Tänkte mig att SOA i så fall hade haft sin bil stående på annat ställe för att inte "skylta". Nja, enbart en bild jag såg framför mig. Tror att hen vid vägen är ointressant.
Håller med Dig att hen nog inte är av intresse. Korkat ställe att befinna sig på om man tagit livet av någon ett par timmar tidigare.
På den tiden jag hade polisradio (innan Rakel) var det ganska ofta polisen fick tips om och åkte ut för att leta reda på personer som uppehöll sig på motorvägen genom Örebro.
Tänk på att de som begår brott tänker fräckt i många fall.
Ju fräckare ens tillvägagångssätt är för att begå en brottslig handling, desto större är chansen att den som begår handlingen [brottet] kommer att klara sig undan.
Att våga dödsmisshandla en människa vid ungefär klockan 23:30-tiden under en Måndagskväll mitt inne i ett stort bostadsområde är otroligt fräckt och vågat, speciellt med tanke på att Rättar*vägen nummer 1 till och med 9 som ligger angränsande till brottsplatsen,
så som Byal*gsgatan 2, tillika Rättar*vägen nummer 11 och 13 följt av flera bostäder därefter. Rättar*vägen 11 och 13, också de bostäderna nära angränsande till brottsplatsen.
Personen, eller personerna som bestämde sig under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 för att dödsmisshandla den då 45 åriga LW bakom bullerplanket mitt inne i ett stort bostadsområde, tog en mycket stor chans.
Ju fräckare ens tillvägagångssätt är för att begå en brottslig handling, desto större är chansen att den som begår handlingen [brottet] kommer att klara sig undan.
Att våga dödsmisshandla en människa vid ungefär klockan 23:30-tiden under en Måndagskväll mitt inne i ett stort bostadsområde är otroligt fräckt och vågat, speciellt med tanke på att Rättar*vägen nummer 1 till och med 9 som ligger angränsande till brottsplatsen,
så som Byal*gsgatan 2, tillika Rättar*vägen nummer 11 och 13 följt av flera bostäder därefter. Rättar*vägen 11 och 13, också de bostäderna nära angränsande till brottsplatsen.
Personen, eller personerna som bestämde sig under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 för att dödsmisshandla den då 45 åriga LW bakom bullerplanket mitt inne i ett stort bostadsområde, tog en mycket stor chans.
Ja, visst är det så. Ta till exempel en tjuv i en galleria som stjäl stora växter eller dyligt.De har klätt ut sig till hantverkare och kliver bara ut med ex växterna.Ingen kan tro att en stöld sker mitt framför näsan.Ingen vet hur logiskt Mgm tänkte efter mordet.
Senast redigerad av Aqua-Rell 2020-12-13 kl. 10:26.
Ja, å ena sidan var det ju så litet (!) att det ju inte märktes. Det var ju inte så konstigt att det inte uppmärksammades den 15: och den 16:e då det just var så litet. Det var en hel del att gå igenom den 16:e. Då handlade det ju mest om människorov. Vad jag inte förstår är varför man inte fick genomföra husrannsakan den 15:e och varför man släppte på avspärrningen av huset redan två dagar efter, den 18:e. Det var ändå en människa som var spårlöst (som man uppfattade det) försvunnen. Ingen trodde väl att det var något frivilligt försvinnande.
Avspärrning ------2018-05-16 10:42 Hiding, Åsa
Häva---------------2018-05-18 14:40 Hliding, Åsa
Man kan ju undra lite varför man inte undersökte just tvättmaskinen då den 16:e. Det känns väl just som ett sådant ställe en person som blivit blodig skulle ta på, tvätta blodiga kläder.
Å andra sidan borde det finnas, anmärker domen spår av avtorkning efter storstädningen. Men här kan man väl då invända, att det var just så litet att det inte märktes? Varför torka ytor som man ändå brukar torka av regelbundet och som ser ok ut? I en storstädning angriper man kanske ytor som man annars inte städar av? Typ badrumsväggar eller taket i köket?
Tvärtom tänker jag; att det var så litet blod var det som gör att det finns kvar! Det har undgått mgm som var stressad och skulle tvätta blodig kläder. Det har undgått alla som inte tänker direkt i de "blodiga banorna". Och det var väl då i samband med att mgm själv kom på den lysande idén att det förekommit blodigt sex everywhere, som en ny undersökning gjordes med det i siktet.
Ah, du tror att det är HD som kläcker idén?
Du skrev någonstans att det var en dum idé som SD hade.
Ja, ingen tror väl på en sådan tes, men å andra sidan hur lätt är det att motbevisa om det nu hade hittats blod på en cykelsadel? Eller på altangolvet? Man anar var SD kan ha rört sig efter dådet; cyklat hade han gjort, kanske smet han in via altanen osv.
Problemet är ju att det måste vara utom rimligt tvivel.
Och hur bevisar man att blodet kommit till på annat sätt, då oavsett att SD kommer med ett antal olika förklaringar.
Ett problem med det sätt som domstolen säger hur man ska värdera varje indicium, är att de ska granskas hårdare för att de är just ett indiciefall. På det viset blir indierna inte längre indicier. De blir avförda för att de inte är bevis. Det blir ju helt galet. Det skulle ju aldrig gå att gå att döma någon till brott i ett indiciefall på de grunderna. Jag behöver kolla hur domstolen uttryckte det närmare, för att uttrycka mig exakt, men kontentan blir detta.
Ja, att det inte finns några spår av avtorkning, det utesluter inget. Om man hade torkat av blodspår, då tror jag att man hade klarat av det om det satt på en sådan yta.
Här är väl det inte osannolikt att mgm satt in en maskin blodig kläder och nuddat utsidan med tyget? Alternativt kan han trots avspolning i trädgården, tagit på de blodiga kläderna och fått något lite blod på händerna och smetat av ett mindre avstryk på tvättmaskinen.
Du tar upp flera punkter här som känns viktiga!
Just det!
Men det kan räcka med en kortare period.
Men det var ju just det faktum att det var så litet ...
Man kan hoppas att du har rätt. Känns som du är något på spåren.
Nä, det känns verkligen inte normalt att ha den mördades blod på sin tvättmaskin.
Tänk efter själv.
Hur många människors blod har n på er tvättmaskin?
Just det.
Jag har läst om det går att ”utläsa” slidsekret från en blodfläck. Alla har vi våra helgnöjen...
Svaret är att det är en rätt komplicerad sak att utreda. Men i teorin går det att utläsa men med för hög osäkerhet då det kan misstas för saliv osv.
För den som vill fördjupa sig så är här många bra citat ur forskningsrapporter.
Teknikerna skulle ta prover på och vid tvättmaskinen efter slidsekret. Även testa blodfläcken om det är mixade kroppsvätskor. Böid OCH sekret skulle då tala för att den kommer från ett vaginalt samlag.
I framtiden så kommer detta vara möjligt kan man väl tänka.
Så här ser texterna ut så lite svårt att avkoda ibland:
”In addition, a number of characteristic immunological markers such as 17 β-estradiol (E2-17b) [15], estrogen receptors [14], human β-defensin 1 (HBD1), and mucin 4 [16][17][18] have been widely used for the identification of vaginal fluid. Many of these markers such as mucin 4 and HBD 1(derived from keratinocytes) are also present in saliva and salivary glands, and hence can produce false-positive results as well”
”In the last few years, new techniques have emerged for the identification of biological fluids, including vaginal secretions and menstrual blood. Identification techniques based on the detection of vaginal-specific transcripts, such as HBD1 (human beta-defensin 1), MUC4 (mucin 4) [3], ESR1 (oestrogen receptor 1) [4], MMP7, MMP10 and MMP11 (matrix metalloproteinase 7, 10, 11) [5][6][7][8] and vaginal bacteria, particularly Lactobacillus crispatus and Lactobacillus gasseri, are especially interesting.”
”We have used the 16S-23S rRNA intergenic spacer region for identifying vaginal specific bacteria. Lactobacillus crispatus and Lactobacillus gasseri were detected in vaginal secretions but not in semen, blood or saliva. Our data indicated that both L. crispatus and L. gasseri were detected in vaginal secretions from women with different levels of expression of hormonal genes including pregnant, pre- and post-menopausal women, and a woman who has had a hysterectomy. Therefore, we have demonstrated that these Lactobacilli are promising new markers for the forensic identification of vaginal secretions. We have incorporated the Lactobacilli markers into a mRNA multiplex system to produce an 11-plex assay that can identify circulatory blood, menstrual blood, saliva, semen (in the presence and absence of spermatozoa) and vaginal secretions.”
Om det nu ens stämmer att LW har berättat för HD om att hon blöder ”IBLAND” så har den infon nått SD. HD säger väl att de två ej diskuterat detta. Är det verkligen en trovärdig uppgift? Nej menar jag.
Uppdiktat eller ej, SD har MINST gjort en höna av en fjäder här.
HD:s skyddande och fåordighet kan alltså bero på att hon gått med på att löpa (no pun intended) hela denna blodlina ut ihop med SD.
Att två så viktiga bevisuppgifter sammanstrålar så väl för att slå in tvivel hos rätten låter lite för bra. Med tanke på orimligheten i SD:s berättelse kring hur hon blödit då framförallt.
Jag har även läst på lite mer om blödningarna och funnit att ALL blödning förutom menstruation ska betecknas som abnormal blödning och sjukvården ska i samtliga fall kontaktas.
Jag identifierade minst 17 olika anledningar till blödningar. Av olika allvarlighetsgrad.
Mycket av rättens bedömningar bygger på om den hörde är trovärdig.
HD minns väldigt lite. Eller så vet hon inte. Att rätten därför ska lägga stor vikt vid hennes vittnesmål om blod är då anmärkningsvärt då de måste reagera på att hon genom sitt vittnesmål ”skyddar” den tilltalade. Som närstående till honom så kan dock rätten ha viss förståelse för det.
Men runt SD:s blodiga äventyr kretsar mycket.
Det här med att han är blodig i hela ansiktet och ner på tshirten, hur ska de värdera det muntliga beviset t.ex?
Grejen är att hela den här uppgiften hänger på att HD är den som ”bekräftar” det här beviset. Och i viss mån nån annan sexpartner till henne då. Men HD:s vittnesmål är det drivande. Sen om hon kommit på detta eller ej får jag låta vara osagt.
Utan hennes vittnesmål så hade allt låtit fullkomligt vansinnigt. Så frågan är om hovrätten köper att ett ”ibland vid sex” från ett samtal, ingen annan hört, blivit en sanning om ett ”alltid från vaginan”.
Det rimliga är enligt mig att sätta stort tvivel på de här uppgifterna om blod. Just för att SD gör lite för stor grej av det när han märker att det får stort momentum för bevisföringen.
Man kan hoppas att åklagarna tänkt till lite inför huvudförhandlingen i hovrätten för att så tvivel kring uppgifterna.
Senast redigerad av Avel 2020-12-13 kl. 10:45.
De kan tolka allt på annat sätt och höja indicierna mot SD men det räcker inte. Alternativa GM måste också vara uteslutna. Så är inte fallet här. Om det inte blir en förändring till HR förstås. Polisen får jobba dag som natt på den biten.
Ja vi får se. Man ska dock veta att förundersökningen inte bara är till för att fälla den tilltalade utan polisen jobbar lika mycket för hsns skull. Alltså de måste utreda alternativ gm. Allt det materialet ligger i sidomaterialet.
Försvaret har inte velat lyfta in något av det i fupen.
Ja så vem har då slagit ihjäl LW om det inte är SD med motiv, tillfälle, blod, märkliga berättelser osv? Ja det får hovrätten klura på lite.
För mig ter det sig inte som att det var direkt planerat !?
Jag får för mig att LW gjorde sig omöjlig i stunden när SD kanske sa till henne att nu var det allvar med HD och honom och att hon ej fick förstöra det !
Antar att LW reagerade utifrån sin ego ; att varför skulle hon bli glad över att de tänkte gå ihop igen på ett mycket seriöst sätt ?
Nä det skulle hon minsann sätta stopp för genom att berätta för HD allt som försiggått ! De antar jag att hon påpeka noggrant och antagligen med stor maktkänsla , till SD där bakom planket .
Det var då jag tror SD blev sju-i-h-e tvärarg och gick till angrepp på den envisa bestämda LW, som visste med sig att det hon med bestämdhet tänkte berätta, skulle få HD att antagligen lämna SD.
Där insåg SD att LW inte hade något till övers för SD:s lycka med HD , och det gjorde henne till en bitch som inte var värd att ”hänga i julgran” längre .
Hon blev där bakom planket för honom ; enbart en värdelös förstörare i hans liv .
Jag är tämligen övertygad om en sak, nämligen, att Mgm/mgk varit verksam skribent här i tråden. Pga fulla restriktioner tidigare borde det inte varit möjligt, men jag accepterar att så var fallet.
För mig ter det sig inte som att det var direkt planerat !?
Jag får för mig att LW gjorde sig omöjlig i stunden när SD kanske sa till henne att nu var det allvar med HD och honom och att hon ej fick förstöra det !
Antar att LW reagerade utifrån sin ego ; att varför skulle hon bli glad över att de tänkte gå ihop igen på ett mycket seriöst sätt ?
Nä det skulle hon minsann sätta stopp för genom att berätta för HD allt som försiggått ! De antar jag att hon påpeka noggrant och antagligen med stor maktkänsla , till SD där bakom planket .
Det var då jag tror SD blev sju-i-h-e tvärarg och gick till angrepp på den envisa bestämda LW, som visste med sig att det hon med bestämdhet tänkte berätta, skulle få HD att antagligen lämna SD.
Där insåg SD att LW inte hade något till övers för SD:s lycka med HD , och det gjorde henne till en bitch som inte var värd att ”hänga i julgran” längre .
Hon blev där bakom planket för honom ; enbart en värdelös förstörare i hans liv .
Ingen kan tro att en stöld sker mitt framför näsan.
Ett fräckt och vågat tillvägagångssätt av gärningspersonen minskar risken för att åka fast.
Ingen kan tro, eller ingen vågar att tro, att en brutal och hänsynslös dödsmisshandel skall kunna äga rum i ett fridfullt bostadsområde, speciellt inte en brutal dödsmisshandel av en 45 årig kvinna [LW] som dessutom har tre barn, sådana tankar förekommer inte hos folk boende i ett stort grannområde med barn och vuxna.