Citat:
Ursprungligen postat av
HeddonBorborello
Nu jobbar jag inte där men berättar du det du skriver så tror jag inte du har en chans att få skuldsanering, det skulle bara betyda att du fick en ny chans att börja spela. Du måste visa att du ordnar ditt liv och inte riskerar att hamna i skuld igen. Skuldsanering är inte för att man ska få mer pengar, det är för att man ska orka leva och bli en samhällskugge.
Det har jag införstådd om. Därför undrar jag hur de ser på det om man kommer en bit fram. Uppvisar en förändring. Jag är inte ens i första stadiet just nu men försöker ändå att söka information på nätet, gjort spelpaus.
Att jag gått på behandling och sedan hamnat i återfall. Det liksom skedde men då hade jag inte gjort spelpaus heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
GeorgeForeman1980
Om du får bukt med ditt spelberoende har du nog goda chanser. Så länge du är aktiv spelare går det inte.
https://www.google.se/amp/s/amp.svt....kuldsanering-1
En glädjande artikel från Finland
https://elamassa.fi/arbete-och-utkom...s-liv/?lang=sv
Men hur kan de se om man är en aktiv spelare eller inte? De tar väl inte mina ord som 100% fakta.
Citat:
Ursprungligen postat av
XaoqcH
Skuldsanering beviljas aldrig om de tror att du har ett pågående spelmissbruk eller om du inte har lagt om ditt liv så att du inte hamnar i samma problem. Du behöver visa att du är seriös med din ansökan och det kanske innebär att gå i terapi, gå med i en gemenskap, varit i samtal med borgenärer för att lägga upp avbetalningsplaner, osv.
Hur bevisar man de förstnämnda?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bruz-Lee
Så varför betalar du inte tillbaka det du är skyldig, även om det så bara är en femhundring i månaden?
Inte tänkt den tanken förrens nu. Varit helt fokuserad på spel. Dumt svar men det är samtidigt sanningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.J-son
Jag brukar i mitt jobb hjälpa folk med få bult med sina skulder och hjälpa folk att söka skuldsanering.
Jag tror om jag förstått rätt är att man kollar på om det finns en rimlig chans att man över en lång period kommer kunna betala av sina skulder eller inte.
Sen vet jag att man måste ha en inkomst för att få skuldsanering då man under fem år kommer ha full utmätning och inte får dra nya skulder på sig.
Nu vet jag inte hur det fungerar med inkomst i utlandet men om den inte går att utmäta tror jag det blir svårt.
Sen håller jag med andra här i tråden att det kommer bli svårt så länge du fortfarande spelar och då inte för kronofogden att bevilja (då du bara kan ljuga) utan för dig att under fem år inte få nya skulder.
Vill du verkligen ta tag i ditt liv så sluta.
Sluta. Bestäm dig. Du kanske tycker att det låter "lätt" att säga men det är ända lösningen. Bestäm dig för att du spelat för sista gången, du vet varför du inte ska göra det.
Önskar dig lycka till.
Om du gör en verklig förändring kommer det krävas hårt arbete men ditt liv har ett ljus i slutet av tunneln men det krävs att du bestämmer dig.
Alltså det finns kuben rimlig chans till att jag kommer kunna betala. Men samtidigt skulderna är mellan 6-10 år gamla. Jag har spelat hela tiden och inte betalat något tillbaka alls.
Tar man inte i åtanke att denna personen nu vill göra rätt för sig och förändra sitt liv?
Finns ju massor som bara skiter i det, flyr i väg och inte tar tag i problemet alls.
Jag önskar en andra chans för att leva ett normalt liv. Ett normalt liv utan stress. Bara ha ett vanligt normalt liv. Lever hellre 5 år med minimum än resten av livet med psykisk ohälsa som stress och ångest.
Jag är en fullt fungerande individ så det är inte så att jag kommer ta soc och begära skuldsanering.
Någon som kan skriva ned punktligt vilka kriterier som gäller?