte ta nya lån, vara spelfri och kunna uppvisa jobb och pengar?
Citera
2020-12-13, 13:22
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Jobb har jag. Allt beror på spel hos spelbolag. Det är sms lån och sådant som bara stigit.
Ingenting betalar jag av. Har gått på spelterapi tidigare.

Skuld och rådgivare hmm ska kolla upp de. Vad menar du ”hunnit ändra din livsstil så att ansökan kan gå igenom”.

Skuldsanering beviljas aldrig om de tror att du har ett pågående spelmissbruk eller om du inte har lagt om ditt liv så att du inte hamnar i samma problem. Du behöver visa att du är seriös med din ansökan och det kanske innebär att gå i terapi, gå med i en gemenskap, varit i samtal med borgenärer för att lägga upp avbetalningsplaner, osv.
Citera
2020-12-13, 13:22
Medlem
Citat:
Men hallo sa ju att jag är trött på min meserabla situation. Jag fick återfall tidigare och fått de flera gånger. Men sedan 1 månad tillbaka då har jag kört på spelpaus. Ja spelsuget finns fortfarande där och det är mycket känslor i kroppen förtillfället.

Men vi säger om jag fortsätter att jobba utomlands, sparar en stor summa pengar blir mina chanser bättre då?

Sedan undrar jag om det är möjligt att göra en ansökan fast jag är bosatt utomlands? Skulle väl vara bra att kunna jobba och spara samtidigt som processen och ansökan pågår?
Ingen dum idé!

Så mycket handlar alltså om att inte ta nya lån, vara spelfri och kunna uppvisa jobb och pengar?

Så varför betalar du inte tillbaka det du är skyldig, även om det så bara är en femhundring i månaden?
Citera
2020-12-13, 16:03
Medlem
Citat:

Ingen dum idé!

Jag brukar i mitt jobb hjälpa folk med få bult med sina skulder och hjälpa folk att söka skuldsanering.
Jag tror om jag förstått rätt är att man kollar på om det finns en rimlig chans att man över en lång period kommer kunna betala av sina skulder eller inte.

Sen vet jag att man måste ha en inkomst för att få skuldsanering då man under fem år kommer ha full utmätning och inte får dra nya skulder på sig.
Nu vet jag inte hur det fungerar med inkomst i utlandet men om den inte går att utmäta tror jag det blir svårt.

Sen håller jag med andra här i tråden att det kommer bli svårt så länge du fortfarande spelar och då inte för kronofogden att bevilja (då du bara kan ljuga) utan för dig att under fem år inte få nya skulder.
Vill du verkligen ta tag i ditt liv så sluta.
Sluta. Bestäm dig. Du kanske tycker att det låter "lätt" att säga men det är ända lösningen. Bestäm dig för att du spelat för sista gången, du vet varför du inte ska göra det.

Önskar dig lycka till.
Om du gör en verklig förändring kommer det krävas hårt arbete men ditt liv har ett ljus i slutet av tunneln men det krävs att du bestämmer dig.
Citera
2020-12-13, 16:49
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son
Jag brukar i mitt jobb hjälpa folk med få bult med sina skulder och hjälpa folk att söka skuldsanering.
Jag tror om jag förstått rätt är att man kollar på om det finns en rimlig chans att man över en lång period kommer kunna betala av sina skulder eller inte.

Sen vet jag att man måste ha en inkomst för att få skuldsanering då man under fem år kommer ha full utmätning och inte får dra nya skulder på sig.
Nu vet jag inte hur det fungerar med inkomst i utlandet men om den inte går att utmäta tror jag det blir svårt.

Sen håller jag med andra här i tråden att det kommer bli svårt så länge du fortfarande spelar och då inte för kronofogden att bevilja (då du bara kan ljuga) utan för dig att under fem år inte få nya skulder.
Sluta. Bestäm dig. Du kanske tycker att det låter "lätt" att säga men det är ända lösningen. Bestäm dig för att du spelat för sista gången, du vet varför du inte ska göra det.

Önskar dig lycka till.
Om du gör en verklig förändring kommer det krävas hårt arbete men ditt liv har ett ljus i slutet av tunneln men det krävs att du bestämmer dig.
Stämmer inte. Från att skuldsaneringslagen lättades upp för fyra år sedan behöver man ingen inkomst, man kan t o m gå på soc.
Citera
2020-12-13, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Det har jag införstådd om. Därför undrar jag hur de ser på det om man kommer en bit fram. Uppvisar en förändring. Jag är inte ens i första stadiet just nu men försöker ändå att söka information på nätet, gjort spelpaus.
Att jag gått på behandling och sedan hamnat i återfall. Det liksom skedde men då hade jag inte gjort spelpaus heller.

Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980

https://www.google.se/amp/s/amp.svt....kuldsanering-1

En glädjande artikel från Finland

https://elamassa.fi/arbete-och-utkom...s-liv/?lang=sv
Men hur kan de se om man är en aktiv spelare eller inte? De tar väl inte mina ord som 100% fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Skuldsanering beviljas aldrig om de tror att du har ett pågående spelmissbruk eller om du inte har lagt om ditt liv så att du inte hamnar i samma problem. Du behöver visa att du är seriös med din ansökan och det kanske innebär att gå i terapi, gå med i en gemenskap, varit i samtal med borgenärer för att lägga upp avbetalningsplaner, osv.
Hur bevisar man de förstnämnda?

Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Så varför betalar du inte tillbaka det du är skyldig, även om det så bara är en femhundring i månaden?
Inte tänkt den tanken förrens nu. Varit helt fokuserad på spel. Dumt svar men det är samtidigt sanningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son

Önskar dig lycka till.
Alltså det finns kuben rimlig chans till att jag kommer kunna betala. Men samtidigt skulderna är mellan 6-10 år gamla. Jag har spelat hela tiden och inte betalat något tillbaka alls.
Tar man inte i åtanke att denna personen nu vill göra rätt för sig och förändra sitt liv?

Finns ju massor som bara skiter i det, flyr i väg och inte tar tag i problemet alls.
Jag önskar en andra chans för att leva ett normalt liv. Ett normalt liv utan stress. Bara ha ett vanligt normalt liv. Lever hellre 5 år med minimum än resten av livet med psykisk ohälsa som stress och ångest.
Jag är en fullt fungerande individ så det är inte så att jag kommer ta soc och begära skuldsanering.

Någon som kan skriva ned punktligt vilka kriterier som gäller?
Citera
2020-12-13, 17:40
Medlem
Citat:
Det har jag införstådd om. Därför undrar jag hur de ser på det om man kommer en bit fram. Uppvisar en förändring. Jag är inte ens i första stadiet just nu men försöker ändå att söka information på nätet, gjort spelpaus.
Att jag gått på behandling och sedan hamnat i återfall. Det liksom skedde men då hade jag inte gjort spelpaus heller.

Men hur kan de se om man är en aktiv spelare eller inte? De tar väl inte mina ord som 100% fakta.

Inte tänkt den tanken förrens nu. Varit helt fokuserad på spel. Dumt svar men det är samtidigt sanningen.

Alltså det finns kuben rimlig chans till att jag kommer kunna betala. Men samtidigt skulderna är mellan 6-10 år gamla. Jag har spelat hela tiden och inte betalat något tillbaka alls.
Tar man inte i åtanke att denna personen nu vill göra rätt för sig och förändra sitt liv?

Finns ju massor som bara skiter i det, flyr i väg och inte tar tag i problemet alls.
Jag önskar en andra chans för att leva ett normalt liv. Ett normalt liv utan stress. Bara ha ett vanligt normalt liv. Lever hellre 5 år med minimum än resten av livet med psykisk ohälsa som stress och ångest.
Jag är en fullt fungerande individ så det är inte så att jag kommer ta soc och begära skuldsanering.

Att begära skuldsanering är väl ffs inte att göra rätt för sig...
Citera
2020-12-13, 18:24
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Du behöver visa dels att du inte kommer att försätta dig i samma sits igen och dels att du inte har möjlighet att betala tillbaka skulderna även om du försöker. Att ha spelat så sent som en månad sen och inte betalat tillbaka en krona av skulden = ingen sanering. Håll dig borta från spel, lägg upp en avbetalningsplan för dina skulder och återkom om ett år.
Citera
2020-12-13, 18:32
Medlem
Aigiss avatar
Håller du dig undan utomlands och har inte ens försökt betala dina skulder så kan du ju fetglömma en skuldsanering. Det är för folk som inte kan betala inom överskådlig tid, inte utlandssvenskar som inte har lust att pröjsa.
Citera
2020-12-13, 18:44
Medlem
Som åtskilliga i tråden poängterat lär det krävas en aning längre tid utan att ha ägnats sig åt spel samt, nog så väsentligt, vidtagit åtgärder för att reglera skulder som släpar efter.

Börja med att sätta stopp helt för allt spel, sedan strukturera upp vilka skulder du har, de som gått till kronofogden bör bearbetas först. Sedan börja att amortera på dessa, prioritera de som har högst ränta, då ökar inte skulden i samma takt längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in