Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Ja då är blodfläckarna på tvättmaskinen desto mer intressanta.
Från domen:
Det är anmärkningsvärt att blodet på tvättmaskinen inte uppmärksammades vid undersökningarna den 15 och 16 maj 2018.
Detta tillsammans med omständigheten att NFC inte fick någon DNA-träff vid den första undersökningen talar för att det rör sig om väldigt lite blod. Detta skapar osäkerhet kring vilka slutsatser som kan dras av blodet på tvättmaskinen.
”GS har berättat att det vid undersökningen i källaren den 21 juni 2018 inte hittades några spår efter avstrykningar. Genom SD:s och vittnet AM:s uppgifter har det framkommit att huset städades grundligt den 25 maj 2018, dvs. i tiden före blodet på tvättmaskinen anträffades. Om det hade va-rit fråga om blod från mordet på LW borde det ha torkats bort vid en grundlig städning. I vart fall borde sådana försök ha gjorts. Några spår efter avtorkning finns dock inte. Detta skapar också en osäkerhet kring vilken betydelse blodet på tvättmaskinen kan tillmätas i förhållandetill SD:s anknytning till brottsplatsen.”
En del svammel där. Men åklagarna skulle ha lagt fram det annorlunda. Bara att ta nya tag.
Ja, å ena sidan var det ju så litet (!) att det ju inte märktes. Det var ju inte så konstigt att det inte uppmärksammades den 15: och den 16:e då det just var så litet. Det var en hel del att gå igenom den 16:e. Då handlade det ju mest om människorov. Vad jag inte förstår är varför man inte fick genomföra husrannsakan den 15:e och varför man släppte på avspärrningen av huset redan två dagar efter, den 18:e. Det var ändå en människa som var spårlöst (som man uppfattade det) försvunnen. Ingen trodde väl att det var något frivilligt försvinnande.
Avspärrning ------2018-05-16 10:42 Hiding, Åsa
Häva---------------2018-05-18 14:40 Hliding, Åsa
Man kan ju undra lite varför man inte undersökte just tvättmaskinen då den 16:e. Det känns väl just som ett sådant ställe en person som blivit blodig skulle ta på, tvätta blodiga kläder.
Å andra sidan borde det finnas, anmärker domen spår av avtorkning efter storstädningen. Men här kan man väl då invända, att det var just så litet att det inte märktes? Varför torka ytor som man ändå brukar torka av regelbundet och som ser ok ut? I en storstädning angriper man kanske ytor som man annars inte städar av? Typ badrumsväggar eller taket i köket?
Tvärtom tänker jag; att det var så litet blod var det som gör att det finns kvar! Det har undgått mgm som var stressad och skulle tvätta blodig kläder. Det har undgått alla som inte tänker direkt i de "blodiga banorna". Och det var väl då i samband med att mgm själv kom på den lysande idén att det förekommit blodigt sex everywhere, som en ny undersökning gjordes med det i siktet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
HD berättar i aug 18 väl först om blodet. I tingsrättsförhör säger hon att LW berättat i en träff som ingen annan kan bekräfta vad som sades att LW ”skrutit” om att hon ibland blödit vid sex. HD vet inte ens om det är vaginalt.
Om det var så sent, känns det märkligt att HD inte klämde ur sig det tidigare. Jag tror dock på att de träffades, men naturligtvis skröt inte Lena om det blodiga sexet. Det fattar alla.
Ju mer jag tänker på HDs agerande, desto mer säker är jag på att hon förstår hur allt ligger till och att hon skyddar SD. Faktiskt misstänker jag att hon gör det inte bara omedvetet utan aktivt. Kanhända att hon gör det för att hon tror att SD är oskyldig, och att det faktiskt kan finnas blodiga spår som hon är rädd kan fälla SD. Men mina tankar går mer och mer åt det håll att hon anar hur det ligger till.
HD kommer alltså på detta i slutet(?) av aug och klart som fasen att SD är med på tåget där.
Ah, du tror att det är HD som kläcker idén?
Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Blod? Ja det var överallt hela tiden. Hon blödde över halva stan.
Du skrev någonstans att det var en dum idé som SD hade.
Ja, ingen tror väl på en sådan tes, men å andra sidan hur lätt är det att motbevisa om det nu hade hittats blod på en cykelsadel? Eller på altangolvet? Man anar var SD kan ha rört sig efter dådet; cyklat hade han gjort, kanske smet han in via altanen osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Rätten köper alltså detta med hull och hår (nåja nästan...) och tycker det är helt normalt (nåja nästan...) att några hundra meter från brottsplatsen i den tilltalades tvättstuga - på själva tvättmaskinen - och på luckan - är det avsatt blodfläckar från offret.
Sen tycker det att det är konstigt att tvättstugan inte är avtorkad då HD säger själv i tingsrättsförhören att källaren inte städades klart.
”Några spår efter avtorkning finns dock inte.”
Tvättstugan har väl knappt använts efter mordet då de dunkat på med tvätt i stugan eller hemma hos HD.
Problemet är ju att det måste vara utom rimligt tvivel.
Och hur bevisar man att blodet kommit till på annat sätt, då oavsett att SD kommer med ett antal olika förklaringar.
Ett problem med det sätt som domstolen säger hur man ska värdera varje indicium, är att de ska granskas hårdare för att de är just ett indiciefall. På det viset blir indierna inte längre indicier. De blir avförda för att de inte är bevis. Det blir ju helt galet. Det skulle ju aldrig gå att gå att döma någon till brott i ett indiciefall på de grunderna. Jag behöver kolla hur domstolen uttryckte det närmare, för att uttrycka mig exakt, men kontentan blir detta.
Ja, att det inte finns några spår av avtorkning, det utesluter inget. Om man hade torkat av blodspår, då tror jag att man hade klarat av det om det satt på en sådan yta.
Här är väl det inte osannolikt att mgm satt in en maskin blodig kläder och nuddat utsidan med tyget? Alternativt kan han trots avspolning i trädgården, tagit på de blodiga kläderna och fått något lite blod på händerna och smetat av ett mindre avstryk på tvättmaskinen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Nä hörni ska detta gå vägen så måste de sänka den här blöda överallt-teorin i HovR med argumenten att HD kom på det sent och att det är så jäkla märklig fysisk åkomma och att HD upprepar ordet ”ibland” i relation till att LW under mötet där ingen annan vet vad som sagts.
Sen får de pressa på att HD inte minns när hennes mans otrohet omgång två avalöjades och på vilket sätt men detta som kan rädda honom minns hon så hinla bra.
Sen måste de pusha på att om hon då ansågs trovärdig i tingsrätten så måste HovR ta det för trovärdigt att källaren inte städades klart vilket hon ju säger i tingsrättsförhöret = tvättmaskinen torkades aldrig av + ingen såg fläcken för det tvättades i stugan eller hos HD.
Du tar upp flera punkter här som känns viktiga!
Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Det tas väl 12 par skitiga kallingar, rätta mig om jag har fel, i beslag på hösten hösten vilket visar på att SD inte stod med näsan i tvättmaskinen alla dar i veckan.
Särskilt inte dessa bråda dagar då de sprang på förhör, åkte till USA, kåken var avspärrad, nya förhör och ut till stugan igen.
Just det!
Men det kan räcka med en kortare period.
Men det var ju just det faktum att det var så litet ...
Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Styr de ovan rätt i HovR så kan det gå vägen.
Det är INTE bra att den tilltalade har mordoffrets blod på tvättmaskinen.
Och mattor är sålda på loppis dagen innan...och de osålda slängda på tippen. Där hade det ju kunnat droppa var och varannan dag från den här snart världsberömda vaginan. Men mattorna är borta...
Man kan hoppas att du har rätt. Känns som du är något på spåren.
Nä, det känns verkligen inte normalt att ha den mördades blod på sin tvättmaskin.
Tänk efter själv.
Hur många människors blod har n på er tvättmaskin?
Just det.