2020-12-13, 10:41
Medlem
Ormen Lnges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimanas-in-the-sky
"38. Slaget vid Teutoburgerskogen Stod r 9 e.Kr. vid Teutoburgerskogen d en allians av germanska stammar under ledning av Arminius verfll och tillintetgjorde tre romerska legioner under ledning av Publius Quinctilius Varus. (20 000 germanska soldater) 75 000 romerska soldater deltog 50 000 ddades. Fljden blev att Romarriket frlorade merparten av dagens Tyskland, omrdet mellan Rhen och Elbe https://commons.wikimedia.org/wiki/F...m_Germania.png "

https://www.slideshare.net/AndersDer...en-p-slagflten

Men det finns dock ingen klla?

Den lnken var fullkomligt nedskiten med grava verdrifter.

Dels har vi fall med antika fall, dr frfattaren har valt att g p de allra mest verdrivna kllorna (och dessa var extremt verdrivna), i fallet Verdun, s verkar frfattaren inte frst (eller medvetet ha valt att ignorera) skillnaden mellan "frluster" och "ddade" (han pstr att 700'000 skulle ha ddd, nr verkligheten var 700'000 frluster, varav 200'000 dda) och han gr samma misstag, eller medvetna vilseledning i fallet Somme. Och som grdde p moset, fantasier om att spanjorerna skulle ha ddat 34 miljoner indianer.
Citera
2020-12-13, 11:14
Medlem
Citat:
Jag blir konfunderad, d jag har fr mig (rttare sagt kunde svra p att det var s jag hade lst) att jag p 00-talet, nr jag frkovrade mig mycket i allt som hade med vikingar och kontinentalgermaner att gra, och lste artiklar och bcker i mnet, att det i Slaget vid Teutoburgerskogen, var ca 100 000 romerska soldater (mot ca 20 000 germanska krigare) - som ocks tillintetgjordes ned till nstan siste man (endast ca 500 tillts verleva fr att ta sig hem till Rom och lmna beskedet).

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle...utoburg_Forest

Men nu, nr jag kollar p Wikipedia, och sker och hittar artiklar p ntet, s verkar siffran vara 25 000 romerska soldater istllet?

Har jag blandat ihop / minns jag fel, eller har det arier-germansk-hatande Systemet vi lever under, likt i Orwells Sanningsministerium i 1984, genom Minneshlet osv, ndrat om denna siffra, s att vi germaner (de f som fortfarande knner till denna hndelse, p Jorden, som rknas som den mest viktiga fr hela Jordens historia) kanske inte ska knna lika mycket stolthet ver vrt frflutna, och inte hmta lika mycket inspiration/motivation frn vrt frflutna, i kampen mot dagens nemesis, de Onmnbara (ja, alla vet vilka jag syftar p. Handgnuggarna).

Som redan nmnts, 3 legioner motsvarar 15-20000 man.

Slaget var en katastrof av sllan skdat slag fr rom, och legionerna sattes aldrig upp igen (17, 18, 19 om jag minns rtt) pga att numrena ansgs otursfrfljda.

Anledningen till att det blev som det blev var ju frmst att Arminius bytte sida tillbaka till germanerna som han hrstammade ifrn, och ledde romarna i en flla. Romerskt vermod spelade ocks en roll.

En storm den aktuella natten gynnade ocks germanerna, som anfll romarna under marchgruppering i tt skog, dr de inte kunde utnyttja sin verlgsna taktik som de normalt nyttjade p ett ppet slagflt.

Vet inte hur mnga germanerna var, men hgst troligt fler n romarna.

Dremot har jag lst (men hittar inget nu), att romarna genomfrde en straffexpition 4 r efter dr man vann ett slag, men sen marcherade hem igen utan att frska hlla omrdet.

Nn annan som hrt om det?
Citera
2020-12-13, 11:48
Medlem
rdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Dremot har jag lst (men hittar inget nu), att romarna genomfrde en straffexpition 4 r efter dr man vann ett slag, men sen marcherade hem igen utan att frska hlla omrdet.

Nn annan som hrt om det?

Du tnker nog p Germanicus' flttg ren 13/14 till 16 e. Kr.

https://www.planetpompeii.com/en/blo...ome-roman.html
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Germanicus-Feldzge
Senast redigerad av rdg 2020-12-13 kl. 12:29.
Citera
2020-12-13, 11:57
Medlem
Klas-Vegass avatar
Historiska fakta brukar det vara enklare att googla efter n frga p flashback.

Sen kan man starta en diskussionstrd om hndelsen. Eller om de olika uppgifterna som frekommer (i kllor).
Citera
2020-12-13, 12:04
Medlem
https://militarhistoria.se/antiken/s...toburgerskogen
Citera
2020-12-13, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Du tnker nog p Germanicus' flttg ren 13/14 till 16 e. Kr.

https://www.planetpompeii.com/en/blo...ome-roman.html
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Germanicus-Feldzge

Yep, den jag tnkte p!

Tack!
Citera
2020-12-13, 17:55
Medlem
Citat:
Jag blir konfunderad, d jag har fr mig (rttare sagt kunde svra p att det var s jag hade lst) att jag p 00-talet, nr jag frkovrade mig mycket i allt som hade med vikingar och kontinentalgermaner att gra, och lste artiklar och bcker i mnet, att det i Slaget vid Teutoburgerskogen, var ca 100 000 romerska soldater (mot ca 20 000 germanska krigare) - som ocks tillintetgjordes ned till nstan siste man (endast ca 500 tillts verleva fr att ta sig hem till Rom och lmna beskedet).

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle...utoburg_Forest

Men nu, nr jag kollar p Wikipedia, och sker och hittar artiklar p ntet, s verkar siffran vara 25 000 romerska soldater istllet?

Har jag blandat ihop / minns jag fel, eller har det arier-germansk-hatande Systemet vi lever under, likt i Orwells Sanningsministerium i 1984, genom Minneshlet osv, ndrat om denna siffra, s att vi germaner (de f som fortfarande knner till denna hndelse, p Jorden, som rknas som den mest viktiga fr hela Jordens historia) kanske inte ska knna lika mycket stolthet ver vrt frflutna, och inte hmta lika mycket inspiration/motivation frn vrt frflutna, i kampen mot dagens nemesis, de Onmnbara (ja, alla vet vilka jag syftar p. Handgnuggarna).

Mnga siffror har ndrats nr det gller gamla senaste ren. Jag minns nr jag p mellanstadiet p 80-talet lrde mig om Cannae och att hela den romerska armn ddades. P senare r har jag dock lrt mig att det inte var hela sanningen utan att runt halva romerska armn ddades och att mnga romare undkom.
Citera
2020-12-15, 10:50
Medlem
Ankdammsmans avatar
Under Augustus fanns det 30 legioner med 4500 man var och ungefr lika mnga hjlptrupper (auxilia). Om 100 000 romerska soldater hade dtt i Teutoburgerslaget hade det allts inneburit mer n en fjrdedel av hela den romerska armn.

Frlusten av tre legioner var illa nog eftersom det var dyrt och tog lng tid att skapa en legion. Men vad som ofta glms bort r att romarna hmtade sig snabbt och hmnades nederlaget i flera stora straffexpeditioner, och den politiken fortsatte lnge. Man hittade nyligen resterna av ett romersk slagflt i Harzhorn i centrala Tyskland och ett romerskt armlger nnu lngre sterut:

http://www.thehistoryblog.com/archives/30541
Senast redigerad av Ankdammsman 2020-12-15 kl. 10:54.
Citera
2020-12-15, 10:56
Medlem
freeriderXIIs avatar
P Netflix finns en miniserie Barbarians om slaget dr man fokuserar p germanerna som huvudpersoner.
Citera
2020-12-15, 18:10
Medlem
Ken Drydens avatar
Den romerska styrkan bestod av

Leg XVII, XVIII och XIX. Till detta kom hjlptrupperna, som bestod av 6 kohorter lttare infanteri och 3 kavallerivingar.

En legion bestod av 8 kohorter ("bataljoner") p 600 man och "frsta kohorten" (elitfrbandet) p 1200 man.

P pappret har vi allts tre romerska legioner med sammanlagt 18 000 man. Men ingen legion var s stor. Det handlade om avgngar, sjukdom, luckor pga ddsfall, rekryter som nnu inte anlnt, soldater som hade permis, avdelats fr andra uppgifter, etc, s precis som mnga har sagt, s kanske styrkan per legion var 4 500-5 000 man - allts max 15 000 romerska legionrer p marsch.

Hjlp- eller auxiljrkohorterna var ocks 600 man starka, s dr kan vi plussa p 3 000 man och kavallerivingarna ("skvadronerna") bestod av 500 ryttare vardera, vilket gr 1 500 man till. Nstan alla stupade eller togs tillfnga, men legionsprefekten Lucius Caedicius lyckades med ngra hundra man att bryta sig igenom de germanska linjerna och stta sig i skerhet. Denne man var senare rdgivare t Germanicus under dennes bestraffningsexpedition. Han visade var slaget hade gt rum och hjlpte till med att terfra ngon av de legionsrnar som gtt frlorade under slaget.
Citera
2020-12-19, 20:06
Medlem
Ja. Dessutom, svitt jag vet, brukade inte romerska legioner p marsch tfljas av familjer och slavar.
De var trnade att klara sig sjlva. Eventuell trng var bara s stor som oundgngligen behvdes.

Detta VET vi, eftersom vi vet att de kunde marschera i hg takt s lnge vgen var bra. S bra och jmn takt, att man visste helt exakt hur snabbt gick det att frflytta en legion frn sg, Germanien till sg, Syrien. snt gr ALDRIG om man har en stor svans med civilister och vagnar slpande efter sig.

Medfljande hopar tillkom lngt senare, var vanligt under medeltiden tex, dr trossen med kvinnorna (och ja ibland familjerna) och tjnarna fungerade som en trng, under en tid nr man inte hade ordnade trngfrband. Kvinnorna tex hjlpte till med mat, sy, skta om de srade och sjuka. mm. Ibland ven vid belgringsarbeten, och givetvis, hjlpa till att frsvara lgret om fiendens spaningsfrband kringgick huvudarmn och attackerade lgret.
Och de stora mngder tjnare kom sig av att varje adelsman tfljdes av dylika....
De kunde iofs ibland bevpnas och anvndas som hjlptrupp. Eller s anvndes de grna vid grvarbeten tex infr en belgring. De brukade ocks hjlpa till att anskaffa mat, ls plundra byarna lngs vgen p mat. Hren brukade ju leva av vad landet gav.

S min gissning r, att ngon som har hyfsade allmnna kunskaper om ldre krigshistoria, men INTE specifikt om Rom och romerska legioner, (tex en praktikant med sprk och sociologi som specialitet!), tog helt enkelt fr givet att militrkolonnen hr var tfljda av sina familjer och en stor mngd slavar.

Men mngden soldater, inklusive den militra trngen och hjlptrupper, torde inte ha varit mer n ca 20.000 man, kanske rentav frre, precis som de flesta har redan varit inne p.

Germaner torde ha varit fler, kanske det dubbla?

Det som r udda, r att man lt en dylik praktikant skriva artiklar i sjlvaste den revrdiga Enc Brittannica... Om han hll sig till sina mnen tminstone, sprk och sociologi, det m vara hnt.
Senast redigerad av AcS 2020-12-19 kl. 20:08.
Citera
2020-12-22, 09:53
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Ja. Dessutom, svitt jag vet, brukade inte romerska legioner p marsch tfljas av familjer och slavar.
De var trnade att klara sig sjlva. Eventuell trng var bara s stor som oundgngligen behvdes.

Detta VET vi, eftersom vi vet att de kunde marschera i hg takt s lnge vgen var bra. S bra och jmn takt, att man visste helt exakt hur snabbt gick det att frflytta en legion frn sg, Germanien till sg, Syrien. snt gr ALDRIG om man har en stor svans med civilister och vagnar slpande efter sig.

Medfljande hopar tillkom lngt senare, var vanligt under medeltiden tex, dr trossen med kvinnorna (och ja ibland familjerna) och tjnarna fungerade som en trng, under en tid nr man inte hade ordnade trngfrband. Kvinnorna tex hjlpte till med mat, sy, skta om de srade och sjuka. mm. Ibland ven vid belgringsarbeten, och givetvis, hjlpa till att frsvara lgret om fiendens spaningsfrband kringgick huvudarmn och attackerade lgret.
Och de stora mngder tjnare kom sig av att varje adelsman tfljdes av dylika....
De kunde iofs ibland bevpnas och anvndas som hjlptrupp. Eller s anvndes de grna vid grvarbeten tex infr en belgring. De brukade ocks hjlpa till att anskaffa mat, ls plundra byarna lngs vgen p mat. Hren brukade ju leva av vad landet gav.

S min gissning r, att ngon som har hyfsade allmnna kunskaper om ldre krigshistoria, men INTE specifikt om Rom och romerska legioner, (tex en praktikant med sprk och sociologi som specialitet!), tog helt enkelt fr givet att militrkolonnen hr var tfljda av sina familjer och en stor mngd slavar.

Men mngden soldater, inklusive den militra trngen och hjlptrupper, torde inte ha varit mer n ca 20.000 man, kanske rentav frre, precis som de flesta har redan varit inne p.

Germaner torde ha varit fler, kanske det dubbla?

Det som r udda, r att man lt en dylik praktikant skriva artiklar i sjlvaste den revrdiga Enc Brittannica... Om han hll sig till sina mnen tminstone, sprk och sociologi, det m vara hnt.
N ja, det fanns ju tjnare och slavar i den romerska armn ocks.
Jag lyckades ju inte hitta ngot om det p svenska Wikipedia, men det nmns kort i engelska Wikipedia.

Citat:
A typical legion of this period had 5,120 legionaries as well as a large number of camp followers, servants and slaves.

Citat:
The driving of the supply mule-train, and the care of the pack-animals, was in the hands of the legion's calones, professional camp-servants, most likely also on the army pay-roll, who accompanied the unit everywhere on campaign. These men were armed as light infantry and given basic combat-training, so that they could protect the mule-train and, in emergencies, the marching-camp itself. 200-300 calones would accompany each legion. (Calones were distinct from the personal servants slaves or freedmen whom officers generally took with them on campaign).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in