2020-12-11, 21:25
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Jag roade mig med att läsa USA:s konstitution. "The person having the greatest number of votes for President, shall be the President, if such number be a majority of the whole number of Electors appointed"
och funderade på vad som sker om de fyra delstaterna PA, GA, WIS och MI inte utser elektorer av nån orsak. SCOTUS kanske säger att man ska bortse från poströsterna och att det är delstatsparlamenten som ska bestämma elektorer. Säg att delstatsparlamenten inte fattar något beslut om elektorer innan den 14.
Då blir det 240 elektorer för Biden och 232 för Trump. Biden får en majoritet av de utsedda elektorernas röster:-)

Fel. Du kan inte väljas som ny President om du inte når 270 elektorer, det är dock helt OK att sitta kvar med 232

2020-12-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
SCOUTS ska döma enl LAGBOKEN och finns det bara INDICIER åker den ii papperskorgen det är ingen jag röstar för Trump bara för han satt mig här då faller SCOUTOS och deras mening med domstol, Problemet är bara det att dem kan inte döma i Texas favör för som jag sagt det finns en hög med indicier och det är inga bevis hur än mycket alla Trumpsters vill få det till!

Inte mycket rätt där

HD tar upp tvister dom t ex rätten till abort, som när utslag skett blir predjukat som delstaterna inte kan gå emot. Deras uppgift är att se till att inget utfall går emot konstitutionen, de federala lagarna är mycket färre än delstaternas därför behövs HD när tvister delastater emellan uppstår.
2020-12-11, 21:28
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Om du verkligen tyckte rättsstat och demokrati var viktigt skulle du tycka det var viktigt att man utreder att valet har gått rätt till eller hur? Får inte vibbarna av dig att du tycker det.

Alla domstolar vägrar ju ta i frågan , titta bara på Georgia där man hade en video på att röstning pågick efter man bett observatörer att lämna lokalen ( vilket är olagligt där) . Domstolen avfärdade det.

Det här?

Last week, President Donald Trump’s lawyers announced a new lawsuit with blockbuster allegations they said would prove massive voting fraud in Georgia.

But on Monday, Fulton County Superior Court rejected the lawsuit because the attorneys didn’t pay the proper filing fee or fill out the paperwork correctly.
https://www.google.com/amp/s/www.ajc.com/politics/election/georgia-court-rejects-latest-trump-lawsuit-over-faulty-paperwork/62CCM4ZO2JGETCHRNGS4A2UQ4Q/%3foutputType=amp
2020-12-11, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Fel. Du kan inte väljas som ny President om du inte når 270 elektorer, det är dock helt OK att sitta kvar med 232

Det där får du förklara, hur du menar att det är helt OK att sitta kvar med 232.
Om 538 elektorer utses så krävs 270 för att nå majoritet. Men om bara 472 elektorer utses så är 240 en majoritet:-)
2020-12-11, 21:31
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Vad tror du?
Kommer SCOTUS rösta enligt....? Vad det nu är?
Texas har en väldigt bra grund i sina påståenden. Läser man sen svaren från de anklagade delstaterna så verkar det vara mest känsloyttringar än att svara på de aktuella anklagelserna. Man kan aldrig veta hur det går då det är människor som dömer. Men just nu så skulle jag säga att det är troligt att SCOTUS tar upp fallet, och skulle det ske så kommer vi få veta mer då.
2020-12-11, 21:33
Medlem
Citat:
Det där får du förklara, hur du menar att det är helt OK att sitta kvar med 232.
Om 538 elektorer utses så krävs 270 för att nå majoritet. Men om bara 472 elektorer utses så är 240 en majoritet:-)
Man måste ha 270 elektorsröster för att kunna vinna en omröstning där. Har ingen knadidat detta så kan man inte utses till president den vägen. Då går det till omröstning i representanthuset istället.
2020-12-11, 21:33
Medlem
AreYouBacks avatar
Vittnesmålen från valarbetare från Wisconsin berättar samma historier som de från Michingan och Georgia som jag lyssnat på. Det är systematiserat hur de undlåter GOP valobservatörer att göra sitt jobb. I de bilder jag sett har en majoritet av rösträknare varit svarta.
2020-12-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7
Texas har en väldigt bra grund i sina påståenden. Läser man sen svaren från de anklagade delstaterna så verkar det vara mest känsloyttringar än att svara på de aktuella anklagelserna. Man kan aldrig veta hur det går då det är människor som dömer. Men just nu så skulle jag säga att det är troligt att SCOTUS tar upp fallet, och skulle det ske så kommer vi få veta mer då.
Av just den anledningen kan det också vara så att de tänker "nej, det är är för jädra jobbigt, och kommer kräva för mycket jobb, jag orkar inte!" och därför inte tar upp fallet.
2020-12-11, 21:34
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7

Så innan vi går vidare: Skulle jag kunna få en kort sammanfattning vad stämningen handlar om?
Självklart vet jag att Trump vill inte att poströster ej ska kunna räknas efter valdagen. Detta är tydligt.

Enligt lag så får man det, men enligt konstitution får man inte det? Eller är det tvärt om?
2020-12-11, 21:35
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Det roligaste exemplet som jag har sett för att Trump ska bli president är. SCOTUS avslår ansökan och man börjar att räkna elektorerna. Men alla åskådare måste sitta 100 meter bort från den som räknar. När Biden leder med 220-100 elektorer, så går en toalett sönder och man tvingas att utrymma salen. Under tiden som salen är utrymd så räknar man klart elektorerna. Trump vinner med 318-220. Demokraterna är nöjda med det då man får lov att räkna klart röster utan att någon övervakar, något som man argumenterat för under hela hösten.
2020-12-11, 21:35
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Inte mycket rätt där

HD tar upp tvister dom t ex rätten till abort, som när utslag skett blir predjukat som delstaterna inte kan gå emot. Deras uppgift är att se till att inget utfall går emot konstitutionen, de federala lagarna är mycket färre än delstaternas därför behövs HD när tvister delastater emellan uppstår.
Det är inget som kan ge ett dyl predjukat överhuvudtaget försök förstå allt som finns fortf är indicier och med dyl så kommer man inte långt oavsett ful spel eller inte, Men det som kommer ske i eftermälet är inget som kommer se bra ut på Republikanska sidan överhuvudtaget oavsett för det kommer bli kravaller och annat skit i dyningarna oavsett utslag och tron på systemet kommer bara i botten för US som land och aktör!
2020-12-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Du verkar inte förstå att de samlat vittnesmål som i sin tur leder till bevis.

Det borde ju va en smal sak att få igenom ett domstolsbeslut då, eller hur? Hur kommer det sig att Giuliani inte ens yrkar fraud? Hur får du ihop det?

Citat:
Alla domstolar vägrar ju ta i frågan , titta bara på Georgia där man hade en video på att röstning pågick efter man bett observatörer att lämna lokalen ( vilket är olagligt där) . Domstolen avfärdade det.

De ärenden som behandlar valfusk som sakfråga är utslängda. För att man inte velat hävda fraud eller för att man inte ens kan uppfylla bevisbördan för att gå till förhandling. Mig veterligen är det inte ett enda valfusksmål som ens gått till huvudförhandling, utan de har blivit utslängda innan.

Ditt påstående rör en lokal, där det bevisligen var ett missförstånd, det står i handlingarna till målet du pratar om. Till och med de som gick hem intygar under ed att de inte blev hemskickade och de missförstod vad som pågick.

Av de mål som är kvar så är det 22O155 som fått mest uppmärksamhet. 22O155 som behandlar legislativa processer och borde inkommit för länge sedan om god rättspraxis följts. Prejudikaten ligger på 180 dagar att klaga på legislativa processer, nu har det gått mer än 270 och dessutom är deras injunction oproportionell och standing tveksam. Det är politiskt trams.

Citat:
Om du verkligen tyckte rättsstat och demokrati var viktigt skulle du tycka det var viktigt att man utreder att valet har gått rätt till eller hur? Får inte vibbarna av dig att du tycker det.

Det är utrett, jag vet inte om du missade det, men den federala utredningsmyndigheten har utrett allt valfusk som är anmält. Och det fanns inget strukturerat med substans. Rättsstaten har gjort sitt och levererat ett utlåtande.

Demokrati innebär att du har rätt att rösta, inte att du har rätt av avgöra vad som är rätt och fel.

Ex (följ länken och klicka på artikeln om election fraud, ap vill inte ge mig en statisk och anonym länk)
Citat:
Ursprungligen postat av https://apnews.com/hub/william-barr
Barr told the AP that U.S. attorneys and FBI agents have been working to follow up specific complaints and information they’ve received, but “to date, we have not seen fraud on a scale that could have effected a different outcome in the election.”

[...]

“Most claims of fraud are very particularized to a particular set of circumstances or actors or conduct. ... And those have been run down; they are being run down,” Barr said. “Some have been broad and potentially cover a few thousand votes. They have been followed up on.”

De officiella instanserna har utrett och konstaterat sin version för länge sedan. De som fortfarande hävdar valfusk tuggar fradga vid det här laget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in