2020-12-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Har du tillgång yill att förstora upp dessa saker, vore det snällt om du kan dela dem?
Jag vill oxå du infogar så jag kan tolka det.
Citera
2020-12-12, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Eller efter mordet. Inte alls ovanligt med en sådan (ofrivillig eller medveten) adrenalin/stressreaktion. Många mördare har lämnat olika liknande spår efter sig. Peter Madsen t.ex. hade sperma i kallingarna, andra har lämnat maginnehåll i fast eller lös form i direkt anslutning till mordplatsen.

Att SD väljer att hänföra fläcken till förfluten tid är inte märkligt.
Det är skillnad att lämna dna i egna kalsonger.Äldre fläck bevisar inget.
Citera
2020-12-12, 20:23
Medlem
Vad hade hon under kjolen?Varför valde hon kortkort?..🧐
Citera
2020-12-12, 20:34
Medlem
Obs❗kjolen sett ifrån LW:s egna sidor.

LW:s
Högra sida ➡🚺⬅ Den vänstra sidan.

Höger ➡👗⬅ Vänster. (LW:s sidor)

LW hade på sig en kort kjol vid det aktuella tillfället då hon dödsmisshandlades av gärningsperson bakom bullerplanket.

LW:s kjol var till färgen, ljust brun och beige.

LW:s kjol hade två stycken övre och mindre remspännen, ett på vänster sida och ett på höger sida högst upp i midjeläge.

Kjolen var försedd med tre knapphål i vertikal riktning sett.

På LW:s kjol fanns en övre stor ficka till vänster och en lika dan ficka, på kjolens högra sida, fickornas öppningar var sydda i diagonal riktning för hand-och-finger-nedstickning, och utan dragkedja.

Under varje överficka (på vardera sida om LW:s kjol) fanns en så kallad förvaringsficka med ett övre och nedfällande ficklock, själva ficklocket var försedd med en kort fäst- och lås-rem.

De två undre fickorna hade på sina så kallade fick-klaffar samma korta remspännen som satt på kjolens översta del vid midjeläget.

LW:s kjol hade fem stycken vertikal-löpande dubbelsömmar (sett i från kjolens framsida) samt tre horisontal-löpande dubbelsömmar.

Obs❗Sett ifrån LW:s högra sida ... LW:s högra sida av kjolens nedersta del hade vid det aktuella tillfället, mycket blodstänk, tillika också på den över delen av kjolens högra sida.

Den vänstra sidan sett från LW:s håll hade endast några få blodstänk i jämförelse med kjolens högra sida.

Den högra sidan, samt gällande den nedersta fickan på LW:s kjol, och Obs❗gällande fickans vänstra sida, hade denna sidan av fickan absorberat mycket blod som droppat och också runnit ned på det aktuella nu omtalade stället.
Senast redigerad av JokerMannen 2020-12-12 kl. 20:41.
Citera
2020-12-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Vad hade hon under kjolen?Varför valde hon kortkort?..🧐

Ett par svarta trosor bar LW vid det aktuella tillfället då RättsLäkarna hade anlänt till mordplatsen och konstaterat att så var fallet.
Citera
2020-12-12, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad sjutton hade hon under fleecen?

Beskrivs som ”beige/grönrandigt linne/blus av märket Vero Moda strl M”

Samma på polishuset kan man tänka?

https://www.bildtagg.se/bild/45pvhzlg4sk3ip3rnzo0sof7
Citera
2020-12-12, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Exakt.
Men det finns bilder även på två andra vita kjolar, men det går inte att se något särskilt utmärkande på dom.

Det som kanske ändå är mest intressant är väl om det är samma kjol hon hade på sig på polishuset. Nu har det inte gått (förmodar jag) att se vilka kläder Lena hade dagarna innan mordet, inte ens den 11 maj. Det skulle ändå inte gå att dra säkra slutsatser av när spermafläckarna kom till på tyget. När började SD nämna att han träffade Lena på fredagen och kanske även under helgen? Var det i samband med att detta bevis lades fram för honom? Ju mer man kan ringa in något , desto större värde har det, även om jag anser att detta är ett väldigt svagt indicium. Mer

Det hade väl varit intressant om man hade plockat fram alla vita kjolar som Lena hade haft och försökt se om någon av dom liknade den som hon hade vid mordet. Och även undersökt hur framträdande spermafläcken hade varit på ett rent tyg i samma kjol.

Vad man kan se av de bilder Lena själv producerar under en dag är att hon byter om ganska friskt. Hon har olika outfits för jogging, jobb, fest, vara ute med sonen, geocaha. Det blir naturligtvis så för att hon är så aktiv.

Som du säger, kommer vi kanske inte så långt med just kjolen, och den har lågt bevisvärde.

Det är väl mer som en markör; från vem kommer det DNA som har hittats på fyndplatsen/Lena. Ingen annan än SD.

Större vikt lägger jag på blodet på tvättmaskinen och fr a inloggningen vid 05- tiden på morgonen den 15 maj.

Tyvärr känner jag mig mycket tveksam till en fällande dom, om man inte kan lägga upp bevisningen på ett sådant sätt att det känns uteslutet att annan gm finns.

Det kan bli svårt med dagens bevisning, som visserligen närapå allt pekar på mgm, men inget är starkt nog att vara avgörande. Eller flera lite starkare indicier.

T ex hade det suttit perfekt om en av grenarna på brottsplatsen hade DNA som kommit från SD. Inte bindande, då han besökt platsen innan. Men hur sannolikt hade det varit att han avsatt DNA på en avbruten gren i närheten? Minns inte heller om han var på brottsplatsen vintertid?

Det känns som att man under hela förundersökningen varit ett steg efter SD.

Presentationen och retoriken kommer vara viktig då de inte har så mycket nytt att komma med.
Citera
2020-12-12, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om man betänker hur upptagen, sannolikt stressad, LW var den kvällen med bakning av födelsefika, presentinslagning, konstant konversation med flertal cachevänner via olika media inför Norgeresan varvid uppsättningen av cachen innan resan var viktig att hinna med. Är det ens sannolikt att hon skulle byta kläder (kjol)? Särskilt som hon till den drog på sig en fleece och grova kängor för att ge sig ut i kolmörket? Hon skulle placera en cache på utvald plats.

Nej, jag tror det var en hastig och kort utflykt hon hade i sinnet. Mycket tyder i den riktningen t.ex. dörr olåst.

Jag är inte riktigt ikapp än i inläsningen, vet man hur den här cachen Home soft Home var tänkt att utformas och i vilka ”byggmaterial”?
Citera
2020-12-12, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Obs❗kjolen sett ifrån LW:s egna sidor.

LW:s
Högra sida ➡🚺⬅ Den vänstra sidan.

Höger ➡👗⬅ Vänster. (LW:s sidor)

LW hade på sig en kort kjol vid det aktuella tillfället då hon dödsmisshandlades av gärningsperson bakom bullerplanket.

LW:s kjol var till färgen, ljust brun och beige.

LW:s kjol hade två stycken övre och mindre remspännen, ett på vänster sida och ett på höger sida högst upp i midjeläge.

Kjolen var försedd med tre knapphål i vertikal riktning sett.

På LW:s kjol fanns en övre stor ficka till vänster och en lika dan ficka, på kjolens högra sida, fickornas öppningar var sydda i diagonal riktning för hand-och-finger-nedstickning, och utan dragkedja.

Under varje överficka (på vardera sida om LW:s kjol) fanns en så kallad förvaringsficka med ett övre och nedfällande ficklock, själva ficklocket var försedd med en kort fäst- och lås-rem.

De två undre fickorna hade på sina så kallade fick-klaffar samma korta remspännen som satt på kjolens översta del vid midjeläget.

LW:s kjol hade fem stycken vertikal-löpande dubbelsömmar (sett i från kjolens framsida) samt tre horisontal-löpande dubbelsömmar.

Obs❗Sett ifrån LW:s högra sida ... LW:s högra sida av kjolens nedersta del hade vid det aktuella tillfället, mycket blodstänk, tillika också på den över delen av kjolens högra sida.

Den vänstra sidan sett från LW:s håll hade endast några få blodstänk i jämförelse med kjolens högra sida.

Den högra sidan, samt gällande den nedersta fickan på LW:s kjol, och Obs❗gällande fickans vänstra sida, hade denna sidan av fickan absorberat mycket blod som droppat och också runnit ned på det aktuella nu omtalade stället.
Du har inte någon förstoring?
Citera
2020-12-12, 21:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Presentationen och retoriken kommer vara viktig då de inte har så mycket nytt att komma med.

"Problemet" är att HR har tre jurister som ser förbi retorik och presentation och dömer utefter det nya som tillkommit annars fastställer de i regel Tingsrättens dom.
Senast redigerad av Rosamund 2020-12-12 kl. 21:13.
Citera
2020-12-12, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Det är skillnad att lämna dna i egna kalsonger.Äldre fläck bevisar inget.

Sperma är sperma oavsett.
Citera
2020-12-12, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Du har inte någon förstoring?

Jag skall se om jag kan hitta den riktiga bilden på LW:s kjol som fotograferades hos NFC och då, med helt utsträckt framsida liggandes på ett bord. Jag återkommer om detta.

Bilden som jag själv har är en bilduppförstoring samt kopierad från ett mindre fotografi på LW:s utlagda kjol som hon bar vid mordtillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in