Det man hade kunnat göra, eller fortfarande kan om polisen har kvar hans mobil i beslag är att ”roota” den.
Beskrivet här vad det är:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.654134/roota-android
På iPhone-språk hetet det ”jailbreak”.
Då finns många fler möjligheter att titta i mobilens inre.
I en sån mobil som SD har så kan man då kika i cache.cell och cache.wifi.
Det är de filer som kan spara platsdata ”djupt” inne i mobilen.
Har funnits på Google Play och finns fortfarande på andra ställen appar som kan läsa de filerna.
Kan heta nät i stil med Location Cache Viewer eller liknande.
Nu vet inte jag om polisens system per automatik ”rootar” mobilerna de tömmer. Det pajar ju i princip ”ursprungs-telefonen”.
Men i teorin hade man kunnat roota SD:s mobil för att kika närmare på de filer som eventuellt kan ha sparats djupt inne i mobilen då kopplat till platsdata.
Vidare då på samma ämne så är jag övertygad om att SD delade sin ”location” i Google Maps med HD. Om inte annat så säger han i polisförhör att hon hade hans lösen till Google-kontot och annat.
I teorin vet hon alltså hur han rör sig den natten.
Platsdelnig kan man ställa in för en viss tid eller att den ska upphöra när man stänger av den.
Om någon vill testa hur SD delade sin plats med HD så är en guide här.
https://support.google.com/maps/answer/7326816?co=GENIE.Platform%3DAndroid&hl=sv
Jag tror att LW och SD mest sågs hos honom när denna platsdelning var igång. Eller på hans jobb för då var det ju inget skumt med att det visade på kartan att han var där.
De verkar ha ofta ha setts på ”femman” enligt chatt. Är det femte våningen på hans jobb? Lite diskretare där nån toalett (handikappanpassad för lite svängrum?) eller liknande?
Alltså även om själva platsdelningen inte var igång natten för mordet så hade HD SD:s samtycke att gå in i hans olika konton. Då även Gmail. Hon hade kunnat tipsa polisen om innehållet utan att dela med sig av själva innehållet. Hon hade nog kunnat ha juridiken på sin sida om hon sagt att hon sett i hans inloggnig på Google att det var nån skum aktivitet.
Nånstans i resonemanget( även om lite tunn is på sina håll) ovan så borde det ha funnits någon öppning mer att kika på hans platsdata.
Men den bästa öppningen hade varit att ta emot SD:s inlogg till Google (Maps, Gmail m.m)när han erbjöd det i omgångar.