2020-12-12, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlenbacker
Men förr eller senare så måste ju ett land genomgå smittan. Om man nu inte ska syssla med social distansiering och diverse restriktioner hur länge som helst, det är ju orimligt.

Sen tycker jag att Sveriges kurva inte skiljer sig från andra länder som kört hård lockdown. Irland, UK, Frankrike, alla länder med mycket hårdare restriktioner än oss, men deras kurvor följer samma dynamik som våran.

Den gemensamma nämnaren verkar vara säsong. Speciellt när man zoomar ut och tittar på världsdelar. Sydamerika vs Europa t.ex: Daily new confirmed COVID-19 deaths per million people

Nu verkar ju Tyskland skjuta iväg också. Det verkar som att vi fortfarande inte rår på virus helt enkelt. Hur mycket man än försöker.
Det håller jag med om. Jag ville bara påpeka att alla småländer i Europa (som försökte) klarade sig utan någon stor förstavåg.
Citera
2020-12-12, 15:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Självklart så borde man faktiskt ha gjort en extrem" lockdown" i våras så fort det började komma information om ett virus i Kina som tagit sig till Europa.

Stänga allting, militären ser tillsammans med tullen till att ingenting passerar gränsen levande. All personal som inte kan arbeta hemifrån bor där dem jobbar och allting desinficeras dagligen.

Polis ser till att ingen lämnar sitt hem levande. Alla får mat och förnödenheter levererade. Hade vi levat så i en månad så hade det där efter räckt med att hårdbevaka gränserna.

Alla importvaror hade kunnat sättas i karantän för att därefter distribueras som vanligt Då hade detta som har hänt fram till i dag aldrig hänt. Hade varit mycket enkelt att genomföra och smittan hade varit hanterad. Antingen gör man det ordentligt, annars kan man lika gärna låta bli. Istället för att vänta till allt är för sent.

Jag är inne på ditt spår. Ungefär så de har agerat i Nya Zeeland. Det fetmarkerade tycker jag är centralt. Insåg rätt snabbt att det som politikerna anser vara bäst för samhället, knappast var bäst för de enskilda individerna som bygger samhället. Pöbeln ska leverera och deras barn ska gå i skolan. Om kvastarna ska sopa får man inte slarva med skaften. Man bedömde att en lockdown hade varit alldeles för dyrt, även om den så bara hade varat några veckor. Man beslöt sig då för att smittan skulle låta spridas i "lagom takt". Man trodde vidare att vaccin skulle ta flera år att få fram. Nu visade det sig att det sket sig. Ekonomin kraschade ändå, eftersom det nationalekonomiskt är en katastrof att tillåta spridning av ett smittsamt virus i samhället. Folk trycker hemma i över ett år och slutar konsumera. Hade man kört strikt lockdown hade det varit över på en månad. Visst, små utbrott hade kommit tillbaka, men vi hade inte haft fri smittspridning. Nu har istället hela samhället gått på tomgång i över ett år och vissa näringar har mer eller mindre kursat helt. Jag tror denna strategi blev totalt sett dyrare och Lars Calmfors är ju inne på samma linje och han brukar vara klok. Vad gäller vaccin gjorde man också felbedömning. Flera länder har klarat att hålla smittan i kontroll till vaccin. Det tog inte så lång tid som en del trodde. Nästa år kör vi igång med vaccinering för fullt.
Hade Sverige stängt ned tidigt hade vi räddat liv, ekonomi och hälsa. Nu agerade Sverige saktfärdigt och halvhjärtat. Vi förlorade både liv, hälsa och ekonomi. Det är svårt att inte vara kritisk.
Citera
2020-12-12, 15:31
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det kan vara nyttigt att inte bara stirra sig blind på hur många döda i covid-19 ett land har när man gör en bedömning av hur lyckad eller misslyckad landets strategi är.

I Japan stiger antalet självmord dramatiskt.
Enligt myndigheterna har fler människor dött av självmord bara i oktober än det dött människor i covid-19 sammanlagt . Självmord är mycket vanligare bland japanska män än bland japanska kvinnor, men ökningen av självmord är störst bland de japanska kvinnorna,

I september dog 1805 japaner i självmord. I oktober dog 2153 japaner i självmord.
Per slutet av oktober hade 1765 japaner dött I covid-19.

Japan har de högsta självmordstalen bland G7- länderna.
Till skillnad från de andra länderna i G7 rapporteras självmordet månadsvis. I tex USA rapporteras de årsvis.

https://www.insider.com/japan-more-suicide-deaths-in-october-than-from-covid-19-in-2020
Här finns bra och tydliga grafer:
https://www.nippon.com/en/japan-data/h00864/

Kan man säga att den japanska strategin varit lyckad?
Rimligtvis är det inte en slump att självmordstalen ökar dramatiskt i Japan.
Antalet döda I covid-19 är inte facit.

Japan har problem med självmord det är inget som kommit plötsligt av Covid19. Dom har toppat listorna i årtionden. 2019 var året med minst självmord i Japan sedan man börjat föra statistik så att jämföra med det säger inte så mycket.
Citera
2020-12-12, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tyskland har åtta gånger så stor befolkning som Sverige.
Japan har tretton gånger så stor befolkning som Sverige.

Sverige = totalt misslyckad strategi

Italien var det første land der blev ramt i Europa og har i forhold til smålande som Sverige meget sværere vilkår. Derfor skal man gange Sveriges dødstal med 20.
7514*20 = 150280

Mikrostaten Danmark har endnu bedre forudsætninger, så der ganger vi med 80.
927*80 = 74160

Italien er med 63300 døde bedst til at beskytte befolkningen.
Citera
2020-12-12, 15:35
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Nja, Sverige har högsta spridningen i västeuropa nu. Det är endast några östeuropeiska u-länder och dom krigsdrabbade balkanländerna som är värre. Precis som i våras ligger man efter övriga väst och peaken kommer senare men varar längre.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/world/coronavirus-maps.html

Ja som sagt näbbar och klor. Det hade vi inte för en månad sen våran smitta kom senare. Poängen är att det inte märks någon större skillnad mellan länderna trots olika strategier.

Det är ingen större differans i dödstal m.m längre och dom som finns krymper för varje dag.

Nej som sagt du får dra till med Norge istället som absolut har klarat sig bra (hittills).

Förövrigt så är det 20-25 år sen balkankrigen slutade så att skylla på dom är lite långsökt.
Citera
2020-12-12, 15:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ja det är rätt kul o följa alla här som har skrikit sen i mars om sveriges strategi. I våras var vi sämst i hela världen och sen har alarmisterna
Successivt fått flytta "gränsen" så att säga.

Tur att dom har dom sista fästena Norge, finland, danmark och diverse länder på andra sidan klotet att ta till.

Tyskland tex det måste kännas jobbigt för alarmisterna att ett av deras favoritländer med munnskydd och stenhårda åtgärder nu kommer stormande.
Eller danmark vad är det som händer med smittspridningen där dom som är så duktiga med restriktioner och munskydd?

Österike, schweiz, polen, går inget vidare där heller...

Just nu finns det ett 40-tal länder med över 500 döda per miljon plus säkerligen ett antal länder till som inte har samma koll på dödsfallen som i-länderna. Det finns länder med över 1 miljard människor som har det värre än oss.

JAG MEN KOLLA NORGE!!!! OCH TAIWAN!!!

Ja som sagt nästan lite humor mitt i eländet, gränserna krymper för er men ni kämpar med näbbar och klor.

Ja för gränsen har ju inte förflyttats ett dugg hur få som skulle dö i den här pandemin... Det skulle vända i mars. Det skulle försvinna till sommaren. Vi skulle klara oss bättre än Norge i vinter.

Vi är fortfarande bara ett av totalt cirka 25 länder i hela världen som har över 700 dödsfall per 1 miljon invånare. Och i hela Europa är det runt 6 länder som ligger högre.

Var det vad du/ni förväntade er i våras och trodde vi skulle sluta på? Ni hade inte högre förväntningar än så eller? Precis som förväntat?

Hade ni sagt samma sak om övriga Norden hade stått där med tusentals dödsfall och vi med mycket färre dödsfall? Att det då inte hade någonting att göra med att de hade en sämre strategi än oss? Knappast med tanke på att man stod i somras och pratade om att vi hade valt en bättre strategi... Spelar agerandet och vad man gör någon roll eller inte?

Jag bagataliserade själv detta innan våra dödsfall kom. Jag skakade på huvudet åt paniken. Jag jämföre det med Svininfluensan (totalt 27 dödsfall). Jag jämförde det med influensan som dödade 1 000 personer. Osv.

Idag skakar jag på huvudet åt båda sidor... Ytterligheterna som totalt verkar kunna se fler nyanser än "100 000 dödsfall" eller att det här är rena bagatellen där vi har "lyckats".

Där ingen någonsin har fel om något...

Själv kan jag utan problem säga de tre fulaste svenska orden: Jag. Hade. Fel.

Jag trodde som mellan Svininfluensans 27 dödsfall - 1000 dödsfall: Jag hade fel.

Jag trodde vi skulle hantera det ungefär lika bra som våra grannländer och sluta på ungefär lika många dödsfall. Jag hade fel.

Men tur att alla andra hade rätt från dag ett alldeles oavsett om en pandemi slutar på 27 dödsfall eller 7500+ dödsfall...
Citera
2020-12-12, 15:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag ser fram emot när de måste erkänna att det faktiskt är de asymtomatiska barnen och ungdomarna som är motorn i spridningen, jag har sedan i våras hävdat att så är fallet och jag är övertygad om att förr eller senare så kommer man att förstå detta.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nya studier om hur betydande skolornas roll i smittspridningen är.

https://www.svd.se/oppna-skolor-betydande-risk-visar-undersokning?fbclid=IwAR2qxRIcJn8X92_yKM3iR-CqXou57BNVslnbfzU2yF2m VkzAvy_26mBowV8

Det första inlägget skrev jag igår vid 14-tiden, innan SvD skrev om studien i Österrike vilken jag senare på natten länkade till IMBILDEN ( jag var själv för trött för att citera ur den). Jag behövde inte vänta så länge, lustigt va?

Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Skolor som hålls öppna riskerar att elda på smittspridningen. Det visar första resultat från Österrike där över 10 000 elever och lärare vid 243 skolor löpande coronatestas. ”Skolor är definitivt ett problem”, säger professor Richard Wagner.

Nu börjar sanningen nystas upp. Skolor och barnen sprider smittan precis som jag och några till här hävdat sedan i våras. Börjar bli svårt att fortsätta med mörkningen nu.

https://www.svd.se/oppna-skolor-betydande-risk-visar-undersokning
Citera
2020-12-12, 15:39
Medlem
Något verkar ju inte stå rätt till med PCR tester.

https://www.globalresearch.ca/coronavirus-scandal-breaking-merkel-germany/5731891

Citat:
The entire case for WHO-mandated emergency lockdown of businesses, schools, churches and other social arenas worldwide is based on a test introduced, amazingly early on, in the Wuhan, China coronavirus saga. On January 23, 2020, in the scientific journal Eurosurveillance, of the EU Center for Disease Prevention and Control, Dr. Christian Drosten, along with several colleagues from the Berlin Virology Institute at Charite Hospital, along with the head of a small Berlin biotech company, TIB Molbiol Syntheselabor GmbH, published a study claiming to have developed the first effective test for detecting whether someone is infected with the novel coronavirus identified first only days before in Wuhan. The Drosten article was titled, “Detection of 2019 novel coronavirus (2019-nCoV) by real-time RT-PCR” (Eurosurveillance 25(8) 2020).

The news was greeted with immediate endorsement by the corrupt Director General of WHO, Tedros Adhanom, the first non-medical doctor to head WHO. Since then the Drosten-backed test for the virus, called a real-time or RT-PCR test, has spread via WHO worldwide, as the most used test protocol to determine if a person might have COVID-19, the illness.

On November 27 a highly-respected group of 23 international virologists, microbiologists and related scientists published a call for Eurosurveillance to retract the January 23, 2020 Drosten article. Their careful analysis of the original piece is damning. Theirs is a genuine “peer review.” They accuse Drosten and cohorts of “fatal” scientific incompetence and flaws in promoting their test.

Är inte den där Tedros en Marxist som tidigare hyllat Kina?

Den nya studien som kritiserar Drosten et.al:

https://www.researchgate.net/publication/346483715_External_peer_review_of_the_RTPCR_test_t o_detect_SARS-CoV-2_reveals_10_major_scientific_fl aws_at_the_molecular_and_methodological_level_cons equences_for_false_positive_results

Citat:
The number of amplification cycles (less than 35; preferably 25-30 cycles); In case of virus detection, >35 cycles only detects signals which do not correlate with infectious virus as determined by isolation in cell culture [reviewed in 2]; if someone is tested by PCR as positive when a threshold of 35 cycles or higher is used (as is the case in most laboratories in Europe & the US), the probability that said person is actually infected is less than 3%, the probability that said result is a false positive is 97%

Sverige kör väl med 35 cykler? Rätta mig om jag har fel men innebär inte detta att siffrorna som presenteras blir totalt meningslösa?
Citera
2020-12-12, 15:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tack!

Jätteintressant undersökning och det ligger ju i linje med vad många av oss här på Flashback har hävdat sedan mycket tidigt i pandemin. Ska dock erkänna att jag ett par veckor i mars var så otroligt jävla korkad och naiv att jag faktiskt trodde på det FHM sa om att barn inte smittar, eller inte driver smittan. Jag trodde att de som "expertmyndighet" visste vad de talade om. Sedan började jag mycket snart inse att de bara var ett politiskt organ i syfte att upprätthålla ordningen, maskerat som "smittskyddsexperter". Regeringen har ju hela tiden sagt att de lyssnar på "experterna", dvs FHM, samtidigt som de bara är ett politiskt organ.

– Helt klart är att barn smittar. Den som påstår motsatsen ljuger, säger till SvD professor Michael Wagner, mikrobiolog vid universitetet i Wien, som leder en stor undersökning om coronasmittan vid 243 skolor i Österrike där elever och lärare testas regelbundet under en längre period.

Politikerna har i regel ett annat ”narrativ”. De föredrar att bagatellisera riskerna i skolan eftersom de ekonomiska konsekvenser är stora.

Här tror jag också att man bör tillägga att politikerna TROR att de ekonomiska konsekvenserna blir för stora. De har nämligen inte fattat att den höga smittspridningen har ett enormt ekonomiskt pris. De är troligen inte kompetenta nog att begripa det.

– Risken är att vi med öppna skolor förlorar allt det som vi uppnått genom att stänga restauranger, barer och liknande. Och det komplett, varnar det socialdemokratiska regeringspartiets sjukvårdsexpert i parlamentet, Karl Lauterbach.

Här tror jag också väldigt många i Sverige börjar fatta. Många ifrågasätter också varför man ska syssla med social distansering när skolorna ändå är öppna. Man har fullt flöde och så diskuterar man saker som att inte servera alkohol på krogen efter 22. Folk tappar respekten för detta totalt.

Smittspridningen bland barn går dessutom ofta under radarn, eftersom de sällan uppvisar svåra symtom, trots att de är smittade och smittsamma.

Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Ligger ju bakom en betalvägg, varför ens länka då?

Det var ingen betalvägg tidigare, här är ett axplock, det finns fler som har citerat.
Citera
2020-12-12, 15:42
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Italien var det første land der blev ramt i Europa og har i forhold til smålande som Sverige meget sværere vilkår. Derfor skal man gange Sveriges dødstal med 20.
7514*20 = 150280

Mikrostaten Danmark har endnu bedre forudsætninger, så der ganger vi med 80.
927*80 = 74160

Italien er med 63300 døde bedst til at beskytte befolkningen.

Så måste det vara

Enligt fönekarna här i tråden så finns det dock bara två kategorier av länder. Små länder = länder som är mindre än Sverige. Och stora länder = länder som är som Sverige eller större. Gränsen för ett stort land går precis vid Sveriges storlek

Enligt förnekarna så har Sverige också den största befolkningstätheten i Europa och Stockholm är Europas största stad och mera tätbebyggt än hongkong.
Citera
2020-12-12, 15:53
Medlem
Citat:
Så måste det vara

Enligt fönekarna här i tråden så finns det dock bara två kategorier av länder. Små länder = länder som är mindre än Sverige. Och stora länder = länder som är som Sverige eller större. Gränsen för ett stort land går precis vid Sveriges storlek

Enligt förnekarna så har Sverige också den största befolkningstätheten i Europa och Stockholm är Europas största stad och mera tätbebyggt än hongkong.

Ja, det er første gang jeg hører lande som Belgien, Grækenland og Sverige betegnet som store lande i europæisk sammenhæng.
Sverige er godt nok et stort land hvis man måler kvadratkilometer, men det tæller jo ikke.
Citera
2020-12-12, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Skolor som hålls öppna riskerar att elda på smittspridningen. Det visar första resultat från Österrike där över 10 000 elever och lärare vid 243 skolor löpande coronatestas. ”Skolor är definitivt ett problem”, säger professor Richard Wagner.

Nu börjar sanningen nystas upp. Skolor och barnen sprider smittan precis som jag och några till här hävdat sedan i våras. Börjar bli svårt att fortsätta med mörkningen nu.

https://www.svd.se/oppna-skolor-betydande-risk-visar-undersokning

Studien är intressant men visar att 0,39 % av barnen (1/250) var positiva i PCR. Hittar ingen information om det gjorts smittspårning som pekar på skolbarnen varit indexfall i smittkedjor på skolan. Barnen kan likaväl smittats hemma eller i andra aktiviteter.

https://dome.csb.univie.ac.at/news/austrian-sars-cov-2-school-monitoring-project-releases-first-data-set
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in