2020-12-11, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Gibbons
Lättaste Vem där? någonsin som inget lag tagit?

Fiji på 10 poäng:
"vi reser mot territorium med eget vatten i dubbel bemärkelse men som har mist sitt D på svenska"

Det fetmarkerade förklarades aldrig, nån som fattar?

Det har stavats Fidji tidigare.
Citera
2020-12-11, 21:46
Medlem
Peter Gibbonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Det har stavats Fidji tidigare.

Tackar!
Citera
2020-12-11, 21:52
Medlem
Jack-Ryans avatar
Båda lagen svarar fel; clownfisk ? Märkligt eller hur?
Citera
2020-12-11, 22:09
Medlem
TheLadss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan

En ledtråd var filmen "Hitta Nemo", där Nemo är en clownfisk, kanske därifrån kopplingen hos båda lagen kom?
Citera
2020-12-11, 22:09
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
Dessutom sa Fredrik fel när han sa att Doris är en kirurgfisk. Arten heter kirurgfisk, men hon är en palettkirurg. Jag jobbar med dykning och har dessa fiskar runt mig kontinuerligt.
Citera
2020-12-11, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Kan inte språkvetaren Fredrik Lindström upplysa Kristian om att det inte heter "ressischör"?
Han kan ju först lära sig uttala ord på engelska. Otroligt pinsamt varenda gång han ska ta ett engelskt ord i sin mun och det knappt går att urskilja från det rätta uttalet. Han borde gått någon liten kurs i fonetik på universitetet under sina språkstudier och det är en enkel sak att googla fram den fonetiska stavningen för att sen inte totalt slakta precis allt som inte är svenska. Han bör också vara medveten om att hans uttal är på en 4-årings nivå som härmar någon tramsig poplåt och det bör eller borde i alla fall störa honom men icke - mannen fortsätter med massaker efter massaker. Lär vara självgodheten som grumlar hans omdöme och handlingar.
Citera
2020-12-11, 22:14
Medlem
Kul att dom som ersatte rektor Hamid och Frida Boisen gick till semifinal...
Citera
2020-12-11, 22:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Dessutom sa Fredrik fel när han sa att Doris är en kirurgfisk. Arten heter kirurgfisk, men hon är en palettkirurg. Jag jobbar med dykning och har dessa fiskar runt mig kontinuerligt.

Det är ju inte fel eftersom palettkirurg är en kirurgfisk. Däremot har du rätt i att Fredrik uttryckte sig fel eftersom han sade: den här fisken heter kirurgfisk.

Kristian sade däremot rätt i frågan, nämligen: väd är det här för sorts fisk.
Citera
2020-12-11, 22:20
Medlem
Perversitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Hm, nej. Doris är av arten palettkirurgfisk (blue tang) men tillhör ordningen kirurgfiskar som har 6 släkten och omkring olika 80 arter.
Citera
2020-12-11, 22:24
Medlem
Robocraps avatar
Hur i helvete kände inte Johan Glans igen Modern Talking??

Citera
2020-12-11, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Hur i helvete kände inte Johan Glans igen Modern Talking??

Inte Victorias födelsedag heller.
Citera
2020-12-11, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crippe86
Han kan ju först lära sig uttala ord på engelska. Otroligt pinsamt varenda gång han ska ta ett engelskt ord i sin mun och det knappt går att urskilja från det rätta uttalet. Han borde gått någon liten kurs i fonetik på universitetet under sina språkstudier och det är en enkel sak att googla fram den fonetiska stavningen för att sen inte totalt slakta precis allt som inte är svenska. Han bör också vara medveten om att hans uttal är på en 4-årings nivå som härmar någon tramsig poplåt och det bör eller borde i alla fall störa honom men icke - mannen fortsätter med massaker efter massaker. Lär vara självgodheten som grumlar hans omdöme och handlingar.
Att påstå att rätt svar är "buːɡi" när det i själva verket "bəʊɡi" gör ju att han förmedlar totalt fel svar då det är två totalt olika ord med annorlunda betydelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in