Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2020-12-11, 18:33
Medlem
Ni RB experter..vad ser ni på sida 32 i denna pdf ? Allt ohemligt enligt försvarsmakten.

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/samhallsplanering/riksintressen/bilaga-03-dalarnas-lan-2019.pdf
Citera
2020-12-11, 19:19
Medlem
Promenerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sture999
Ni RB experter..vad ser ni på sida 32 i denna pdf ? Allt ohemligt enligt försvarsmakten.

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/samhallsplanering/riksintressen/bilaga-03-dalarnas-lan-2019.pdf

De pratade om detta på radio idag. Informationen har dock funnits ute en tid. Vad är det för område markerat norr om Grängen (den norra av de två områdena rakt norr om Örebro)?
Citera
2020-12-11, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneraren
De pratade om detta på radio idag. Informationen har dock funnits ute en tid. Vad är det för område markerat norr om Grängen (den norra av de två områdena rakt norr om Örebro)?

ser ut som att RB-ny är utmärkt, men inte RB-gammal
Citera
2020-12-11, 19:30
Medlem
Promenerarens avatar
Citat:
ser ut som att RB-ny är utmärkt, men inte RB-gammal

Så är det. Fd MB Ö upl med annex är med dessutom.
Citera
2020-12-11, 19:38
Medlem
Citat:
Så är det. Fd MB Ö upl med annex är med dessutom.

jaja...sovjet har full koll på dessa i vilket fall som helst, men märklig prio
Citera
2020-12-12, 10:12
Medlem
Promenerarens avatar
Citat:
jaja...sovjet har full koll på dessa i vilket fall som helst, men märklig prio

FM har alltid haft en lite märklig syn på säkerhet. Ett exempel är evakueringsplanerna för riksledningen från Stockholm till Zonen. När en nytillträdd MB Ö ville ta en titt på de planerna för att kunna koordinera med sina egna förband (för att kunna undvika incidenter) fick han såklart ett nej, detta var ju över hans nivå. Efter en del turer fick han trots allt se planerna för att upptäcka att de hade varit så hemliga att planeringen i princip var ickeexisterande på grund av att de varit så hemliga att ingen fått se dem.
Citera
2020-12-16, 20:42
Avslutad
Blir fler och fler FTN torn "synliga" på Lantmäteriets topografiska kartor varje år. En del torn blir nog aldrig "synliga" pga låg höjd på tornen. De anläggningar som förr var pixlade syns nu klart.
En detalj , verkar som någon i stället maskerar bort paraboler ?? Många torn med flera paraboler ser på satellit bilder ut som ett torn utan paraboler.
Citera
2020-12-16, 22:59
Medlem
Citat:
Inget av de områdena som är utmärkta på kartan är väl någon riksbunker? Både området norr om Grängen och området öster om Lesjöfors verkar vara mobförråd - om detta inte är mobförråd så är jag skapt som en nors (zooma ut lite så ligger det en hel räcka såna där lador längs vägen).

Försvarsmaktens kommentar är också värd att läsa - det sägs uttryckligen att det här med att retuschera flygfoton är förlegat och kan rentav vara kontraproduktivt. Det verkar också så att i de fall där retuscheringar fortfarande används (som t.ex. vid södra inslaget till RB80) så är det lite halvhjärtat gjort och inslaget framträder fortfarande mycket tydligt på Lantmäteriets detaljerade höjdkarta ("Bergodalkartan" i tjänsten Min karta) även om det är bortretuscherat ur flygbilden. Jämför Lantmäteriets flygbild och höjdkarta med Google maps satellitbild. Man kan ju numera på öppna marknaden köpa satellitbilder med en upplösning på 30 cm/pixel eller bättre vilket är i samma klass som Lantmäteriets flygbilder, samt även syntetisk aperturradarbild, så jag kan verkligen förstå varför man anser att det är meningslöst att retuschera.

Citat:
det här handlar inte om HC Vargen i haninge, eller hur ?
Vargen är väl såld och konverterad till civil anläggning sedan länge. Elefanten i Sollentuna däremot påstås enligt Wikipedia vara återköpt av Försvarsmakten och tagen i bruk igen, vilket är synd för då lär man väl aldrig få se den själv. Får trösta mig med att det finns gott om bra bilder på nätet.

Den anläggning som åsyftades här var väl snarare ett f.d. sändarannex till RB60.
Senast redigerad av mdatot 2020-12-16 kl. 23:48.
Citera
2020-12-17, 17:48
Medlem
Promenerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mdatot
Inget av de områdena som är utmärkta på kartan är väl någon riksbunker? Både området norr om Grängen och området öster om Lesjöfors verkar vara mobförråd - om detta inte är mobförråd så är jag skapt som en nors (zooma ut lite så ligger det en hel räcka såna där lador längs vägen).

Inga riksbunkrar eller relaterat men väl som du skriver förråd, specifikt ammunitionsförråd. Dessa slingor byggdes när förrådsbergen tömdes på ammunition.

Citat:
Ursprungligen postat av mdatot
Försvarsmaktens kommentar är också värd att läsa - det sägs uttryckligen att det här med att retuschera flygfoton är förlegat och kan rentav vara kontraproduktivt. Det verkar också så att i de fall där retuscheringar fortfarande används (som t.ex. vid södra inslaget till RB80) så är det lite halvhjärtat gjort och inslaget framträder fortfarande mycket tydligt på Lantmäteriets detaljerade höjdkarta ("Bergodalkartan" i tjänsten Min karta) även om det är bortretuscherat ur flygbilden. Jämför Lantmäteriets flygbild och höjdkarta med Google maps satellitbild.

Fornsöks "terränglutning" tycker jag ger en tydligare bild än bergodalkartan, om du inte testat den innan. Prova samma område med den annars.
Citera
2020-12-17, 22:53
Medlem
Citat:
Fornsöks "terränglutning" tycker jag ger en tydligare bild än bergodalkartan, om du inte testat den innan. Prova samma område med den annars.
Haha, det var ju ett väldigt bra tips, tack! Väldigt kul att leka med, vet inte varför jag inte sett den tidigare.
Citera
2020-12-18, 17:26
Medlem
https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/24379988

Drömjobbet?
Citera
2021-01-03, 22:30
Medlem
Tänkte tillföra en bild som kanske är av intresse för er. Den kanske kan fungera som en hjälp för vissa av era teorier. Dokumentet omfattas ej av sekretess. Jag tänkte samtidigt fråga om någon någonsin kan lägga upp STAB-STAB dokumentet?

Bilden:Kopplingstabell

Ang stab-stab;Ni kan också skicka till mig om ni inte vill lägga ut publikt
Senast redigerad av Pyromannen 2021-01-03 kl. 22:36. Anledning: Tillägg för användarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in