Citat:
Ursprungligen postat av
Vimanas-in-the-sky
Jag blir konfunderad, d jag har fr mig (rttare sagt kunde svra p att det var s jag hade lst) att jag p 00-talet, nr jag frkovrade mig mycket i allt som hade med vikingar och kontinentalgermaner att gra, och lste artiklar och bcker i mnet, att det i Slaget vid Teutoburgerskogen, var ca 100 000 romerska soldater (mot ca 20 000 germanska krigare) - som ocks tillintetgjordes ned till nstan siste man (endast ca 500 tillts verleva fr att ta sig hem till Rom och lmna beskedet).
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle...utoburg_Forest
Men nu, nr jag kollar p Wikipedia, och sker och hittar artiklar p ntet, s verkar siffran vara 25 000 romerska soldater istllet?
Har jag blandat ihop / minns jag fel, eller har det arier-germansk-hatande Systemet vi lever under, likt i Orwells Sanningsministerium i 1984, genom Minneshlet osv, ndrat om denna siffra, s att vi germaner (de f som fortfarande knner till denna hndelse, p Jorden, som rknas som den mest viktiga fr hela Jordens historia) kanske inte ska knna lika mycket stolthet ver vrt frflutna, och inte hmta lika mycket inspiration/motivation frn vrt frflutna, i kampen mot dagens nemesis, de
Onmnbara (ja, alla vet vilka jag syftar p. Handgnuggarna).
Som redan nmnts, 3 legioner motsvarar 15-20000 man.
Slaget var en katastrof av sllan skdat slag fr rom, och legionerna sattes aldrig upp igen (17, 18, 19 om jag minns rtt) pga att numrena ansgs otursfrfljda.
Anledningen till att det blev som det blev var ju frmst att Arminius bytte sida tillbaka till germanerna som han hrstammade ifrn, och ledde romarna i en flla. Romerskt vermod spelade ocks en roll.
En storm den aktuella natten gynnade ocks germanerna, som anfll romarna under marchgruppering i tt skog, dr de inte kunde utnyttja sin verlgsna taktik som de normalt nyttjade p ett ppet slagflt.
Vet inte hur mnga germanerna var, men hgst troligt fler n romarna.
Dremot har jag lst (men hittar inget nu), att romarna genomfrde en straffexpition 4 r efter dr man vann ett slag, men sen marcherade hem igen utan att frska hlla omrdet.
Nn annan som hrt om det?