2020-12-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Frågan kvarstår.
Om detta var så viktigt, varför tog man inte upp det innan valet?
Argumentet är väl att de stämda delstaterna ändrat reglerna mitt under valet, plus att man inte kan säga hur dessa förändringar skadat någon innan det verkligen har skett. Stämningen inkom innan safe harbor, och det är väl egentligen det som har betydelse.
2020-12-11, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så ditt argument är att ändringarna hade varit OK om det inte hade blivit så "illa"?

"Det är superviktigt att konstitutionen följs! Dessa regeländringar kan inte tillåtas! Det måste stoppas!"
... sa ingen ... förrän i efterhand när man hade förlorat valet.

Kan du förstå att det kan framstå som rätt opportunistiskt?

Nej, men det finns ju alltid en massa orättvisor och konstigheter att protestera mot. Detta har precis blivit akut och fått uppmärksamhet. Därför är det inte konstigt att stämningen kommer nu. Därför är det inte riktigt rättvist att hävda att det måste släppas igenom nu eftersom folk haft ett par månader på sig att klaga.

Vi får se hur det går. Jag är ju inte jurist och kan inte riktigt bedöma det. Konsekvenserna av att släppa igenom det blir dock precis som Texas skriver. Det är meningslöst för vanliga hederliga människor att rösta och för ärliga politiker att ställa upp i val.
2020-12-11, 17:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
et skulle vara oerhärt kontroversiellt åt andra hållet också. Dels om man inte tar upp målet, vilket antyder att det finns tidigare domslut att beakta, vilket det inte gör eftersom denna situation aldrig inträffat förr, och dels ifall man dömer till nackdel för Texas, eftersom man då säger att konstitutionen inte behöver följas ordagrant, att man kan anpassa den lite som man vill beroende på läge. Detta kanske hade fungerat för liberala domare, men för s.k. "orignalister" (som tillsats just på denna grund) är det oerhört kontroversiellt att argumentera på det viset.

Jag tror (också) att frågan landar i konstitutionen och då är frågan om konstitutionen tillåter Texas att lägga sig i de andra staternas lagstiftning eller om det är just konstitutionen som försvarar de andra staternas rättigheter (10:e tillägget).

Det är ju en åsikt från min sida, men jag uppfattar konstitutionens andemening som grundad på rättigheter för de enskilda staterna.
2020-12-11, 17:46
Medlem
crisscrosss avatar
Jag tror de brukar köra fredagsmötet mellan 10-12 am så klart om en kvart. Sen ska nåt biträde skriva ett beslut och sen ploppar det upp här:
https://www.supremecourt.gov/orders/ordersofthecourt/20
Bara köra ctrl-R på den sidan....
2020-12-11, 17:46
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nej, men det finns ju alltid en massa orättvisor och konstigheter att protestera mot. Detta har precis blivit akut och fått uppmärksamhet. Därför är det inte konstigt att stämningen kommer nu. Därför är det inte riktigt rättvist att hävda att det måste släppas igenom nu eftersom folk haft ett par månader på sig att klaga.

Vi får se hur det går. Jag är ju inte jurist och kan inte riktigt bedöma det. Konsekvenserna av att släppa igenom det blir dock precis som Texas skriver. Det är meningslöst för vanliga hederliga människor att rösta och för ärliga politiker att ställa upp i val.
Absolut.
Jag reagerar bara mot hyckleriet hos en del.

"Om SCOTUS inte dömer till Texas fördel då är det slut med landet. Man kan inte skita i konstitutionen på det sättet!"

Ingen av de som skriver så hade varit upprörda över detta om Trump hade vunnit valet. Det hade varit en icke-fråga att följa just denna del av konstitutionen då.

Däremot har de inga problem alls med tanken på att ogiltigförklara miljontals röster som är lagda enligt de regler som har förmedlats innan valet. Jag har för mig att detta med rösträtt nämns någonstans i konstitutionen också?
Go figure.
2020-12-11, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Det man kan hoppas på är att utslaget från SC blir enhälligt oavsett hur det blir. Det är väl enda chansen att undvika kravaller.
Det räcker inte. Vinner Trump så blir det kravaller. Vinner Biden så KANSKE det blir kravaller. Detta faktum tror jag påverkar hur HD dömer.
2020-12-11, 17:49
Medlem
Nu börjar det likna något. Det är en länk till Twitter men däri finns länk till det riktiga dokumentet. 170000 röster utan länk till någon registrerad röstberättigad person.

https://twitter.com/TheRightMelissa/status/1337431305546588165?s=19
2020-12-11, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror (också) att frågan landar i konstitutionen och då är frågan om konstitutionen tillåter Texas att lägga sig i de andra staternas lagstiftning eller om det är just konstitutionen som försvarar de andra staternas rättigheter (10:e tillägget).

Det är ju en åsikt från min sida, men jag uppfattar konstitutionens andemening som grundad på rättigheter för de enskilda staterna.
Man kan också vända på steken och säga att Pennsylvania et al indirekt lagt sig i Texas angelägenheter i och med sitt agerande och att man omöjligen, beroende på delstat, kan ha olika villkor i hur man röstar och vilka röster som ska räknas i ett nationellt val där detta även får konsekvenser över vem som får bestämmanderätt över Texas. T.ex. varför måste Texas förhålla sig till vissa regler medan det är fritt fram för andra delstater att göra lite hur de vill? Sådana frågor kan bli väldigt kniviga att förklara på ett lättköpt sätt som säkerställer trovärdigheten och legitmitieten i den demokratiska processen.
2020-12-11, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Nähä. Men man kan tvärsäkert twittra om "BIGGEST FRAUD IN HISTORY" på valnatten trots att man inte har ett enda bevis?
Finns jättemycket bevis. Bland inte ihop det med domslut, för det väntar vi fortfarande på.
2020-12-11, 17:51
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det hela kan gå mycket fort, beroende på utslaget. Snabbt utslag bygger på att SCOTUS anser att Texas inte har med de andra staternas lagstiftning och administration att göra, bara sådär - det tar litet längre tid om yrkandet skall tas på allvar och då kan det avfärdas på litet olika grunder, om man vill avfärda det.

Att SCOTUS går på Texas linje känns otippat.Domarna i SCOTUS sitter på livstid, och de stämningar med tillhörande yrkanden som blir följden av det beslutet vill de inte tillbringa resten av sina liv med att hantera. Dessutom skulle ett utslag till fördel för käranden väcka berättigat uppseende i hela den fria världen - att manipulera fria val i domstolen, när man inte gillar resultatet är litet speciellt.

Att en stat ber SCOTUS att slita en tvist mellan två stater är något helt annat än när en stat ber SCOTUS att diskvalificera andra staters självständiga verksamhet.
Vi får se hur det blir. Yrkandet anser jag att man bör ta i beaktande eftersom kärande bemöter flertalet vanliga motargument på ett i min mening effektivt sätt, men det är givetvis i sig ingen garanti för någonting. Snabbt avslag kan alls inte uteslutas av de enkla skäl du anger. Dock uppseendeväckande att försvaret riktat in sig på att försöka framhålla att man efter Texas argumentation "misstänkliggör" hundratusentals väljare — via deras ogiltigförklarade röster. Det måste ju vara the negroes man syftar på, fast det inte står så.
Jag hoppas med detta i åtanke att domarna ska vara riktiga konstitutionsrävar som inte försöker ta hänsyn till "folkviljan", farhågor gällande eventuella protester, etc.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-12-11 kl. 17:54.
2020-12-11, 17:52
Medlem
Citat:
Man kan också vända på steken och säga att Pennsylvania et al indirekt lagt sig i Texas angelägenheter i och med sitt agerande och att man omöjligen, beroende på delstat, kan ha olika villkor i hur man röstar och vilka röster som ska räknas i ett nationellt val där detta även får konsekvenser över vem som får bestämmanderätt över Texas. T.ex. varför måste Texas förhålla sig till vissa regler medan det är fritt fram för andra delstater att göra lite hur de vill? Sådana frågor kan bli väldigt kniviga att förklara på ett lättköpt sätt som säkerställer trovärdigheten och legitmitieten i den demokratiska processen.
Ehh, nej. Texas och de andra har - framförallt enligt ett republikanskt synsätt - bestämt att det är upp till varje stat. Alternativet är att gå efter "popular vote" och det vet vi att det är inte GOPs synsätt och det vore också fullständigt förödande för GOP då man sedan oerhört lång tid inte har en chans att vinna ett val som inte premierar mindre folkrika stater.
2020-12-11, 17:53
Medlem
Citat:
Finns jättemycket bevis. Bland inte ihop det med domslut, för det väntar vi fortfarande på.
Fast, det är ju inte bevis om det inte kan bevisas i en domstol.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in