2020-12-12, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Dagen innan 17 december- 18 var S*illen på förhör:

Saxat från förhöret:
A 150/553
"J*onas och Stefans kontakt
De har varit på samma event och de har haft kontakt gällande geocaching. Jonas har inga
problem med att ha kontakt med Stefan även efter det som hänt. Stefan vet att Jonas tycker att
det han och Lena gjort är dåligt. J*onas utgår mycket från att Hanna säger att det inte är Stefan
som mördat Lena.
"
//
"J*onas och Hanna har semestrat ihop. Hanna har nu varit tydlig med att de inte kommer att bli
ett par. De har dock fortsatt att umgås mycket och J*onas kommer exempelvis åka till henne
efter dagens förhör. De är inte bara vänner och de har emellanåt en intim relation.
"

s. 551

[...]"Jonas beskriver sin relation till Stefan som en bekant. "[...]

Jag är inte säker på hur S*illen ställer sig i skuldfrågan vid den här tidpunkten. Han verkar dock tycka att SD är kontrollerande mot Hanna.

Tack. Ja det verkar gå att hålla isär geocachandet och tankar kring skuld och buksvågeriet osv.
Citera
2020-12-12, 14:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack. Ja det verkar gå att hålla isär geocachandet och tankar kring skuld och buksvågeriet osv.

Lite märkligt är det, men jag tänker ändå att det är svårt att sätta sig in i deras situation.
Han verkar inte odelat positiv till SD i det här förhöret, men inte heller verkar han väldigt negativ. Han säger en del saker om det kontrollerande beteendet från SD mot Hanna, och även några gånger verkar han tycka att det är konstigt hur SD verkar uppmuntra att han och Hanna ska träffas och att de ska dela hotellrum.

Jag kan tänka att det nya cachintroduktionen var suktande att ge sig på, samtidigt som han vill kanske hålla sig på god fot med SD. Om det hade blivit något mellan Hanna och honom, skulle ju SD alltid finnas i deras liv, liksom vid december- 18 när Hanna och S*illen verkar ha kommit till en annan fas i relationen.

Men jag tror att när tiden går, mer kommer fram och fr a efter att FUP blivit tillgängligt och rättegången är genomgången, kan ståndpunkten i skuldfrågan ändras.

Jag hoppas att det är fler som tänker till!
Citera
2020-12-12, 14:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Att NW säger att mamma bytte kläder varje dag ska nog tas med en nypa salt. Det kan ha stämt för ett par år sedan när han bodde ihop med Lena men han bodde inte där längre och kunde omöjligt ha koll på hennes dagliga rutiner med klädombyten. NW har bott heltid hos sin far i flera år. Lena skriver själv i chattar att hon är sjukskriven och varken orkar städa och tvätta längre. Att hon skulle ljuga om sitt mående ser jag som uteslutet. Varför skulle hon göra det?

Det var A som sa det, om jag minns rätt.
Har vi verkligen läst att hon inte orkar tvätta längre?
Vem har påstått att hon skulle ljuga om sitt mående? Jag vet inte att jag ens nämnde det?
Citera
2020-12-12, 14:48
Medlem
Citat:
Den är av märket "Bondelid, strlk xs.
Det verkar inte vara något särskilt funktionsplagg, utan mera som en vanlig kjol. Påminner om jeanstyg, lite mer slitstarkt tyg. Likande:

https://www.tradera.com/item/340347/434541055/bondelid-kjol-strl-34-vit

På SVTs program om DNA som jag refererade till häromdagen, ansåg den fd åklagaren och numera försvarsadvokaten Johanna (vet inte hennes efternamn, men hon ses ofta i etern) att NFC ligger efter andra länders motsvarighet till NFC. Hon hade även synpunkter på hur NFC själva värderar vilka prover som ska analyseras, medan de i andra länder (tror hon jmf med England?) har lagt ut uppdraget på privata aktörer, där de får betalt per analyserat prov. Detta gör att fler prover analyseras.

Samtidigt r det klart, det handlar ju inte bara om "förmågan" att analysera. Det finns naturligtvis en prislapp på allt. Det handlar väl även om budget.

Tack! Jag återkommer till kjolen om jag får nån vettig tanke om det här.
Citera
2020-12-12, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Är det bevisat att det är samma kjol vid besöket på polisstationen som vid mordet? Hade hon inte ytterligare en kjol fast i finare material fast den också var ljus till färgen?..Om jag inte läst tolkat fel så är det inte samma kjol..🧐

Ska läsa ikapp tekniska undersökningen så är jag lite mer kjolexpert sen.
Citera
2020-12-12, 15:05
Medlem
I LW-fallet finns många indicier som pekar åt ett och samma håll.

I avsaknad av direkt bevisning, så är det mycket viktigt att man pusslar ihop den indicie-bevisning som finns bit för bit för att sålunda slutligen kunna leda till en så pass tydlig och enhetlig bild att en fällande dom kommer att kunna avkunnas.

I många fall framstår dock inte den sammansatta bilden som tillräckligt tydlig, utan förefaller snarare som en rad sammansatta tillfälligheter.

Problematiken som då uppstår är vad som faktiskt krävs av indicie-bevisningen för att, i avsaknad av direkt bevisning, nå upp till beviskravet och därmed generera en fällande dom, till synes baserad på tillfälligheter.
Citera
2020-12-12, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Är SD så dum att han planerar ett mord men förstör chansen att komma undan med det genom att riskera att lämna sperma? Jag tror att han höll byxorna uppe för en gångs skull.

Det ena behöver inte utesluta det andra. En utlösning kan ha varit ofrivillig eller påtvingad av situationen. Byxorna kan samtidigt ha varit tunna shorts eller träningsbyxor.
Citera
2020-12-12, 15:07
Medlem
Citat:
Menar du vid C- markeringen?
Där ser det ut som en hel del avbrutna kvistar och mycket blod på dom.
Våldet har säkert börjat där, och pågått.
Jag minns att man beskrivit det som att Lenas kropp blivit vänd. Får kolla sen, men jag kan ha missuppfattat vändningen. Jag tror att man sa att kroppen blivit vänd för att genomsöka fickorna, och då tänkte jag instinktivt att det var i roterande rörelse, och därför armen spändes upp av tyget.

Vis fyndet av kroppen ser man att fötterna ligger i riktning mot stammen, C-markeringen. Varför flytta kroppen på det sättet?

Kan hon själv förflyttat sig, i försök att fly, men blivit brutalt nersparkad av en fot? Eller helt enkelt avlidit där på plats efter att ha kravlat en bit?

Eller kan han ha haft svårt att komma åt vid buskaget, rädd att lämna spår där och drar henne en bit för att komma åt fickan (och ringen)?

Ja säkert mot lite bättre utrymme och sen vill vissa gärningsmän lämna kroppen, hur sjukt det än låter, värdigt sätt som möjligt. Kanske lade luvan lite över huvudet osv.
Citera
2020-12-12, 15:12
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det var A som sa det, om jag minns rätt.
Har vi verkligen läst att hon inte orkar tvätta längre?
Vem har påstått att hon skulle ljuga om sitt mående? Jag vet inte att jag ens nämnde det?

Ja, hon har skrivit i chattar att hon är sjukskriven och inte orkar med. Inte minst till SD där hon skyller depressionen och orkeslösheten på honom (med all rätt). Hennes mamma har hjälpt till med städning, exempelvis. Men jag vill inte gå in på mer sådant i detalj.

Kontentan är att det är svårt att visa att sperman kommer från mordkvällen av ovanstående anledning. Annars kan du vara säker på att åklagaren hade tryckt mer på den spermafläcken i rättegången. Det hade varit stark teknisk bevisning under andra omständigheter. Det räcker inte med att A säger att hon bytte kläder varje dag när Lena själv skrev tvärtom och ingen har skäl att misstro hennes ord. (Menar då exempelvis domare, nämndemän etc. Inte dig och andra skribenter här.)
Citera
2020-12-12, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack! Jag återkommer till kjolen om jag får nån vettig tanke om det här.
Hon hade väl en till kjol men lite finare tycker jag mig läst..?
Citera
2020-12-12, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
I LW-fallet finns många indicier som pekar åt ett och samma håll.

I avsaknad av direkt bevisning, så är det mycket viktigt att man pusslar ihop den indicie-bevisning som finns bit för bit för att sålunda slutligen kunna leda till en så pass tydlig och enhetlig bild att en fällande dom kommer att kunna avkunnas.

I många fall framstår dock inte den sammansatta bilden som tillräckligt tydlig, utan förefaller snarare som en rad sammansatta tillfälligheter.

Problematiken som då uppstår är vad som faktiskt krävs av indicie-bevisningen för att, i avsaknad av direkt bevisning, nå upp till beviskravet och därmed generera en fällande dom, till synes baserad på tillfälligheter.
Ja, mkt pekar så klart i en viss riktning, men det gäller ju att binda gm till BP Mordvapnet och dna m m Det ska vara ställt utom rimligt tvivel vad nu det baseras på mer.
Citera
2020-12-12, 15:38
Medlem
I samband med det polisförhöret som gjordes under Tisdagen den 15 Maj 2018 och då, gällande MGM, togs bilder på MGM:s ena smalben, det ägde rum strax nedanför MGM:s ena knäskål.

Den övre sårskadan på MGM:s smalben kunde bedömas vid det aktuella tillfället att vara max 72 timmar gammal.

Enligt ovan skrivet, fanns ett tidsmässigt utrymme för att just den smalbens-skadan och såret kan ha orsakats sent på kvällen den 14 Maj 2018 då LW dödsmisshandlades bakom bullerplanket av en gärningsperson med tillhygge.

Fotografiet visar enligt mig, att det diagonala smalbens-såret strax nedanför MGM:s knäskål inte orsakats av någon gren, däremot sagt har skadan uppstått av ett föremål med vass kant.

För att se detta så klart och tydligt som möjligt, skall man förstora upp bilden med hög upplösning och därefter studera såret med hjälp av ett förstoringsglas, lika dant när det gäller splittrings-skadorna eller sårskadorna på trädstammen, skall bilden förstoras upp med hög upplösning och sedan studeras med förstoringsglas ... sålunda framträder de små detaljerna på ett väldigt bra och tillfredsställande sätt.
Senast redigerad av JokerMannen 2020-12-12 kl. 15:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in