2020-12-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Lyssna nu:
Om man tillämpar milda restriktioner och håller samhället halvöppet som Sverige gjort då sjunker de ekonomiska aktiviteterna med 40%. Öppnar man igen då återhämtar sig ekonomin med bara 10%. Eftersom folk är fortfarande rädda pga stor smittspridning.
Stänger man rejält från början ett par månader och håller det ett par månader till sjunker BNP rejält under tiden men återhämtar sig fort till det normala läget när smittspridningen så gott som försvinner.
Det går att räkna på det i detalj. Men den tråden är inte rätt forum för det.
Vill du diskutera ännet mer fördjupad kom Aktieguidens forum.

https://www.iies.su.se/about-us/press-media/the-iies-in-the-media/stockholm-could-die-from-the-coronavirus-1.508393

Det är räknat på i de studier som gjorts.
Citera
2020-12-12, 15:57
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det som jag uppfattar kan vara skillnader och som påverkat dödstalen mellan FI/NO/SV är framförallt följande:
- Sverige har dubbelt så stor befolkning = dubbel så stor risk att smitta tar sin in i landet på olika sätt via reser o s v.
- Sverige har betydligt fler invandrare som kommer utanför Europa som visats sig drabbats hårdare av detta och också varit rätt drivande. Man bor trångt, man arbetar i service och omsorgsyrken (därav tog det sig in på boenden) Man umgås på ett annat sätt oavsett om det är ett syrianskt massbröllopp eller en begravning. Man förstod nog heller inte riktigt budskapen från myndigheterna där i början. Denna kategori har också visat sig fortfarande hänger i köpcentrum på Black Friday o s v. När jag innan pandemin rörde mig i olika köpcentrum runt Sthlm slogs jag av hur mkt invandrare som bara hänger/umgås i olika köpcentrum. (Kanske för att dom är så trångbodda, vad vet jag). Det är väl heller ingen slump att man från flera håll har hört sjukvården beskriva den typiske covid-patienten: "Man, överviktig, med högt blodtryck och utav utländsk härkomst". Många "utlänningar" verkar också lida av D-vitaminbrist och allmänt rätt dålig folkhälsa som visat sig vara en faktor
- Finland var ett föredöme när det gäller beredskap och skyddsutrustning
- Sverige hade sportlov 1-2 veckor efter FI/NO där i början på mars vid utbrottet, vilket gjorde att vi fick in betydligt mer smitta i samhället från olika delar av världen. Sthlm/Mälardalen hade t ex sportlov 1 senare än Oslo-området
- Sverige hade 2019 sitt lindrigaste år på 30 år vad gäller avlidna. Detta trots att landet i befolkningsmängd är större än någonsin. Detta gjorde att de många äldreäldre "levde på övertid" och inte hade en chans när covid satte in.
- Sveriges äldreomsorg har under lång tid haft brister på flera plan med bl a stor personalomsättning. Det blev extremt tydligt i denna pandemi.

Det är några tänkbara förklaringar. Att säga att vi borde klara av detta på samma sätt som No och Fi blir därför en väldigt enkel och grund analys, däremot inte sagt att vi säkert har saker att lära av olika länders åtgärder. Personligen tyckte jag redan från början att vi skulle ha dragit i handbromsen hårdare och köpt oss lite tid. Jag och min familj vidtog betydligt hårdare åtgärder än de rekommenderade, t ex så höll jag mina 2 barn hemma och körde hemundervisning i 7-8 veckor där ifrån mitten mars-mitten maj.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ett litet tillägg. Sportlov en vecka senare innebär innebär fyra gånger så många smittade i världen, eftersom det var förökningstakten innan man började med social distansering.

Det har alltså väldigt stor betydelse. Allt annat lika (resemönster osv.) får Sverige in åtta gånger så många fall som Norge.

Trådens två skribenter som försvarar Sveriges katastrofala strategi med näbbar och klor dag ut och dag in i tråden. Finns ingen trovärdighet i dessa skribenters bortförklaringar.

Nu tar dom fram sportlovskortet igen utan att nämna att allt berodde på Anders Tegnells rekommendation som lurade svenska folket att resa under sportlovet.

Viruset stoppar inte sportlovsresandet
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.
När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGgzk9/viruset-stoppar-inte-sportlovsresandet
Citera
2020-12-12, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kanske dela ut burkar med högdos D vitamin där? Mindre mjölkdrickande o mörkare hudton medför större andel med d vitamin brist kan man misstänka.
Jag läste på Svt:s chatt att det inte finns någon vetenskaplig studie som styrker påståendet om att d-vitamin skulle ha någon större effekt.

Vad hittar ni dessa studier som pratar om D-vitamin förträfflighet? Är det inte bara så att dom allra flesta som drabbas hårdast av viruset är äldre och att äldre har oftast låga värde av D-vitamin då den gruppen inte är lika aktiva och vistas inte så mycket utomhus.
Citera
2020-12-12, 16:04
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Notera dock att tonåringar mår sämre av att inte ha sitt normala sociala umgänge än vad mindre barn gör. Detta beror på att de är inne i fasen där börjat bryta sig loss från föräldrarna för att på sikt skapa sig en egen familj.

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Eftersom smittläget fortsätter förvärras samtidigt som sjukvården redan är på smärtgränsen så blir man orolig.

Inga möjligheter till tvingande åtgärder i Sverige så man undrar ju vad regeringen ska göra? Frivilliga rekommendationer verkar fungera sådär.

Dags för munskydd kanske?

Sverige kanske hoppas att andra länder hjälper till. Läste precis att Finland kan inte dela med sig av någon sjukvårdspersonal eftersom den väl behövs inom det egna landet. Däremot kan de hjälpa till med sjukvårdsplatser OM deras egen situation tillåter det vilket det gör för närvarade.

"Det som Finland däremot inte kan dela med sig av är kunnig vårdpersonal.
– Nej, där är vårt läge likartat som i Sverige. All tillgänglig sjukvårdspersonal behövs för att upprätthålla vårt eget vårdsystem."

https://www.svd.se/finland-redo-att-hjalpa-sverige-med-coronavard
Citera
2020-12-12, 16:08
Medlem
Det som är tragiskt är att all cause mortality kommer öka tack vare lockdowns och extrem ekonomisk nedgång. Tyvärr kommer man attribuera många av dessa dödsfall till covid tack vare opålitliga tester, och därmed fortsätta spinna vidare med den oproportionerliga responsen, alternativt tvångsvaccinering.

Det blir en ond cykel
Citera
2020-12-12, 16:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag läste på Svt:s chatt att det inte finns någon vetenskaplig studie som styrker påståendet om att d-vitamin skulle ha någon större effekt.

Vad hittar ni dessa studier som pratar om D-vitamin förträfflighet? Är det inte bara så att dom allra flesta som drabbas hårdast av viruset är äldre och att äldre har oftast låga värde av D-vitamin då den gruppen inte är lika aktiva och vistas inte så mycket utomhus.

Det bästa du kan göra är att kolla på den här videon där evidensen presenteras.

https://youtu.be/ha2mLz-Xdpg
Citera
2020-12-12, 16:11
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ja för gränsen har ju inte förflyttats ett dugg hur få som skulle dö i den här pandemin... Det skulle vända i mars. Det skulle försvinna till sommaren. Vi skulle klara oss bättre än Norge i vinter.

Vi är fortfarande bara ett av totalt cirka 25 länder i hela världen som har över 700 dödsfall per 1 miljon invånare. Och i hela Europa är det runt 6 länder som ligger högre.

Var det vad du/ni förväntade er i våras och trodde vi skulle sluta på? Ni hade inte högre förväntningar än så eller? Precis som förväntat?

Hade ni sagt samma sak om övriga Norden hade stått där med tusentals dödsfall och vi med mycket färre dödsfall? Att det då inte hade någonting att göra med att de hade en sämre strategi än oss? Knappast med tanke på att man stod i somras och pratade om att vi hade valt en bättre strategi... Spelar agerandet och vad man gör någon roll eller inte?

Jag bagataliserade själv detta innan våra dödsfall kom. Jag skakade på huvudet åt paniken. Jag jämföre det med Svininfluensan (totalt 27 dödsfall). Jag jämförde det med influensan som dödade 1 000 personer. Osv.

Idag skakar jag på huvudet åt båda sidor... Ytterligheterna som totalt verkar kunna se fler nyanser än "100 000 dödsfall" eller att det här är rena bagatellen där vi har "lyckats".

Där ingen någonsin har fel om något...

Själv kan jag utan problem säga de tre fulaste svenska orden: Jag. Hade. Fel.

Jag trodde som mellan Svininfluensans 27 dödsfall - 1000 dödsfall: Jag hade fel.

Jag trodde vi skulle hantera det ungefär lika bra som våra grannländer och sluta på ungefär lika många dödsfall. Jag hade fel.

Men tur att alla andra hade rätt från dag ett alldeles oavsett om en pandemi slutar på 27 dödsfall eller 7500+ dödsfall...

JÄVLAR! Ett vettigt inlägg det hade jag inte förväntat mig.

Om du kollar min historik så är jag inte någon förnekare över huvud taget, det dör alldeles för många men jag tror inte vi hade kunnat gjort så jättemycket anorlunda för att stoppa det utan andra jobbiga konsekvenser.

Folk här inne ser det som en tävling som går ut på att rädda så många 80+ som möjligt med en naiv tro att det inte påverkar resten av samhället i decenier.

Att 10st extra tonåringar tar livet av sig pga restriktioner för att rädda 100st 90-åringar, är det värt det?

Ett exmpel bara men om man inte fattar att det kommer lida och dö en massa människor pga våra restriktioner och då även unga då är man naiv och kortsiktig.
Citera
2020-12-12, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Trådens två skribenter som försvarar Sveriges katastrofala strategi med näbbar och klor dag ut och dag in i tråden. Finns ingen trovärdighet i dessa skribenters bortförklaringar.

Nu tar dom fram sportlovskortet igen utan att nämna att allt berodde på Anders Tegnells rekommendation som lurade svenska folket att resa under sportlovet.

Viruset stoppar inte sportlovsresandet
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.
När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGgzk9/viruset-stoppar-inte-sportlovsresandet

Din läsförståelse verkar vara på en 10-årings nivå, då du läser in saker som jag inte skrivit.

Du verkar inte heller förstå vad jag menar med meningen: Jag tycker att Sverige borde ha dragit hårdare i handbromsen där i början.

Så fortsatt diskussion med dig blir knappast konstruktiv och inget jag lägger tid på.
Citera
2020-12-12, 16:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ja det är rätt kul o följa alla här som har skrikit sen i mars om sveriges strategi. I våras var vi sämst i hela världen och sen har alarmisterna
Successivt fått flytta "gränsen" så att säga.

Tur att dom har dom sista fästena Norge, finland, danmark och diverse länder på andra sidan klotet att ta till.

Tyskland tex det måste kännas jobbigt för alarmisterna att ett av deras favoritländer med munnskydd och stenhårda åtgärder nu kommer stormande.
Eller danmark vad är det som händer med smittspridningen där dom som är så duktiga med restriktioner och munskydd?

Österike, schweiz, polen, går inget vidare där heller...

Just nu finns det ett 40-tal länder med över 500 döda per miljon plus säkerligen ett antal länder till som inte har samma koll på dödsfallen som i-länderna. Det finns länder med över 1 miljard människor som har det värre än oss.

JAG MEN KOLLA NORGE!!!! OCH TAIWAN!!!

Ja som sagt nästan lite humor mitt i eländet, gränserna krymper för er men ni kämpar med näbbar och klor.

Tyskland har avbrutit sin uppgång av positiva. Lite tidigt att se resultatet i dödstalen ännu dock.

Sverige har visat att våra frivilliga åtgärder inte fungerar lika effektivt som Tysklands hårdare åtgärder nu.

Om någon vecka kommer vi troligen få se en mycket större skillnad mellan Tyskland o Sverige.
Citera
2020-12-12, 16:14
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Japan har problem med självmord det är inget som kommit plötsligt av Covid19. Dom har toppat listorna i årtionden. 2019 var året med minst självmord i Japan sedan man börjat föra statistik så att jämföra med det säger inte så mycket.
Ja, det stämmer.
Antalet självmord I Japan har sjunkit från 2010 till mitten av 2020, sedan har de ökat
Under andra halvåret har antalet självmord ökat.
Det dog 2153 personer i självmord I Japan under oktober 2020.
Det är 40% fler än oktober 2019.

Som jämförelse hade per slutet av oktober hade totalt 1765 japaner dött I covid-19.

Antalet självmord har ökat för första gången sedan tio år samtidigt som pandemin.
Ökningen är dramatisk.
Det vore väldigt märkligt om det bara var en slump.

Som sagt, hur många döda I covid-19 ett land har är inte facit.
Citera
2020-12-12, 16:15
Medlem
Stockholm har ca. 800 covidpatienter på sjukhusen nu hur många hade de som värst i våras?
Citera
2020-12-12, 16:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Studien är intressant men visar att 0,39 % av barnen (1/250) var positiva i PCR. Hittar ingen information om det gjorts smittspårning som pekar på skolbarnen varit indexfall i smittkedjor på skolan. Barnen kan likaväl smittats hemma eller i andra aktiviteter.

https://dome.csb.univie.ac.at/news/austrian-sars-cov-2-school-monitoring-project-releases-first-data-set
Det står att det var ingen skillnad mellan lärare och elever. Hur tolkar du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in