2020-12-11, 21:36
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loladody
Jag har följt tråden emellanåt.
Ni som hävdar att valfusk har skett, varför har det då bara skett i dessa swingstates där Trump förlorade? Ex som i TX, då kan jag anse att dessa även borde stå till svars för valfusk iom de har strategiskt vad de hoppas på att republikanska väljare skulle få en fördel med enbart en röstlåda för mail-in-ballots. Sedan att Ken Paxton ligger under utredning för brott, ser inte bra ut till varför han tar till den åtgärd han nu gör med stämningsansökan.
Många diskuterar att det är statistiskt fel att Biden vann, men ingen verkar ta hänsyn till nutida samhälle, enbart statistik som tittar bakåt i tiden. Man kan inte fullt ut jämföra hur och varför de tidigare presidenterna kom att vinna valet gentemot dagens samhället, vilket ser annorlunda ut idag.
Anser ni att det är okej av en president att hävda saker på sociala medier utan någon bevisning? Fake news? Att nyhetskanaler kan vara väldigt politiskt riktade är helt sant men det innebär inte att det är fake news! Som president Trump gör nu med att försöka misstroförklara media är farligt, extremt farligt.

Jag lyssnar på båda sidorna. Trumpsidan har jag dock fått väldigt lite förtroende för då de sagda bevis som ska ha kommit vecka efter vecka aldrig kommer.
Jag är ingen juridiker och anser mig själv ej kunna läsa av dessa juridiska dokument om stämingar som varit/är uppe korrekt. Dessa affidavitis som finns (någon skrev runt 5000!) vad handlar dom om mer specifikt? Finns den inblicken?

Har du sett videon från Fulton County?

https://youtu.be/aCenojrUwVM

Vad vi vet så har personerna i filmen inte förhörts ens en gång. Blundar man så ser man heller inget.
Senast redigerad av Tok-Frans 2020-12-11 kl. 21:41.
2020-12-11, 21:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Haha, Texas-fallet handlar inte om indicier eller bevis. Det handlar om att bedöma om de anklagade staterna agerat lagligt. VAD de gjort är det ingen som bestrider.

Men det ingår faktiskt flera beskrivningar av saker som sägs vara emot någon lag, eller skumt, eller så.

Det hade det aldrig gjort om det bara var en tolkningsfråga kring vad olika konstitutioner säger, eller hur SCOTUS har dömt tidigare.
2020-12-11, 21:37
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Tack för uppdateringen.

Det vore märkligt om SCOTUS väljer att inte ta upp det med tanke på att halva landet nu är inblandat. Å andra sidan, som DogDog skrev, är 80% helt ovetande!?
Nej de är inte ovetande, har också många bekanta i USA och de har koll på vad som sker. Det är vanliga medelålders människor från olika hörn, men de kan ju vara icke representiva, vad vet jag. De jag pratat med ojar sig allmänt utan att säga vad de egentligen tycker och tror eller säger öppet vad de tycker och de som gör det är de som ogillar Trump ofantligt mycket.

Det började direkt efter valet och de insåg att det skulle bli tungt och mycket långrandigt så det var en hel del suck och stön. Alla tycker att det är jobbigt. Ovetandes är de inte och de bryr sig, fast kanske olika mycket. Gäller de jag känner alltså.

Upplever det som att de som inte har röstat på Biden inte vågar säga det och håller ganska tyst.
2020-12-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Det här?

Last week, President Donald Trump’s lawyers announced a new lawsuit with blockbuster allegations they said would prove massive voting fraud in Georgia.

But on Monday, Fulton County Superior Court rejected the lawsuit because the attorneys didn’t pay the proper filing fee or fill out the paperwork correctly.
https://www.google.com/amp/s/www.ajc.com/politics/election/georgia-court-rejects-latest-trump-lawsuit-over-faulty-paperwork/62CCM4ZO2JGETCHRNGS4A2UQ4Q/%3foutputType=amp

Kommer inte klicka på en AMP länk , men nej antar media blandar ihop det , för trump har bara tre "cases".

Svårt att hitta information om dem har avfärdat det redan , google spammar istället med falska fact checks.
2020-12-11, 21:39
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Det borde ju va en smal sak att få igenom ett domstolsbeslut då, eller hur? Hur kommer det sig att Giuliani inte ens yrkar fraud? Hur får du ihop det?

Jag och många fler får inte ihop det. Kollar du överhuvudtaget på vittnesförhören?
2020-12-11, 21:41
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Så innan vi går vidare: Skulle jag kunna få en kort sammanfattning vad stämningen handlar om?
Självklart vet jag att Trump vill inte att poströster ej ska kunna räknas efter valdagen. Detta är tydligt.

Enligt lag så får man det, men enligt konstitution får man inte det? Eller är det tvärt om?
För att göra en snabb och väldigt enkel sammanfattning, så kan man säga att personer som inte får lov att ändra i lagen om röstning. Har ändrat i lagen om röstning. Det är både konstitutionen och lagen som är i spel här.
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Det borde ju va en smal sak att få igenom ett domstolsbeslut då, eller hur? Hur kommer det sig att Giuliani inte ens yrkar fraud? Hur får du ihop det?

De ärenden som behandlar valfusk som sakfråga är utslängda. För att man inte velat hävda fraud eller för att man inte ens kan uppfylla bevisbördan för att gå till förhandling. Mig veterligen är det inte ett enda valfusksmål som ens gått till huvudförhandling, utan de har blivit utslängda innan.

Ditt påstående rör en lokal, där det bevisligen var ett missförstånd, det står i handlingarna till målet du pratar om. Till och med de som gick hem intygar under ed att de inte blev hemskickade och de missförstod vad som pågick.

Av de mål som är kvar så är det 22O155 som fått mest uppmärksamhet. 22O155 som behandlar legislativa processer och borde inkommit för länge sedan om god rättspraxis följts. Prejudikaten ligger på 180 dagar att klaga på legislativa processer, nu har det gått mer än 270 och dessutom är deras injunction oproportionell och standing tveksam. Det är politiskt trams.

Det är utrett, jag vet inte om du missade det, men den federala utredningsmyndigheten har utrett allt valfusk som är anmält. Och det fanns inget strukturerat med substans. Rättsstaten har gjort sitt och levererat ett utlåtande.

Demokrati innebär att du har rätt att rösta, inte att du har rätt av avgöra vad som är rätt och fel.

Ex (följ länken och klicka på artikeln om election fraud, ap vill inte ge mig en statisk och anonym länk)

De officiella instanserna har utrett och konstaterat sin version för länge sedan. De som fortfarande hävdar valfusk tuggar fradga vid det här laget.
Du är mig en aggressiv jäkel, försöker skrämma folk att tänka och tycka som du anser är rätt (annars jävlar).

Nej, allting är verkligen inte utrett.
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Fast detta stämmer.
Kastar Trump in handuken så är det kört.
Men så länge han inte gör det så finns det många hål i lagen som kan göra han till president igen.

Tänk på att det handlar om politik och pengar här. Inte moral och ärlighet.
Nej , det finns inget som helst krav på att förlorande sittande president erkänner förlust för att utse en ny som vann valet.
2020-12-11, 21:42
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Kommer inte klicka på en AMP länk , men nej antar media blandar ihop det , för trump har bara tre "cases".

Svårt att hitta information om dem har avfärdat det redan , google spammar istället med falska fact checks.

Då föreslår jag att du googlar på texten och sen återkommer. För det där är fallet där videobeviset presenteras
2020-12-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Nä. Det stämmer inte. Du får läsa på..i händelse av det du beskriver händer blir det ingen "ny" President och den Donald J Trump fortsätter efter att ha svurits in.

Har tidigare i tråden nämnt att Trump har alla "fördelar" i kniviga konstitutionella lägen. Ex ovan.

Det enda sättet för Joe Biden att bli President är om Trump erkänner sig besegrad.

Jag bara läser innantill i konstitutionen:-) "The person having the greatest number of votes for President, shall be the President, if such number be a majority of the whole number of Electors appointed

Enligt Texas stämning så yrkar Texas på att "Texas asks this Court to vacate or enjoin—either permanently, preliminarily,
or administratively—Defendant States from certifying their electors and
participating in the electoral college vote.". Vinner Texas så ska de fyra delstaterna inte utse några elektorer. Då återstår 472 elektorer varav Boden vinner genom 240 som är majoriteten av de utsedda elektorerna.

Vidare yrkar Texas på att "As permanent relief, Texas asks this Court
to remand the allocation of electors to the legislatures of Defendant States pursuant
to the statutory and constitutional backstop for this scenario: “Whenever any State
has held an election for the purpose of choosing electors, and has failed to make a
choice on the day prescribed by law, the electors may be appointed on a subsequent
day in such a manner as the legislature of such State may direct.”".
På måndag den 14 röstar the electoral college. Tills dess hinner delstatsparlamenten inte utse några elektorer skulle jag tro. Biden vinner med sina 240 utsedda elektorer mot Trumps 232.

Fett accompli!
Senast redigerad av ardathbey 2020-12-11 kl. 21:49.
2020-12-11, 21:43
Medlem
Citat:
Så innan vi går vidare: Skulle jag kunna få en kort sammanfattning vad stämningen handlar om?
Självklart vet jag att Trump vill inte att poströster ej ska kunna räknas efter valdagen. Detta är tydligt.

Enligt lag så får man det, men enligt konstitution får man inte det? Eller är det tvärt om?
Konstitutionen sager inget om det. Det ar valdigt lite on val i konstitutionen
Citat:
Each State shall appoint, in such Manner as the Legislature thereof may direct, a Number of Electors, equal to the whole Number of Senators and Representatives to which the State may be entitled in the Congress: but no Senator or Representative, or Person holding an Office of Trust or Profit under the United States, shall be appointed an Elector.

Sen tvistas det om att Pennsylvania andrade reglerna denna gang. Texas havdar att reglerna inte andrades pa ratt satt (Guvernoren och Secretary of State gav en extension). Texas havdar att Guv inte har den ratten utan det ar bara legislature som kan gora sanna andringar. Pennsylvania havdar att legislature i Pennsylvania sedan flera ar gett den ratten till Secretary of State (vilket de flesta stater gjort).
2020-12-11, 21:45
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Givetvis kan inte stämningen gå igenom. Folk har följt gällande lagstiftning i sin stat och sedan ska alltså reglerna göras om som ogiltigförklarar dessa.
Oavsett om man tycker att Texas har rätt, så vore det ett mycket större ingrepp mot konstitutionen om man tar bort rösträtten för människor.

Vem påstår att kleti och pleti har förstått vilka röstlagar som har ändrats, till fördel, för dem som det gagnar....
Ingen förändrar lagar eller nåt annat, än för sin egen del. No, no.

Hur fick "folk" som du beskriver det - informationen - gällande förändringarna ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in