2020-12-12, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tyskland har åtta gånger så stor befolkning som Sverige.
Japan har tretton gånger så stor befolkning som Sverige.

Sverige = totalt misslyckad strategi
Japan är irrelevant. Det är på andra sidan jorden.

Tyskland är relevant, men de har kontinuerligt gjort exceptionella insatser för att stoppa smittan, och blev trots det drabbade väldigt hårt i andra vågen.

Tyskland hade också mycket mindre smitta än andra likvärdigt stora länder i början (Spanien, Frankrike, Italien, UK). Varför det var så vet jag inte.
Citera
2020-12-12, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bra vertyg med karta där det är lätt att visualisera var spridningen är störst tex.

Väljer man fall per 100000 senaste 14 dagarna så börjar Sverige sticka ut.

https://health-infobase.canada.ca/covid-19/international/
Ja, mycket bra illustration av läget.
Läste här om dan att det tog 160 dagar i början av pandemin att 16 milj människor smittades och just nu tar det bara 16 dagar för att lika mycket bli smittad.
I Sverige kan det börja gå mycket snabbare nu utan striktare restriktioner.
Var ute och tog en sväng med bilen. Det var hur mycket folk som helst i köpcenter.
Tog barnet till parken och där var det en enda människa.
Alla är ute och handlar julklappar för fullt.
Snart det kritiska punkten inom sjukvården är passerad. Då vill jag gärna se vad har folk att säga ytterligare på sina presskonferenser !.
Citera
2020-12-12, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
I Europa finns en tydlig skiljelinje mellan länder som helt lyckats parera smittan, och de som inte har lyckats. Det är småländerna (<5 miljoner) som lyckades.

Det finns en mer uppenbar skiljelinje ...

Vidta åtgärder tidigt = Fungerar

Ingen åtgärder = Fungerar inte
Citera
2020-12-12, 14:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Se det ur ett norskt perspektiv. Varför hade de hela 61 % fler döda per kapita än Litauen under första vågen? Ungefär en hel "Breivik" dog i onödan, för att de inte gjorde som Litauen! Om man nu ska dra till med en typ av argument och terminologi som vissa i tråden tycks gilla.

Eller tycker du att Norge bara ska jämföra sig med länder som drabbats värre än de själva?

Länder har drabbats olika, och det är inte så enkelt som vissa tycks tro att om man bara gör si eller så löser sig allt. Det är en intressant fråga varför länder har så pass olika utveckling, men att tro att allt hänger på skolstängningar eller något annat som amatörerna i tråden hetsar om verkar naivt.

Faktiskt är det rätt naturligt att det finns en fördelning. Vare sig det är en normalfördelning eller annan fördelningkurva så är det helt normalt att alla inte hamnar på precis samma värde. Att då hetsa som nu senast mot skolorna är ganska poänglöst. Det finns förmodligen en uppsjö faktorer som samverkar, för något uppenbart samband mellan spridning och åtgärder när man jämför utvecklingen i olika länder med varandra verkar inte finnas.

Många europeiska skolor var stängda längre (dvs höstterminen började senare) än i Sverige, ändå startade deras andra våg tidigare än vår. Alltså finns inget skitenkelt samband mellan skolor och spridning som vissa dårar här i tråden tycks tro. Det har blivit något av en fix idé på sistone.
Totalt har i Norge dött motsvarande 5 Breivikskjutningar, borde ju inte vara så mycket att applådera. Nån i Norge måste ha gjort bort sig rejält.
Citera
2020-12-12, 14:46
Medlem
Citat:
Det har ju haft effekt, men skillnaden är inte så stor mellan länder.

I Europa finns en tydlig skiljelinje mellan länder som helt lyckats parera smittan, och de som inte har lyckats. Det är småländerna (<5 miljoner) som lyckades.

Det var några få lite större länder som klarade första vågen, men de har samtliga drabbats mycket hårt av andra vågen.
Här är ett gäng Europeiska länder med <5 miljoner:

Daily new confirmed COVID-19 deaths per million people

Jag tycker inte det ser ut som att dom lyckats parera någonting. Sammantaget ser det ut som att det inte spelar någon roll vad man gör. Jag kan inte se att lockdowns skulle påverka något i slutändan. Snarare kanske att man fördröjer förloppet, men då dör ju desto fler av dom äldre när smittan väl triggas igång.
Citera
2020-12-12, 14:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det finns många i Norge som kritiserar strategin och tycker att saker hade kunnat göras bättre, vad är egentligen din poäng? Det betyder inte att Sveriges debacle skulle vara ursäktat.
Är Norges debacle ursäktat?
Citera
2020-12-12, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det som jag uppfattar kan vara skillnader och som påverkat dödstalen mellan FI/NO/SV är framförallt följande:
- Sverige har dubbelt så stor befolkning = dubbel så stor risk att smitta tar sin in i landet på olika sätt via reser o s v.
- Sverige har betydligt fler invandrare som kommer utanför Europa som visats sig drabbats hårdare av detta och också varit rätt drivande. Man bor trångt, man arbetar i service och omsorgsyrken (därav tog det sig in på boenden) Man umgås på ett annat sätt oavsett om det är ett syrianskt massbröllopp eller en begravning. Man förstod nog heller inte riktigt budskapen från myndigheterna där i början. Denna kategori har också visat sig fortfarande hänger i köpcentrum på Black Friday o s v. När jag innan pandemin rörde mig i olika köpcentrum runt Sthlm slogs jag av hur mkt invandrare som bara hänger/umgås i olika köpcentrum. (Kanske för att dom är så trångbodda, vad vet jag). Det är väl heller ingen slump att man från flera håll har hört sjukvården beskriva den typiske covid-patienten: "Man, överviktig, med högt blodtryck och utav utländsk härkomst". Många "utlänningar" verkar också lida av D-vitaminbrist och allmänt rätt dålig folkhälsa som visat sig vara en faktor
- Finland var ett föredöme när det gäller beredskap och skyddsutrustning
- Sverige hade sportlov 1-2 veckor efter FI/NO där i början på mars vid utbrottet, vilket gjorde att vi fick in betydligt mer smitta i samhället från olika delar av världen. Sthlm/Mälardalen hade t ex sportlov 1 senare än Oslo-området
- Sverige hade 2019 sitt lindrigaste år på 30 år vad gäller avlidna. Detta trots att landet i befolkningsmängd är större än någonsin. Detta gjorde att de många äldreäldre "levde på övertid" och inte hade en chans när covid satte in.
- Sveriges äldreomsorg har under lång tid haft brister på flera plan med bl a stor personalomsättning. Det blev extremt tydligt i denna pandemi.

Det är några tänkbara förklaringar. Att säga att vi borde klara av detta på samma sätt som No och Fi blir därför en väldigt enkel och grund analys, däremot inte sagt att vi säkert har saker att lära av olika länders åtgärder. Personligen tyckte jag redan från början att vi skulle ha dragit i handbromsen hårdare och köpt oss lite tid. Jag och min familj vidtog betydligt hårdare åtgärder än de rekommenderade, t ex så höll jag mina 2 barn hemma och körde hemundervisning i 7-8 veckor där ifrån mitten mars-mitten maj.
Ett litet tillägg. Sportlov en vecka senare innebär innebär fyra gånger så många smittade i världen, eftersom det var förökningstakten innan man började med social distansering.

Det har alltså väldigt stor betydelse. Allt annat lika (resemönster osv.) får Sverige in åtta gånger så många fall som Norge.
Citera
2020-12-12, 14:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Angående eftersläpning så kan vi nu konstatera att dödstalen ännu skrivs upp för andra halvan av november. Tegnells påstående om 20 döda den 18 november har visat sig vara åt helvete fel. Det intressanta är att siffrorna fortfarande växer sedan artikeln skrevs och nu har man bekräftat 51 dödsfall den 18 november och sjudagarssnittet ligger på 44.

"Den 18 november hävdade Tegnell i Dagens Nyheter att Sverige hade 20 dödsfall om dagen.
– Det är inte så att vi plötsligt har gått upp från de här 20 dödsfallen om dagen som vi haft tidigare till 40, 50. Så är det inte alls, sade han."
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/anders-tegnells-nya-fel-om-dodstalen/
Citera
2020-12-12, 14:51
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, mycket bra illustration av läget.
Läste här om dan att det tog 160 dagar i början av pandemin att 16 milj människor smittades och just nu tar det bara 16 dagar för att lika mycket bli smittad.
I Sverige kan det börja gå mycket snabbare nu utan striktare restriktioner.
Var ute och tog en sväng med bilen. Det var hur mycket folk som helst i köpcenter.
Tog barnet till parken och där var det en enda människa.
Alla är ute och handlar julklappar för fullt.
Snart det kritiska punkten inom sjukvården är passerad. Då vill jag gärna se vad har folk att säga ytterligare på sina presskonferenser !.

Eftersom smittläget fortsätter förvärras samtidigt som sjukvården redan är på smärtgränsen så blir man orolig.

Inga möjligheter till tvingande åtgärder i Sverige så man undrar ju vad regeringen ska göra? Frivilliga rekommendationer verkar fungera sådär.

Dags för munskydd kanske?
Citera
2020-12-12, 14:51
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det mesta går åt fel håll vad gäller smittspridningen i Sverige. Vi är flera stycken här på Flashback som varnade för det här redan i somras när beslutet att återöppna gymnasieskolan fattades. Det var givetvis heltokigt. Man borde istället fattat beslut om att utöka skolstoppet till att inkludera även grundskolan.

Självklart så borde man faktiskt ha gjort en extrem" lockdown" i våras så fort det började komma information om ett virus i Kina som tagit sig till Europa.

Stänga allting, militären ser tillsammans med tullen till att ingenting passerar gränsen levande. All personal som inte kan arbeta hemifrån bor där dem jobbar och allting desinficeras dagligen.

Polis ser till att ingen lämnar sitt hem levande. Alla får mat och förnödenheter levererade. Hade vi levat så i en månad så hade det där efter räckt med att hårdbevaka gränserna.

Alla importvaror hade kunnat sättas i karantän för att därefter distribueras som vanligt Då hade detta som har hänt fram till i dag aldrig hänt. Hade varit mycket enkelt att genomföra och smittan hade varit hanterad. Antingen gör man det ordentligt, annars kan man lika gärna låta bli. Istället för att vänta till allt är för sent.
Citera
2020-12-12, 14:52
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Se det ur ett norskt perspektiv. Varför hade de hela 61 % fler döda per kapita än Litauen under första vågen? Ungefär en hel "Breivik" dog i onödan, för att de inte gjorde som Litauen! Om man nu ska dra till med en typ av argument och terminologi som vissa i tråden tycks gilla.

Eller tycker du att Norge bara ska jämföra sig med länder som drabbats värre än de själva?

Länder har drabbats olika, och det är inte så enkelt som vissa tycks tro att om man bara gör si eller så löser sig allt. Det är en intressant fråga varför länder har så pass olika utveckling, men att tro att allt hänger på skolstängningar eller något annat som amatörerna i tråden hetsar om verkar naivt.

Faktiskt är det rätt naturligt att det finns en fördelning. Vare sig det är en normalfördelning eller annan fördelningkurva så är det helt normalt att alla inte hamnar på precis samma värde. Att då hetsa som nu senast mot skolorna är ganska poänglöst. Det finns förmodligen en uppsjö faktorer som samverkar, för något uppenbart samband mellan spridning och åtgärder när man jämför utvecklingen i olika länder med varandra verkar inte finnas.

Många europeiska skolor var stängda längre (dvs höstterminen började senare) än i Sverige, ändå startade deras andra våg tidigare än vår. Alltså finns inget skitenkelt samband mellan skolor och spridning som vissa dårar här i tråden tycks tro. Det har blivit något av en fix idé på sistone.

Ja det är rätt kul o följa alla här som har skrikit sen i mars om sveriges strategi. I våras var vi sämst i hela världen och sen har alarmisterna
Successivt fått flytta "gränsen" så att säga.

Tur att dom har dom sista fästena Norge, finland, danmark och diverse länder på andra sidan klotet att ta till.

Tyskland tex det måste kännas jobbigt för alarmisterna att ett av deras favoritländer med munnskydd och stenhårda åtgärder nu kommer stormande.
Eller danmark vad är det som händer med smittspridningen där dom som är så duktiga med restriktioner och munskydd?

Österike, schweiz, polen, går inget vidare där heller...

Just nu finns det ett 40-tal länder med över 500 döda per miljon plus säkerligen ett antal länder till som inte har samma koll på dödsfallen som i-länderna. Det finns länder med över 1 miljard människor som har det värre än oss.

JAG MEN KOLLA NORGE!!!! OCH TAIWAN!!!

Ja som sagt nästan lite humor mitt i eländet, gränserna krymper för er men ni kämpar med näbbar och klor.
Citera
2020-12-12, 14:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Japan är irrelevant. Det är på andra sidan jorden.

Tyskland är relevant, men de har kontinuerligt gjort exceptionella insatser för att stoppa smittan, och blev trots det drabbade väldigt hårt i andra vågen.

Tyskland hade också mycket mindre smitta än andra likvärdigt stora länder i början (Spanien, Frankrike, Italien, UK). Varför det var så vet jag inte.
Insatser hjälper ju inte hävdar Anders Tegnell. Det spelar ingen roll vad man gör påstår han.

Varför skulle tyskarna föresten ha haft mindre smitta? Det kan ju också vara så att tyskarna är vida överlägsna när det gäller att snabbt mobilisera och organisera sig? Blitzkriegdoktrinen ställde nog övriga världen under andra världskriget. Det är ju lite intressant att jämföra axelmakterna och de allierade och se hur de klarat coronan. Skillnaden är slående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in