Jag blir konfunderad, då jag har för mig (rättare sagt kunde svära på att det var så jag hade läst) att jag på 00-talet, när jag förkovrade mig mycket i allt som hade med vikingar och kontinentalgermaner att göra, och läste artiklar och böcker i ämnet, att det i Slaget vid Teutoburgerskogen, var ca 100 000 romerska soldater (mot ca 20 000 germanska krigare) - som också tillintetgjordes ned till nästan siste man (endast ca 500 tilläts överleva för att ta sig hem till Rom och lämna beskedet).
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle...utoburg_Forest
Men nu, när jag kollar på Wikipedia, och söker och hittar artiklar på nätet, så verkar siffran vara 25 000 romerska soldater istället?
Har jag blandat ihop / minns jag fel, eller har det arier-germansk-hatande Systemet vi lever under, likt i Orwells Sanningsministerium i 1984, genom Minneshålet osv, ändrat om denna siffra, så att vi germaner (de få som fortfarande känner till denna händelse, på Jorden, som räknas som den mest viktiga för hela Jordens historia) kanske inte ska känna lika mycket stolthet över vårt förflutna, och inte hämta lika mycket inspiration/motivation från vårt förflutna, i kampen mot dagens nemesis, de
Onämnbara (ja, alla vet vilka jag syftar på. Handgnuggarna).