Citat:
Ursprungligen postat av
Promeneraren
De pratade om detta på radio idag. Informationen har dock funnits ute en tid. Vad är det för område markerat norr om Grängen (den norra av de två områdena rakt norr om Örebro)?
Inget av de områdena som är utmärkta på kartan är väl någon riksbunker? Både området norr om Grängen och området öster om Lesjöfors verkar vara mobförråd - om
detta inte är mobförråd så är jag skapt som en nors (zooma ut lite så ligger det en hel räcka såna där lador längs vägen).
Försvarsmaktens
kommentar är också värd att läsa - det sägs uttryckligen att det här med att retuschera flygfoton är förlegat och kan rentav vara kontraproduktivt. Det verkar också så att i de fall där retuscheringar fortfarande används (som t.ex. vid södra inslaget till RB80) så är det lite halvhjärtat gjort och inslaget framträder fortfarande mycket tydligt på Lantmäteriets detaljerade höjdkarta ("Bergodalkartan" i tjänsten Min karta) även om det är bortretuscherat ur flygbilden. Jämför
Lantmäteriets flygbild och
höjdkarta med
Google maps satellitbild. Man kan ju numera på öppna marknaden köpa satellitbilder med en upplösning på 30 cm/pixel eller bättre vilket är i samma klass som Lantmäteriets flygbilder, samt även syntetisk aperturradarbild, så jag kan verkligen förstå varför man anser att det är meningslöst att retuschera.
Citat:
Ursprungligen postat av
sture999
det här handlar inte om HC Vargen i haninge, eller hur ?
Vargen är väl såld och konverterad till civil anläggning sedan länge. Elefanten i Sollentuna däremot påstås enligt Wikipedia vara återköpt av Försvarsmakten och tagen i bruk igen, vilket är synd för då lär man väl aldrig få se den själv. Får trösta mig med att det finns gott om bra bilder på nätet.
Den anläggning som åsyftades här var väl snarare ett f.d. sändarannex till RB60.