2020-12-13, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har läst om det går att ”utläsa” slidsekret från en blodfläck. Alla har vi våra helgnöjen...

Svaret är att det är en rätt komplicerad sak att utreda. Men i teorin går det att utläsa men med för hög osäkerhet då det kan misstas för saliv osv.

För den som vill fördjupa sig så är här många bra citat ur forskningsrapporter.

Min tanke var alltså två.

Teknikerna skulle ta prover på och vid tvättmaskinen efter slidsekret. Även testa blodfläcken om det är mixade kroppsvätskor. Böid OCH sekret skulle då tala för att den kommer från ett vaginalt samlag.

I framtiden så kommer detta vara möjligt kan man väl tänka.

Så här ser texterna ut så lite svårt att avkoda ibland:

Om det nu ens stämmer att LW har berättat för HD om att hon blöder ”IBLAND” så har den infon nått SD. HD säger väl att de två ej diskuterat detta. Är det verkligen en trovärdig uppgift? Nej menar jag.
Uppdiktat eller ej, SD har MINST gjort en höna av en fjäder här.

HD:s skyddande och fåordighet kan alltså bero på att hon gått med på att löpa (no pun intended) hela denna blodlina ut ihop med SD.

Att två så viktiga bevisuppgifter sammanstrålar så väl för att slå in tvivel hos rätten låter lite för bra. Med tanke på orimligheten i SD:s berättelse kring hur hon blödit då framförallt.

Jag har även läst på lite mer om blödningarna och funnit att ALL blödning förutom menstruation ska betecknas som abnormal blödning och sjukvården ska i samtliga fall kontaktas.
Jag identifierade minst 17 olika anledningar till blödningar. Av olika allvarlighetsgrad.

Mycket av rättens bedömningar bygger på om den hörde är trovärdig.

HD minns väldigt lite. Eller så vet hon inte. Att rätten därför ska lägga stor vikt vid hennes vittnesmål om blod är då anmärkningsvärt då de måste reagera på att hon genom sitt vittnesmål ”skyddar” den tilltalade. Som närstående till honom så kan dock rätten ha viss förståelse för det.

Men runt SD:s blodiga äventyr kretsar mycket.
Det här med att han är blodig i hela ansiktet och ner på tshirten, hur ska de värdera det muntliga beviset t.ex?

Grejen är att hela den här uppgiften hänger på att HD är den som ”bekräftar” det här beviset. Och i viss mån nån annan sexpartner till henne då. Men HD:s vittnesmål är det drivande. Sen om hon kommit på detta eller ej får jag låta vara osagt.

Utan hennes vittnesmål så hade allt låtit fullkomligt vansinnigt. Så frågan är om hovrätten köper att ett ”ibland vid sex” från ett samtal, ingen annan hört, blivit en sanning om ett ”alltid från vaginan”.

Det rimliga är enligt mig att sätta stort tvivel på de här uppgifterna om blod. Just för att SD gör lite för stor grej av det när han märker att det får stort momentum för bevisföringen.

Man kan hoppas att åklagarna tänkt till lite inför huvudförhandlingen i hovrätten för att så tvivel kring uppgifterna.

Du skriver: "Mycket av rättens bedömningar bygger på om den hörde är trovärdig" Har TR bedömt HDs och SDs uppgifter som trovärdiga i alla avseenden eller har TR uttryckt tvivel eller rent av icke trovärdighet kring vissa uppgifter? Det förekommer ju då och då att rätten bedömer vissa uppgifter som icke trovärdiga.
Citera
2020-12-13, 10:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Då hade det inte behövts minst 17 slag.

Det är ett skäl. Det andra är att vi fått ta del av MGMs försvar.
Citera
2020-12-13, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Jag är tämligen övertygad om en sak, nämligen, att Mgm/mgk varit verksam skribent här i tråden. Pga fulla restriktioner tidigare borde det inte varit möjligt, men jag accepterar att så var fallet.

@BaraViochSolen skrev ett antal inlägg i LW-tråden vilka samtliga modererades. I förundersökningsprotokollet gällande utredningen (förhören) av mordet på LW finns detta medtaget. @Admin5 bannade kontot.
Citera
2020-12-13, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har läst om det går att ”utläsa” slidsekret från en blodfläck. Alla har vi våra helgnöjen...

Svaret är att det är en rätt komplicerad sak att utreda. Men i teorin går det att utläsa men med för hög osäkerhet då det kan misstas för saliv osv.

För den som vill fördjupa sig så är här många bra citat ur forskningsrapporter.

https://www.researchgate.net/publication/44586947_The_use_of_bacteria_for_the_identificatio n_of_vaginal_secretions

Min tanke var alltså två.

Teknikerna skulle ta prover på och vid tvättmaskinen efter slidsekret. Även testa blodfläcken om det är mixade kroppsvätskor. Böid OCH sekret skulle då tala för att den kommer från ett vaginalt samlag.

I framtiden så kommer detta vara möjligt kan man väl tänka.

Så här ser texterna ut så lite svårt att avkoda ibland:

Om det nu ens stämmer att LW har berättat för HD om att hon blöder ”IBLAND” så har den infon nått SD. HD säger väl att de två ej diskuterat detta. Är det verkligen en trovärdig uppgift? Nej menar jag.
Uppdiktat eller ej, SD har MINST gjort en höna av en fjäder här.

HD:s skyddande och fåordighet kan alltså bero på att hon gått med på att löpa (no pun intended) hela denna blodlina ut ihop med SD.

Att två så viktiga bevisuppgifter sammanstrålar så väl för att slå in tvivel hos rätten låter lite för bra. Med tanke på orimligheten i SD:s berättelse kring hur hon blödit då framförallt.

Jag har även läst på lite mer om blödningarna och funnit att ALL blödning förutom menstruation ska betecknas som abnormal blödning och sjukvården ska i samtliga fall kontaktas.
Jag identifierade minst 17 olika anledningar till blödningar. Av olika allvarlighetsgrad.

Mycket av rättens bedömningar bygger på om den hörde är trovärdig.

HD minns väldigt lite. Eller så vet hon inte. Att rätten därför ska lägga stor vikt vid hennes vittnesmål om blod är då anmärkningsvärt då de måste reagera på att hon genom sitt vittnesmål ”skyddar” den tilltalade. Som närstående till honom så kan dock rätten ha viss förståelse för det.

Men runt SD:s blodiga äventyr kretsar mycket.
Det här med att han är blodig i hela ansiktet och ner på tshirten, hur ska de värdera det muntliga beviset t.ex?

Grejen är att hela den här uppgiften hänger på att HD är den som ”bekräftar” det här beviset. Och i viss mån nån annan sexpartner till henne då. Men HD:s vittnesmål är det drivande. Sen om hon kommit på detta eller ej får jag låta vara osagt.

Utan hennes vittnesmål så hade allt låtit fullkomligt vansinnigt. Så frågan är om hovrätten köper att ett ”ibland vid sex” från ett samtal, ingen annan hört, blivit en sanning om ett ”alltid från vaginan”.

Det rimliga är enligt mig att sätta stort tvivel på de här uppgifterna om blod. Just för att SD gör lite för stor grej av det när han märker att det får stort momentum för bevisföringen.

Man kan hoppas att åklagarna tänkt till lite inför huvudförhandlingen i hovrätten för att så tvivel kring uppgifterna.

Har det i några av Stefans kalsonger visat spår av blod? Han sa att det var så ibland
Citera
2020-12-13, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jo.

Förstår inte en sak ?

Varför var LW tvungen att bråka när SD och HD tänkte försöka lösa sitt äktenskap till det bättre ?

Stefan ville ha kontroll över Lena, samtidigt som han ville ha tillbaks Hanna.
Båda höll på att glida iväg från honom.
Stefan fortsatte att lova Lena en framtid, för att hålla henne kvar, som en backup för när Hanna blev tråkig.. Stefan vill ha spänning och kontroll. Han vet bäst.
Eget beröm luktar illa, Stefan stinker.

Hoppas att de har honom under sträng bevakning.
Han är listig och hal, men sanningen kommer komma ikapp.
Citera
2020-12-13, 11:36
Medlem
Under den aktuella Måndagskvällen den 14 Maj 2018 satt LW i sitt hem och var engagerad via Facebook Messenger, plötsligt, klockan 23:23:43 lämnar LW:s mobila enhet hemmet och bostadsrätten på Byal*gsgatan 4 A.

Klockan 23:38:46 började LW:s mobila enhet att röra sig i riktningen bort från mordplatsen.

Klockan 00:07:47 kopplade LW:s mobila enhet upp sig mot en mast på Hjalm*r Bergm*ns väg 54.

LW hade två stycken datorer stående på sitt köksbord, LW hade en så kallad två-stegs-inloggning.

Det har inte kunnat kostaterats gällande den inloggningen som gjordes vid tidig morgontid Tisdagen den 15 Maj 2018 klockan 05:23:46 om den hade ägde rum direkt via LW:s dator.

Redan klockan 05:51:04 var MGM på hugget och transmitterade ett telegram till LW och enligt citat: "Morrn, vad händer, somnade ifrån igår.

Jämför man detta med övriga aktiva tider som fanns vid det aktuella tillfället så finns några intressanta saker.
Citera
2020-12-13, 11:51
Medlem
Motorvägskvinnan/motorvägsmannen: Ett villospår och skenmanöver då det troligtvis är flera inblandade.?
Citera
2020-12-13, 11:56
Medlem
Citat:
För mig ter det sig inte som att det var direkt planerat !?

Jag får för mig att LW gjorde sig omöjlig i stunden när SD kanske sa till henne att nu var det allvar med HD och honom och att hon ej fick förstöra det !

Antar att LW reagerade utifrån sin ego ; att varför skulle hon bli glad över att de tänkte gå ihop igen på ett mycket seriöst sätt ?

Nä det skulle hon minsann sätta stopp för genom att berätta för HD allt som försiggått ! De antar jag att hon påpeka noggrant och antagligen med stor maktkänsla , till SD där bakom planket .

Det var då jag tror SD blev sju-i-h-e tvärarg och gick till angrepp på den envisa bestämda LW, som visste med sig att det hon med bestämdhet tänkte berätta, skulle få HD att antagligen lämna SD.

Där insåg SD att LW inte hade något till övers för SD:s lycka med HD , och det gjorde henne till en bitch som inte var värd att ”hänga i julgran” längre .

Hon blev där bakom planket för honom ; enbart en värdelös förstörare i hans liv .

(Spekulation)

Ja vansinnigt pressad måste han ha varit för att i stunden slå ihjäl henne. Och isf med vilket tillhygge?

Finns ju fall där gräl leder till handgripligheter och en person faller mot en hård sten eller annat och tuppar av/avlider. I ett sånt fall kan ju gm ta beslutet att ”avliva” personen för att mörka ”misshandeln”. Ett ödesdigert beslut då straffet blir än hårdare.
En olycka kan alltså förklaras vettigare menar jag.

Men det fanns några minuter där att bygga upp en aggressiv stämning och LW var alla gånger mopsig och bestämd. Men hur gå från bjuda in till kaka till börja käfta om avslöjande?

Kan SD ha ställt nåt krav på henne kring detta? Han var ju ingen diplomat och osmidig som en elefant i samtal om svåra saker. Finns många exempel på det.
Behövdes inte mycket för att trigga igång LW och sen kan det ha blivit att LW gav sig på SD fysiskt i frustration över hans kyla eller annat och han smällde tillbaka. Djävulen flög i honom och han fortsatte mata på med det han hade till hands.

Sen eftersom våldet kom spontant så fanns inga bevis rörande planering och han har flax med att inte lämna spår på platsen eller hemma.

Ja så kan det ha gått till men lika mycket talar för att han önskat henne död innan de möttes där.

På tal om önska någon död så har jag kikat lite på det här med assisterat självmord som var på tal angående HD:s depression.

Det är YTTERST ovanligt vid psykisk ohälsa. Vad gäller sjukdom som obotlig cancer och sånt desto vanligare och där finns det ju t o m kliniker i t.ex Schweiz som sysslar med sånt.

Men just vad gäller assisterat självmord pga depression och psykisk ohälsa ser det helt annorlunda ut. Finns ett fall i NL där en kvinna fick avsluta sitt liv på en sådan klinik. Sen finns ett falm där en psykiatriker skulle hjälpa någon med depression och annan psykisk ojälsa men blev straffad för det.

Vill på det viset pålysa i det ytterst ovanliga att sånt här förs på tal.

Att en hustru sitter i ett trivsamt villaområde i Örebro och deppar och har mamma och pappa runt hörnet och alla vill henne väl och en hel stab på sjukhuset som hon jobbar på som support och då är SD:s lösning assisterat självmord?

Det samtalet hade man ju velat höra. Vad säger ni själva, skulle ni ha ihjäl maken eller hustrun bara för de inte orkar kliva ur sängen?

Med tanke på hur ovanligt det är med assisterat självmord vid depression så måste även resonemanget från HD och SD spegla den ovanligheten. De var rätt unika här med den inställningen menar jag.

För mig framstår det som självklart att SD ansåg att HD:s självmord var en ypperlig lösning på ”hans” problem. Bli av med kärringen/belastningen på det sättet hade han då inte haft några problem med. Han hade gladeligen hjälpt till.

Hårda och dömande ord från mig här men det är alltså en kille som högst troligt har mördat vi pratar om. En ”helt vanlig kille” som ser döden som en lösning på sina personliga problem.
Citera
2020-12-13, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Du skriver: "Mycket av rättens bedömningar bygger på om den hörde är trovärdig" Har TR bedömt HDs och SDs uppgifter som trovärdiga i alla avseenden eller har TR uttryckt tvivel eller rent av icke trovärdighet kring vissa uppgifter? Det förekommer ju då och då att rätten bedömer vissa uppgifter som icke trovärdiga.

De tyckte det var orimligt i att en bärbar laptop alls befunnit sig utomhus så vad de bedömer som rimligt och orimligt vet jag knappt vad jag ska tro här.
Men jag måste lusläsa domen mite bättre innan jag ger dig ett vettigt svar. Nån annan som har pejl kanske hur rätten hanterade trovärdigheten i den muntliga bevisningen?
Citera
2020-12-13, 12:06
Medlem
Citat:
Jo.

Förstår inte en sak ?

Varför var LW tvungen att bråka när SD och HD tänkte försöka lösa sitt äktenskap till det bättre ?
Ja, hon ville inte att de skulle få det bra tillsammans.Hon ville fått haft S för sig själv. L omintetgjorde parets framtid. Det var så dumt att de träffades från början.Vi kan inget göra åt det nu. Så onödigt av dem båda.L borde lyssnat på S och låst dörren och slutat störa dem när hon i stället stressade S och var besvärlig mot H samt S.Så dumt alltihop.L var säkert trevlig mot vissa men vi vet att hon även hade en annan sida.
Senast redigerad av Aqua-Rell 2020-12-13 kl. 12:11.
Citera
2020-12-13, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
@BaraViochSolen skrev ett antal inlägg i LW-tråden vilka samtliga modererades. I förundersökningsprotokollet gällande utredningen (förhören) av mordet på LW finns detta medtaget. @Admin5 bannade kontot.
Ja, jag hade nog fel.
Citera
2020-12-13, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Har det i några av Stefans kalsonger visat spår av blod? Han sa att det var så ibland

Det borde finnas spår ja men går ju bort i tvätt med Vanish som skapar ”aktivt syre” precis som de puckar man slänger i spa-bad på tomten, och hans tshirt blev ju blodig vid tillfälle också. Minns inte gällande kalsongerna men hela hans resonemang kring detta är absurt. Men det är HD som räddar det resonemanget här ska vi ha med i tankarna.
Senast redigerad av Avel 2020-12-13 kl. 12:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in